EdK

Forumguru
Denk dat het meerdere problemen heeft.
Software zal zonder meer een grote oorzaak hebben, die moet getest worden en betwijfel of die wel grondig word getest.
Niet alleen met de EV software is het een probleem, komt ook in andere sectoren voor.
Daar waar vroeger software in de treure werd getest en dan pas uitgerold werd is het heden ten dagen zo dat men de klant voor een deel laat testen ( om zo maar te noemen )
Maw de software word aangepast men test het een beetje en het lijkt de problemen die er waren op te lossen dus rol maar uit ! Zonder verder te kijken of er andere problemen door de nieuwe software naar boven komen.

Ja en dan het personeel wat in de garage staat !
Dit zijn in algemeen geen elektromonteurs / IT'ers maar hebben een opleiding die op de brandstofmotor is gebaseerd.
En die moeten omgeschoold worden voor deel, maar goed hoe graag willen die gasten dat zelf ?
Willen ze zich er in verdiepen , krijgen ze daar de kans/tijd voor ?
Want zie het ook in me eigen branche , er zijn gasten die doen liever het grove werk. Maar een onderhoud een storing etc doen daar lopen ze met een grote boog omheen.
En moeten ze dan toch iets doen dan staan ze bij de klant een heel toneelstukje op te voeren maar uiteindelijk is de klant niet geholpen.
Sommige zijn dan nog wel zo dat ze gaan bellen met collega die dit dagelijks doen en dan help je mekaar erdoorheen ( klant toch tevreden )
En ja dit zal in de garage ook voorkomen, er is daar een grote cultuurschok bezig, men gaat van vette smeerhanden over naar draadjes die stroom bevatten die je niet ziet maar ohhh zo goed kan voelen..

En ja als dan ook nog eens de technische beroepen een hele lange tijd het ondergeschoven kindje is geweest in NL.......
Tsja waar haal je dan goed personeel vandaan ?
 
Vraag me af in hoeverre dat Skoda specifiek ..... Ik zou meer vetrouwen hebben in de Koreanen, maar geen idee of dat terecht is
Wat mij betreft terecht, mijn Kia is ongeveer even oud als de Enyaq van @Japanese Power en heeft er ruim 25000 km op staan nu, heb hem nog niet op een fout(je) kunnen betrappen. Enige wat gehaperd heeft is dat Spotify spontaan stilviel onderweg, ander USB kabeltje gepakt en het probleem was over dus kan ik de auto niet aanrekenen. Ook de bijbehorende app doet het eigenlijk altijd...
 

EdK

Forumguru
@Japanese Power als ik zo naar je lijstje kijk dan zie ik op 3 gevallen na dat alle korte laadproblemen bij Thenewmotion zitten.
En als ik goed heb dan is je thuislader al zo en zo van hun !
Zakelijk weet ik niet wat jullie hebben hangen
Maar goed als probleem met newmotion er niet zou zijn dan heb je eigenlijk geen problemen op enkele keren na !?
Nu weet ik niet hoe het bij newmotion is maar bij onze laders kunnen we in het platform redelijk goed zien wat er gebeurd , zolang de 3G verbinding maar aanwezig is.
Dus bied jij verkeerde kaart aan dan zien we dat ook als voorbeeld.
Maar kunnen ook zien wat er geladen word ( real ) en wat er al ingepropt is etc
Tevens kunnen we soft en hard resetten ( de paal ) op afstand !
Maw op afstand is er veel te zien door een provider !

Zou bijna zeggen neem eens contact met de gasten op of zij rare dingen zien en met de reden van waarom !?
En of zij preventief de paal kunnen resetten !
Dan sluit je in ieder geval weer dingen uit !!
Want als ik goed begrijp dan heb je het probleem niet met de CITIgo op de zelfde lader !?
Ik kan geheel fout hebben, maar kan het niet zo wezen dat de Enyaq na zijn update zich anders gedraagd naar de laadpaal en dat
De Enyaq hierdoor niet geheel / deels word herkent door NewMotion (platform) en dat het laden vande wagen hierdoor zo idioot doet..?
Ook omdat bij je dealer je wagen op 2 laadpalen gewoon zonder probs oplaad !!??
Nu vraag ik daarbij ook af of die laders wel gekoppeld staan aan een platform, of dat het gewoon stand alone laders zijn met een KWh meter die ze telkens aflezen !?
 

leon-cupra

Forumguru
Vraag me af in hoeverre dat Skoda specifiek is. Bij mijn buurman is zijn super Tesla ook bijna de helft van de tijd in onderhoud/reparatie schat ik. Ik zou meer vetrouwen hebben in de Koreanen, maar geen idee of dat terecht is
Mijn vader heeft een Hyundai Ioniq 5. Heeft een trekhaak. Wanneer hij echter achteruit wilt rijden met een aanhanger, stopt de wagen iedere keer bruusk(detecteert de aanhangwagen en denk dat de wagen gaat botsen en stopt dus). Via een omweg kan hij de sensoren uitschakelen, maar is dus ook een software probleem. Mijn vader weet ondertussen dat hij niet de enigste is met dit probleem en Hyundai zegt al een half jaar “we zijn ermee bezig maar hebben nog geen oplossing”.
Dus de koreanen zijn niet onfeilbaar maar dergelijke problemen zoals met de Enyaq heeft mijn vader wel nog niet tegengekomen.
 

