Inwendig reinigen kop TSI motor?

milanseegers

Forumguru
leuk verslag, had er al eerder over gelezen. Kun je ons wellicht iets meer vertellen over de verbeterde prestaties? Verbruik? Vermogen? Soepel lopen? Was het het geld in die zin waard?

Overigens wat bedoel je met er gingen injectoren mee? Deze kun je toch weer terugplaatsen?
 

andrehj

Forumguru
Zeer interessant inderdaad. Dit lijkt me nog wel een leuke voor een groepsaankoop / kortingsactie. De mijn is afgelopen september net gereinigd, dus voor een actie over een jaar of 4 hou ik me aanbevolen!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Ziet er op de foto's goed uit, maar ik heb wel wat bedenkingen over de omschrijvingen.

Allereerst valt op, dat op de site voor een deel van de termen de originele? engelse termen gebruikt worden, en de meeste tekst verder Nederlands is. Mijn ervaring is, dat een dergelijke talenmix, vaak aangeeft, dat men niet helemaal goed weet wat men doet (dan is iets anders, dan dat het werk niet goed gebeurt, men kan niet goed weten wat men nu eigenlijk doet, en toch prima werk leveren). Dan het 'meekomen van de injectoren', ook gezien de prijs die er aan een 'nieuwe injector' hangt, heb ik het idee dat men eigenlijk bedoelt, dat de injector met een nieuwe pakking wordt teruggeplaatst.

Gevoelsmatig ben ik ook wat huiverig voor de walnootschilfers: ik ben bang dat er ergens nog wat snippers in de cilinders blijven zitten (bijv. tussen zuiger en cilinder). Dat zal wel niet terecht zijn, maar ik ben daar toch niet helemaal gerust op.

@turboturbo De noordelijke variant van Vagtechniek is eerder JB-autoservice in Dieverbrug, maar zowel JB (Jos heeft hier ook een account) als HBT hebben bijvoorbeeld geen rollenbank, en ik denk dat je voor speciale electronica-aanpassingen ook beter uit bent bij Vagtechniek, al is er blijkbaar wel een overlap.

Ik ben benieuwd, of je straks ook in je verbruikscijfers het verschil merkt (hoewel met de langzaam oplopende temperaturen, iedereen wat zuiniger gaat rijden).
 

muurman

Senior Member
Als je op de rollenbank wilt regelt jos dit. Die rijd regelmatig oa sávonds met te tunen auto's naar jd.
 

CDK

Forumguru
interessant @peet_02, @Schippersss had ons er inderdaad al op gewezen, qua kosten valt het voor de tijd die ze er aan bezig zijn misschien mee, maar 245,- is meer als wat mijn dealer voor een longlife beurt vraagt, dus in dat opzicht valt het weer tegen, ik weet nog niet waar ik blijer van word of chemisch reinigen of met walnootschillen, ik neig naar chemisch omdat ik daar goede ervaring mee heb ondertussen en je ook geen gezever heb met injectoren....., maar de plaatjes liegen er niet om, het ismooi opgeknapt daarbinnen in het vooronder :jaja:
 

Highway

Forumguru
Een dergelijke behandeling wil ik ook nog laten doen voor mijn 1.8tsi.

Chemisch reinigen: ik ben bang dat er mogelijk een stuk carbon lost komt, en dan in de motor terecht komt. Ook zie je het resultaat niet, dus weet je niet of het goed is verlopen.

Walnut blasting: zoals ik het begrijp, worden er onderdelen verwijderd. Hier natuurlijk altijd kans op schade. Bij het reinigen van de kleppen, zou er natuurlijk een stukje straalmiddel in de motor terecht kunnen komen. Voordeel is wel weer dat je het eind resultaat ziet.

Wat ik me afvraag, wat voor schade (indien enige) zou walnoot schillen en carbon achterlaten indien er toch wat achterblijft in de motor. De oliefilter zal natuurlijk hetgeen in de olie eruit halen, in de cilinder zal wel naar buiten geblazen worden, maar dan draait de motor reeds.

