Het grote Winter-gril topic

turboturbo

Forumguru
Prima. Heb ik ook liever dan dat lelijke kippengaas in m'n bumper. Ik begrijp alleen even niet hoe het nou zit met bescherming van de radiateur vs de airco condensor. Maar die vraag heb ik in betreffende draadje gesteld.
 

leslee

Forumguru
@turboturbo: ik heb in me standaard bumper ook die grilletjes van milotec laten plaatsen, omdat dit gaas hetzelfde is als in de milotec grill.
staat erg goed moet ik zeggen.
294487_2063660004117_1623262637_1822245_1119188671_n.jpg


auto staat in wintermodus dus vandaar dat ie er zo bij staat :-)
 

turboturbo

Forumguru
Klopt inderdaad niet wat ik schreef over die bedrijfstemperatuur!
...
Ik ben er nu dan toch wel achter waar de verwarring in zat, geloof ik.

Een diesel draait vergeleken met een benzine motor, veel efficienter en heeft minder restwarmte. Verder heeft een diesel iets meer tijd nodig om op bedrijfstemperatuur te komen. Die 2 factoren spelen een rol bij hoe snel de verwarming heet wordt, toch? Ergo, bij een diesel kan het iets langer duren voordat de motor op temperatuur is, en dus de kachel heet wordt, vergeleken bij een benzine motor.

Hievoor kan zo'n winter cover dan net verschil maken.
 

van_der_P

Senior Member
Vandaag de wintergrill ontvangen en meteen gemonteerd. Ze past goed, alleen jammer dat er twee van die koperkleurige schroefjes bij zitten. Deze heb ik al proberen te verven, morgen nog een laag er overheen en gelijk een foto maken voor hier op het forum.
De gril wordt gemaakt in Polen bij Heko (www.heko.pl), misschien kun je ze daar ook kopen, dat weet ik niet.
 

turboturbo

Forumguru
De gril wordt gemaakt in Polen bij Heko (www.heko.pl)
Haha wat een geweldige site, trouwens. Ze hebben er ook instructie filmpjes op staan, die zou je alleen voor de muziek eens moeten beluisteren :D

[video=youtube;VeOEEcQWgDw]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VeOEEcQWgDw[/video]

Ik heb die koperkleurige schroefjes zwart gemaakt met een permanent water-resistant marker. Werkt prima; je ziet er niks meer van :xyxthumbs: Dat koperkleurige is wel echt een misser, ja.
 

darkprojectx

Forumguru
de constructie van de schroefjes kan alleen uit polen komen zeg.. waarom zit aan de achterkant van de grillcover niet gewoon een plastic voetje waar je de schroef achter haakt? Dan draai je hem achter de grill (kant motorruimte) vast en niet aan de voorkant van je auto. Op die manier heb je een grillcover zonder gaatjes of erger nog, met zilveren schroefjes.
Wat minder doordachte constructie..
 

turboturbo

Forumguru
...met zilveren schroefjes.
Neee..... het is nog erger: koperen..... :koffie: Maar nogmaals, bij mij zie je daar (voorlopig, weet niet hoe lang het blijft) niets van.
Maar over de constructie is idd slecht nagedacht: als je die schroefjes iets te vast aandraait, zal het plastic knappen, bijvoorbeeld. Terwijl je toch wilt dat het stevig vast zit, zodat de cover niet los gaat trillen.
Rubber ringetjes en moertjes gebruiken was mijn oplossing daar voor.

Benieuwd naar de foto van @van_der_P
 

turboturbo

Forumguru
Keurig, je hebt de onderkant nog even laten zitten......?


Ik heb trouwens een vraag aan de meer technisch onderlegde leden: wordt de temperatuur van het koelwater geregeld door de motor (computer?) ofwel, is het mogelijk dat de thermostaat of water doorvoer in de radiateur in meer of mindere mate open gezet kan worden door de motor?

En je dus, per saldo, niet met een warmere kachel zit, of een sneller opgewarmde motor?


:icon_smile_questionIk vraag me nl. af of de motor niet een tegenprestatie gaat leveren, wanneer de radiateur te weinig koeling 'vangt'. Dus met andere woorden: je kunt de radiateur wel afdekken zodat er een mindere hoeveelheid koude lucht langs/doorheen gaat, maar zal de motor niet als gevolg hiervan juist de 'knop' verder open draaien, of de toevoer (liters water per minuut) ophogen, zodat het koelwater alsnog de gewenste of vereiste temperatuur heeft?


Dus bijv. zonder winter cover is het koelwater 70ºC (ik noem maar een x-waarde) wanneer het de radiateur verlaat en weer in de motor komt, en wordt er 10 liter koelwater per minuut rond gepompt, om die x-waarde te behalen.

Nu met winter cover 'wil' het motor management ook dat dat water (weer) 70ºC is, dus zal het rondpompen van het koelwater worden verhoogd van 10 liter water per minuut naar bijv. 15 liter.

