Het verlagingsveren F-2 topic

DefCars

Nieuw lid
Ik wil zeer binnenkort mijn Fabia wat verlagen dmv Eibach Pro veren, die ik overneem van forum lid Fabia86.

Nu heb ik een vraag, die iemand misschien kan beantwoorden. Ik heb namelijk vorige week 16" velgen erop gezet. Aangezien ik deze 2e hands gekocht heb, zaten er ook al banden op met de maat 215/45/16. Ik weet dat 215 niet zo gebruikelijk is op een Fabia, maar als ik het omreken valt deze maat nog prima in de marge (qua tellerafwijking). De velgen hebben ET35. Nu loopt niks aan als ik helemaal instuur en het rijdt perfect (juist omdat ik nu ietsjes meer band heb als je vergelijkt met 205/45/16, de aanbevolen maat).

Maar denken jullie dat hij misschien zal gaan aanlopen met 215 banden en 3cm verlaging? Iemand toevallig ervaring hiermee?

En ik heb nu zo'n 45d km op de teller. Is dat niet teveel als je denkt aan slijtage van schokdempers?
 

CDK

Forumguru
Ik vermoed dat het geen problemen gaat geven, maar als je het probeert weet je het zeker ;)

Succes! Greetz Corné
 

DefCars

Nieuw lid
Ze zitten eronder! Bevalt goed. Ziet er een stuk beter uit en het rijdt ook nog erg goed, merk eigenlijk niet zo veel verschil. In de bochten iets strakker en over drempels wat sneller weer 'uitgeveerd'. Hier 2 foto'kes:

9655774699_359b58d043.jpg


9655783373_8236343556.jpg
 

DefCars

Nieuw lid
Ik moet helaas na 2 dagen toch zeggen dat het niet zo lekker rijdt als ik oorspronkelijk dacht. Het eerste ritje was van de garage naar huis, en dan probeer je de bochten etc. en merk je positief verschil. Het comfort viel toen niet zo op, maar ik lette er ook niet zo op. Als je dan de dagen erna je dagelijkse ritjes maakt, ga je pas echt merken hoe het is...en ik moet zeggen dat het dan best tegen valt.

Binnen de bebouwde kom ben ik me opeens bewust van elke oneffenheid in het wegdek, en dat is niet zo relax rijden. Op de snelweg is een net vernieuwde weg opeens niet meer zo glad als hij voorheen was en merk je ook elk bobbeltje.

Dus zonder dat hij heel erg oncomfortabel rijdt, moet ik toch zeggen dat ik met minder plezier in de auto zit nu. Hij ziet er wel beter uit, en dat is natuurlijk wel een groot voordeel.

Maar nu mijn vrouw ook begint te klagen dat het lekkere nieuwe autootje opeens niet meer zo lekker rijdt, ben ik toch aan het denken geslagen om misschien ook maar de schokdempers te vervangen. Zonder overhaaste beslissingen te nemen kijk ik het eerst nog een paar weken aan. Maar om de originele veren nou weer terug te zetten vind ik wel erg zonde van de dan 2 keer 150 euro montagekosten voor niks.

Ik heb al flink gezocht maar het lijkt wel of er niet echt een goede combinatie is van Eibach pro kit + schokdempers die maximaal comfort houden..Of wel?

Dus sorry voor mijn lange verhaal maar mijn vraag is: Heeft iemand een tip over aan welke schokdempers ik eventueel moet gaan denken als ik vooral comfortabel wil rijden (het verlagen is voor mij vooral voor de looks)?
 

piair1982

Forumguru
Gezien mijn vlotte rijstijl en vele drempels ga ik niet verlagen.

of misschien toch wel? ;)


maar voor het oog is het wel het perfecte plaatje!
 

ertromp

Forumguru
Ik vind het perfect staan op de Fabia! Kan me niet voorstellen dat het comfort als zo slecht ervaren wordt. Ik heb zelf m'n O2 verlaagd maar ik ondervind nauwelijks comfortproblemen en de wegligging is superstrak
 

CDK

Forumguru
een Fabia is een stuk lichter als een Octavia of een Superb, hoe lager het eigen gewicht des te meer kans op een stuiterbak, al zouden de veren wel aan het gewicht van de auto aangepast moeten zijn
 

Antera

Donateur
Klopt idd de lichtere auto's stuiteren idd wat makkelijker en ook met een origineel onderstel is een kleine auto altijd iets oncomfortabeler dan een grote auto
 

DefCars

Nieuw lid
Hallo mede Skoda rijders,

Ik wil toch nog even mijn vorige betoog relativeren. Ik ben nu paar weken verder en moet zeggen dat ik steeds meer wende aan de nieuwe wegligging en het wat verminderde comfort. Na een week of 2 begon ik het zelfs geregeld fijn te vinden. Als je inhaalt, snel van rijstrook wil wisselen, een bochtje wat sneller wil nemen is een verlaagd onderstel toch echt veel prettiger, en merkte ik dat ik in combinatie met dat 1.2 HTP 3-cilindertje toch echt lekker sportief kan rijden (in de stad. Op snelweg houd het niet echt over..)
Het blijft zo dat je echt wel wat in comfort inlevert. En dan vind ik de drempels het minst erg; meer de gewone kuiltjes/bobbels in de weg die ik voorheen niet voelde. Maar nogmaals, het went en ik erger me er niet meer aan.

Het belangrijkste waar ik het voor gedaan heb is de looks en die zijn gewoon echt verbeterd. Ik loop nu naar mijn autootje toe en dan vind ik hem best wel mooi :) Al met al zou ik tot mede Fabia bezitters die het overwegen willen zeggen: Ga niet over 1 nacht ijs, bedenk dat je echt wel wat inlevert, maar wat je ervoor terug krijgt ook wel erg lekker is, dus al met al zal ik het persoonlijk toch aanraden (wel goede veren gebruiken, zoals dus Eibach).

Hier nog wat fotootjes, kan het niet laten ;)

9913065594_1909ece4b0.jpg


9913016466_f27ed9acf1.jpg
 

Antera

Donateur
Je zal altijd een klein tikje in moeten leveren maar nooit zal dit hard gaan voelen. En inderdaad zoals je zegt rijd je er even mee is het normaal en vind je er niks stugs meer aan :-)
 

ertromp

Forumguru
@DefCars : Die look vind ik zo verlaagd echt goed! En comfort is misschien iets minder maar wegligging zoals je zelf al situaties aangeeft is een stuk beter en daar is ook wat voor te zeggen. Toppie en houden zo :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan