@turboturbo
HBTtechniek doet allerlei klussen en ook wel 'normaal' onderhoud dacht ik. Dat begreep ik uit de gesprekken met Tom. Maar zelf contact opnemen zou ik zeggen, dan kom je er wel achter. Dit 'schoonmaak' bezoekje was voor mij de eerste kennismaking.
@milanseegers
Ik ben niet zo van bijhouden c.q meten verbruik en vermogen e.d. Doe het meer op gevoel. Kon na de behandeling wel merken dat soepeler liep. Zoals ik in mijn beginpost heb gemeld overweeg ik de motor nog te laten tunen. In mijn opinie moet het blok dan optimaal zijn om ook het optimale van de tuning te bereiken.
Vandaar dus mijn keuze om eerst de inlaat/kleppen te laten reinigen.
Ja, injectoren kunnen terug geplaatst worden. Maar volgens HBT is het standaard voorschrift van de VAG groep om ze te vervangen in dit geval. Klonk mij logisch in de oren als leek. Tom is ook een monteur waarbij kwaliteit voorop staat, dus vervangen onder motto 'better safe than sorry'.
@Cordoba
Door jouw opmerking over 'terug plaatsen injector met nieuwe pakking' begin ik te twijfelen haha. Ik heb wel steeds meegekeken uiteraard, maar dit detail ben ik even kwijt.Ik zal nog even navragen bij Tom wat hij nu precies gedaan heeft met de injectoren.
Over het mixen van Engelse en Nederlandse termen zou ik niet te veel conclusies verbinden. Maar zoals gezegd ben ik een leek, dus dat kan ik inhoudelijk niet beoordelen. Wel is het voor mij als ict-er herkenbaar om Engelse en Nederlandse termen door elkaar te gebruiken, maar zal uiteraard per vakgebied verschillen.
De walnootschilfers die hij gebruikt zijn vergelijkbaar met zandkorrels. Tijdens de behandeling worden de schilfers al weggezogen. Tevens wordt achteraf alles nog eens goed schoon gespoten met perslucht. Zal geheid een korreltje achterblijven her en der, maar is dat erg? Verbrand dat niet gewoon? denk ik als leek.
Toen ik bijvoorbeeld de verschillen tussen chemisch reinigen en dit las kwam het op mij over dat deze methode veiliger is. Hier wordt de vervuiling weggezogen en bij chemisch reinigen verdwijnt een hoop weer in de motor
en komt dan via de uitlaat naar buiten.
@Corné de Kluijver
Standaard zijn de kosten € 225,- Al naar gelang het verhalen met de injectoren, komt er € 10,- per injector.
bij. Aangezien jij goede ervaringen hebt met chemisch reinigen, hoe schat jij de risico's in tussen deze 2
methoden?
@Highway
Ik zit op jouw lijn wat betreft afweging risico's tussen beide methoden. Maar wellicht kan Corné hier nog wat licht op laten schijnen ten faveure van chemisch reinigen. M.b.t. 'onderdelen verwijderen en kans op schade'. Dat risico is miniem in mijn ogen. Het is logisch dat er zaken losgemaakt moeten worden om ruimte te hebben voorhet schoonmaken van het inlaat traject/kleppen. Tom kwam op mij over als een uitstekende monteur, dus daar heb ik persoonlijk geen minuut wakker van gelegen.
Andere methoden voor carbon verwijdering weet ik zo niet. Maar zullen vaak een variant zijn van van deze 2 lijkt me. De prijs van een behandeling wordt naast componenten natuurlijk bepaalt door arbeidsloon.