ik begreep dat dat bij een automaat niet echt een issue zou zijn.Voor die 4k had ik ook nieuwe koppelingsgroep verwacht. Alles is toch los.
Sorry ik was in de veronderstelling dat het een handbak was.ik begreep dat dat bij een automaat niet echt een issue zou zijn
Zolang je stilstaand de voet op de rem houdt (of de Autohold dat doet) is alles ontkoppeld, is mij altijd verteld. Pas als de rem eraf is - hetgeen gebeurt als je 't gaspedaal lichtjes aanraakt - grijpt de koppeling aan en gaat de auto kruipen. Maar als je hem dan z'n gang laat gaan, dan zal de auto op stationair toerental al heel snel zonder slip kruipen - slippen gebeurt pas als je hem met de rem een beetje tegenhoudt (bv. bij inparkeren en zo), totdat je wer echt stilstaat want dan treedt regel 1 weer in werking.Het is juist de koppeling van de oneven versnellingen die er altijd aan gaat, vanwege het kruipgedrag in de eerste versnelling.
dat te vroeg schakelen is dan iets in de software denk ik? ik heb ergens gelezen dat door tuning dat verholpen kan worden.@Canon-Eye het komt technisch gezien idd niet door het kruipen maar door t te snel opschakelen naar de 2e verdieping. Daarbij laat ie de koppeling te lang doorslippen omdat de snelheid nog te laag is.
ik volg dit niet helemaal, m.n. het laatste stuk.........
Vandaar dat ik de bak in een start/stopfile (dus Autohold ingeschakeld) al snel in M zet, want dan schakelt hij dus niet binnen enkele meters naar 2. Op stationair in 2 gaat-ie immers meestal net effe sneller dan met de omstandigheden overeenkomt.
tja, hoe bepaal ik dat?......Overigens heeft ook de fabrikant 'het licht gezien' en zijn de schakelmomenten iets aangepast.
Vraag is dan: is dat bij jouw auto al het geval, en is het genoeg, of moet het nog.