Ik mag weer shoppen, wat moet er op het boodschappenlijstje?

sitechris

Donateur
Twee keuzes. Skoda Superb voor als je ruimte zoekt, want de Superb is gewoon de beste allrounder. Hoge kwaliteit, ruim, fijne motoren, mooi interieur en de Combi is sowieso een mooie bak. En beter geprijsd en uitgerust in vergelijking met de Passat.

Als formaatje Golf groot genoeg is, dan zou ik voor de GTI gaan. Net wat scherper, moderner (nieuwe TSI blok) en beter interieur dan de Octavia RS. En wrsnl goedkoper in de lease. Pakketje Advance, Detroit velgen en Executive erop en je bent klaar.

Waarom niet de Octavia? Die loopt imo toch net wat te lang mee inmiddels, interieur en exterieur kunnen imo wel likje verf gebruiken inmiddels. En om nu weer een vergelijkbare auto te rijden. Zou ik niet doen. Alhoewel een RS natuurlijk wel een goede derde is. De Exeo valt imo af, die auto is echt bejaard imo.

De rest van de opties vind ik idd minder. Focus zou ik persoonlijk niet overwegen, ik vind de looks tergend (Kia kloon). Maar dat is smaakgebonden.

Bakkertje

Forumguru
Aangezien ik zelf ook wellicht op korte termijn iets nieuws mag gaan uitzoeken en ik gezegend ben met 3 kids heb ik Pon gevraagd of er nog een 20% bijtellings Touran gaat komen op basis van diesel. En die gaat er ook komen, wanneer konden ze neit zeggen maar het zal vast niet lang duren nu dat er een c-max en een scenic in de 20% zitten ;)
Dus als je echt ruimte wilt, is dat wellicht nog een optie..

Falcon

Donateur
De ruimte tussen de Roomster en een Touran is toch wel héél groot verschil ;) Thanks voor het nieuws over die Touran diesel.

Bakkertje

Forumguru
De Touran is in de lease ook een behoorlijk pak duurder dan bijvoorbeeld een Superb (zeker als je hem een beetje leuk aankleed). Ik ben er al bijna uit, nu nog even wachten tot ik daadwerkelijk mag bestellen.. Het wordt een Superb. Ben er alleen nog niet uit of het de sedan (makkelijker met 3 kinderstoelen op de achterbank en nog steeds veel ruimte en praktisch door de twindoor) of een combi (minder handig met de stoelen maar weer praktischer in de kofferbak) wordt.

___JC___

Forumguru
With ^^

Maar ehm zolang je maar Skoda blijft rijden is voor ons het belangrijkste ;)

Ik zou het wel weten.. Superb 1.8TSI 4x4 en dan laten chippen. Proefrijden bij JC! :)

Ow ik lees deze nu pas. Proeftijden mag altijd uiteraard Marco. Maaruh ik lees ook zeer goeie verhalen over de 508. En de 159 is inderdaad wel HEEL erg mooi en rijdt super met 1750 motor. Als je de ruimte van een Superb niet nodig hebt zeker een optie.
Ford Focus is best mooi tegenwoordig, maar ook die schijnt wel tegen te vallen wat betreft binnenruimte.

MarcoO2

Forumguru
De Focus is inmiddels afgevallen, puur op basis van zijn interieur. Véél te druk, en ik moet er heel wat uurtjes tegenaan kijken. De Golf en de Touran heb ik nog niet echt aan gedacht, dus die neem ik mee in mijn afwegingen. 't Blijft een VAG-lijstje dus tot nu toe (en dat heeft niets met JD te maken). ;)

sitechris

Donateur
@MarcoO2: Wil je een keer 'golfen' dan weet je me wel te vinden. En je kunt VJ nog even om een second opinion vragen, hij heeft erin gereden (ook toen ie nog standaard was zonder chip)

MarcoO2

Forumguru
Zo, tijd voor een nieuw lijstje. De 508 heb ik definitief laten vallen vanwege onder meer zijn beroerde versnellingsbak. Ook de Jetta is eraf, simpelweg omdat ik dan beter een Octavia kan nemen. De Golf GTI is erbij gekomen (thanks, Chris!). Ik heb nog even de Touran overwogen, maar daar wordt ik niet blij van.

Dat maakt het lijstje nu:

GO!:
- Skoda Octavia Combi (1.8TSI of RS --> geen toelichting nodig)
- Skoda Superb Combi (gewoon, omdat hij zo mooi is)
- Volkwagen Golf GTI (behoeft toch geen toelichting?)
- Volkswagen Passat (de nieuwste vind ik wel erg mooi)

OP DE WIP!:
even niets

NO GO!:
- Peugeot 508
- Seat Exeo (te zeer verouderd)
- Volkswagen Jetta
- Volkswagen Touran
- Citroen C5
- Audi A4 (vééééél te duur)
- Mazda 6 (daar kan ik niet vrolijk van worden)
- Volvo S/V60 (veel te duur)
- Alfa Romeo 159 (hij is zo mooi... en duur!)
- Renault Laguna
- Ford Mondeo
- Honda Accord
- Opel Insignia
- Toyota Avensis
- BMW
- Mercedes

Misschien kom ik inderdaad wel een keertje buurten, Chris! Ben erg benieuwd naar jouw GTI, zeker omdat ik, ongeacht welke keus ik maak uit bovenstaand rijtje, toch altijd naar JD zal rijden.

De grootste kanshebber op dit moment is geen Skoda, maar wel diens grote broer: de VW Passat (variant, 1.8TSI Highline DSG). Gewoon een erg goede en mooie auto, en een stuk goedkoper in de lease dan de Superb. De test in de laatste autovisie (waar hiervoor al een filmpje over te zien was) bevestigde de kwaliteit van de Passat nog eens.

Wordt vervolgd... :winkie:

Noord26

Forumguru
Als je buiten 'de VAG box' wilt kijken is wellicht een Lancia Delta 1.8 (200pk), vanaf (uit het hoofd) €32K een alternatief? Hoe langer ik er naar kijk (collega heeft er een prive), hoe mooier hij word. Maar dat heeft een tijd geduurd; vond het eerst spuuglelijk.

Ik hoor overigens meerdere mensen die niet te spreken zijn over de automaat in de 508. Allemaal vallen ze voor het uiterlijk, maar na een proefrit een domper puur vanwege de bak..

sitechris

Donateur
Dan eerder de Giulietta als je voor Italiaans kiest. Alhoewel de Giulietta QV motorisch wat door de mand zakt volgens verschillende automedia. De QV is zelfs langzamer dan een standaard GTI, volgens een test op de site Driving Fun die ze naast elkaar hebben gezet. Dan kun je beter de 1.4 turbo met 170 pk nemen. Die is bijna gelijkwaardig aan QV en 20% bijtelling.

nadelen van de Giulietta zijn overigens krappe binnenmaten en de stoelen die voor grotere mensen onder ons niet geschikt zijn. Te krap, te korte zittingen. Qua looks vind ik de Giulietta overigens de allermooiste binnen het segment.

MarcoO2

Forumguru
Zowel de Delta als de Gulietta zijn schitterende auto's. Maar allebei gaan ze het niet worden deze keer. Teveel nadelen...

En die GTI? Ja, die zwerft best een beetje door mijn gedachten de laatste dagen... :winkie:

sitechris

Donateur
Heb je al die kofferruimte van de Passat/Superb en Octi ook echt nodig? If not, there is imo only one choice......

Rolle

Senior Member
Passat goedkoper in de Lease dan een Superb?

Skoda steekt echt wel naar de kroon van VW.

Bovenaan Onderaan