https://www.gereedschapland.nl/product/3867/sodablaster-1,2-liter
Ik ben zelf erg benieuwd naar het sodablasten, zie link. Lijkt me ideaal voor inlaattraject reiniging.
Wat lijkt jullie?
Die link staat vol met onzinnige claims: 'niet schadelijk voor het milieu' dat is maar net waar het terechtkomt en in welke hoeveelheden. Als dat bijvoorbeeld in bosgebied met varens terechtkomt in forse hoeveelheid, zal er (decennia lang) geen varen meer groeien.
Ik begrijp dat het in vloeibare vorm wordt gebruikt: als het niet 100% vloeibaar is, met je met (redelijk harde) zoutkristallen aan het stralen, daarnaast weet je niet welke materialen (legeringen) er gebruikt zijn voor de verschillende onderdelen in je motor, dus ook niet of die materialen daar van gaan corroderen. Een aluminium kop, of motorblok is alleen leuk als model, maar niet geschikt voor gebruik: al bij 150 graden wordt zuiver aluminium zacht en verliest zijn vorm. Als je in een motor dus aluminium tegenkomt is dat altijd een legering.
Wat Highway ook al noemt: bij stralen is de effectiviteit (aggressiviteit) van het stralen ondermeer afhankelijk van:
- hardheid van de gebruikte korrel (dus het materiaal)
- de vorm van de korrel (je kan je voorstellen dat een rond bolletje minder doet dan een scherpe 'naald-vorm'
- de scherpte van de korrel
- de massa van de korrel
- de snelheid en richting van de korrel (afhankelijk van de apparatuur)
Edit: ik zie nog een onzinnige claim, dat het blasten met soda geen stress veroorzaakt. Het blasten van een oppervlak, waarbij je ook lak bijvoorbeeld makkelijk wegblaast, zorgt per definitie voor (enige) stress in de oppervlakte laag. Hoe veel of hoe weinig is lastig te bepalen zonder speciale testen. Van het walnoot blasten van HBT, wil ik nog aannemen dat daar zo goed als geen stress van ontstaat in het gestraalde oppervlak, dat is hier met de soda duidelijk niet het geval. Als je dit oppervlak met een elektronenmicroscoop zou bekijken, zou je vinden dat het oppervlak door soda blasten, duidelijk ruwer is geworden, dus dat betekent per definitie ook stress in de toplaag.