Inwendig reinigen kop TSI motor?

Schippersss

Forumguru
Groot henkel punt voor mij is dat met het chemisch reiniger, het vuil naar buiten gaat maar ook op/door de kat komt. Kennis had hierdoor zijn kat verstopt. Nu is dit wel een geval wat gehoord heb dus dit kan natuurlijk toeval zijn.
 

andrehj

Forumguru
De Methode en gereedschappen die ik gebruik komen bij BMW vandaan en ik werk de inlaat per cilinder af zodat er geen enkel risico ontstaat dat er granulaat de motor in kan komen.
Ik heb een collega met een BMW 316i, waarbij rond de 100.000 km na klachten bleek dat het hele inlaattraject was vastgekoekt met carbonresten (van EGR en carterventilatie). Zijn blok is toen idd ook helemaal met de walnootschillen gereinigd en loopt nu weer goed. Kosten waren volgens mij rond de 1000 euro (weet niet precies wat daarbij zat), dus de 245 euro van hierboven lijkt me alleszins redelijk.
 

andrehj

Forumguru
Groot henkel punt voor mij is dat met het chemisch reiniger, het vuil naar buiten gaat maar ook op/door de kat komt. Kennis had hierdoor zijn kat verstopt. Nu is dit wel een geval wat gehoord heb dus dit kan natuurlijk toeval zijn.
Inderdaad, hier heb ik ook best wel over nagedacht. Vandaar dat ik ook neig naar de walnootmethode, echter, wat gebeurt er met die verbrande walnootresten die in de cilinder achterblijven? Die gaan ook door de kat...
 

Cordoba

Forumguru
@TomHBT Prima uitleg, van wat, waar, hoe en waarom.:thumbsup:

Mijn voorzichtig gebrachte stelling dat mensen die onnodig met engelse termen gooien, vaak niet weten waar ze over spreken, is gebaseerd op gesproken tekst, en tekst op papier. Ik heb hierbij dus niet aan zoekmachines gedacht, maar dit verklaart dat deel van het verhaal wel weer voor mij.

Wat het verhaal over nieuwe injector of nieuwe pakking voor de injector betreft, klopt mijn veronderstelling dus.

Wat het achterblijven van stukjes walnoot betreft: ik begrijp je verhaal, en had eigenlijk ook een dergelijk verhaal verwacht wat dit betreft, maar blijf toch wat koudwater?-vrees houden. Ik ben ooit op industriele schaal bezig een jaartje geweest met het ontwikkelen van een speciale fabricagetechniek met behulp van 'zandstralen', dus ken ook verwante technieken wel. Een vraag zou je een foto kunnen maken van ongebruikt 'walnut' materiaal, en een foto van het gebruikte materiaal (om wat meer een indruk te krijgen). Een paar van die vergelijkende foto's kunnen helpen om een betere voorstelling van het proces te krijgen (en de grootte aan fijne walnootdeeltjes). Mogelijk dat het ook als verduidelijking op je eigen site wat toevoegt, en natuurlijk een filmpje (voor zover mogelijk) van het blasting proces.
 

turboturbo

Forumguru
Jongens..........:lezen: zo'n korreltje zand of walnut residu danwel een plakkaatje aangekoekte roet-koek - dat blaast je motor er allemaal wel doorheen hoor!

Wat denk je dat er in 10 jaar tijd en honderdenduizenden kilometers nooit eens een stofje / vuiltje / korreltje zand in je motor terecht komt? Bijv. tijdens het wisselen van de filters (olie/lucht) of bv. een reparatie?

Deze motoren maken van zichzelf zoveel meer smurrie aan (vervuilen zichzelf) dan dat ene beetje mogelijke residu wat er achter blijft. Weten jullie nog wat er aan zwarte plof uit kwam toen mijn Fabia aan de Bardahl injectie lag? Het komt er echt heus wel uit.... :angel: En die kat die brandt zichzelf wel weer schoon na een flinke lange vakantie rit, lekker met hoge temperaturen lange werkuren en een optimale belasting van de motor :cheers:
 

Joske

Forumguru
een mss wel bruikbare techniek buiten de motor, maar zomaar in de motor heb ik er mijn twijfels over.
 

Highway

Forumguru
@louigi soda blasting is mogelijk niet hard genoeg om kool afzettingen te verwijderen. Op de link door jou opgegeven staat ook dat deze bijv. plastic niet aantast.

Je hebt verschillende middelen om te stralen. Corrund (zand mag niet meer gebruikt worden gezien dit ongezond bleek te zijn), glasparel, walnoot schillen, soda etc. Het verschil tussen de verschillende materialen is de mate van schuren die het middel veroorzaakt. Hoe harder het middel, des te 'zwaarder' het zal stralen. Gebruik je een te zwaar middel, zal je te stralen ondergrond ook beschadigd/aangetast worden. Gebruik je een te licht middel, dan lukt het niet om hetgeen wat je weg wil hebben, te verwijderen of je bent erg lang bezig.

Verder - je dient wel een goede compressor te hebben om te kunnen stralen. Genoeg apparaat gebruikt 180l/minuut op 8 bar. Dat red je niet zo met een Gamma compressortje. Kan wel, maar dan moet je na een aantal seconden telkens wachten tot de compressor wee genoeg druk heeft.

Over de kracht van het stralen - ik heb een keer MDF 'gezaagd' door deze op 8 bar met corrund (dan ook nog een keer grof corrund) te stralen. Niet de juiste methode natuurlijk maar had toen even geen boor om het gat te maken waar ik de zaag door kon plaatsen.

Binnen een paar sec. had ik een gat door 12mm MDF geblazen. Zou ik met dit corrund een autodeur gaan stralen dan ben ik zo klaar, maar is het metaal beschadigd en mogelijk ook (door de hitte van wrijving bij het stralen) uitgerekt (oil canning: http://www.thefabricator.com/article/stamping/preventing-oil-canning-problems).
 

Highway

Forumguru
@louigi nee, maar nu wel :tongue:

Ik weet niet hoe zwaar verontreinigd die kleppen waren. In het filmpje lijkt het redelijk snel weg te gaan, of dat ook met uitgehard carbon zo makkelijk gaat - het zou erg mooi zijn want dan zou je dit zelf thuis kunnen uitvoeren.
 

Octavia32

Forumguru
@TomHBT inderdaad mooie uitleg en klopt helemaal. Ik wil er aan toevoegen dat ook bij ons in de centrale nootjes worden toegevoegd een keer per week om de schoepen van de gasturbine te rijnigen. En dat zijn machines waar je de hele VAG vloot van kan kopen. Ik wil daarmee zeggen dat als dit slecht zou zijn dat men dit niet zou gebruiken.
 

Cordoba

Forumguru
https://www.gereedschapland.nl/product/3867/sodablaster-1,2-liter
Ik ben zelf erg benieuwd naar het sodablasten, zie link. Lijkt me ideaal voor inlaattraject reiniging.
Wat lijkt jullie?

Die link staat vol met onzinnige claims: 'niet schadelijk voor het milieu' dat is maar net waar het terechtkomt en in welke hoeveelheden. Als dat bijvoorbeeld in bosgebied met varens terechtkomt in forse hoeveelheid, zal er (decennia lang) geen varen meer groeien.

Ik begrijp dat het in vloeibare vorm wordt gebruikt: als het niet 100% vloeibaar is, met je met (redelijk harde) zoutkristallen aan het stralen, daarnaast weet je niet welke materialen (legeringen) er gebruikt zijn voor de verschillende onderdelen in je motor, dus ook niet of die materialen daar van gaan corroderen. Een aluminium kop, of motorblok is alleen leuk als model, maar niet geschikt voor gebruik: al bij 150 graden wordt zuiver aluminium zacht en verliest zijn vorm. Als je in een motor dus aluminium tegenkomt is dat altijd een legering.

Wat Highway ook al noemt: bij stralen is de effectiviteit (aggressiviteit) van het stralen ondermeer afhankelijk van:
- hardheid van de gebruikte korrel (dus het materiaal)
- de vorm van de korrel (je kan je voorstellen dat een rond bolletje minder doet dan een scherpe 'naald-vorm'
- de scherpte van de korrel
- de massa van de korrel
- de snelheid en richting van de korrel (afhankelijk van de apparatuur)

Edit: ik zie nog een onzinnige claim, dat het blasten met soda geen stress veroorzaakt. Het blasten van een oppervlak, waarbij je ook lak bijvoorbeeld makkelijk wegblaast, zorgt per definitie voor (enige) stress in de oppervlakte laag. Hoe veel of hoe weinig is lastig te bepalen zonder speciale testen. Van het walnoot blasten van HBT, wil ik nog aannemen dat daar zo goed als geen stress van ontstaat in het gestraalde oppervlak, dat is hier met de soda duidelijk niet het geval. Als je dit oppervlak met een elektronenmicroscoop zou bekijken, zou je vinden dat het oppervlak door soda blasten, duidelijk ruwer is geworden, dus dat betekent per definitie ook stress in de toplaag.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan