Zoals jullie weten heb ik rond de afgelopen jaarwisseling een Octavia Combi 1.8 TSI Elegance op de kop getikt. Na jarenlang een een 2.0 FSI gereden te hebben bevalt me de 1.8 TSI tot op heden prima.
Al is de ervaring nog wat kort natuurlijk-
Had nog wel wat zaken ter aanpassing op mijn verlanglijstje staan:
- Upgraden firmware en kaart Columbus. Heb ik zelf gedaan en is prima gelukt.
- Verlagen van de auto met Eibach veren. Enerzijds vanwege de looks maar primair om doorzakken van
de achterkant van de auto tegen te gaan bij vol beladen kofferbak in de vakantieperiodes. Heb
komende zaterdag een afspraak bij Anterra om dit te realiseren.
- Tuning. Hier twijfel ik nog een beetje over. Het gaat me niet zo zeer om meer pk's, maar ik heb tussen
mijn oren zitten dat de 1.8 TSI motor nog wat lekkerder gaat lopen, en alerter op het gaspedaal reageert
als hij getuned wordt. Zit dan te denken aan VAG techniek of JD Engineering. Maar ja is natuurlijk ook
een relatief prijzige wens-
.
De laatste tijd veel gelezen over 'carbon' vervuiling in de cilinders bij injectie motoren. Komt niet alleen voor bij motoren van de VAG groep overigens. Mijn gedachte was, als ik de 1.8 TSI wil laten tunen dan wil ik eerst een motorreiniging laten doen. De motor heeft nu 70.00 gelopen dus mijn verwachting was dat het daar binnen wel behoorlijk viest moest zijn vanwege de 'carbon' vervuiling.
Zijn meerdere methodes die naar 'Rome' leiden. Zeg maar chemisch reinigen zoals o.a. Celtemp doet en
ik kwam online iets tegen wat men 'walnut blasting' noemt. Uiteraard zijn er technische en financiële verschillen in de reinigings methoden. Wellicht iets om verder over te discussiëren hier.
Vanwege een simpele reden als afstand en mijn beschikbare tijd, heb ik gekozen voor de methode dmv
'Walnut Blasting'.
Zocht via de email contact met HBT techniek in Swifterbant,
http://www.hbttechniek.nl
Eigenaar Tom Harlaar maakte me duidelijk dat de kosten € 225,- bedroegen incl.nieuwe pakkingen.
Ook gaf hij vooraf keurig aan dat de kans bestond dat er tijdens het verwijderen van de ínlaat kap' de kans bestond dat er 1 of meer injectoren ongewenst mee zouden komen. Deze worden dan vervangen door nieuwe exemplaren a € 10,- per stuk. De duur van de behandeling zou ongeveer 4 uur bedragen.
Gisterochtend had ik om 09.00 afgesproken met Tom in Swifterbant. De kennismaking was uitstekend en gedurende de behandeling heb ik Tom leren kennen als een vriendelijk persoon die tevens een behoorlijk kennisniveau van auto's ten toon spreid. Al is dat bij mij als leek vrij simpel-
. Hij gaat voor kwaliteit en kanttevredenheid zegt hij zelf.
Uiteraard moest er eerst gesleuteld worden voordat Tom toegang had tot het inlaattraject van de motor. Bij mij gingen er ongewenst 2 injectoren mee. Zijn ervaring is dat dit gemiddeld 1 op de
10 keer gebeurt. Was benieuwd wat ik te zien zou krijgen. Nou in die zin werd ik niet teleurgesteld.
De 'carbon' vervuiling was niet te zuinig. (zie foto's). Per cilinder werd er toen sc.hoon gemaakt met de 'walnut blasting' methode. De walnoot schillen (schoonmaak medium) ziet er uit als zand en wordt er
met hoge druk ingespoten tegelijkertijd wordt het er weer uitgezogen met behulp van een industriële stofzuiger. Ik vond het resultaat verbluffend (zie foto's).
Na de behandeling wordt alles weer vast gesleuteld en controleert hij met VCDS op foutcodes.
Dan de motor stationair laten draaien, gevolgd door een proefrit, en dan nog keer controleren op
foutcodes met VCDS. Ging allemaal uitstekend. De terug rit naar huis genoten van een (nog) stillere en soepel lopende motor.
Conslusie, ik en ook mijn motorblok waren zeer tevreden na het bezoekje aan Swifterbant. Mocht je ook een inlaat c.q. motorreiniging overwegen dan ik je deze methode en dit bedrijf van harte aanbevelen. De kosten die ik totaal gemaakt voor deze reiniging bedroegen € 245,- Hiervoor kreeg ik
- schoonmaken inlaatkanalen/kleppenreiniging
- pakking inlaat
- pakking gasklep
- 2 nieuwe injectoren