Inwendig reinigen kop TSI motor?

Pendragon

Donateur
Ik zie dat toch anders @Rosinfield. Afgelopen weekend nog een kleine vergelijking gemaakt. Om de zoveel tijd gaat het water in je wasbak minder goed weglopen. Ik haal dan een fles in de winkel, spuit deze in zijn geheel in de wasbak om de afvoer weer goed schoon te maken. Dit omdat er in de loop van de tijd een hoop troep in is komen te zitten. Dit is met een auto niet anders. Is dat slecht van de motor/auto? Ik vind van niet, het is een logisch gevolg van dit soort motoren. Andere merken zullen hetzelfde probleem hebben met hun direct ingespoten motoren. En ja in de meeste gevallen leidt het niet tot ernstige problemen, maar als het dan wel een groot probleem wordt zitten er hoge kosten aan verbonden. En 125 euro bij een grote beurt erbij is dan nog te overzien vind ik. Een setje banden vervangen of remschijven vindt iedereen wel heel normaal, dus waarom dit niet.

Ik kan nog een vergelijking maken: wij wonen in een rij van 7 huizen met 1 groot plat dak. Toen wij er kwamen wonen zeiden we, laten we preventief onderhoud doen aan het dak en elk jaar dit laten controleren. Paar offertes verder een keuze gemaakt. Ze kwamen langs en zeiden: als jullie dit samen met de rest doen zit er een grote korting in. Toen kwam ik bij de eerste buren, die zeiden, nee sorry daar hebben we het geld niet voor. Ik gaf toen als voorbeeld: nu kost het 100 euro per jaar per huis, als je flinke schade hebt kost het 3000 euro en kun je daarbij ook nog je buren problemen geven omdat een lekkage ook bij de buren terecht kan komen. Voor ons was het toen snel besloten, wij doen het alleen wel. Dit is de keuze tussen preventief 125 euro uitgeven elke 1,5 tot 2 jaar of het laten zitten en over 5 of 6 jaar (ik noem maar wat) grote problemen hebben en 2000 euro uit moeten geven.

Zo en nu hou ik erover op en mag iedereen zelf kiezen wat hij doet ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dan heb je me verkeerd begrepen, Pendragon. Ik begrijp wel dat het proces plaatsvindt en dat het verstandig is er iets aan te doen.
Ik begrijp echter ook dat de producent hier geen ruchtbaarheid aan geeft om bovengenoemde redenen.
Veel mensen zullen de auto bv al inruilen voordat ze er iets van merken of hun zal niets opvallen. Men weegt waarschijnlijk gewoon kosten-technisch een en ander tegen elkaar af.
 

Neptukker

Forumguru
Maar een inspectie met camera om de 60k hoeft toch niet veel te kosten? Als er dan een reinigingsadvies uit volgt dan is het aan de klant om dat advies op te volgen of niet.
De vraagt blijft natuurlijk hoeveel probleemgevallen er nou werkelijk zijn. Vervuiling is één, maar dat betekent niet gelijk onoverkomelijke problemen.
 

Pendragon

Donateur
@Rosinfield dan heb ik je goed begrepen, want ik snap dat vanuit de fabrikant/dealer helemaal niet. Ze zouden dit juist moeten aangeven omdat dit iets is wat bij zo'n motor hoort. Het is hetzelfde als dat je kiest voor een dieselmotor, dan weet je ook dat de onderhoudskosten wat hoger liggen omdat het een diesel is. Bij een TSi heb je wat meer kosten o.a. doordat de motor van binnen vuiler wordt. Daar tegenover staat dat hij zuiniger is, stiller is en er een kleinere motor in kan die toch voldoende vermogen geeft. Ik zou daar niet negatief tegenaan kijken en ook niet gelijk denken, nou dan ga ik wel een andere motor kiezen ofzo.
 

CDK

Forumguru
@Neptukker, daar heb je ook een punt, wat is een onoverkomelijk probleem? Voor de 1 is dat het missen van een aantal paarden, voor een ander is het pas een probleem als de motor rot gaat lopen. Daarom voor mij vanaf nu preventief inspectie / onderhoud. ;)
 

Pendragon

Donateur
@Neptukker de vraag is, hoeveel 'vage' problemen met deze motors worden misschien wel niet veroorzaakt door dit? Ik kom dan bijvoorbeeld terug op het inhouden/schokkend gedrag van mijn auto bij vol gas. 1 van de dingen die aangegeven worden bij de reiniging is dat het inhouden verdwenen is. Voor mij DE reden om dit zeker te gaan doen om te kijken of dit de oorzaak zou kunnen zijn.
 

Joske

Forumguru
ik kwam dit trouwens tegen in mijn zoektocht naar een doe het zelf oplossing:
Is voor diesel-eigenaars, dit kan de EGR klep blijkbaar reinigen zonder dat je ze moet demonteren..

 

Noord26

Forumguru
Wat ik begreep van Celtemp is dat zowel de kleppen als de injectoren gereinigd worden. Want in de brandstof wordt ook iets toegevoegd wat de injectoren helpt zuiveren.
 

Neptukker

Forumguru
Volgens een discussie op Seat-Online.nl is VAG techniek in Nuenen ook een aanbieder van deze reinigingsmethode. Iets voor de meeting die daar gepland is?
 

Joske

Forumguru
ik dacht wel zoiets maar vanuit de optiek: moest er alleen lucht passeren... dan was dat inlaatspruitstuk vast ook niet zo vuil geworden é

en de "valve clean" beweert toch de kleppen te reinigen? ;)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 Bij een perfecte verbranding van koolwaterstoffen hoeven er alleen maar water en CO2 vrij te komen. Autobrandstoffen zijn iets complexer, en automotoren wat minder perfect waardoor er ook CO en NOx (stikstofoxides) vrijkomen, maar nog steeds hoeft er niet per definitie roet/koolaanslag te ontstaan, al zie je dat toch in vrjwel iedere motor die je openhaalt. Overigens heb ik wel eens begrepen dat LPG motoren inwendig erg schoon zijn.(geen ervaring mee)
 

Joske

Forumguru
LPG heeft natuurlijk een hoger octaangetal dan benzine, maar dat zal vast niet de enige reden zijn.
 
Bovenaan Onderaan