Mijn 1.8 tsi is van nagenoeg geen olie verbruik naar binnen zeer korte tijd wel olieverbruik gegaan. Turbo was kapot, en had veel olie in de motor laten komen. Verbruik was nog niet erg, maar was wel aan het toenemen. Ik heb het vermoeden dat de olie die via de turbo het motorblok in is gekomen, ervoor gezorgd heeft dat de olie schraapveren deels dicht zijn gaan zitten en dat hierdoor het probleem is verergerd.
Omdat de auto voor mij vooral betrouwbaar moet zijn, die al bijna 220K heeft gelopen besloten de stap te nemen en de motor te laten reviseren. Biggelaar is hierbij mijn keuze geworden, gezien die hier in de buurt zit en normale prijzen heeft.
Auto staat er nu, motor is uit de auto gehaald. Ik heb de auto met 124000 gekocht. Deze is voorzien van nieuwe type zuigers, dus is de motor reeds gereviseerd geweest in het verleden. Dat verklaart het geen olieverbruik in het begin.
Op de zuigerveren zie je duidelijk vervuiling zitten, maar nog niet zo heel erg waardoor er nog geen ergere schade is ontstaan. Maar de verwachting is wel, dat het olieverbruik snel erger zou gaan worden.
Er komen nu aangepaste zuigers in, ketting wordt vervangen inc. nog wat andere kleinere onderdelen. Ook worden de injectoren gereinigd en getest. Bij wallnut blasting is dat ook gedaan, en toen bleek 1 injector wat verstopt te zitten. Nu voor de zekerheid worden ze opnieuw getest. Hiervoor schakelt Biggelaar een andere partij in, fijn dat ze het zo kunnen regelen.
Vandaag even bij Biggelaar geweest. Kreeg nette uitleg, kon alles zien. Zeer netjes te woord gestaan. Cylinders waren al gehoond, klaar voor de volgende stap. Onderdelen zijn netjes gereinigd.
Ik houdt jullie op de hoogte van deze vorderingen.