Inwendig reinigen kop TSI motor?

Reken maar dat je motor goed vervuild is Highway-:) Die van mij heeft 70.000 gelopen en je kunt op de foto's zien hoe die er van binnen uit zag 2 weken geleden. Maar snap je wel hoor met de 'endoscoop', was namelijk ook mijn eerste gedachte. Tom overtuigde me al snel dat we dat wel konden over slaan.
Veel succes en plezier met je behandeling op 10 maart. Ben ook benieuwd naar je bevindingen.
 

Highway

Forumguru
Ik zal de camera mee nemen en een stukje van het stralen zelf op de film zetten. Ik ben idd heel erg benieuwd hoe vuil de motor intern is. Gezien ik de auto zelf pas heb, weet ik niet hoe de vorige bestuurder ermee is omgegaan.
 

Schippersss

Forumguru
Of dat er nu rustig mee gereden is of altijd sportief, inlaat vervuiling krijg je toch wel met de oude generaties tsi's.
 

CDK

Forumguru
Nu ik mijn carterontluchting naar achter heb laten leggen hoop ik die vervuiling van het inlaat traject wat in te perken.
 

Highway

Forumguru
Ik heb begrepen dat ze bij de nieuwe motoren, behalve het direct ingespoten deel nu ook een injector (of mogelijk meerdere) extra monteren waardoor er weer benzine via de kleppen gaat lopen.

Hoe het precies in zijn werk gaat durf ik niet te zeggen, maar heb het wel ergens gelezen in mijn onderzoek naar de interne vervuiling bij direct ingespoten motoren.
 

Schippersss

Forumguru
Nieuwe tsi motoren hebben dubbele injectors. Dus 4 in cilinder en 4 in de inlaat spuitstuk. Wij hebben pas voor ons bedrijf een nieuwe Audi A4 1.8tfsi gekocht, en hier zie je duidelijk die 4 injectoren zitten in het inlaat spruitstuk.
 
@TomHBT Prima, wat het materiaal betreft graag een foto van vóór gebruik, en ook wat materiaal ná gebruik om beter in te kunnen schatten hoeveel fijner het materiaal wordt na gebruik. Wat mij betreft allemaal geen haast, maar aanvullende foto's en filmpje kan mensen helpen om een goede beslissing te nemen.

Het materiaal veranderd weinig voor en na het stralen, het wordt enkel smeriger.
Ik doe het ongeveer 3 a 4 keer hergebruiken door het te zeven, de korrel wordt er niet fijner op moet ik zeggen maar ik merk dat het na 4 keer wat meer begint te stoffen tijdens het zeven.

Ik straal dan ook maar met 4,5 / 5 bar en er wordt niet aan 1 stuk door gestraald maar met hele korte "shots"

Bijgevoegd een twee foto's van voor en na gebruik je ziet geen verschil enkel dat na gebruik en stukjes carbon afzetting in zitten.
20150222_133807.jpg
20150222_133926.jpg

En het filmpje gemaakt door een klant die op het derijdercentraal.nl forum zit:

@TomHBT,

Is deze methode ook voor diesels geschikt? Ik lees alleen over de bezinemotoren maar ook diesels zullen vervuiling in het inlaattraject oplopen met name het EGR gedeelte.

Bvd voor je reactie

Je kunt deze manier ook toepassen op dieselmotoren. maar bij diesels zul je ook gelijk de complete inlaat moeten reinigen / doorblazen vanaf de EGR omdat die ook dichtslippen.
BMW heeft speciaal voor hun dieselmotoren ook adapters gemaakt om deze te kunnen reinigen d.m.v. walnut blasting.

Maar bij diesels wordt de vervuiling niet zo hardnekkig als bij Benzine motoren omdat deze lagere temperaturen hebben dus kun met je chemisch reinigen het inlaat traject wel schoon krijgen als je erop tijd bij bent.
 
Bovenaan Onderaan