Mijn ervaringen en gedachten omtrent het walnut blasting van het inlaat traject door HBT.
Half negen vertrokken, het zal een beetje tegen met de file, ong. 10 voor 11 in Swifterband aangekomen. De werkplaats is achter het woonhuis, geen reclame aan de straat maar - er staat wel een hele grote boot op de oprit, als je dat weet heb je het zo gevonden.
Achterom gewandeld, Tom daar getroffen. Eerst wat koffie/thee gezet, hierna naar de werkplaats.
De auto werd binnen gezet, en direct aan de laptop gehangen (met een echte VCDS kabel
). Als eerst worden de foutmeldingen uitgelezen. Bij mijn auto - geen enkele foutmelding dus dat was helemaal prima. Aangezien de auto achteraf opnieuw wordt uitgelezen, wil men vooraf weten of er voor de werkzaamheden problemen/meldingen aanwezig zijn.
Vervolgens begint het echte werk.
De inlaat wordt verwijderd, maar alvorens je dit kan doen, dienen er diverse andere onderdelen gedemonteerd te worden. Diverse slangen - dik en dun, worden zorgvuldig verwijderd. Clips woden los gehaald, sensor connectoren worden los gehaald. Brandstofrail wordt voorzichtig los gehaald zodat de benzine niet overal heen spuit.
Ook de olie filter wordt verwijderd. Deze wordt in een zakje geplaatst zodat er geen viezigheid in kan komen. Waar de filter op de motor komt, wordt een dop geplaatst zodat deze ook is afgedekt.
Zodra alles los is, wordt het inlaat spruitstuk los gehaald. Op dat moment kan de interne vervuiling gezien worden.
Bij mijn auto - verrassend weinig vervuiling. Volgens mij was Tom ook een beetje verbaasd
Natuurlijk wel de boel gereinigd - het beetje vervuiling die er wel zat, is nu weg.
Hoe gaat de reiniging in zijn werk?
Als eerste worden de turbelentie plaatjes verwijderd. Deze zitten los in een gleuf geplaatst en komen er zo uit (bij mij ieder geval). Alle openingen worden dicht geplakt.
De motor word handmatig gedraaid totdat de kleppen dicht staan. Dit gebeurd met de nodige zorg - de 1.8tsi motor heeft valve overlap, waarbij 1 klep bij de uitlaatslag ook een klein beetje open gezet wordt.
Zodra men is overtuigd dat beide kleppen goed gesloten zijn, worden de andere inlaat openingen dicht geplakt. Nu kan het stralen beginnen.
Het straalmiddel (gemalen walnoot schil) lijkt op zand, maar waar je bij zand veel verschillende grofte korrels hebt, lijkt dit meer uniform te zijn. Het straalmiddel wordt in een container geplaatst, die vervolgens met perslucht op druk gezet wordt. Deze zit met een slang aan het straal pistool gekoppeld, die ook nog via een aparte slang wordt voorzien van perslucht. Het straal pistoolheeft een lang mondstuk die diep in de luchtinlaat gaat. Volgens Tom is dit het apparaat die BMW gebruikt voor het intern reinigen van de inlaat.
Tom heeft voor de 1.8tsi motoren zelf een mondstuk gemaakt. Er zit een aanlsuiting voor de industiele stofzuiger op en een opening waar het mondstuk van het straalpistool door past.
De stofzuiger wordt aangezet, het monstuk op de te reinigen opening geplaatst en dan kan het stralen beginnen. Er wordt even gestraald, daarna wordt het monstuk verwijderd. Nu wordt er gekeken waar nog meer vervuiling zit.
Grote stukke vervuiling worden los gemaakt met een krabbertje. Deze worden vervolgens met de stofzuiger verwijderd.
Het eind resultaat is een echt schone luchtinlaat. Ik heb geen krasjes kunnen vinden na de reiniging. Wat me wel opvalt is het grove structuur van de luchtinlaat. Misschien dat het glas maken / polijsten nog verbeteringen kan meebrengen m.b.t. vervuiling.
Bij het in elkaar zetten, worden er nieuwe pakkingen gebruikt (beide voor de luchtinlaat als het gasklephuis). Bij mij waren er geen injectoren los gekomen, dus hoefde hier niets aan te gebeuren.
De motor wordt met perslucht schoon geblazen, zodat er nergens meer wat vuil zit.
In elkaar zetten gaat het omgekeerde als uit elkaar. De boutjes worden netjes op moment vast gezet. Alles wordt gecontrolleerd of het zeker goed zit, er wordt niet overhaast gewerkt.
Vervolgens wordt de auto gestart. Paar seconden laten lopen, dan de auto uit zetten. Met vcds wordt gekeken of er foutcodes zijn. In mijn geval: geen.
Vervolgens gaat Tom een proefritje maken (ik werd netjes uitgenodigd om mee te rijden). Er wordt een stukje autoweg gereden, de heenweg rustig, wat gas geven en voelen of alles goed aanvoelt. Op de terugweg wordt de auto even op zijn staart getrapt zodat de druk in bijv. de turbo even goed opgebouwd wordt.
Hierna wordt de auto nog ene keer uitgelezen. Weereens geen foutcodes.
Het uitbouwen, stralen, terug bouwen en testen na de werkzaamheden duurt ongeveer 4 tot 4 half uur.
Wat ik nu merk: eerlijk gezegd niet zo heel veel. De motor loopt wel iets rustiger. Echter, omdat de vervuiling bij mij erg mee viel, zat er niets verstopt. Ik heb nu wel de zekerheid dat mijn motor intern schoon is.
Vind ik het duur uit te laten voeren: nee.
Als je ziet hoeveel werk het is, de nieuwe pakkingen en de zekerheid dat het echt goed schoon in, vind ik het een nette prijs. Ik kan me indenken dat, als je motor wel flink vervuild is, dat dit een flink verschil kan betekenen.
Over de kennis van Tom: dat zit zeker goed! Hij heeft me duidelijke antwoorden gegeven op mijn vragen. Hij neemt de tijd voor je, het is niet een 'snel klusje tussendoor'.
Het straalmiddel. Tom had gelukkig een zak met schoon straalmiddel erbij staan. Ik heb een aantal koreltjes tussen mijn tanden getest: ja het is hard, maar ik kon het wel kapot bijten. Zou het wel in de motor terecht komen, dan zal het of verbranden, of als stof weggeblazen worden zonder schade in de motor.
Foto's: veel heb ik er niet gemaakt. De camera had moeite met de vuile kleppen te fotograferen. De opening bij de kleppen was te donker, de omringende delen te licht waar mijn camera niet mee om kon gaan. Na de reiniging was het overal mooi glimmend metaal, toen gingen de foto's wel prima.
Ik kan op het foum geen foto's opslaan - dus ik zal nog eerst even een locatie moeten vinden waar ik de foto's kan opslaan voordat ik ze hier kan linken.