Buiten deze 2 methoden, zijn er nog andere manieren hoe de carbon kan worden verwijderd, met normale prijzen?
 

Cordoba

Forumguru
interessant @peet_02, @Schippersss had ons er inderdaad al op gewezen, qua kosten valt het voor de tijd die ze er aan bezig zijn misschien mee, maar 245,- is meer als wat mijn dealer voor een longlife beurt vraagt, dus in dat opzicht valt het weer tegen, ik weet nog niet waar ik blijer van word of chemisch reinigen of met walnootschillen, ik neig naar chemisch omdat ik daar goede ervaring mee heb ondertussen en je ook geen gezever heb met injectoren....., maar de plaatjes liegen er niet om, het ismooi opgeknapt daarbinnen in het vooronder :jaja:

Ik dacht dat jij alles al doorgeblazen had na de meeting in Gorinchem??;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Cordoba, de vervuiling in het inlaat traject zal bij mij sowieso stukken minder zijn als voor de compressor opbouw, aangezien TVS de carterontluchting naar achter gelegd heeft en er dus geen vettige dampen meer het inlaat traject ingeblazen worden ;)
 

Stinger

Actief lid
Wat is het verschil tussen de BG AIS Cleaning Tool en de walnut blasting? Behalve dat ene walnoot snippers gebruikt en de andere vloeibare middelen.
 

Highway

Forumguru
BG: wordt tijdens draaiende motor in het inlaat traject gespoten. Het is een chemisch goedtje, die de carbon aanslag oplost.

Walnut: inlaat onderdelen worden verwijderd. Door middel van gemalen walnoot schillen en hoge druk (aantal bar, dacht rond de 10 bar) worden deze walnoot schillen met zeer hoge snelheid op de onderdelen 'gelanceerd'. Dit doen ze met een speciaal hiervoor ontworpen straal pistool (google anders een sop zandstralen, zelfde principe). De walnoot schillen 'slaan / schuren' de carbon weg Na reiniging dienen de onderdelen weer gemonteerd te worden.

Bij stralen is belangrijk welk straal middel je gebruikt. Gebruik je het verkeerde middel, dan kan je het onderdeel beschadigen. Walnoot schillen blijken dus hard genoeg te zijn om carbon weg te blazen, maar niet hard genoeg om het metaal te beschadigen.
 
@turboturbo
HBTtechniek doet allerlei klussen en ook wel 'normaal' onderhoud dacht ik. Dat begreep ik uit de gesprekken met Tom. Maar zelf contact opnemen zou ik zeggen, dan kom je er wel achter. Dit 'schoonmaak' bezoekje was voor mij de eerste kennismaking.

@milanseegers
Ik ben niet zo van bijhouden c.q meten verbruik en vermogen e.d. Doe het meer op gevoel. Kon na de behandeling wel merken dat soepeler liep. Zoals ik in mijn beginpost heb gemeld overweeg ik de motor nog te laten tunen. In mijn opinie moet het blok dan optimaal zijn om ook het optimale van de tuning te bereiken.
Vandaar dus mijn keuze om eerst de inlaat/kleppen te laten reinigen.
Ja, injectoren kunnen terug geplaatst worden. Maar volgens HBT is het standaard voorschrift van de VAG groep om ze te vervangen in dit geval. Klonk mij logisch in de oren als leek. Tom is ook een monteur waarbij kwaliteit voorop staat, dus vervangen onder motto 'better safe than sorry'.

@Cordoba
Door jouw opmerking over 'terug plaatsen injector met nieuwe pakking' begin ik te twijfelen haha. Ik heb wel steeds meegekeken uiteraard, maar dit detail ben ik even kwijt.Ik zal nog even navragen bij Tom wat hij nu precies gedaan heeft met de injectoren.
Over het mixen van Engelse en Nederlandse termen zou ik niet te veel conclusies verbinden. Maar zoals gezegd ben ik een leek, dus dat kan ik inhoudelijk niet beoordelen. Wel is het voor mij als ict-er herkenbaar om Engelse en Nederlandse termen door elkaar te gebruiken, maar zal uiteraard per vakgebied verschillen.