Japanese Power

Donateur
Ha @EdK, dank voor het meedenken. Ik heb idd veel thuis geladen en getest. Maar ook bij 4 verschillende ALLEGRO palen in de wijk krijg ik hetzelfde probleem. Ik heb ook met dezelfde NewMotion tag kunnen laden aan andere wijkpalen, dus dat is het rare. En de laadpalen van de zaak staan hier niet tussen omdat deze een eigen laadpas hebben zonder registratie.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Mijn vader heeft een Hyundai Ioniq 5. [...]
Dus de koreanen zijn niet onfeilbaar maar dergelijke problemen zoals met de Enyaq heeft mijn vader wel nog niet tegengekomen.
Nou staat die juist weer bekend als "auto met issues", dus dat verbaast me niet. De KIA's daarentegen hoor ik zeer veel positieve, probleemloze ervaringen mee.
 

leon-cupra

Forumguru
Nou staat die juist weer bekend als "auto met issues", dus dat verbaast me niet. De KIA's daarentegen hoor ik zeer veel positieve, probleemloze ervaringen mee.
Waar haal jij die info? Ken verschillende mensen met een Ioniq 5 en geen heeft problemen in de aard van de Enyaq nu.
Ook eens online gezocht en verscheidene artikels geven aan dat er geen noemenswaardige problemen zijn.


248D899F-9718-41FD-B408-C589B83CF4FA.jpeg
 

hemi24

Forumguru
@MarcoO2 : wat zijn dan de issues bij de Hyundai?

Volgens mij is een Ioniq5 net zo verschillend van een EV6 als een Enyaq in vergelijking tot een ID4…
 

Japanese Power

Donateur
Maar daar gaat het ook fout of gaat juist goed ?
Zoals ik aangaf gaat het juist op de zaak met een algemene laadpas (zonder registratie) goed op alle 3 verschillende laadpunten.
Vanmiddag met SNM (Shell New Motion) een hele tijd aan de lijn gezeten. Aan de hand van heel veel data konden ze zien wat er allemaal gebeurde in de laadpaal. Remote reset gedaan (had ik ook al gedaan door hem 2 minuten stroomloos te maken), alles uitgelegd zoals ik hier en hier ook heb gedaan. Ze hebben geen enkele rare waardes gevonden en gaan het nu nog verder uitspitten de komende dagen. Na de kerst hoor ik meer van SNM.

Ik heb vanavond vol goede moed de lader aangesloten maar helaas, na 6 minuten weer gestopt. Met de tag, met de pas, vanuit de Skoda app, vanuit de NewMotion app. Alles liep om en nabij de 4 minuten stop. De CitiGo aangesloten en voila: volop laden... Krijg je toch een punthoofd van.

Ik drink m'n wijntje op en ga plat. Morgen weer vroeg dag. Wordt vervolgd...
 

Japanese Power

Donateur
Nope. Er is niet eens een backup gemaakt en terug kan ook niet meer.
Was ook mijn eerste opmerking bij de dealer toen ik na 2 weken aanklopte voor de range vermindering...
 

leon-cupra

Forumguru
Software overzetten van een niet ge-update Enyaq is dan wss voor hen ook geen mogelijkheid. :pieker:

Wss ook een gevalletje “geen zin in”. :arghh:
 

EdK

Forumguru
Met de tag, met de pas, vanuit de Skoda app, vanuit de NewMotion app. Alles liep om en nabij de 4 minuten stop. De CitiGo aangesloten en voila: volop laden...
Op zich heel vreemd !
Vraag blijft bij mij alleen van waarom hij stopt bij Enyaq en niet bij Citygo
Heeft het te maken dat de citigo op 1 fase laad en de Enyaq op 3 ?
En dat er hierom softwarematig iets fout gaat en vandaar uitschakelt !
Misschien vanwege dat software denkt dat er niet juist geladen word ......
Ben erg benieuwd of men wat gaat vinden bij NewMotion in hun gegevens.
Want er word geen load balancing toegepast ?
 

Japanese Power

Donateur
Software overzetten van een niet ge-update Enyaq is dan wss voor hen ook geen mogelijkheid. :pieker:

Wss ook een gevalletje “geen zin in”. :arghh:
De software is op maat geschreven af fabriek. En zelfs zo erg dat een later toegevoegde VAG achteruitrijcamera niet wordt meegeprogrammeerd. Daarvoor moest ik weer terug naar wie hem had geplaatst, in mijn geval Antera dus om hem opnieuw te coderen. Incl. alle VCDS-aanpassingen…
 

Japanese Power

Donateur
Heeft het te maken dat de citigo op 1 fase laad en de Enyaq op 3 ?
Ik weet niet zeker of de CitiGo maar op 1 fase laad? De lader is standaard 3-fasen aangesloten dan kan hij toch niet met 1 fase gaan laden?

Maar waarom gaat de Enyaq iV80 van m’n maat (met MEB update) wel zonder problemen door met laden. Dat is dan tegenstrijdig.
Want er word geen load balancing toegepast ?
Jazeker wordt dit toegepast.

Ik neig er nog steeds erg naar dat het in de software niet goed zit en dat het een lang verhaal gaat worden. En ben benieuwd of SNM nog iets gaat vinden. Ben eerlijk gezegd bang van niet…
 
Bovenaan Onderaan