leon-cupra

Forumguru
Hier heb ik gezegd sinds dat mijn partner een bedrijfswagen heeft dat haar wagen maar buiten moet slapen en dat mijn wagen (privé-wagen) binnen moet staat. Dus ik heb heel de winter door een niet-aangevroren/warme wagen :D
Hadden vanmorgen ook een witte Superb ipv een blauwe Superb :D
 

Japanese Power

Donateur
Gelukkig ook nog in 1 klik in te stellen als je de auto verlaat @Canon-Eye .
Maar liever gewoon vanuit de app. Weet tenslotte niet altijd exact hoelaat ik de deur uitga de volgende ochtend ;)
 
Laatst bewerkt:

Bakboord1

Forumguru
Ik kan alleen maar niet wennen aan die achterkant.
Voor mijn gevoel is die uit verhouding en daar waar de Kodiaq meer naar SUV dan MPV neigt is dat bij de Enyaq precies andersom. Ik houd meer van het stoere van de Kodiaq.
Maar als ik m van de baas kreeg zou ik m heus niet weigeren.

Afgelopen weekend proefgereden met een tesla model 3 awd met performance pack.
Die lineaire versnelling van een elektrische auto is toch wel verbluffend evenals het gemak waarmee het gaat.
 

Japanese Power

Donateur
Klopt @Bakboord1 . Niet omdat ik nu een Enyaq rij maar ze staan nu een week naast elkaar op de oprit. De Kodiaq is stoer maar oogt toch alweer wat gedateerd als je de Enyaq ernaast ziet. Ik vind het scherpe lijnenspel van de Enyaq best geslaagd. Ik kan de 2 auto’s ook echt niet vergelijken met elkaar. Zijn in uiterlijk en in rijbeleving totaal verschillend.

AEA12D11-DB16-4467-BFBA-24E588D9F5D4.jpeg 99271C48-F9AB-4D30-925D-B750B2BEE0FB.jpeg 729E4844-7077-457E-8C6E-BDAF2015E6CC.jpeg

En wat je zegt is de rijbeleving fenomenaal. Het koppel en de rust is elke keer genieten. Het is nu best af en toe nog even spelen maar ook rustig toeren is een feestje.
 

Japanese Power

Donateur
Vanmorgen uit werk even langs Rijnwoud gereden. De Qi-lader werkt niet goed. Ongeacht welke telefoon erin ligt.
Wat blijkt nu: het vak van de lader is 2,5 cm te diep waardoor de telefoon niet goed kan laden, behalve als je zo'n megagrote iPhone XS of een Samsung op mini tablet formaat hebt. Wordt vervolgd...
 

Japanese Power

Donateur
En dan zit er tussen alle pakketjes met kerstkadootjes die net worden bezorgd ook een pakket voor de Enyaq. De Shell NewMotion Advanced 3.0 met alle toebehoren. Nog even wachten. Op zaterdag 8 januari komen ze de lader plaatsen.

95DCFE55-1F38-496B-A41D-B9296A4C9506.jpeg
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor de time-being wel ja. Beetje houtje-touwtje oplossing in en auto van 50K...@Canon-Eye ;)
Tsja, hetvak moet groot genoeg zijn, anders begint er weer een of andere super-Apple adept te blaten dattie niet eens z'n phone kwijt kan in die auto van 50K...

Schuur het houtje mooi glad met afgeronde ribben en hoeken, verf het donkergrijs en noem het "phonesize adapter". 3D printen kan natuurlijk ook.
Daar is vast wel een markt voor... :D
 

Japanese Power

Donateur
Bijna 2 weken Enyaq, tijd voor een eerste voorzichtige indruk.

Het rijden is een iedere keer een feest. De Enyaq is absoluut geen strepentrekker maar komt vlot van z'n plek met 1950 KG aan gewicht + daarbij opgeteld de inzittenden. Elke ochtend instappen in een voorverwarmde en tijdens de vorst ontdooide auto is fenomenaal. Eenmaal ingestapt herkent de Enyaq de sleutel en dat de bestuurdersstoel bezet is en hoef ik alleen even het pookje in D te zetten en rol ik in stilte de straat uit. En zo fijn: geen namaak autogeluiden, gewoon zoeven. Dankzij de warmtepomp is het interieur ook bij niet voorverwarmen verrassend snel op een aangename temperatuur.

De Enyaq komt soepel van z'n plaats en het rijden voelt goed aan. Niet deinerig, niet stug, gewoon een prima reiswagen. De eerste 1000 kilometers zitten erop, het verbruik is nogal onrealistisch door de vele korte ritten, veel spielerei, snelle sprintjes en het dagelijkse voorverwarmen. Momenteel staat het verbruik op 25,8 kWh/100 KM. Dan kom ik net aan een actieradius van 250 KM. Maar goed, daarin zal ik tot meer m'n draai gaan vinden en zullen de wilde haren er ook vanaf gaan.

IMG_5866.JPG

Valt me overigens wel op dat ik elke dag wel meerdere Enyaq's zie rijden, veelal met een erg vers kenteken... Allemaal 12% bijtellingsknallers net als ik denk ik dan maar. Het scherpe lijnenspel van de auto kan me erg bekoren, zeker vanaf de zijkant gezien erg fraai. De neus is scherp en de kont is redelijk neutraal. Nadeel van de rechte kont is dat deze door de wervelingen aan de achterzijde erg snel vies wordt.

Qua buitenmaten is er niet veel verschil te bemerken t.o.v. de Kodiaq. Maar met name op de 2e zitrij is een stuk minder breed in de Enyaq. De beenruimte gaat achterin verder prima, de zittingen zitten goed vormgegeven. Mooi uitgevoerd (Loft) in een combi van leer en stof. Door de sterker schuin aflopende daklijn is de kofferruimte wat korter en lager, maar in de basis nog goed voor 585 liter. En een prima plek voor onze hond die veilig achter het hondenrek zit.

Het interieur heeft plenty bergruimte in de vorm van vakken, vakken, vakken. De bediening van het Multimedia systeem was even zoeken maar alles staat nu op de juiste plek. De belangrijkste functies zijn allemaal middels knoppen te bedienen, de echte instellingen voer je eigenlijk maar 1 x uit en dan staan ze prima. Het systeem reageert snel en soepel. De connected services hebben weleens een hapering, met name in de app bediening. Maar dat was ik eigenlijk al een beetje gewend vanuit de Kodiaq. Het probleem van de diepte van de Qi-lader wordt nog opgelost. Draadloze Apple CarPlay werkt feilloos maar is wel een stroomtrekker als je mobiel niet wordt opgeladen. Ik heb standaard Flitsmeister en Spotify draaien en dat vergt best veel batterij capaciteit, dus nu voor de time-being even opgelost met een korte USB-C/Lightning kabel van 25 cm.

De afwerking met stof op het dashboard en de deurpanelen is heerlijk. Voelt warm en dempend aan. Alles zit solide in elkaar. Geen kraakjes of rammeltjes tot nu toe. Iets waar de Kodiaq erg gevoelig voor was. Daar kraakte er best wel een en ander. Qua geluidsisolatie en ook geluidsdempende zijramen staat de Enyaq een stap hoger dan de Kodiaq. Daar staat dan weer een enorm lullige claxon tegenover. Die gaat er op termijn echt uit. Je schaamt je haast om je claxon te gebruiken.

Met fors remmen merk je wel dat je dik 2000 kilo tot stilstand wilt brengen, voelt dan echt wel als een massief blok aan. De draaicirkel is hilarisch klein, nog kleiner dan de CitiGo, dit vanwege de achterwielaandrijving. Bij de eerste keer straatje keren zat ik echt wel even raar te kijken dat zo'n grote auto zo'n kleine draaicirkel heeft. Binnenverlichting is allemaal touch bediening en volledig LED: heerlijk helder licht. Zo ook de 2 extra lichtpunten die in de kofferbakdeksel zitten als je hem open hebt staan. De volledige kofferbak is helder verlicht, ideaal. Klein handigheidje met groot profijt. Op termijn gaat er nog een parkeercamera in komen maar daar zijn momenteel nog steeds leveringsproblemen mee.

Resume: positief verrast. Je kunt de Kodiaq en de Enyaq niet met elkaar vergelijken. Het zijn in heel veel opzichten 2 totaal verschillende auto's.
 

Japanese Power

Donateur
Zojuist gebeld door de dealer. Qi-laadplateau gaat vervangen worden en ook blijkt na het uitlezen de stekker van de aansluiting een storing te geven.
 

Captain Hook

Forumguru
@Japanese Power Leuk & interessant verslag van je eerste rijervaringen met de Enyaq! :thumbsup:

De meeste EV's hebben toch naar verhouding een kleinere draaicirkel dan ICE auto's?
Zeker gezien de vaak forse wielbasis die ze hebben.

Dat komt vooral omdat er meer ruimte is om de sturende wielen een forse uitslag te laten maken. Er zit immers geen breed motorblok in de weg, onder de motorkap.
En strepentrekker? Is dat een must dan? ;) De acceleratiecijfers zijn toch gewoon prima? Strepen trekken betekent veel meer slijtage, zeker wat betreft de banden; m.a.w. is alleen maar een extra kostenpost en een veiligheidsissue door snel minder(ende) profieldiepte.

En wat je zelf al zegt; een minpunt is de enorme massa van een EV. Wat eigenlijk alleen maar komt door dat lompe blok aan accu's.

Daarnaast is de prijs ook een dingetje... :wavecry:
Qua technologie en rust tijdens het rijden zou ik het liefst per direct overstappen van een ICE naar EV.
Maar de forse aanschafprijs is een belangrijke no-go.
 
Bovenaan Onderaan