De walnootschilfers die hij gebruikt zijn vergelijkbaar met zandkorrels. Tijdens de behandeling worden de schilfers al weggezogen. Tevens wordt achteraf alles nog eens goed schoon gespoten met perslucht. Zal geheid een korreltje achterblijven her en der, maar is dat erg? Verbrand dat niet gewoon? denk ik als leek.
Toen ik bijvoorbeeld de verschillen tussen chemisch reinigen en dit las kwam het op mij over dat deze methode veiliger is. Hier wordt de vervuiling weggezogen en bij chemisch reinigen verdwijnt een hoop weer in de motor
en komt dan via de uitlaat naar buiten.

@Corné de Kluijver
Standaard zijn de kosten € 225,- Al naar gelang het verhalen met de injectoren, komt er € 10,- per injector.
bij. Aangezien jij goede ervaringen hebt met chemisch reinigen, hoe schat jij de risico's in tussen deze 2
methoden?

@Highway
Ik zit op jouw lijn wat betreft afweging risico's tussen beide methoden. Maar wellicht kan Corné hier nog wat licht op laten schijnen ten faveure van chemisch reinigen. M.b.t. 'onderdelen verwijderen en kans op schade'. Dat risico is miniem in mijn ogen. Het is logisch dat er zaken losgemaakt moeten worden om ruimte te hebben voorhet schoonmaken van het inlaat traject/kleppen. Tom kwam op mij over als een uitstekende monteur, dus daar heb ik persoonlijk geen minuut wakker van gelegen.
Andere methoden voor carbon verwijdering weet ik zo niet. Maar zullen vaak een variant zijn van van deze 2 lijkt me. De prijs van een behandeling wordt naast componenten natuurlijk bepaalt door arbeidsloon.
 
Goedemorgen,

Ik weet niet of ik hier zomaar als bedrijf mag reageren zo niet laat me dit weten.

Bedankt voor de goede woorden Peter. Mooi verslag.
Ik had al vernomen dat hier ook een draadje over het walnut blasten liep.



Ziet er op de foto's goed uit, maar ik heb wel wat bedenkingen over de omschrijvingen.

Allereerst valt op, dat op de site voor een deel van de termen de originele? engelse termen gebruikt worden, en de meeste tekst verder Nederlands is. Mijn ervaring is, dat een dergelijke talenmix, vaak aangeeft, dat men niet helemaal goed weet wat men doet (dan is iets anders, dan dat het werk niet goed gebeurt, men kan niet goed weten wat men nu eigenlijk doet, en toch prima werk leveren). Dan het 'meekomen van de injectoren', ook gezien de prijs die er aan een 'nieuwe injector' hangt, heb ik het idee dat men eigenlijk bedoelt, dat de injector met een nieuwe pakking wordt teruggeplaatst.

Gevoelsmatig ben ik ook wat huiverig voor de walnootschilfers: ik ben bang dat er ergens nog wat snippers in de cilinders blijven zitten (bijv. tussen zuiger en cilinder). Dat zal wel niet terecht zijn, maar ik ben daar toch niet helemaal gerust op.

De Engelse termen gebruik ik omdat de pagina dan beter gevonden wordt en deze gehele methode uit Amerika / Engeland komt dus als je gaat zoeken op Nederlandse termen voor informatie kom je weinig tegen, Engelse termen daarin tegen krijg je genoeg pagina's met informatie en vooral positieve informatie ;)

Of dat dan zou kunnen aangeven dat ik niet helemaal goed weet wat ik doe laat ik even in het midden.
Maar begrijp wel dat dit verwarrend kan overkomen.

Er wordt inderdaad geen nieuwe injector gemonteerd. Maar als er bij demontage van het inlaatspruitstuk een injector meekomt dan schrijft VAG voor dat de teflon dichting van de injector vervangen dient te worden.
Veel bedrijven drukken de injector terug zonder de teflon dichting te vervangen, en hier zal ook niets mee gebeuren maar omdat het toch voor een afdichting zorgt tussen de verbrandings ruimte en buitenlucht vind ik het verkeerde zuinigheid deze te laten zitten.
Dus vandaar dat ik dan gelijk een complete pakkingset vervangen voor de injector hier reken ik 10,- voor en daarmee betaald u alleen het pakkingsetje niet de extra arbeid.

Walnut blasting wordt ook wel softblasting genoemd en wordt veel gebruikt in de vliegtuig, energie centrales (turbines) en juwelen industrie.
De walnoot korrels zijn vrij zacht en kunnen het staal en aluminium niet beschadigen de walnoot korrels slaan kapot tot stof dan dat ze de motor zouden beschadigen.
De Methode en gereedschappen die ik gebruik komen bij BMW vandaan en ik werk de inlaat per cilinder af zodat er geen enkel risico ontstaat dat er granulaat de motor in kan komen.
Mocht er wel granulaat achterblijven dan zal dit tot stof verpulveren of verbranden maar geen enkele schade achterlaten.
Het grote voordeel is dat alles brandschoon wordt en er geen enkele vervuiling door de motor gaat.
Het nadeel is dat het duurder is en dat er moet worden gesleuteld dus inderdaad het risico dat er een injector mee komt dit valt vooraf niet te zeggen.

Ik val in het niet bij VAGTechniek en JB Autoservice, Die doen zulke mooie tuning projecten. daar hou ik me niet mee bezig. ik Doe vooral aparte reparaties die niet elk garagebedrijf op zich neemt en standaard onderhoud.

Mochten er nog vragen zijn of onduidelijkheden dan hoor ik het graag.

M.v.g. Tom.
 

Dit zeg ik niet om mijn straatje te verdedigen maar er zijn gewoon een hoop onduidelijkheden bij Walnut blasten omdat het in Nederland nog amper bekend is.

Ik kan u garanderen dat er geen resten achterblijven, daarnaast kunt u er gewoon bijblijven (dus je mag de hele reiniging op mn vingers kijken ;) ) en kunt u zelf ook daadwerkelijk zien dat er niets achter blijft.

De injector ondervind geen enkele schade aan demontage, sterker nog hij wordt alleen voorzien van nieuwe dichtingen wat je als verbetering zou kunnen opvatten.
 

CDK

Forumguru
@chris01, met een product van BG uit USA, als je de apparatuur hebt zou je het zelf kunnen doen, inderdaad. Je hebt een cilinder nodig waar het goedje in kan en die je vervolgens op druk kan zetten en je moet daar een slangetje met een vernevelaar koppelen, that's it.
 

Highway

Forumguru
@TomHBT bedankt voor je uitleg.

Waar ik me zorgen om maak (maakte) was - indien er iets toch in de motor komt, heeft dat dan schade tot gevolg. Je antwoord is dus: nee. Ik kan me ook vinden in je antwoord, gezien walnoot korrels relatief zacht zijn.

Dat er een injector los komt is het risico die erbij hoort. netjes dat je deze voorziet van een nieuwe pakking.

Zelf ben ik aan het kijken hoe ik het beste mijn 1.8tsi schoon kan maken, walnut blasting is ook een optie hoewel ik nog eerst meer wil nalezen over beide methoden.
 
Bedankt voor je reactie Tom. Het verhaal rondom wel of niet geheel injectoren vervangen is nu weer helemaal duidelijk voor mij en de rest-:)
 

CDK

Forumguru
@TomHBT, had jouw bijdrage even gemist, top dat je de tijd neemt om hier op in te haken :thumbsup:
Je uitleg komt heel plausibel over en de verduidelijking dat het om een pakkingsetje gaat ipv een injector verklaart veel, zou geen injector weten die ik voor 10,- kan aanschaffen namelijk ;)
Recent heb ik een groupbuy georganiseerd voor chemisch reinigen van de motor, wellicht dat jij hier in de toekomst ook voor open staat om extra klanten te krijgen door ons een leuke korting aan te bieden?
Nogmaals dank voor je reactie, dit wordt zeer gewaardeerd! :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan