Het verlagingsveren F-2 topic

Noord26

Forumguru
Zeg Hetzer. Had jij nu ook de Eibach's onder de Combi zitten met het verlaagde onderstel (-15mm)? Als dat zo is kun je mooi vergelijken nu met een normaal onderstel.
 

Hetzer

Forumguru
Weet je zeker dat de veren goed gemonteerd zijn en uitgelijnd??, met 14 staal moet je toch nog redelijk comfort hebben.
Ik rij zelf op Eibach icm 16 inch en 45 banden.
 

Fabia86

Actief lid
Lijkt mij dat het goed gemonteerd is. Kan het ook fout dan? Het conform is ook zeker niet weg hoor.
 

laagvlieger

Forumguru
Kerstmis komt eraan (maar ook de premies :worshippy:) dus ik wil eens gek doen. Niet impulsief, maar ik heb al een tijdje nagedacht over verlaging van mijn Fabia Combi. Indien mogelijk wil ik nadien ook graag de RS-diffuser installen met een mooi uitlaatstukje. Om het af te maken zou ik nog een set witte velgen willen kopen (van OZ, Speedline oid., lichtgewicht dus). Maar eerst het verlagen dus ...

Er staat veel info in dit topic en daar concludeer ik uit dat er enkele keuze's zijn voor dit type.

Eibach (kwalitatief misschien de beste?)
KW (comfortabeler dan Eibach)
Weitec (goedkoper, kwalitatief iets minder maar wel comfortabel)

Ik zou wel graag wat comfort behouden. Ik heb het standaard onderstel want het is geen GL.
Sommige veren verlagen de combi vooraan meer dan achteraan. Bij het standaard onderstel is de voorkant al lager dan de achterkant (voor zit meer gewicht) dus met zo'n verlaging wordt dat verschil nog groter? Dat wil ik nu niet echt. Dan heb je nog de schokdempers die je ook kunt vervangen ...

Wat raden ervaringsdeskundigen mij aan? En indien je een goede webshop kent om online te bestellen, zet hier maar neer aub!
 

Hetzer

Forumguru
Eibach of KW

Deze zijn beide ook van roestvrijstaal, weitec niet

Einach verlaagd 20MM op de Combi dacht ik, KW iets meer geloof ik
 

laagvlieger

Forumguru
Zo op internet kun je vinden dat Eibach 30mm voor en 20 mm achter verlaagt.
KW verlaagt de auto met 35 mm rondom. Toch zou KW nog wat meer comfort bieden. Ik heb contact opgenomen met enkele 'tuners' maar tot op heden geen antwoord gehad (zullen in tijden van crisis geen klanten nodig hebben?) maar het beste lijkt me nog een Skoda dealer.
 
Komend voorjaar word onze Fabia 2 Sport custom verlaagd door een tuningsbedrijf met 40mm achter en 50mm voor icm 18" velgen.

Het zijn custom made (motorsport) verlagingsveren die normaal gesproken gemonteerd worden onder race en tunings auto's.

De Fabia 2 heeft hetzelfde "platform" als een Ibiza 6j en bij een verlaging van 40mm verlaging icm met 17" staat de auto nog steeds hoog op zijn pootjes.

Wij hebben echter een LPG (ring) tank dus hij ligt al lager aan de achterzijde.
 
Ik heb met de 17" al een super comfort. Qua maat is de 18" band net zo comfortabel als de 17". Onze vorige auto had 19" met 35 hoge banden en 6 cm verlaging en had nog steeds veel comfort...ligt ook aan de kwaliteit van de verlagingsveren en schokdempers.
Hij zal zeker wat stugger worden, maar het wordt zeker geen circuitwagen. En overigens wil het oog wel wat ;)
 

Noord26

Forumguru
Kwaliteit van veren en dempers spelen zeker een grote rol in comfort bij verlaging. Net zo als hoe zwaar je velg+band combinatie is. Daarin doet de band vrijwel niets, het gaat om de massa van onafgeveerde gewicht (dus band+velg).

Maar het geen rocket-science om te begrijpen dat je comfort er behoorlijk op achteruit gaat als je ipv de standaard 15" naar 18" gaat icm 4 a 5 cm verlaging.

Wat moet ik mij voorstellen met 'custom' verlaging? Want veren en dempers zijn zeer kritisch op elkaar afgestemd en daar gaat behoorlijk wat testen en onderzoeken in zitten om tot en goed geheel te komen. Custom is uniek in de zin van het woord, dan moet het een vermogen kosten om een juiste custom vering/demping te verkrijgen voor je auto.
 
De veren worden door het tuningsbedrijf op de auto afgestemd en pasklaar (op hoogte) gemaakt. Binnen de marge om niet de originele schokdempers te hoeven vervangen. Tot 4 cm hoeft er geen afsteming plaats te vinden tussen veren en schokdempers. Indien dit wel zo was zou er door de "grote merken" ook gene losse veren worden aangeboden voor de standaard dempers. Vanf 5 cm is het verstandig om wel ssportdempers te monteren.

Uiteraard kan ik er ook voor kiezen om de schokdempers te vervangen voor sportdempers, echter de tuningsspecialist zegt dat dit weinig tot geen invloed heeft op de kwaliteit van het verenvoor het normale straatgebruik waar wij de auto voor gebruiken. Het zal er alleen maar stugger van worden.

Wat betreft het comfort tussen een een 15 en 18 inch velgen en de rocket-science ervan het volgende;

Het Comfort heeft te maken met de hoogte van de band en niet met de hoogte van de velg.

Dat wil zeggen dat een 205-35-15 band hetzelfde comfort heeft als een 205-35-18 band....de hoogte is 35% van de breedte , in dit geval 205.

Ik heb met mijn 205-45-17 banden nagenoeg (5mm minder hoogte) net zoveel comfort als met de standaard banden van 195-55-15, het ziet er alleen wat gelikter uit. Zou ik 205-50-17 banden monteren heb ik eenzelfde comfort.
 

Noord26

Forumguru
Het Comfort heeft te maken met de hoogte van de band en niet met de hoogte van de velg.

Dat wil zeggen dat een 205-35-15 band hetzelfde comfort heeft als een 205-35-18 band....de hoogte is 35% van de breedte , in dit geval 205.

Ik heb met mijn 205-45-17 banden nagenoeg (5mm minder hoogte) net zoveel comfort als met de standaard banden van 195-55-15, het ziet er alleen wat gelikter uit. Zou ik 205-50-17 banden monteren heb ik eenzelfde comfort.

Bijna volledig. Want waar je het over hebt, de wang van de band, verschilt behoorlijk in stugheid per merk en type band wat je monteerd. Over het algemeen is een lagere wang ook stugger. En wat nog veel belangrijker is: comfort is sterk afhankelijk van het totaalgewicht van je band+velg. Pak je 18" ipv 15" zal het gewicht (bij hetzelfde merk en type velg) een stuk groter zijn als het minimale lagere gewicht wat de band doet in het geheel. Meer totaal onafgeveerd gewicht betekend ook minder comfort, zeker als je met originele dempers blijft rijden welke de uitgaande slag door veel meer gewicht niet goed op kunnen vangen. Een 18" velg weegt een stuk zwaarder als een 15" velg. Een 18" band weegt niet zoveel meet tov een 15" variant; zeker niet als de breedte en hoogte gelijk zouden blijven.

Circuit auto's zie je wel met grotere velgen rond rijden als de straat-varianten idd. Maar de velgen worden zo klein mogelijk gehouden als de remmerij die er achter schuil gaat.

Welke merk en type velg komt er dan onder alsmede werk merk/type band? En wat is het merk veren?

Vering en demping zijn op elkaar afgestemd. Daarom vind ik het vreemd wanneer je 4 a 5cm kortere veren gaat monteren je wel originele dempers kunt behouden. 2cm kan ik begrijpen dat het mogelijk is, maar zoveel verschil door slechts 1 aspect aan te passen op de gehele geometrie van je ophanging kan nooit goed zijn? Dan rijdt je in feite meteen op je dempers ivm vering? Dan laat ik een juiste ET-waarde en camber nog buiten beschouwing.
 
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat de rubbersamenstelling van banden verschilt. Hetgeen ik vertel is dan ook een algemeen verhaal en zal vast uitzonderingen naar alle kanten hebben.

Ik ga verder niet stilstaan bij het gewicht van de velg + band, dit is naar mijn inziens qua gewicht bijna te verwaarlozen behalve als je magnesium of gesmeede velgen neemt.

Audi levert zijn s-line veren welke 3,5mm verlagen gewoon op de standaard dempers (heeft mijn broer gedaan bij zijn nieuwe Audi A4 Avant TDI) Eibach, Weitec, etc doet precies hetzelfde. De uitslag van de standaard demper is zo groot dat je nooit op het einde zit bij 4 cm, ga je verder dan wordt het comfort heel wat minder en worden stuggere dempers aangeraden. Ik heb de auto van mijn vrouw met 4cm verlaagd en hoopte dat de wegligging zou verbeteren, wat dus niet was, het overhellen in bochten is hetzelfde gebleven.

ET waarde kan je met een bredere band binnen de marge opvangen. Standaard ET is 43, maximale verschhuiving van de ET is 35 zover mij bekend. Ga je verder kan je problemen krijgen met je wiellagers en kan je deze steeds vervangen omdat ze sneller slijten.

Verder heeft de verlaging en een maatje breder een gustiger effect op de gehele wegligging van de auto. Natuurlijk zal men weer aangeven "waarom heeft de fabrikant dat zelf dan niet gedaan"....
Natuurlijk niet omdat ze binnen de strenge productie regels willen blijven en ze daarna extra geld willen vangen door de verbeteringen/aanpassingen aan te bieden na de productie.
Dat geld ook aftermarket motortuning dor de fabrikant zelf.
 

