Het grote VAG #Dieselgate topic

ElScorpione

Forumguru
En wie zou dat dan moeten doen? IN tegenstelling tot tweakers is dit gewoon vrijwilligerswerk.
Ik zou er geen problemen mee hebben om dat bij sommige topics te doen. Eerlijk gezegd vind ik dit een taak van de topic starter. Die heeft meestal een bepaalde interesse bij het onderwerp. Het zou ook een gezamenlijke actie van meerdere moderators kunnen zijn. Dan komt het werk niet allemaal op 1 paar schouders terecht. Volgens mij is het bij Tweakers ook grotendeels vrijwilligerswerk (althans, op het forum dan). De topic starters houden daar meestal zelf een overzichtelijke startpost bij.
 

Canon-Eye

Forumguru
Eerlijk gezegd vind ik dit een taak van de topic starter.
Iedereen mag alles vinden natuurlijk.
Maar ik weet één ding heel zeker: dáár ga ik echt niet aan beginnen, want
  • dan gaat het me toch te veel op werken lijken, vooral bij topics die veel reacties oproepen - kan wel een dagtaak worden...;
  • het is trouwens ook haast onmogelijk om dat goed te doen: voor je 't weet krijg je dan ook nog de schuld omdat iemand anders jouw topic niet goed heeft gelezen en jij als TS bepaalde bijdragen niet interessant genoeg vond om in de samenvatting onder te brengen.
Die heeft meestal een bepaalde interesse bij het onderwerp.
Allicht, anders start hij het topic niet - maar dat betekent in de praktijk m.i. vooral dat hij (a) kijkt of en hoe zijn vragen of opmerkingen worden beantwoord en (b) daar zo nodig verder op in gaat. Verder hoeft het niet te gaan.

Kortom: wat mij betreft no way... :nono:
 

ElScorpione

Forumguru
Ik zie ook de noodzaak van dit specifieke topic niet. Als je op de elders al herhaaldelijk geposte link klikt en je chassisnummer invoert, krijg je de bevestiging dat ook onze greenline het probleem heeft. Meer hoef je nu toch niet te weten?

Laten we de boel nou béétje overzichtelijlk houden...

Slotje hierop lijkt me prima.

Als je vraagt de boel overzichtelijk te houden, vervolgens aangeeft dat JIJ er vooral niet aan gaat beginnen, en dan ook nog zegt 'iedereen mag iets vinden' .....

Misschien zijn er mensen, zoals ik, die dat WEL willen doen. Zo'n reactie van jou voegt NIKS toe.
 

Canon-Eye

Forumguru
@ElScorpione Met (een béétje! dát stond er) overzichtelijk houden bedoelde ik vooral dat er niet lukraak nieuwe topics over hetzelfde onderwerp gestart hoeven te worden. Eerst effe kijken/lezen dus. Maar dat had ik trouwens impliciet toch ook al aangegeven?
Inderdaad een taak voor alle (potentiële) topicstarters, dat dan weer wel... :pardon:
 

ElScorpione

Forumguru
Volledig eens. Zou eigenlijk handg zijn als het forum op basis van je titel mogelijk bestaande topics signaleert.
 

laagvlieger

Forumguru
In het actieplan dat Volkswagen indiende bij de bevoegde Duitse overheidsdienst, biedt de autogroep aan om onderdelen te vervangen in 3,6 miljoen dieselwagens en bestelwagens in Europa. Dat meldt de woordvoerder van het Duitse ministerie van Transport vrijdag. Het plan moet nog goedkeuring krijgen.


VW diende woensdag bij het agentschap bevoegd voor gemotoriseerd transport, het Kraftfahrt-Bundesamt, een vertrouwelijk plan in over hoe de miljoenen wagens met de bewuste EA 189-dieselmotor van de merken VW, Audi, Skoda en Seat gerepareerd zullen worden.

Volgens de woordvoerder stelt Volkswagen dat voor de 1.2- en 2-literversie van de motor een software-upgrade voldoende is. Maar voor de 1.6-versie is er ‘zeer waarschijnlijk een grote technische aanpassing nodig’.

3,6 miljoen wagens

Volgens Duitse cijfers rijden er in Europa 3,6 miljoen wagens met de 1.6-liter rond. Die zouden dus een gratis herstelling krijgen. Hoeveel dieselwagens met de twee andere motoren een software-upgrade zouden krijgen, werd niet gezegd.

Het Kraftfaht-Bundesamt bestudeert het VW-voorstel en zal ‘onafhankelijk’ een beslissing nemen over welke instructie aan VW zal gegeven worden om de motoren in regel te brengen met de normen en hoeveel tijd VW hiervoor zou krijgen. Volgens de Europese regelgeving is het Duitse agentschap bevoegd voor de wettelijke normen van in Duitsland gemaakte wagens in de 28 EU-lidstaten.

