Ik mag weer shoppen, wat moet er op het boodschappenlijstje?

Noord26

Forumguru
Kan het wel begrijpen dat de Passat goedkoper zou zijn. Dit omdat het een hagelnieuw model is en daardoor relatief nog gewild blijft 2e hands, hetgene de afschrijving bepaald,en uiteindelijk een groot deel van het leasebedrag bij de LM. Als de auto straks verkocht gaat worden aan een tussenhandelaar is het de vraag die de dagwaarde bepaald. Veel mensen kiezen nog steeds liever voor een 2e hands Passat (ervaring uit het verleden wellicht?) als een 2e hands Superb tegen dezelfde prijs. Neemt niet weg dat de Superb een zee van ruimte biedt, en onderhuids gelijkt is aan alle andere VAG auto's. Kan derhalve niets zeggen over het uiterlijk, want dat blijft een persoonlijke smaak.
 

MarcoO2

Forumguru
Heb je al die kofferruimte van de Passat/Superb en Octi ook echt nodig? If not, there is imo only one choice......
Dat is dus precies de vraag waar ik mee zit... ;) Op zich heb ik de ruimte niet persé nodig, al is het regelmatig wel erg handig. Maar goed, ik moet weer 4 jaar met mijn keuze doen, en in die tijd kan er ook een hoop gebeuren waardoor ik de ruimte wél nodig heb.

Dan nog een andere vraag: als ik aan 't werk ben, bezoek ik regelmatig 80+ adressen per dag. Dat betekent ook 80 keer instappen en 80 keer uitstappen. Een collega wees me erop dat dat met de sportstoelen van de GTI nog wel eens rugklachten op kan leveren. Hij had zelf die ervaring ook, zij het dat hij iets groter is dan ik en niet in een Golf GTI, maar in een Peugeot 206 GTI reed. Die is natuurlijk ook nog wel een slagje kleiner, met dus ook minder in- en uitstapruimte.

Hoe is jouw inschatting op dit punt, Chris?
 

sitechris

Donateur
De sportstoelen zitten imo goddelijk, veel steun aan de onderbenen, lekker ingepakt. Helemaal top. De uitstap is redelijk, maar je zit natuurlijk wel iets lager dan in de Octavia. Maar lang niet zo laag als in de BMW, daar moest je echt uit kruipen bijna. Mbt kinderen, 1 baby en spullen kun je makkelijk kwijt in de GTI. De auto is daarvoor ruim genoeg. Enige wat ik je kan adviseren is om eens te gaan zitten in de GTI en het zelf te testen. Kun je ook een oordeel over de ruimte vellen.

Wat ik je wel wil meegeven, laatst heb ik het voorrecht gehad om in een gechipte 1.8 TSI Octavia te rijden. Die was qua snelheid gelijkwaardig aan mijn toenertijd nog niet gechipte GTI, alleen is de rijbeleving in beide auto's onvergelijkbaar. De GTI is so much more fun to drive, terwijl je qua comfort en stilte verrassend weinig inlevert. Ga testrijden en je bent overstag.....
 

Falcon

Donateur
Hoe vond je de stoelen van je huidige Occie? Want de stoelen van VW zijn in mijn optiek zowieso beter.

Gezien de vele meldingen van rugklachten in combinatie met Skoda stoelen zou ik persoonlijk dat nog als een reden zien voor de GTI. Maar als je in je huidige auto geen rugklachten hebt, dan zou ik kiezen voor een Skoda RS. Puur om de prijs en opties.

Wel jammer dat het nieuwe onderstel van VW nog niet beschikbaar is voor de huidige Occie.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik vind de stoelen in mijn O2 prima. Ze zijn lekker hard, en goed verstelbaar. Vooral de verstelbare lendesteun op zowel de bestuurders/ als de passagiersstoel heb ik veel plezier van. Maar ´t zijn natuurlijk geen sportstoelen (al verschillen ze weinig met die van de RS).

Sportstoelen hebben als voordeel dat ze simpelweg beter zitten (in ieder geval die van de Golf en de RS dan), maar als nadeel dat je er moeilijker in- en uit stapt. Kwestie van proberen.
 

