Inwendig reinigen kop TSI motor?

CDK

Forumguru
no way sodablasting in mijn cilinders :nono: dat vertrouw ik echt niet, soda is corrosie bevorderend, dus daar gaan we niet aan beginnen, mijn volgende reiniging wordt waarschijnlijk bij @TomHBT gedaan, wil dat zelf wel eens ervaren en wellicht is er wederom een groupbuy mogelijk.
 

louigi58

Senior Member
Sorry Corné, maar in je cylinders? Ook bij het stralen met walnut worden je kleppen dichtgezet, corosibevorderend? Omdat het sterk ontvet. Voor mij nog altijd de meest schone manier van stralen. Het inlaattraject is na 1x gasgeven weer netjes vet van je uitlaatgassen, dus geen corosie meer.
 

andrehj

Forumguru
no way sodablasting in mijn cilinders :nono: dat vertrouw ik echt niet, soda is corrosie bevorderend, dus daar gaan we niet aan beginnen, mijn volgende reiniging wordt waarschijnlijk bij @TomHBT gedaan, wil dat zelf wel eens ervaren en wellicht is er wederom een groupbuy mogelijk.
Voor mij is er voorlopig geen reiniging meer nodig (met mijn huidige kilometrage duurt dat nog wel een jaar of 4), maar ik zou toch zo'n reiniging van @TomHBT wel eens willen bijwonen, om met eigen ogen te zien hoe dat gaat. Dus als er eens een meeting georganiseerd wordt, ben ik graag als toeschouwer van de partij.
 

Cordoba

Forumguru
@louigi Je weet echt niet waar je over schrijft. Die soda kan redelijk agressief zijn op bepaalde componenten van een legering. En als er bijvoorbeeld soda tussen je zuigerveren komt, duurt dat heel lang voor je dat kwijt bent, en als er soda onder een oliefilm komt, wordt dat nog steeds niet veel beter. Daarnaast: soda wordt soms ook gebruikt in het huishouden om zaken te ontvetten... de vraag is wat er gebeurt met je olie als die in aanraking komt met soda.

@andrehj Puur om te zien wat het nu is, en doet lijkt mij het proces bij HBT ook interessant, maar (nog) geen voornemen om het ook toe te passen bij mijn auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Highway

Forumguru
Ik wil, voor ik de auto laat chippen, mijn motor zo optimaal mogelijk hebben. Ik zit er serieus aan te denken deze walnoot blasting uit te laten voeren. In dat geval probeer ik erbij te zijn, en kan ik h.e.e.a. rapporteren en foto's maken (indien dat toegestaan wordt).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

louigi58

Senior Member
@Cordoba, het is ook niet de bedoeling dat wat voor materiaal je voor het stralen gebruikt in je cylinders terecht komt, je kleppen worden vooraf dichtgezet. Daarna wordt de ruimte waar je gestraald hebt gereinigd, uitgezogen, uitgeblazen.
 

Cordoba

Forumguru
Yep, en je denkt dat, dat 100% afdicht? Overigens je zet (een deel van) de kleppen dicht, dat betekent niet dat er geen soda langs de klepstelen verdwijnt, en later weer terugkomt als de motor draait. Bij de meeste motoren is het zo, dat er eigenlijk altijd wel een cilinder zijn waar of de in- of de uitlaatkleppen open zijn. Het probleem met soda is dat het chemisch kan reageren dus minimale hoeveelheden op de verkeerde plaats kunnen al een probleem veroorzaken. Bij het walnut blasten, hoef je niet bang te zijn voor chemische reacties.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
wel veilig voor je aluminium kop.
Bij een aluminium kop zou ik zeker geen soda gebruiken.
Uit de scheikundeles herinner ik me nog dat aluminium natriumcarbonaat héél slecht verdraagt, zeker in combinatie met vocht - en dat risico zou ik niet nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Ik heb vroeger eens m'n aluminium koffiepotje schoongemaakt met Soda. Nou die kon ik daarna weggooien (slaat zwart uit)
Alu gasstel pitjes idem -> niet met soda doen.

Een Skoda houdt niet van soda.
 

louigi58

Senior Member
@Cordoba, ik heb het in het verleden vaker gebruikt om aluminium carterhelften van Aquascooters te reinigen, nadat deze soms weken vol zoutwater hadden gestaan. Werkte prima. Het wordt trouwens in droge vorm gebruikt en niet vloeibaar. Daarna schoongeblazen, WD40 en nogmaals schoongeblazen. Alle bloemkool, ontstaan door inwerking van het zoutwater op het aluminium netjes verwijderd. Het is ook niet de bedoeling het in vloeibare vorm op het aluminium te laten inwerken.
Maar om elk risico te vermijden, is de walnut methode natuurlijk veiliger.
Het is ook met het walnut blasten noodzakelijk dit per cylinder te doen en de andere inlaattrajecten af te dekken en dan per cylinder de inlaatkleppen te sluiten voor je gaat stralen.
Ik hoop dat het voor mij voorlopig nog niet nodig is, maar dan zou ik persoonlijk toch voor het walnut blasten gaan ipv het chemisch reinigen.
 
@TomHBT, had jouw bijdrage even gemist, top dat je de tijd neemt om hier op in te haken :thumbsup:
Je uitleg komt heel plausibel over en de verduidelijking dat het om een pakkingsetje gaat ipv een injector verklaart veel, zou geen injector weten die ik voor 10,- kan aanschaffen namelijk ;)
Recent heb ik een groupbuy georganiseerd voor chemisch reinigen van de motor, wellicht dat jij hier in de toekomst ook voor open staat om extra klanten te krijgen door ons een leuke korting aan te bieden?
Nogmaals dank voor je reactie, dit wordt zeer gewaardeerd! :thumbsup:

Ik zit niet zo heel veel op internet vandaar de late reactie.
Zal van het weekend wel wat uitgebreider reageren.

Ik kan kwa prijs wel wat doen met genoeg animo daar valt uiteraard zeker over te praten maar zit al vrij scherp gezien een bmw dealer met dezelfde apparatuur tussen de 600 en 900 rekent, en dan is een Mini minder werk dan bij VAG. Dus het zal geen wereld bedrag zijn.




@TomHBT Prima uitleg, van wat, waar, hoe en waarom.:thumbsup:

Mijn voorzichtig gebrachte stelling dat mensen die onnodig met engelse termen gooien, vaak niet weten waar ze over spreken, is gebaseerd op gesproken tekst, en tekst op papier. Ik heb hierbij dus niet aan zoekmachines gedacht, maar dit verklaart dat deel van het verhaal wel weer voor mij.

Wat het verhaal over nieuwe injector of nieuwe pakking voor de injector betreft, klopt mijn veronderstelling dus.

Wat het achterblijven van stukjes walnoot betreft: ik begrijp je verhaal, en had eigenlijk ook een dergelijk verhaal verwacht wat dit betreft, maar blijf toch wat koudwater?-vrees houden. Ik ben ooit op industriele schaal bezig een jaartje geweest met het ontwikkelen van een speciale fabricagetechniek met behulp van 'zandstralen', dus ken ook verwante technieken wel. Een vraag zou je een foto kunnen maken van ongebruikt 'walnut' materiaal, en een foto van het gebruikte materiaal (om wat meer een indruk te krijgen). Een paar van die vergelijkende foto's kunnen helpen om een betere voorstelling van het proces te krijgen (en de grootte aan fijne walnootdeeltjes). Mogelijk dat het ook als verduidelijking op je eigen site wat toevoegt, en natuurlijk een filmpje (voor zover mogelijk) van het blasting proces.

Graag gedaan, het is ook een nieuwe manier van reinigen die in Nederland nog amper bekend is, Dus begrijp die koudwatervrees heel goed! ik heb mezelf ook goed ingelezen voordat ik eraan begon,
het is in Amerika en Engeland al DE manier van reinigen geworden mensen zijn daar heel erg enthousiast.

Een filmpje zwerft al ergens rond op Youtube gemaakt door een klant, ik zal deze van het weekend even zoeken voor u, en een foto van het materiaal zorg ik ook voor!
 

Cordoba

Forumguru
@TomHBT Prima, wat het materiaal betreft graag een foto van vóór gebruik, en ook wat materiaal ná gebruik om beter in te kunnen schatten hoeveel fijner het materiaal wordt na gebruik. Wat mij betreft allemaal geen haast, maar aanvullende foto's en filmpje kan mensen helpen om een goede beslissing te nemen.

@louigi Uit jouw link, en uit het filmpje kon ik niet goed bepalen of de soda droog of nat was. Bij soda in droge vorm (korrel/poeder) is soda gewoon behoorlijk hard, en als je inderdaad maar 1 cilinder gelijk doet, en voor iedere cilinder opnieuw alles dicht maakt, dan wordt het al (iets) anders. Overigens bevat soda altijd wat watermoleculen, dus qua corrosie ben ik nog steeds niet enthousiast over soda blasten. Het walnoot blasten sta ik in prinicipe veel positiever tegenover.
 
@Tom HBT,

Is deze methode ook voor diesels geschikt? Ik lees alleen over de bezinemotoren maar ook diesels zullen vervuiling in het inlaattraject oplopen met name het EGR gedeelte.

Bvd voor je reactie
 
@TomHBT,

Is deze methode ook voor diesels geschikt? Ik lees alleen over de bezinemotoren maar ook diesels zullen vervuiling in het inlaattraject oplopen met name het EGR gedeelte.

Bvd voor je reactie
 

Highway

Forumguru
Dinsdag 10 maart heb ik een afspraak gemaakt bij Tom. Erg vriendelijk over de telefoon. Gezien ik van regio Eindhoven moet komen heeft hij de afspraak wat later op de dag gezet.

Als Tom niet zo ver weg was voor mij, was ik er eest lang geweest zodat hij met een endoscoop in de motor kon kijken. Nu de knoop doorgehaakt en afgesproken direct de reiniging te gaan doen.

Ik ben erg benieuwd hoe erg de vervuiling is! Er staan nu 125 000km's op de teller. Het was een lease auto, ong 30 000 per jaar gereden. Goed onderhouden (dealer+de auto ziet er overal netjes uit) dus mogelijk ook een rustige rijder geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan