Inwendig reinigen kop TSI motor?

Altos

Banned
Aan de motor (excuus) weet verder niet waar alles effect op heeft, sorry als ik verkeerde topics vervuil...
 

Altos

Banned
Is mijn vrouw niet vermeld zei ze...zal de dealer wel een mailtje sturen...ze zeiden dat het was om de motor inwendig te reinigen maar dat kan natuurlijk op verschillende manieren...had ik maar niks gezegd :facepalm::shutup:
 

turboturbo

Forumguru
Leuk, zo'n filmpje. Zat er nou ook iemand gas te geven of doet de motor dat zelf?

Ben erg benieuwd hoe mijn 3 pittertje er aan toe zal zijn, en vooral: hoe die erop zal reageren (en of ik er iets van zal merken)
Edit: de mini meet van 20-9 is natuurlijk niet bij deze firma, bedenk ik me nu ;)
 

CDK

Forumguru
de motor moet idd op of boven een bepaald toerental gehouden worden tijdens een bepaalde fase in het reinigingstraject.
 

Altos

Banned
Ik ga hier even mijn excuses aanbieden voor het ongeïnformeerd bevuilen van dit topic.
Mijn vrouw wist niet goed wat het inhield en ik heb het even nagezocht.
Mijn vorige postings waren over een Forte additief welke de motor zou reinigen, maar na enig speurwerk is er alleen en fuelsaver van het merk Forte toegevoegd via de brandstof om het verbruik te optimaliseren (ik geloof daar niet zo in maargoed)...dus bij deze nogmaals mijn excuses.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rob

Forumguru
Alle vervuiling die je in de afgelopen xxxxxxx kilometers eventueel minder hebt uitgestoot door de technische constructie wordt op deze manier binnen een kwartier alsnog de atmosfeer in ge-bonjourt. Hopelijk kijkt Groenlinks niet mee! :lezen: ;)
 

turboturbo

Forumguru
Tja helaas lijkt dat inderdaad de keerzijde van veel zuinige motoren: (interne) vervuiling die toch érgens moet blijven...
 
Zoals jullie weten heb ik rond de afgelopen jaarwisseling een Octavia Combi 1.8 TSI Elegance op de kop getikt. Na jarenlang een een 2.0 FSI gereden te hebben bevalt me de 1.8 TSI tot op heden prima.
Al is de ervaring nog wat kort natuurlijk-:) Had nog wel wat zaken ter aanpassing op mijn verlanglijstje staan:

- Upgraden firmware en kaart Columbus. Heb ik zelf gedaan en is prima gelukt.

- Verlagen van de auto met Eibach veren. Enerzijds vanwege de looks maar primair om doorzakken van
de achterkant van de auto tegen te gaan bij vol beladen kofferbak in de vakantieperiodes. Heb
komende zaterdag een afspraak bij Anterra om dit te realiseren.

- Tuning. Hier twijfel ik nog een beetje over. Het gaat me niet zo zeer om meer pk's, maar ik heb tussen
mijn oren zitten dat de 1.8 TSI motor nog wat lekkerder gaat lopen, en alerter op het gaspedaal reageert
als hij getuned wordt. Zit dan te denken aan VAG techniek of JD Engineering. Maar ja is natuurlijk ook
een relatief prijzige wens-:).

De laatste tijd veel gelezen over 'carbon' vervuiling in de cilinders bij injectie motoren. Komt niet alleen voor bij motoren van de VAG groep overigens. Mijn gedachte was, als ik de 1.8 TSI wil laten tunen dan wil ik eerst een motorreiniging laten doen. De motor heeft nu 70.00 gelopen dus mijn verwachting was dat het daar binnen wel behoorlijk viest moest zijn vanwege de 'carbon' vervuiling.
Zijn meerdere methodes die naar 'Rome' leiden. Zeg maar chemisch reinigen zoals o.a. Celtemp doet en
ik kwam online iets tegen wat men 'walnut blasting' noemt. Uiteraard zijn er technische en financiële verschillen in de reinigings methoden. Wellicht iets om verder over te discussiëren hier.
Vanwege een simpele reden als afstand en mijn beschikbare tijd, heb ik gekozen voor de methode dmv
'Walnut Blasting'.

Zocht via de email contact met HBT techniek in Swifterbant, http://www.hbttechniek.nl
Eigenaar Tom Harlaar maakte me duidelijk dat de kosten € 225,- bedroegen incl.nieuwe pakkingen.
Ook gaf hij vooraf keurig aan dat de kans bestond dat er tijdens het verwijderen van de ínlaat kap' de kans bestond dat er 1 of meer injectoren ongewenst mee zouden komen. Deze worden dan vervangen door nieuwe exemplaren a € 10,- per stuk. De duur van de behandeling zou ongeveer 4 uur bedragen.

Gisterochtend had ik om 09.00 afgesproken met Tom in Swifterbant. De kennismaking was uitstekend en gedurende de behandeling heb ik Tom leren kennen als een vriendelijk persoon die tevens een behoorlijk kennisniveau van auto's ten toon spreid. Al is dat bij mij als leek vrij simpel-:). Hij gaat voor kwaliteit en kanttevredenheid zegt hij zelf.

