Inwendig reinigen kop TSI motor?

oco1979

Forumguru
Dat dacht ik ook toen ik mijn 1.8 TSI kocht, maar het klopt helaas niet. De 1.8 TSI heeft weliswaar geen EGR-klep, maar wel variabele inlaattiming. De EGR-functie werkt dan door de nokkenas van de inlaatkleppen zodanig aan te sturen, dat de inlaatkleppen al open gaan nog voordat de uitlaatslag helemaal is afgelopen. Daardoor wordt door de zuigers een deel van de uitlaatgassen terug de inlaat in geblazen.
En zo krijg je dan toch een vervuild inlaatcircuit...:mad:

Ik ben dan ook op zoek naar een tuner die die deze functie voor mij uit kan zetten...

zo een variabele inlaattiming bijregelen zal geen 1 2 3 tje zijn of tis brokken.
Vermoed dat daar wel een en ander winst uit te halen is.
Vooral naar soepel lopen.

Bekende tuners al gecontacteerd, jd ,br-performance,,dvx,vag ,enz... ?
 

CDK

Forumguru
@ertromp, er wordt idd op diverse fora gesproken over EGR bij TSI motoren, vandaar mijn vraag aan @Schippersss is dat zo? Maar volgens jou verwarren ze de carterventilatie op de inlaat dus met EGR perikelen?
 

ertromp

Forumguru
@ertromp, er wordt idd op diverse fora gesproken over EGR bij TSI motoren, vandaar mijn vraag aan @Schippersss is dat zo? Maar volgens jou verwarren ze de carterventilatie op de inlaat dus met EGR perikelen?
Exact want de 1.4 TSI heeft geen klep maar ook de variabele inlaat timing. Maar ik kan me de verwarring voorstellen want die term EGR gebruikt een ieder namelijk al snel
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
@Spierings : Ik snap niet precies hoe @ertromp het bedoelt, maar een 1.8 TSI heeft geen EGR klep, maar wel een EGR functie, die werkt via de inlaat nokkenas. En omdat de inlaatklep daardoor vroeger open gaat, stroomt er wel degelijk uitlaatgas het inlaattraject in.
De daardoor ontstane vervuiling heb ik bij Celtemp (samen met @ertromp en zijn camera) zelf mogen aanschouwen.
 

ovaal

Lid
Ik sta op het punt een S2C 1,8 TSI te kopen met een kleine 60k op de teller. Na alle verhalen hier lijkt het mij slim om de boel schoon te laten maken.
Weet iemand een adresje in Noord Holland, om even het halve land door te rijden heb ik eigenlijk geen zin in.
 

Schippersss

Forumguru
Voordat de andere turbo erop gaat, wil ik hem nog laten stralen bij hbt. Dus binnenkort een ritje daarheen plannen. Ben benieuwd, chemische reining is nu ook weer 30.000km terug.
 

ovaal

Lid
@ovaal, als je het echt goed wil doen moet je naar HBT gaan http://www.hbttechniek.nl/over-hbt.html
Anders JB autoservice wellicht voor reiniging met chemicaliën. Laat ons aub weten wat je hebt laten doen, waar je het hebt laten doen en wat de kosten zijn.
Dank je Corne, Lelystad is inderdaad nog wel te doen. Eerst even kijken of ik iets kan regelen bij de verkopende garage, anders op naar Lelystad. Ik houdt je op de hoogte!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

yesRS@

Forumguru
Interessant topic hier, jammer dat ik er nu pas op stoot :geek:
De EA 888 2.0 tsi heeft dubbele inspuiting ( direct en indirect bij deellast ), dus zou al een stuk moeten helpen, blijkbaar leren ze in toch in stilte bij vw :jaja:
Op het werk hebben we een o2 1.4 tsi als commandowagen met dus veel verschillende chauffeurs, deze heeft ruim 150.000 km probleemloos gelopen tot nu toe.
Bij het volgende onderhoud ga ik hem eens als proefkonijn gebruiken :D
 

ertromp

Forumguru
Zekers @Corné de Kluijver
Er waren er zelfs bij toen de camera in het inlaatkanaal ging er al bergen kool en olie voor het lensje kwam.
Dus echt voor velen een noodzakelijk gegeven die reiniging.
Heb gesproken met @Beun12 en wellicht is het raadzaam om met een groep geïnteresseerden die een dergelijke reiniging willen uitvoeren dmv wallnut blasting een groepsafspraak te maken zodat die groep wellicht nog wat korting kan bedingen daar in de polder
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan