Dag allemaal,
Ik heb geen idee of dit in het forum de goed plek is voor 'mijn verhaal', of dat ik een geheel nieuw topic aan moet maken …
Ik doe een poging, wetende dat ik snel wordt teruggefloten
Ik heb sinds juli 2023 een superb 2 2012, 1,8 automaat. 2e hands gekocht bij een autohandel.
Bij aanschaf hebben we 3 maanden garantie gekregen op motor en versnelling.
Initieel (en eigenlijk nog steeds!): heel blij met deze auto - hij 'glijdt' over de weg en rijdt gewoon super.
Ook motorisch leek er niets aan de hand, en nog steeds loopt hij als een zonnetje … (zo lijkt het althans)
we zijn er heerlijk mee op vakantie geweest, en hij zoeft over de autobahn, met gemak en comfort, allemaal iets harder dan in NL mag ()
Maar, …
bij terugkomst en ook in Denemarken (vakantie) wel olie bijgevuld. Dat was ik zo gewend eigenlijk van mijn vorige auto, maar ja, die lekte gewoon olie.
Bij terugkomst, na ong 2500 a 3000 km in totaal ongeveer 1,5 a 2 l olie 5W40 bijgevuld. Dat vond ik wel fors, maar dacht, de vakantie heeft meer geeist van de auto, dus dat zal wel goed zijn.
Echter …
vorige week kreeg ik een melding 'olie bijvullen' op het dashboard.
Ik had gelukkig een foto gemaakt van de km-stand bij de vorige bijvul-actie. ik moest weer 1,5 L bijvullen. het bleek dat ik ong 800 km gereden had.
Toen gingen mijn alarmbellen rinkelen!: dit klopt niet.
Bij aanschaf van de auto was ik 'niet gehinderd door kennis' van de problematiek van een 1,8 TSI-motor. De verkoper waarschijnlijk ook niet. Wel heb ik normaal onderzoek gedaan (ben je als koper ook wettelijk verplicht).
Alles leek goed, en, omdat ik de autobranche heb geleerd niet meer te vertrouwen, huurde ik een onafhankelijk bedrijf in om de auto grondig aan een aankoop-inspectie te onderwerpen. Alles kreeg groen licht.
inmiddels, nu een paar dagen aan het research-en wat het probleem van de olie is en wat er gedaan moet worden.
Ik schrik eigenlijk best wel! ik had geen idee toen ik deze auto kocht namelijk.
Je komt van alles tegen (ook hier op dit forum): Radar-reportage (
), en veel verhalen op sites van revisiebedrijven. Daar zit nogal wat verschil in overigens (m.n. de prijs!). Hier op het forum kwam ik Hartog-Tuning tegen in Alkmaar. Dat verhaal heb ik wel vertrouwen in … .
conclusie is eigenlijk heel simpel en evenzo kostbaar: afhankelijk van het proces van degradatie van de schraapveren van de zuigers, hebben we het over een motorrevisie van minimaal 4250 euro, mogelijk meer als de kleppen en de turbo aangetast zijn.
De Superb is in mijn beleving wel een heel fijne en degelijke auto: luxe, degelijk en goede techniek. We zijn er heel blij mee (behalve dan nu deze problemen).
Voorheen reed ik Citroen c5, exclusive uit 2003. Die hebben we 450.000 km gehad, altijd op LPG gereden. Wel in het totaal aardig wat kosten gehad, maar intern motorisch nooit enig probleem, ook niet toen ik hem verkocht.
Gisteren, dag 2 van mij onderzoek, sinds ik weet (denk ik) wat er aan de hand is, kwam ik op het lumineuze idee om het koopcontract na te kijken en het blijkt: (TADAA !!) we hebben nog garantie tot 1-10-2023 op motor en versnelling.
Ik heb gelijk vanmorgen een e-mail geschreven naar de verkoper, na wat onderzoek naar mijn rechtspositie. het blijkt dat ik redelijk sterk sta, maar dat het toch wel afwachten wordt of de verkoper ook daadwerkelijk de garantie zal eren. (uiteindelijk zal hij moeten: dat is de wet namelijk, maar toch, hij zou wel 'ns veel tegengas kunnen geven).
Lang verhaal … maar nu kort:
Ik hoop gericht van jullie ervaring en expertise gebruik te kunnen maken en ben dus op zoek naar een paar antwoorden:
1 - omdat ik het olieverbruik toch wel dramatisch vind: moet ik
per nu zo min mogelijk rijden met die auto om risico's te vermijden? of loopt het nou ook weer niet zo'n vaart (lastig te antwoorden denk ik …) Ik wil voorkomen dat ik in korte tijd nog veel meer schade veroorzaak. Ik zal ook nog naar Alkmaar moeten namelijk.
2 - zou een oliewissel met vooraf een schoonmakend additief, tijdelijk helpen, ook om erger te voorkomen? (bijvoorbeeld:
https://wynns2021.wpengine.com/products/TDS/W74941_TDS_NL.pdf). ik lees verschillende dingen hierover en hier is ook niet iedereen eensgezind …
3 - als de verkoper zijn garantie waar maakt, dan is er geen probleem hoop ik en kan de auto naar een gedegen garage. Hartog is dan wel mijn voorkeur.
4 - als de verkoper niet thuis geeft, dan gaat het langer duren, ik heb het geld niet meteen beschikbaar: dan geldt denk ik weer optie '1'? Ik kan pas over ong 2 maand genoeg geld hebben voor de revisie van alleen de zuigers, hopende dat er verder niet meteen iets nodig is.
Gelukkig zijn we niet echt afhankelijk van de auto. We hebben een eigen bedrijf en kunnen het meeste op de fiets doen ♀️
Enfin:
… ik zit dus aardig in de 'piepzak' (vreemde uitdrukking), en kan dus wel wat hulp gebruiken in advies en jullie ervaring / expertise
HELP dus
Dank voor de aandacht en het geduld
Jo