VW spreekt van 11 miljoen wagens wereldwijd, gebouwd van 2009 tot dit jaar, en waarvan 500.000 in de VS. Daar kwam het schandaal met sjoemelsoftware om milieutesten te omzeilen aan de oppervlakte.


bron: hbvl.be
 

Canon-Eye

Forumguru
Indien en voor zover de moderators in dit specifieke geval een beetje sturend willen optreden, zouden ze kunnen overwegen om alle draadjes die over dit onderwerp zijn geopend, te verplaatsen naar één nieuw subforum in de rubriek Techniek, Tuning, Probleemoplossingen, onder de titel "VAG softwareschandaal" of iets in die geest.
Tenslotte betreft het een niet model-specifiek Probleem met Techniek, dus dit zou al een zekere logische ordening teweegbrengen.
 

Joske

Forumguru
En niet te vergeten heren.... als je wilt dat je voor eeuwig en altijd
de startpost wil kunnen aanpassen moet je de mensen haast "verplichten" om donateur te worden.... of ga je elk topic binnen de 12 (of was het nu 24 uur) terug sluiten? Want dan kan je geen aanpassingen meer doen aan je eigen geposte berichten. :pieker:
 

auriga

Forumguru
De MilieuGestapo van de roverheid is al lekker plannetjes aan het smeden;
Naast de roettest ook een NOx test? APK stations dwingen tot aanschaf van dure meetapparatuur die weer leidt tot duurdere keuringskosten. Met de lage olieprijzen van de laatste tijd is autorijden veel te goedkoop geworden.
Iedereen die z'n auto gechipt heeft wordt vogelvrij verklaard, risico tot hoge boetes ivm het plegen van een milieudelict?


Klinkt misschien vergezocht, maar wat dit VW debacle ook teweegbrengt, Jan met de Pet betaalt uiteindelijk toch de rekening.
 

Frank

Forumguru
Ik ga me niet populair maken, maar JA! Terecht!

Je betaalt belastingen op basis van de zuinigheid van je auto, op basis van typegoedkeuring. Verander je daar iets doelbewust aan, dan steel je van je buren, die wel correct belasting betalen...

Trouwens over tuning: meeste auto's worden zuiniger na gewone chip-tuning. Enkel als je bewust bepaalde dingen verandert of desactiveert, is je uitstoot hoger/vuiler
 

Rallye

Forumguru
@Frank : niet helemaal consequent. Je betaalt inderdaad BPM naar CO2-uitstoot. Maar zoals je zelf zegt, is de kans groot dat de auto daar zuiniger van wordt en dus minder CO2 gaat uitstoten. Zo gezien heb je mogelijk zelfs teveel BPM betaald: geen diefstal van buren, maar een schenking aan je buren dus.

Wettelijk gezien is de basis voor nahefffing bij tuning zeer moeilijk; de bewijslast voor de inspecteur is erg zwaar. De veranderingen die op stapel staan als oplossing voor de niet-conforme software zijn bovendien niet gericht op belastingbesparing door veranderingen ten opzichte van de typegoedkeuring, maar om aan andere eisen te voldoen. Ook geen diefstal dus.
 

peterrapid

Forumguru
@Rallye alhoewel je gelijk hebt wordt het met de nieuwe wagens en hun software wel makkelijker om een flashing van de ECU vast te stellen natuurlijk is dit ook geen effectief bewijs dat deze flashing = tuning maar toch denk ik dat iedere overheid zich nu zwaar aan het verdiepen is in deze materie, al is het maar om ons petrol heads het leven zuur te maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Rallye, het lijkt mij dat het aanbrengen van wijzigingen die verhogend werken op de uitstoot van NOx (EGR) of fijnstof (roetfilter) wel tot mileudelict verklaard zouden kunnen worden, als vanwege die verhoging bepaalde normen wordenn overschreden.

Voor wat betreft 'zuiniger door chippen': dat zal best kunnen, bij gelijkblijvende rijstijl. Ik heb er natuurlijk gneen onderzoek naar gedaan, maar ik heb zo het vage vermoeden dat de meeste chippers toch met enige regelmaat - of elke dag... - ook wel willen profiteren van de extra pk's en Nm's waarvan hier vaak zo vol trots gewag wordt gemaakt. En dat betekent dus simpelweg weer onnodig extra verbruik en daarmee extra CO2-uitstoot.
De algemene, ongeclausuleerde kreet 'chippen maakt zuiniger' is dan ook een beetje te kort door de bocht, lijkt me... ;)
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb contact gehad met vele tuners en allemaal zeggen ze hetzelfde. Inspuitiming en EGR zijn de te verwachten aanpassingen. Dit zal voornamelijk betrekking hebben op het rijden op deellast. Of dit merkbaar wordt wordt zeker niet uitgesloten. Het is echter niet meetbaar. Althans niet op een vermogenstestbank.


Ik moet deze opmerking na wat YouTube filmpjes alweer aanpassen.....
Ik zocht DieselGate en vond:

15 PK op 140PK inleveren als er op "schone modus" gereden wordt. Dat is best een boel.
Met een 75PK TDI lever je dus 8 PK in.
En.... de EGR loopt sneller vol roet! (En wat kostte het vervangen van die EGR ook alweer? 400 euro?)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan