Japanese Power

Donateur
Strepen trekken betekent veel meer slijtage, zeker wat betreft de banden; m.a.w. is alleen maar een extra kostenpost en een veiligheidsissue door snel minder(ende) profieldiepte.
Klopt, de prijs voor een set banden onder een EV ligt sowieso hoger dan een standaard set banden voor een ICE, gewoonweg omdat de banden veel meer te verduren hebben. En een set all-weather voor een EV is bijna niet te vinden omdat er weinig producenten zijn die het aandurven...
 

EdK

Forumguru
Hoef je je niet voor te schamen hoor @Kanerr !
Vermoed zo maar dat als je het huidige elektrische wagenpark gaat bekijken dat misschien een 5% ( misschien nog wel te hoog ) van deze rijders deze prive aangeschaft hebben.
En dat 95% van de elektrische wagens gewoon lease is, en dat grootste deel daar van het ook niet prive zou kunnen ophoesten...
Want ja na de wagen komen er nog wat extra kosten bij om de laadpaal thuis te kunnen plaatsen.....:pieker::koffie:
 

Japanese Power

Donateur
Klopt @EdK.

Je kunt natuurlijk kiezen voor publiek laden, maar als je zelf een laadpaal wilt komen daar serieus kosten bij, naast de aanschaf van al een prijzige EV.

In mijn geval:
• NewMotion Home Advanced 3.0 | t/m 22 kW met vaste kabel type 2 -7,5 meter
• NewMotion Dynamic Power Management Home - 3-fase
• Aanpassing meterkast naar 3-fase
• Installatiepakket 1
• Verzwaring meterkast naar 3 fasen 25A

Komt er zo nog even 2658 euro bij, gelukkig wordt in mijn geval alles vergoed.
 

EdK

Forumguru
Komt er zo nog even 2658 euro bij, gelukkig wordt in mijn geval alles vergoed.
Tsja ook dat bedrag zou ik moeten ophoesten.
Gelukkig is het me vakgebied en zou ik de gehele groepenkast aanpassing zelf kunnen doen en de onderdelen heb ik via bedrijf dan voor inkoopprijzen.
En de verzwaring van 1x35 naar 3x25A is kwa vastrecht hetzelfde bedrag, dus ombouw door NUTS is dan een eenmalig bedrag.
 

Kanerr

Forumguru
Katchjing!!

Das inderdaad pittig duur. Goed, we wachten ff 4 jaar af, dan zijn de gemiddelde lease periodes achter de rug en kan ik mooi shoppen voor een Honda E :D

@Japanese Power Ik heb trouwens nog een leuk filmpje gezien over het praktijkverbruik van de Enyaq ten opzichte van zijn concurrenten:

@EdK Schamen zeker niet hoor! Het is alleen wel jammer dat je als prive gebruiker ook 'groen' wilt doen en mee wilt gaan met de tijd maar dat het grof duur is. De 4000euro van de overheid dekt 'net aan' de kosten voor installeren van de thuislader :( Ach, we wachten geduldig af..
 

EdK

Forumguru
Even een kleine omweg.

Van de week moest ik tanken en was redelijk druk.
Maar goed zag nog één plek vrij dus rij er naar toe.
Stop achter een .................................................... Tesla.
In eerste instantie drong het nog niet tot me door, maar me collega opeens tegen me.
Zeg EdK , zit er ook een laadstekker tussen de vul slangen tegenwoordig ??

Maar goed meneer komt met een hand vol vette happen terug naar zijn Tesla !
En ik kon het niet laten om te vragen, dus ik " Zeg meneer !! " Jawel ?
Heb je nu net je aggregaat tankje in de kofferbak gevuld ???

Afijn meneer kon het niet leuk vinden en kon heel wat ziekte's krijgen behalve de corona , die vergat hij even......
 

Captain Hook

Forumguru
@Peter-036 Die Kia e-Soul vind ik ook wel een geinige auto. En qua model lekker net zo buitennissig als de Roomster. ;)
Wel is de kofferbak fors kleiner en dat staat me toch wel tegen.

Daarnaast, ik heb ff de prijslijsten van die Kia gecheckt; zowat 40K euro voor een beetje aangeklede versie is nogal fors. :(
Qua acceleratie wint die e-Soul het ruim van onze Roomster, maar qua topsnelheid (Autobahn ritjes in de vakantie) en qua bereik op een (tank)lading toch wel teleurstellend.
Op zich ook niet zo gek, als ik lees dat er zowat 450kg aan accu's in zit....
 

Noord26

Forumguru
@Japanese Power

Als je thuis kunt laden is langzamer laden beter voor behoud van de accu. Een simpele granny charger heeft mij heel veel dienst bewezen. En daarvoor heb je geen aanpassing nodig. Alleen een normale 230V contactdoos.

2000kg voor een auto blijft een hekel punt. Laatst een i3 (dark shadow) mee gehad als leenauto. Dat stuurt dan pas echt fantastisch door zijn lage gewicht en laatste aanpassingen aan het onderstel.
 

Japanese Power

Donateur
Een Granny als lader gebruiken, dat gaat erg langzaam: ongeveer 2.3kWh per uur. Als m'n accu dan behoorlijk leeg is ben ik wel een poosje aan het laden (ruim 24 uur). In sommige gevallen zal een granny toereikend zijn maar een laadpaal is aanzienlijk sneller, zeker wanneer het laden ook nog nar 3 fasen gaat na de verzwaring van de meterkast.

Maar puur uit interesse, waarop baseer je dat langzaam laden met een granny beter is voor je accu dan met een laadpaal @Noord26 ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je thuis kunt laden is langzamer laden beter voor behoud van de accu. Een simpele granny charger heeft mij heel veel dienst bewezen. En daarvoor heb je geen aanpassing nodig. Alleen een normale 230V contactdoos.
Een familielid rijdt sinds kort (verplicht) met een van Rijksdienstwege voorgeschreven EV, in haar geval een Kia e-Niro. Onlangs heeft ze hier een nachtje gelogeerd, op ca. 135 km van huis. De auto ging hier bij aankomst om ca. 18:30u aan het 230V/16A stroompaaltje op aparte groep naast de oprit, oorspronkelijk aangelegd voor klusjes met de hogedrukreiniger en ander buitengereedschap en ook erg handig als de caravan er staat.
Die Kia had toch tot de volgende ochtend 08:00u nodig om tot 97% te komen. Het zal best goed zijn voor de accu om zo langzaam te laden, maar er gaat best veel tijd inzitten als je wat langere ritten moet maken...
 

Noord26

Forumguru
Een Granny als lader gebruiken, dat gaat erg langzaam: ongeveer 2.3kWh per uur. Als m'n accu dan behoorlijk leeg is ben ik wel een poosje aan het laden (ruim 24 uur). In sommige gevallen zal een granny toereikend zijn maar een laadpaal is aanzienlijk sneller, zeker wanneer het laden ook nog nar 3 fasen gaat na de verzwaring van de meterkast.

Maar puur uit interesse, waarop baseer je dat langzaam laden met een granny beter is voor je accu dan met een laadpaal @Noord26 ?
Uit eigen ervaring met anderhalf jaar een Leaf te hebben gereden (privé). Die accu was nog in topstaat. Iemand anders laadde alleen met 11kW of bij snelladers, omdat er geen oprit thuis aanwezig was, en die accu was na dezelfde anderhalf jaar nog op circa 85% (tov mijne 99%).

Ja het duurt langer. Maar dat is het gunstige bijkomende voordeel: geen aanpassingen nodig en accu heeft niets te lijden.

@Canon-Eye 97% is geen maatstaf. Vanaf 80% zakt de laadsnelheid enorm terug. Normaal houd je de accu tussen 20 en 80%. Wil je elke dag naar 100% is de granny lader de juiste keuze.

Een fatsoenlijke granny lader kun je instellen tussen 6 en 16A. Dus 3,68kW tot 0,6kW per uur. Afhankelijk van of je een losse 16A groep gebruikt of niet. Standaard op 10A laden is al lang niet meer van deze tijd. Eerder iets van 10 jaar geleden met de eerste series van de Leaf.

De huidige 225XE laad ik ook met 16A.
 
Weet heel toevallig dat de granny lader van de E-Niro tot max 12A laadt...zo'n 2,7kW dus zonder laadverliezen. Van 20%-100% kost circa 30 uur. Dat teruglopen van de laadsnelheid in de laatste 20% speelt bij een granny lader niet of nauwelijks omdat ie zowiezo al niet snel laadt. Kia adviseert de grannylader alleen in geval van "nood" te gebruiken en zoveel mogelijk AC laadpalen te gebruiken en zo weinig mogelijk DC snelladen. Vaak hoor je ook dat het de levensduur van het accupakket negatief beïnvloed als je altijd tot 100% laadt, Kia rept daar met geen woord over in de handleiding, heb al eens een artikel/filmpje gezien waarin uitgelegd wordt dat de lader intern al zorgt dat de accu's niet overladen worden, er is eigenlijk iets meer capaciteit beschikbaar dan naar de buitenwereld getoond wordt. Heb ook gewoon de befaamde 7 jaar garantie, ook op het accupakket. Maximaal acceptabele degradatie dacht ik iets van 15%.
 
Bovenaan Onderaan