Falcon

Donateur
Ik heb zelf de sportstoelen (zelfde als in de RS) in mijn auto, maar ik mis altijd onderin de rug een extra "opvulling", maar mocht ik weer voor een occie kiezen dan kies ik toch weer voor de sportstoelen, maar dan wel met leer met extra opvulling in de onderrug. Just a tought...
 

higgy

Forumguru
Heb het vertikt om alle voorgaande pagina's te lezen, maar heb je al eens proefgereden in die C5? Heerlijke auto hoor. Nou ben ik ook wel een beetje Citrofiel hoor, heb er erg veel gereden. En vwb. Mercedes: er heeft zowat niemand harder gescholden op een MB dan ik. En wat rijd ik nu? :ahum: :blush: En het rijdt lekker zeg.
Persoonlijk zou ook de 508 op m'n lijstje staan voor een proefrit. Een witte, al enkele malen zien rijden.
Maar ook een 5008 zou ik gaan bekijken. Enfin. Een S2C ook. Ik zou zo veel gaan kijken. Gewoon omdat het kon :)
 

MarcoO2

Forumguru
Hey Higgy! Ik heb de C5 en de 508 allebei op mijn shortlist gehad, en allebei ook weer geschrapt. De motoren kunnen mij niet bekoren (inderdaad, Chris!) en ook de automaat is niet echt super. Daarnaast zijn ze beiden nog behoorlijk aan de prijs in een beetje leuk aangeklede versie.

En MB, tsja, ik zou het best willen rijden... maar dan moet mijn leasebudget eerst even verdubbelen! ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Zo, tijd voor een update! Ik had nog drie auto's op mijn shortlist staan: de Golf GTI DSG, de Passat Variant 1.8TSI Highline DSG en de Octavia Combi 1.8TSI Elegance Business Line DSG.

De Golf is afgevallen omdat deze gezien mijn beroep toch niet handig is. Ik kan er zo moeilijk mee voor komen rijden, daarvoor heeft de auto (zeker bij mijn doelgroep) toch nog teveel een verkeerd imago. Jammer, want 't is een fantastische auto! Desondanks kom ik nog graag een keertje Golfen, Chris! ;)

Ook de Passat is afgevallen, simpelweg omdat die € 178,00 per maand duurder uit komt dan de Octavia. De vraag was dus of ik dat ervoor over had. Inmiddels kan ik de vraag beantwoorden: nee, ik heb dat er niet voor over. Ik ging eens rekenen: € 178,00 x 48 maanden = € 8.544,00... en of je dat nou kunt betalen of niet, dat is het rijden in een Passat in plaats van in een O2 me simpelweg niet waard. Het wordt dus gewoon weer een Octavia!!!

Het is Octavia Combi 1.8TSI Elegance Business Line DSG-7 geworden, met als opties:
- stoelverwarming op de voorstoelen;
- metallic lak (dat dat tegenwoordig nog een optie is...) in de kleur Brilliant Silver;
- 17" Pallas-velgen;
- MDI;
- sunset ramen;
- electrisch schuif-kanteldak;
- volwaardig reservewiel;
- afneembare trekhaak;
- ISOFIX-bevestigingen (je weet maar nooit);
- bluetooth handsfree-kit;
- rokerspakket (en nee, ik rook niet).

De enige optie die ik nog had gewild, maar blijkbaar niet leverbaar is op de Business-Line is het sportonderstel. Maar als ik zie wat ik er allemaal wel bij krijg, kan ik daar best mee leven! ;)

Nu nog even afwachten wanneer de auto geleverd wordt...
 

Michel

Forumguru
Gefeliciteerd met de bestelling. Een goede keuze, lijkt me. Zal je de tuning die op je huidige Octavia zit dadelijk niet gaan missen, gezien je keuze voor een DSG?
 

MarcoO2

Forumguru
Dat denk ik niet, al is het maar omdat niets me ervan weerhoudt om weer even langs JD te rijden... ;)
 

Fabia

† In Memoriam
Verstandige keuze Marco. Misschien moeten we weer een meeting organiseren als jij weer naar JD gaat.
 

Miez1

Forumguru
Hi Marco,

Mooie auto, goede en weloverwogen keuze. Als je ziet wat je krijgt voor het geld en het afzet tegen de Passat lijkt het mij 'well spent money'.

Succes met wachten!

Immer gute fahrt.

Miez
 

Noord26

Forumguru
Je kunt altijd nog een setje Koni's laten monteren toch als je een comfortabel sportonderstel wilt? Kost waarschijnlijk net zoveel als een af-fabrieks sportonderstel?
 
Gefeliciteerd met je keuze, een o2 rijdt gewoon erg prettig. Alhoewel ik vorige week de nieuwe Jetta heb zien rijden en ik die er behoorlijk op vooruit vindt gegaan.
 

MarcoO2

Forumguru
Dank allemaal! Een paar koni's is inderdaad nog een optie, maar dat kan later nog gelukkig.

@ Robson: die Jetta ziet er best uit, totdat je instapt... en die kleine kofferklep is echte zonder, dat heeft de O2 toch stukken beter voor elkaar. Sowieso is de Jetta alleen als sedan leverbaar en wilde ik een combi, dus een echt serieuzeoptie was dit niet.
 
De jetta is er inderdaad niet als combi. Van binnen heb ik de jetta nog niet gezien. Maar als ik kijk naar het gemak van mijn eigen o2 hatchback kan ik alleen maar zeggen dat ik je mening deel over de kleine kofferklep.
 
Bovenaan Onderaan