Noord26

Forumguru
Welk merk/type velgen+banden+veren krijg je eronder?

3,5mm verlaging lijkt mij stug? Als je 3,5cm bedoeld met originele dempers is al op het randje voor de levensduur. Heb zelf een A3 S-line gereden voor een aantal jaren. Maar die lag geen 3,5cm lager als origineel? Je had het zelf over 4cm achter en 5cm aan de voorzijde met originele demping. 5cm icm originele demping is enorm veel! Benieuwd naar je ervaringen. Foto's zijn altijd welkom!

ps. Ik had het niet over rubbersamenstelling van de band, maar over de stugheid van de wang. De hoeveelheid staaldraaddie daarin verwerkt zit. Meestal te herleiden hoe stugger, hoe hoger de loadindex van een band.

Gewicht van de band+velg doet enorm veel voor een auto qua stuurgedrag. De betere, duurdere velgen hebben niet voor niets allemaal gemeen dat ze een stuk lichter zijn als de goedkopere varianten of namaak.
 

Canon-Eye

Forumguru
en een maatje breder een gustiger effect op de gehele wegligging van de auto
Da's niet altijd waar, vooral niet bij gripverlagende omstandigheden (regen, sneeuw, etc.).
Immers, meer rubber op straat bij eenzelfde autogewicht betekent ook een lagere druk per cm[SUP]2[/SUP]. Dat kan ook nog wel eens negatief uitpakken!
 
excuus, natuurlijk bedoel ik 35mm oftewel 3,5cm.

Hoe meer rubber op de weg hoe beter je grip, dus ook je wegligging, je ligt wat steviger op de weg, wanneer je een smal bandje hebt zal deze naar links en rechts doorbuigen net als een smal hoog gebouw in harde wind ook heen en weer gaat. Allemaal heel logisch en verklaarbaar natuurlijk.

Bij gripverlagende omstandigheden gaat het vooral om de kwaliteit van de afvoer van sneeuw of het water en zeker de samenstelling van het rubber.
Hoe dichter de wagen bij het wegdek ligt hoe beter de wegligging.....dat zal elke fabrikant, tuningsspecialist, etc kunen bevestigen.

Ik heb nog geen idee welke velg en type band eronder de auto komt. Banden kan ik nog steeds kopen bij de groothandel, ik ga bij aanschaf eerst kijken naar de ervaringen van klanten en hun waardering. Het zou zo maar een relatief onbekend merk kunen zijn. Ik heb bijvoorbeeld onder mijn Audi het merk K***** gehad en dit merk kan ik zeker aanraden bij eenieder. Zeer goedkoop met eenzelfde kwaliteit van een dure merkband.
Qua maat zal het 215-35-18 worden denk ik of een 1cm minder lagere verlaging met een 215-40-18 band.

De keus van de velg is maar net waar ik tegen aan loop, ik wil eigenlijk witte velgen dus waarschijnlik koop ik een setje opknappers en spuit ze wit.


Overigens is het hele comfortverhaal mijn mening en mede gebasseert op mijn eigen ervaringen na jarenlang rijden van auto met 19 inch velgen met platte bandjes met dito verlaging. Met geowne dempers en speciale sportdempers.
Uiteraard aangevuld met informatie welke gewoon na of op te vragen is bij een dealer/fabrikant, banden- of tuningspecialist.

Elke andere mening wordt gerespecteerd.
 

Noord26

Forumguru
Hoe lager een auto ligt bij het asfalt, hoe beter hij stuurt natuurlijk. Ook hoe stugger dan hoe beter. Tijdens optimale omstandigheden. Als het echter minder optimaal is (koud, regen, etc.) werkt het juist tegen. Of zelfs een flinke kuil kan je dan wel eens verrassen.

Besparen op banden moet je echt niet doen. Lees recente testen er maar op na. De duurdere, bekendere merken scoren altijd goed. Vooral de levensduur valt nog al eens tegen van een B-merk, terwijl grip en comfort gelijkwaardig zijn met A-merken. Onder aan de streep zijn B-merken meestal duurder door een hogere slijtage. Niet besparen op die paar vierkante centimeters die je leven kunnen bepalen is mijn advies..
 

Philleuh

Actief lid
Iemand ervaring met het verlaagd sportchassis (17mm) van de Fabia? Betere wegligging dan de originele ophanging? Of is het toch niet dat?
 

MacManiac78

Forumguru
Fabia II (GL) voor juli 2011 hebben de verlagingsset. Daar zijn ze snel van teruggekomen. Modellen na juli 2011 hebben geen verlagingsset meer. Nadeel: Bij een gemonteerde trekhaak, klapt deze met regelmaat op de stoep. Veelal werden xtra hulpveren gemonteerd.
 
Bovenaan Onderaan