Inwendig reinigen kop TSI motor?

ertromp

Forumguru
Super goed verslag @Highway :thumbsup::thumbsup:. Op basis van de posts hier zal de reiniging van het inlaattraject op mijn TSI de volgende keer zeker hier gaan plaatsvinden
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Heel helder verlag, heel goed geschreven - lekker rustig om te lezen.

Ik was al overtuigd van de werking, maar nu nog meer. Aangezien mijn Fabia net vorig jaar gereinigd is, gaat die voorlopig niet nog een keer. Maar anders had ik me zeker aangesloten in de rij!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
@Highway : mooi verslag, interessant om te lezen.
Eén opmerking: Kun je de kilometerstand erbij vermelden en of de auto eventueel al eerder is gereinigd? En een bouwmaand van je auto zou ook nog interessant kunnen zijn, i.v.m. het modeljaar.

En nog een vraagje: Je schrijft dat de krukas handmatig in de juiste positie wordt gedraaid. Hoe doe je dat? Ik kan me voorstellen dat je de motor in de hoogste versnelling zet en dan aan een wiel draait, maar hoe zou je dat dan doen met een dsg?
 

Highway

Forumguru
@andrehj De km stand van mijn auto was 126.539. Of de auto eerder gereinigd is is mij niet bekend, maar ik verwacht van niet. Ik heb deze auto recent gekocht, het was een ex-lease auto (leaseplan) dus ik verwacht niet dat deze al een keer gereinigd is geweest.

Ik heb de dealer gebeld gehad waar deze auto in onderhoudt is geweest - daar waren geen problemen bekend met de auto, dus waarschijnlijk ook geen reden tot reinigen voor de leasemaatschappij.

Reden dat ik de auto wel heb laten reinigen: zekerheid. Ik wil zeker weten dat de auto gewoon goed is (ook vanwege de garantie die er nog op zit) en ik heb geen echte vergelijking hoe een 1.8 tsi hoort te reageren. Zou mijn auto wel vervuild zijn geweest, had ik dat waarschijnlijk niet gemerkt.

De auto is van 7/2010. Zo ook nog even het oliepijl weer controlleren, maar het lijkt of deze auto geen olieverbruik probleem heeft (gelukkig!!).

De motor rond draaien doen ze inderdaad met een ratel op de poelie. Wel de ratel van de poelie halen voor je de auto start.......

Op de factuur staat ook de prijs van de pakkingen. Deze zijn ieder ook al bijna 20 euro, volgens mij ok nog eens ex. btw. Kom je met btw uit op rond de 50 euro. Het zijn originele VW/Skoda pakkingen.
 

andrehj

Forumguru
OK, dat klinkt positief. Dan hoef ik de eerstkomende 100.000 km waarschijnlijk niets meer te laten reinigen! Bedankt voor de toelichting.:thumbsup:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik ben erg benieuwd hoe het is met de staat van de vervuiling in de verschillende motoren.
Wat waren de resultaten van voor de reiniging en na het reinigen?
Zijn er nog mensen die periodiek reinigen van het inlaatsysteem of is dit topic een stille dood gestorven?
Zijn er nog aanbevelingen betreffende brandstof of smeerolie? :nailbiting:
Moet ik me zorgen maken over mijn rustige rijstijl?
 

Noord26

Forumguru
Met de beste olie en brandstof voorkom je ook geen aanslag inwendig. Een rustige rijstijl is ook prima, alleen is soms wat lekker doorhalen beter voor elke motor.

Zorgen maken hoef je absoluut niet te doen. Je kan anders altijd iemand vinden die inwendig kan kijken of er vervuiling aanwezig is.

Geen idee hoeveel kilometers je bolide gedraaid heeft, want de link naar spritmonitor werkt niet helaas.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Noord26 Slechts 1950 km gereden.
Maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de resultaten van de forumleden die deelgenomen hebben aan dit topic en de daadwerkelijke reiniging danwel inspectie met camera.
Zelf denk ik dat als het allemaal heel ernstig is de kranten er wel vol mee zullen staan.
Mogelijk heeft de fabrikant rekening gehouden met een redelijke vervuiling zonder dat het direct invloed heeft op de motorprestatie.
 

Noord26

Forumguru
@Noord26 Slechts 1950 km gereden.
Maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de resultaten van de forumleden die deelgenomen hebben aan dit topic en de daadwerkelijke reiniging danwel inspectie met camera.
Zelf denk ik dat als het allemaal heel ernstig is de kranten er wel vol mee zullen staan.
Mogelijk heeft de fabrikant rekening gehouden met een redelijke vervuiling zonder dat het direct invloed heeft op de motorprestatie.

Geloof dat CelTemp aan gaf dat het verstandig was om bij 80.000km een keer te reinigen. Dus je kunt nog lang vooruit. Wij kochten de auto 2e hands met en tijdens de behandeling en stond ruim over een ton toen hij de behandeling kreeg. Herinner mij dat hij een keer afsloeg (dat gebeurde bij meerderen tijdens de behandeling) wat duidelijk duidt op verontreiniging. Witte rook viel mij mee moet ik zeggen. Merk vooral dat de auto onderin de toeren nu soepeler reageert als voorheen. En de behandeling is al weer bijna ene jaar geleden (15.000 op jaarbasis hier).

Dus je kan nog lang genoeg vooruit. Maak je niet druk.
 

CDK

Forumguru
@Skoda-MAN, wat je preventief kan doen is een kleine verbouwing ;) namelijk de carterventilatie van de inlaat afhalen en al dan niet met een olie opvang reservoir naar achter leggen. Mijn FSI was na 30k al redelijk vervuild. Ik merkte onderin goed verschil na de reiniging. TVS heeft bij mij de bovengenoemde modificatie uitgevoerd en nu met ruim 50k op de tacho is de inlaat vrijwel schoon (afgelopen week gecheckt met camera)
 

EdK

Forumguru
Tsja hier smaakte de boerenkool gister weer heerlijk hoor, met een heerlijk gehakt balleke er op....

Dus volgende vakantie word er één in Nederland of België ??
Want dat Franse voedsel is ook niet om te pruimen.....
 

EdK

Forumguru
Maar hebben ze geen restaurant Sjaan daar in Turkey met de onvervalste hollandse stampotten ??
Lijkt me sterk als ik in Jakarta op zomerdag met temperatuur van 36 gradens lekker aan de Haché zat ipv de dagelijkse rijst die ook als ontbijt werd geserveerd.
Dus ff goed zoeken @Corné de Kluijver , sluit je je vakantie toch nog mooi af......:deuk::deuk:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan