Hoe ouder hoe gekker

Tees

Donateur
Heel herkenbaar dat laatste Menno! Vrouwlief is gelukkig helemaal niet van t meerijden, maar schrikt soms wel opeens ergens van, wat ik allang zag aankomen. Roep hier ook wel eens dat ik eerder een ongeluk krijg van haar gil, dan van zo'n situatie. Wordt meestal niet in dank afgenomen :bloos:

Cordoba

Forumguru
Mijn vader heeft dat meerijden ook jarenlang volgehouden dat meerijden toen ik mijn rijbewijs had, niet alleen in zijn auto, maar later ook als hij bij mij in de auto zat. Zo had ie ook de gewoonte om voor een kruising een flinke trap op de bodem te geven, alleen zat daar geen rempedaal. Op een gegeven moment werd ik dat ook meer dan zat, en remde extra laat voor een kruising waar ik voorrang moest verlenen. Mijn vader trapte met volle kracht met zijn maat 47 op de bodemplaat, tenminste dat was zijn bedoeling maar daar stond nog zijn andere maat 47, dus de rest van de rit had ie een pijnlijke herinnering dat ie dat meerijden af moest leren. :D

Eltjo

Forumguru
Mijn vader had jaren geleden aan de andere kant van Hilversum op de heen- en de terugweg op dezelfde kruising in de Geert van Mesdagweg op weg naar de Opel dealer een prent voor het rijden door net-rood.
Toen ik een keer zijn auto leende en door het rood reed, hoefde ik niet te betalen en kregen mijn beide broers het zelfde bedrag gestort. Zij moedigde mij uiteraard aan om dat vaker te doen!

Een paar weken terug stopte ik aan de kant om iemand op te halen. Bij het achteruit rijden ging ik met de spiegel net iets te dicht langs de bovenrand van het spatbord van een hogere Mercedes uit 2006. De auto is erg breed, stond niet strak langs de stoep in het parkeervak en dus een paar cm op straat. Maar ja, ik kwam natuurlijk een beetje naar de stoep sturend aanrijden, wat ik vergeten was bij het terugrijden. Mij ontlasten doet dit helaas niet ... ik maak het nu alleen nog erger. :-)

De volgende dag heeft de man laten weten dat hij de uitgewreven plastic veeg van mijn auto er af had gepoetst. Er was geen lakschade, maar wel een heel licht vouwtje in de glooiing naar de rand. Voor de dame die ik ophaalde niet te zien. De man had vorig jaar het dak laten spuiten en wil dit ook laten herstellen. Ik zou het zo laten en de herstelkosten minus de rapportkosten innen. Geen hond die het opvalt, en de auto wordt bij inruilen daar niet minder waard van.

Mijn auto had de spiegel naar voren geklapt en er is onderaan een klein beetje lak van het vaste deel. Niets aan de hand, niets aan doen. Normaal niet zichtbaar.
Na 13 schadevrije jaren, 75% korting en een gratis no-claim beschermer, gaat het me niets extra kosten. Zolang ik maar niet binnen 5 jaar weer schade maak. Valt mee, slechts een imago deuk dus.

Laatst bewerkt:

Henrik

Forumguru
Grappig, die vader-zoon verhalen. Ik rij regelmatig samen met mijn vader in de auto. En keer op keer valt me op dat we zo vertrouwd zijn met elkaars rijstijl, dat we ons totaal niet druk maken. We rijden eens per jaarr samen een lang stuk als we onze fietsvakantie gaan houden, vaak ergens in Europa. We rijden dan om en om 2 uur. Omdat we 's nachts rijden hebben we de afspraak dat als de één rijdt, de ander slaapt. Ik slaap niet snel in de auto (ook omdat ik bijna altijd zelf rij, dus dat is dan wel positief), maar doe dat zonder moeite bij mijn vader in de auto. Op de fiets daarentegen.... Daar merk ik dat de leeftijd wel gaat tellen hoor, en de daarbij (laat ik het voorzichtig zeggen om @Rosinfield te vriend te houden) afnemende alertheid wel echt begint op te vallen.
Mijn betere wederhelft heeft overigens ook een prettige rijstijl, daar voel ik me erg veilig bij in de auto en kan ik ook prima een tukkie doen.