Gesteld dat beide situaties onder dezelfde externe omstandigheden opereren (buitentemperatuur, rijsnelheid, motor op bedrijfstemperatuur / minimaal 30 minuten belasting met 100 km/u rijden) :icon_smile_question

Klop' da ?! :ahum:
 

van_der_P

Senior Member
Eigenlijk weet ik niet of er voor de onderkant ook zo'n grill leverbaar is. Dat heb ik niet kunnen ontdekken.
Het belangrijkste deel is nu afgedekt, onder de radiateur zit nog een oliekoeler of warmtwissellaar van de airco. Ik denk niet dat het daar zo noodzakelijk is.
En om nog eens een bestelling bij Superskoda te doen vind ik erg kostbaar worden.
Het bestellen is goed gegaan ook de levering geen klagen.
:ot:Maar tijdens het proces van betalen met PayPal ben ik slachtoffer van fishing geworden. Zijn er bedragen van mijn rekening afgeschreven waar ik geen opdracht voor gegeven heb. Gelukkig is alles weer goed gekomen, maar toch ben ik huiverig om er nog zaken mee te doen.
 

turboturbo

Forumguru
Eigenlijk weet ik niet of er voor de onderkant ook zo'n grill leverbaar is. Dat heb ik niet kunnen ontdekken.
Dat is deze (klik) (edit: tenzij je het facelift model van '10 en daarna hebt, daar is nog geen passende onderzijde cover voor op dit moment; alleen nog voor de bovenkant)

f2-fbcvr3.jpg

Enne... tip voor een volgende bestelling; organiseer / doe mee met een gezamenlijke bestelling (op het forum 'onderdelen van derden' georganiseerd) - scheelde mij (en 3 andere deelnemers) ruim 20 euro (verzend)kosten per persoon :)
 

van_der_P

Senior Member
:icon_smile_questionIk vraag me nl. af of de motor niet een tegenprestatie gaat leveren, wanneer de radiateur te weinig koeling 'vangt'. Dus met andere woorden: je kunt de radiateur wel afdekken zodat er een mindere hoeveelheid koude lucht langs/doorheen gaat, maar zal de motor niet als gevolg hiervan juist de 'knop' verder open draaien, of de toevoer (liters water per minuut) ophogen, zodat het koelwater alsnog de gewenste of vereiste temperatuur heeft?
De termostaat zorgt dat de temperatuur in de motor gelijk blijft.
Ongeveer 85 graden celsius.
Wordt het koelwater te warm gaat die open en doet de radiateur ook mee.
Koelt het weer af gaat die dicht.
Mocht nu blijken dat de temperatuur na het open gaan van de termostaat nog te hoog oploopt dan wordt ook de fan ingeschakeld voor extra koeling.
De waterpomp wordt aangedreven door de motor dat kan via een V-snaar.
Dus als een motor meer toeren maakt is er dus meer doorstroming minder snelle oververhitting.
De kachelradiateur zit voor de termostaat, en kan zijn werk pas goed doen als die goed warm wordt. Maar door de rijwind koelt deze in deze periode snel af waardoor er weinig warmte over blijft voor het interieur. Door het (gedeeltelijk) afdekken van de radiateur blijft deze warmer, met het gevolg dat de verwarming ook beter zou moeten werken.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik heb de wintergrill er inmiddels opzitten. Montage is inderdaad eenvoudig te noemen. De koperkleurige schroeven zijn inderdaad niet erg fraai. Maar ik heb de wintergrill er niet voor de show er op zitten. Puur functioneel. Hoop dat de motor nu sneller op temperatuur komt.

Laatst bij -3 graden is de gehele rit (50 km) de olietemperatuur niet boven de 80 graden gekomen.
 
Grille afdek stukje, Fabia Greenline gebruikers ervaring. (SuperSkoda)

Heb die van mij binnen gehad.

Geprobeerd te monteren en het materiaal breekt spontaan bij monteren vanuit de gaten kapot.

Handleiding en montage filmpje is van een grille met horizontaal geplaatste latjes. En dat is niet het geval bij de Greenline etc.

Enfin ik zal eens mailen hoe we dit gaan oplossen.
 

turboturbo

Forumguru
Daar was ik al bang voor, en schreef dat ook ergens, dat het materiaal gemakkelijk lijkt te gaan knappen als je de schroeven gaat aandraaien. Het materiaal is inderdaad superdun en flexibel, en zeker niet sterk. De schroefgaten zelf zijn ook niet versterkt oid. Het geeft te makkelijk mee / deukt te makkelijk in en dan ineens: knap: een scheur. Ik was er zelf ook bang voor, zag het bij wijze van spreken zo gebeuren. De kunst is dus dat je de schroeven niet te strak aandraait, en die vervolgens vastzet of zekert met een moertje en een ringetje.

Maargoed, het is een vrij waardeloos bevestigings systeem, dat moet ik je nageven.

Ik vrees dat mailen met SuperSkoda niet veel gaat opleveren, zie ook mijn kopers review van SuperSkoda hier op het forum (in 'ervaring verkooppunten'). Daarop vooruit lopend: je kunt altijd terecht bij PayPal, als het niet lukt. In een paar klikken open je een case, waarin je kunt aangeven dat bijv. het product niet voldoet aan de verwachte eisen of kwaliteit oid. Krijg je zeer waarschijnlijk je geld wel terug.

Succes!
 

van_der_P

Senior Member
ook ik vind dat er over de bevestiging slecht is nagedacht. Je moet de schroefjes echt met beleid vast draaien, goed kijken of de beugeltje netjes om de stijlen zitten, anders gaat stuk. Van die kant is het eigenlijk een waardeloos ding, en dat voor zoveel geld.
Succes met de afhandeling.
 

turboturbo

Forumguru
Het is inderdaad niet te geloven dat je bijna 3 tientjes kwijt bent aan een stukkie plastic waar ook nog niet eens nagedacht is over goede bevestiging. En voor de werking / het doel: een stuk karton will do! :shocked: (alleen hoe krijg je dat bevestigd)
 
Het is inderdaad niet te geloven dat je bijna 3 tientjes kwijt bent aan een stukkie plastic waar ook nog niet eens nagedacht is over goede bevestiging. En voor de werking / het doel: een stuk karton will do! :shocked: (alleen hoe krijg je dat bevestigd)

Met tie wraps moet het wel lukken denk ik , karton staat alleen zo lullig .
 
Bovenaan Onderaan