Inwendig reinigen kop TSI motor?

oco1979

Forumguru
@andrehj De km stand van mijn auto was 126.539. Of de auto eerder gereinigd is is mij niet bekend, maar ik verwacht van niet. Ik heb deze auto recent gekocht, het was een ex-lease auto (leaseplan) dus ik verwacht niet dat deze al een keer gereinigd is geweest.

Ik heb de dealer gebeld gehad waar deze auto in onderhoudt is geweest - daar waren geen problemen bekend met de auto, dus waarschijnlijk ook geen reden tot reinigen voor de leasemaatschappij.

Reden dat ik de auto wel heb laten reinigen: zekerheid. Ik wil zeker weten dat de auto gewoon goed is (ook vanwege de garantie die er nog op zit) en ik heb geen echte vergelijking hoe een 1.8 tsi hoort te reageren. Zou mijn auto wel vervuild zijn geweest, had ik dat waarschijnlijk niet gemerkt.

De auto is van 7/2010. Zo ook nog even het oliepijl weer controlleren, maar het lijkt of deze auto geen olieverbruik probleem heeft (gelukkig!!).

De motor rond draaien doen ze inderdaad met een ratel op de poelie. Wel de ratel van de poelie halen voor je de auto start.......

Op de factuur staat ook de prijs van de pakkingen. Deze zijn ieder ook al bijna 20 euro, volgens mij ok nog eens ex. btw. Kom je met btw uit op rond de 50 euro. Het zijn originele VW/Skoda pakkingen.

ex-leasing wagens is het noodzakelijkste onderhoud en niet meer. al vernomen dat ze distributieriemwissel wel eens overslaan :nailbiting:.
;
TIP:bij ex-leasing met wat km's distributieriem vervangen.

Motorflush kan ook wel eens nodig zijn.

die rijden allemaal op de onderhoudsintervals van fabriek,dat in mijn ogen vééééééél te lang is.

newwolf84

Forumguru
Da's idd wel een goeie Erik! Heb zelf ook wel interesse, geen idee of het nodig is maar better safe than sorry zullen we maar zeggen.

andrehj

Forumguru
Zekers @Corné de Kluijver
Er waren er zelfs bij toen de camera in het inlaatkanaal ging er al bergen kool en olie voor het lensje kwam.
Dus echt voor velen een noodzakelijk gegeven die reiniging.
Heb gesproken met @Beun12 en wellicht is het raadzaam om met een groep geïnteresseerden die een dergelijke reiniging willen uitvoeren dmv wallnut blasting een groepsafspraak te maken zodat die groep wellicht nog wat korting kan bedingen daar in de polder
Weet je toevallig nog wat voor motoren die vervuiling hadden en wat voor kilometerstanden erbij hoorden?
Mocht er een (mini)meet komen, dan ben ik zeker van de partij, ben zeer nieuwsgierig om eens te kijken hoe dat werkt.

Beun12

Forumguru
De onze was zwaar vervuild en is een 1.8 TSI uit 2010 met 105.000 km. Eric heeft het tot 2 maal toe geprobeerd, maar de lens zat direct dicht.

ertromp

Forumguru
Weet je toevallig nog wat voor motoren die vervuiling hadden en wat voor kilometerstanden erbij hoorden?
Mocht er een (mini)meet komen, dan ben ik zeker van de partij, ben zeer nieuwsgierig om eens te kijken hoe dat werkt.
Het waren allen 1.8TSI motoren bj 2009-2011 met km standen rond de 100K

Highway

Forumguru
Interessant. Ik ben al bij HBT geweest met mijn 1.8tsi toen die rond de 125K gelopen had. Was een leasebak.

Alles eraf gehaald, bleek mijn motor juist nog opmerkelijk schoon te zijn.

Olieverbruik is ook geen probleem. Zou haast gaan denken dat hier een nieuwe motor in ligt. Is er een mogelijkheid dit te achterhalen? Ik heb geen papieren van de lease maatschapij mee gekregen, in het boekje staat ook niets raars.

turboturbo

Forumguru
Je kunt tegen betaling een rapportje opvragen op sites zoals schadeverleden.nl etc...?

Edit: negeer bovenstaande maar - dat gaat natuurlijk alleen schades aan het licht brengen, niet een evt motor wissel (valt onder reparaties lijkt me)

LT83

Forumguru
om de 50k reinigen is aan te raden bij directe inspuiting. Dan kun je ook gewoon chemisch reinigen voor circa 150-200 euro. Uiteraard is dit een gemiddelde afhankelijk van veel of weinig korte ritjes en brandstofkwaliteit.
Als hij helemaal dicht zit krijg je hem daarmee ook niet meer helemaal schoon. Ik heb hem bij 135k helemaal laten reinigen, een soort van koprevisie zegmaar. Toen gaf dat direct 20pk extra zonder verdere aanpassingen tussen 4500-6500 toeren. bij 180k heb ik hem weer chemisch laten reinigen en hij loopt nu nog steeds mooi door boven de 4500 toeren.

Bovenaan Onderaan