Enfin, ik wilde even inhaken op dat vader-zoon sentiment. :D
Al met al balen van de boete Menno, maar ik reken het zelf altijd om naar een bedrag per gereden kilometer.
Als je laatste boete 5 jaar terug was en je rijdt 20.000 per jaar, dan is het 259 euro per 100.000 km. Dat is 0,3 cent (afgerond). Dus dat is zeer te overzien lijkt me. :laugh:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat de laatste boete tientallen jaren geleden was. Ik ergerde me altijd rot bij mijn vader in de auto. Als ik zeg dat hij er weinig feeling voor had, is dat een understatement. Constant in een te lage versnelling, horten en stoten. Toen ik zelf mijn rijbewijs had, mocht ik af en toe in zijn auto rijden, met hem ernaast. Constant op- en aanmerkingen dat ik niet zo moest scheuren. Verder was het een doodgoeie man hoor. Veel te jong gestorven (55).

Mooie (herkenbare) verhalen! Vrouwlief remt op z'n minst mee als een "gevaarlijke" situatie dreigt. Meestal komt daar nog een gil of "kijk uit!" bij. Bij mijn vader stap ik rustig in de auto en andersom net zo.. En toch... heb ik altijd het gevoel bij mijn ouders wat rustiger / netter te gaan rijden. :shutup:

SuperBeeb

Forumguru
Zoonlief (19) had gisteren de Passat nodig om naar school (IVA) te gaan. Bij ophalen vertelt hij terloops dat ie de dag ervoor nog ruzie op de weg had gehad :thinking:. 's Avonds bij t inleveren denkt ie me ook nog blij te maken met de melding 'dat de Passat toch een launch control heeft'. Had ie even uitgeprobeerd...:banghead:
Dit is meer een gevalletje hoe jonger hoe gekker.
Ik word steeds huiveriger om hem m'n auto uit te lenen. :nono:

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Haha, schrikken van je vrouw.
De mijne is er ook van overtuigd dat ze erger heeft weten te voorkomen door hachelijke situaties onder de aandacht te brengen door heel erg snel en hard in te adem (teug adem nemen) terwijl er een soort 'stikkend' geluid mee gecombineerd wordt...

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik me in de 23 jaar samen één keer kan herinneren dat ik een auto van rechts niét zag aankomen en daar mogelijkerwijs (niet zeker dus) mee in aanraking had kúnnen komen als ze niet haar bekende adem-teug-stik techniek had toegepast.

Echter, ik kan op 20 handen niet tellen hoe vaak ik me de tering schrok van die reactie terwijl ie niet nodig was. Want tóch is mijn reactie dat ik bij dat geluid in no-time een 360 3D scan van de omgeving maak om te voorkomen dat ik iets over het hoofd heb gezien.....

En het allerkutste is óók dat ze een vergelijkbaar geluid maakt als er iets super-niet-verkeersrelevants op haar mobiel verschijnt..... nieuwsberichtje over een deaud konijn, stijging van gasprijzen, weet ik veel. Dus....

Verder is ze m'n favoriete vrouw.

EdK

Forumguru
nieuwsberichtje over een deaud konijn, stijging van gasprijzen, weet ik veel. Dus....
Ik hoop toch echt voor je dat dit geluid niet in bed word gemaakt.......

Ach vriendin van me zit altijd naar de snelheismeter te kijken.
En dan rij ik op teller 106 en dan zit ze al "je rijd te hard....." gaat je geld kosten.....
Maar goed ze heeft eens bij een goed glas port verteld dat ze al aardig wat bekeuringen had gehad ( zakelijk ) wegens te hard rijden.....

En dan werkt de opmerking van hoeveel heb je er deze maand gehad ??? erg goed... :deuk:
En word nog leuker als er dan vanaf de achterbank een jong stemmetje zegt " veelllll "
En dan moet ik niet in de achteruitkijkspiegel kijken naar haar want dan liggen we in een lachstuip....

Eltjo

Forumguru
Schrikken is de pest in de auto. Dat heeft me al 2 keer een auto gekost.

Een keer na een overreactie met sturen nadat ik een auto over het midden zag inhalen. In Polen reed ik vroeger 600 km over bredere 2 baans wegen naar mijn schoonmoeder. Inhalen is/was gebruikelijk over het midden.
Het overige verkeer gaat dan aan de kant op stroken aan de zijkant rijden waar ook op gefietst en gewandeld wordt. De inhaler rijdt over het midden. Dat heb ik zelf ook regelmatig gedaan, anders bleef je achter een hele rij van vrachtwagens rijden. Ik zag toen begin januari 1999 de inhaler wat laat (had geen verlichting ondanks dat er ook overdag verlichting gevoerd moest worden) en stuurde te sterk weg naar rechts, correctie naar links, .. totdat ik zo uitbrak dat ik met het linker achterwiel tegen de linker voorkant van een tegenligger zwiepte. Tijdens het > 360 graden rondje zag ik nog een vrachtwagen als tegenligger. Nadat ik netjes in de rijrichting stilstond op de eigen weghelft, keek ik in de spiegel (niemand achter me) starte de auto en heb hem aan de kant gezet.

Achterkant in puin, bagage uit de kofferbak gevlogen en de rest onder de extra motorolie die in die hoek stond. Het achterwiel hing erbij met een kapotte velg, de achterdeur ging niet meer open en de motorklep lag er scheef in. Einde eerste auto, een 626 uit 1990. De beste man waar ik tegenop zwiepte, zag hoe het e.a. tot stand kwam, evenals een voetganger die het rapporteerde aan de politie. Niemand boos of gewond. De man had een leaseauto en woonde vlakbij. Zijn tienerdochter in de auto sprak prima Duits/Engels en ik overnachtte bij de mensen thuis waar ik nog wat spullen uit de kofferbak heb gewassen. De volgende dag werd mijn auto van het erf opgehaald en reed ik mee naar Warschau waar de auto bij een Mazda dealer werd neergezet. Taxi, vliegtuig naar huis. Auto pas weken later terug in NL.

Volgende 626. De bocht was 180 graden naar rechts, en ik was al aan het remmen. De tegenligger zag ik plotseling van achter de binnenspiegel vandaan komen. Ja, de binnenspiegel kan een hele grote dode hoek zijn als je lang bent.
Ik schrok, duwde bruut op de rem en gleed over de voorbanden haaks op het voorwiel van de tegenligger.
Na vervangen van de bumpersteun en koplamp, bleek de automaat tussen de hoogste versnellingen schakelen. Auto weer naar de sloop. De tegenpartij was een koopje voor me, €500 voor het hele autootje. Wel sneu voor de man.

Derde ongeluk was ook in Polen, zo’n 17-18 jaar terug, ik reed net 4 km die dag. Door “rustig” te overleggen wat de beste kans zou bieden, was slechts de hele linker zijkant gedeukt en voorzien van een kras die voor begon tot op de achterbumper. Na provisorische herstelling heb ik daar nog 65 dkm mee gereden. Ondanks dat wij niet de veroorzaker waren, zaten we wel een paar dagen zonder auto “vast”. Geen geldige groene kaart bij ons en moesten wachten op een originele groene kaart die de verzekering zond met een courier.

En nu, voor degene die deze lange story tot heb einde hebben gelezen, als klap op de vuurpijl...
Morgen gaan we weer naar Polen. Stukje rijden, eerst 1000 km, overmorgen nog zo’n 450 km.
Lachen hè !

Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Forumguru
Frankrijk... Naast me een kreun... Stoplicht!!! ( Op metertje of 10) Remmen!!! Ik braaf remmen en klapte de achterligger op m'n Golf 2 die ik toen reed. Overigens had ik ruim door groen/ oranje kunnen rijden, maar ja...

Grtss

JeSko

Forumguru
@Rosinfield

Ja heel mooi je kan zo mee met de petjes op race wars afgelopen zondag ;)

*Geintje natuurlijk, dit waardeer ik wel, het is nog beschaafd, vanaf het moment dat het gaat knallen als een malle haak ik af.

Bovenaan Onderaan