Inwendig reinigen kop TSI motor?

ertromp

Forumguru
Wellicht een keer na de 6e september :D Eerst op pad door de States voor m'n indirect ingespoten Benzen zonder EGR. Wat is er toch in de autotechniek gebeurd in al die jaren :D

• Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
wat bedoel je met "dat", Dirk? De km stand of het zo nu en dan even "doorblazen", ook tijdens het inrijden (zoals ik nu bij 1500 km). Ik had begrepen dat dat sowieso goed was.

Neptukker

Forumguru
Ik heb heel wat losgemaakt met het starten van dit topic.

Ik vraag me nu af of je (pas) kunt gaan reinigen als je klachten ondervind of moet je er eerder bij zijn en zo ja wanneer dan? Op welk moment is het te laat om te reinigen en moet de kop eraf? En als het zoveel voorkomt, waarom zit dit niet in het onderhoud/inspectieschema van de fabrikant?

Ik ben erg benieuwd naar de 'steekproeven' van dit forum en de uitkomst daarvan. Ik ben dan vooral benieuwd naar motortype, kilometerstand, leeftijd, rijstijl, brandstofleverancier/type en de aanwezige vervuiling. Wordt vast vervolgd.

CDK

Forumguru
@Neptukker,
-preventief reinigen lijkt me uiteraard beter! Ik zelf wil dit denk ik elke 30k gaan doen, in mijn geval elke 1.5 jaar

-waarom het niet verwerkt zit in het onderhoudsschema, zal kostentechnisch zijn, dan worden de beurten net zo duur als bij een BMW dealer ;) én aan een kopje lichten verdienen ze meer natuurlijk ;)

Race Eend

Forumguru
Toch is het wel een product eigenschap en weet men het zeker wel. De nieuwere modellen hebben 8 injectoren (a4 1.8 tfsi 170pk en golf 7 gti etc). Men geeft aan dat dit gedaan is om nog minder uitstoot/roetvorming te krijgen, maar zal ook wel deels met de vervuiling te maken hebben.

De mitsubishi gli hadden er in de jaren '90 ook al last van (1 van de eerste direct ingespoten benzine motoren).

Pendragon

Donateur
@Neptukker,
-waarom het niet verwerkt zit in het onderhoudsschema, zal kostentechnisch zijn, dan worden de beurten net zo duur als bij een BMW dealer ;) én aan een kopje lichten verdienen ze meer natuurlijk ;)

Het hoeft van mij ook niet standaard in het onderhoudsschema, maar je kunt het als dealer wel meegeven als optie met uitleg waarom het verstandig is om te doen. Dat heet klantenservice. Ook al doe je het als dealer misschien niet zelf (net als dat ze vaak het uitlijnen niet zelf doen).

Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Wanneer je mensen die een auto gaan kopen van te voren gaat vertellen (want dat zou je dan natuurlijk ook moeten doen), dat het wel verstandig is de motor na elke x km intern te laten reinigen, zal menigeen zich denk ik achter de oren krabben en een ander merk overwegen. En daarnaast leidt het in verreweg de meeste gevallen natuurlijk niet tot ernstige problemen

Bovenaan Onderaan