Uiteraard moest er eerst gesleuteld worden voordat Tom toegang had tot het inlaattraject van de motor. Bij mij gingen er ongewenst 2 injectoren mee. Zijn ervaring is dat dit gemiddeld 1 op de
10 keer gebeurt. Was benieuwd wat ik te zien zou krijgen. Nou in die zin werd ik niet teleurgesteld.
De 'carbon' vervuiling was niet te zuinig. (zie foto's). Per cilinder werd er toen sc.hoon gemaakt met de 'walnut blasting' methode. De walnoot schillen (schoonmaak medium) ziet er uit als zand en wordt er
met hoge druk ingespoten tegelijkertijd wordt het er weer uitgezogen met behulp van een industriële stofzuiger. Ik vond het resultaat verbluffend (zie foto's).

Na de behandeling wordt alles weer vast gesleuteld en controleert hij met VCDS op foutcodes.
Dan de motor stationair laten draaien, gevolgd door een proefrit, en dan nog keer controleren op
foutcodes met VCDS. Ging allemaal uitstekend. De terug rit naar huis genoten van een (nog) stillere en soepel lopende motor.

Conslusie, ik en ook mijn motorblok waren zeer tevreden na het bezoekje aan Swifterbant. Mocht je ook een inlaat c.q. motorreiniging overwegen dan ik je deze methode en dit bedrijf van harte aanbevelen. De kosten die ik totaal gemaakt voor deze reiniging bedroegen € 245,- Hiervoor kreeg ik

- schoonmaken inlaatkanalen/kleppenreiniging
- pakking inlaat
- pakking gasklep
- 2 nieuwe injectoren
 

Bijlagen

  • Voor_alle cilinders.JPG
    Voor_alle cilinders.JPG
    1,9 MB · Weergaven: 417
  • Voor_1.JPG
    Voor_1.JPG
    107,2 KB · Weergaven: 376
  • Voor_2.JPG
    Voor_2.JPG
    105,4 KB · Weergaven: 367
  • Voor-3.JPG
    Voor-3.JPG
    104 KB · Weergaven: 348
  • Voor-4.JPG
    Voor-4.JPG
    96,6 KB · Weergaven: 367
  • Na_1.JPG
    Na_1.JPG
    103,6 KB · Weergaven: 385
  • Na_alle cilinders.JPG
    Na_alle cilinders.JPG
    136,2 KB · Weergaven: 379
  • Na-2.JPG
    Na-2.JPG
    88,6 KB · Weergaven: 362
  • Na-3.JPG
    Na-3.JPG
    102,6 KB · Weergaven: 355
  • Na-4.JPG
    Na-4.JPG
    97,9 KB · Weergaven: 336

ertromp

Forumguru
Super verslag :thumbsup: De prijs vind ik echt meevallen voor dat uitgebreide werk en het ziet er inderdaad weer als nieuw uit. Echt leuk je fotorapportage. Had in een post van @Schippersss ook al positieve berichten gelezen van dat bedrijf
 

Joske

Forumguru
Bedankt voor je relaas en de fotoreportage :thumbsup:

Het resultaat mag er idd zekers en vast wel zijn!

Goe bezig
 

De Stip

Forumguru
Stel dat je al van begin af aan rijdt op BP Ultimate, dan zou (volgens de geleerden) het er aan de binnenzijde van de motor toch nog acceptabel uit moeten zien?

En wat merk je van de behandeling? Rijdt hij beter, zuiniger of wat? En kan het geen kwaad met eventuele garantie? Als de Octavia altijd bij de dealer in onderhoud is geweest, dan kan ik me voorstellen dat men er wellicht iets van vind.

Voor de rest, een prima verslag, bedankt daarvoor. En wat rijdt zo'n 1.8 TSI lekker he ;)
 

ertromp

Forumguru
Helaas @supersjors BP tanken zal wellicht afzetting in het uitlaattraject miniem vertragen maar afzetting door rookgasrecirculatie vindt net zo goed plaats. Door ontbreken van brandstof voor de inlaatklep door de directe injectie op een TSI krijg je vervuiling. De olie die in de inlaatlucht zit gaat zich weer lekker afzetten op die kleppen.

Het is toch jou auto / jou motorblok en zeker bij auto's uit de garantie en met al wat km's op de klok zou ik liever zo'n behandeling doen dan later een complete motor of kop vervanging moeten doen want dan zal een dealer je ook niet tegemoet komen vrees ik.
 

Schippersss

Forumguru
Leuk verslag idd. Ze doen trouwens ook alle onderhoud. Pas iemand met en Gti daar geweest voor en complete ketting revisie uit voorzorg.
 

turboturbo

Forumguru
Gaaf zo met die duidelijke foto's.

Hbttechniek zit in Swifterband - is dit bedrijf de 'vag-techniek' voor ons niet-zuiderlingen? Dat zou fantastisch zijn. Swifterband is voor mij goed te doen qua afstand (zelfs op de route naar familie) dus ga ik denk ik eens overwegen voor de volgende grote beurt... :)

Ik weet nu ook al een goede een zeer betaalbare airco boer in de Flevo polder.... Nog even en ik kan er gaan wonen...:sterretjes:
 
Bovenaan Onderaan