MarcoO2

Forumguru
Waar haal jij die info? Ken verschillende mensen met een Ioniq 5 en geen heeft problemen in de aard van de Enyaq nu.
Ook eens online gezocht en verscheidene artikels geven aan dat er geen noemenswaardige problemen zijn.


Bekijk bijlage 99750
Wel grappig dat je alleen dit stukje quote, terwijl in de rest van het artikel waaruit je gequote hebt de bekendste problemen staan opgesomd...

Ik weet niet precies wat de actuele status is, maar zeker toen de auto net op de markt was waren er veel meldingen (zowel in rijdersreviews als in de testen) van verschillende (ook elektronische) issues. Méér dan in de nauw verwante EV6.

Zou mooi zijn als dat inmiddels niet meer zo is, want ik vind het (juist door zijn want lompe design) een hele gave auto.
 

Tees

Donateur
Het is natuurlijk klinkklare onzin dat een software update niet teruggedraaid kan worden. Misschien niet direct door de dealer, maar zeker wel door Skoda (als in Skoda Global/Tsjechië). Een software update heeft altijd het risico dat er iets fout gaat, dus er moet een fallback mechanisme in zitten. Anders heb je namelijk een auto die helemaal niets meer doet. En je wagen is toch ook met software geleverd? Die versie ligt ergens op de plank bij Skoda hoor...

Tis ontzettend zuur voor jou @Japanese Power, en vooral dat de dealer je hiermee laat zitten. Het is eigenlijk heel simpel: probleem veroorzaakt door software update, probleem oplossen door software update terug te draaien. In gelijke gedachtegang: probleem veroorzaakt door dealer, dealer probleem oplossen...

Ik begrijp alleen niet helemaal: is de auto nou jouw eigendom, of die van je baas?
 

Japanese Power

Donateur
Afgelopen dagen 8 verschillende laadplekken getest. 4 van de 8 stopt binnen 5 minuten met laden. Leuk vooruitzicht… maar zelfs de laadpaal die eerst wel laadde gaat nu met 5 minuten in storing. Deze week nog even alles monitoren en vastleggen in een logboek en dan gaat hij weer naar de dealer… mijn vertrouwen in (het electradeel van) Škoda zakt steeds verder weg.

Even een update. Ik heb eind december contact gelegd met Shell Recharge, de leverancier van mijn laadpaal thuis en aan hen het probleem voorgelegd. Ze hebben de laadpaal op afstand uitgelezen en vonden op dat moment geen gekke storingen. Ook uitgelegd dat het niet alleen bij mijn thuislader optreed maar ook bij laadpalen in de wijk en bij snelladers langs de snelweg. Ze wilden alles uitsluiten omdat ze het niet begrepen en afgelopen dinsdag is er een monteur van Modutec langsgeweest om e.e.a. na te kijken. Hij kwam al snel tot de conclusie dat de foutmelding vanuit de auto wordt gegenereerd en daardoor stopt de auto met laden. Binnen ± 5 minuten na het starten van het laadproces krijgt de laadpaal een overload en stopt hij met laden.

Maar het zat me toch niet lekker. Waarom laadt hij wel probleemloos op laadpunten waar geen laadregistratie is? Na heel wat uurtjes Googlen kwam ik op het Tesla forum uit waar iemand exact hetzelfde probleem had (post van 3 jaar geleden).

En wat blijkt. Via het EV-forum heb ik me destijds aangemeld voor de app Jedlix. Alleen was die toen niet compatibel met de software van de Enyaq en zou de app compatibel worden na de MEB3 update. Zo gezegd, zo gedaan, na de update heb ik in de app de auto en de laadpaal gekoppeld. En achteraf gezien (aan de logs) is toen het gezeur begonnen. Het blijkt dus dat externe apps het laadproces kunnen beïnvloeden en zelfs stoppen... Ik heb de koppelingen in de app verwijderd. Hierna een laadsessie thuis gestart en die ging volledig zonder problemen. Gisteren een test aan een wijklaadpaal gedaan en deze ging zonder problemen. Aansluitend de dealer gebeld en deze voorlopige bevindingen voorgelegd. Het blijkt dat er bij mijn dealer al 5 Enyaq's waren met hetzelfde probleem.

Ik denk dat ik een aardige stap in de "goede" richting heb gezet. Komende tijd alles verder monitoren en contact houden met de dealer.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Komende tijd alles verder monitoren en contact houden met de dealer
En je excuus aanbieden aan Skoda voor je negatieve gevoelens over de Enyaq......... :pieker:
:deuk::deuk:

Maar mooi dat je een paar flinke stappen vooruit bent gegaan !
En nu maar hopen dat dit zo blijft.
En een mooi bericht voor anderen die ook het probleem hebben of in nabije toekomst zouden krijgen.
Dus dat het niet aan de update hoeft te liggen maar dat die (makkelijke ) app's ook een oorzaak kunnen hebben....

Succes en sterkte met je verdere monitoren....
 

Tipu

Lid
Beroerd zeg... een collega van mijn vrouw heeft (bij de LM) vanwege aanhoudende niet-opgeloste storingen in zijn Enyaq precies gedaan wat @Canon-Eye adviseerde - en rijdt nu naar volle tevredenheid een Volvo V60 ;)
Wat was zijn advies.. ik heb veel problemen met laden en bereik is dramatisch laag. Nu laadt het 258 km (bij 100%). Los dat soms entertainment systeem regelmatig uitvalt en navigatie tijdens rijden heel vaak routes onnodig wijzigt. Ik heb leasecontract, dus wellicht kan ik argumenten aankaarten en oplossing zien te krijgen. Thanks
 

MarcoO2

Forumguru
Wat was zijn advies..
Aangeven dat ze een niet-werkend (non-conform) product hebben geleverd. Bedenk wel vooraf wat je wilt bereiken: je hebt ook niet ineens een andere, nieuwe auto. Bij de collega van mijn vrouw was de mazzel dat er net een V60 terug kwam van een andere collega, dus die kon de één inleveren en de ander gaan rijden.
 

Japanese Power

Donateur
Even voor jouw beeldvorming @hemi24 naast je vraag aan @Tipu: ik heb alle ladingen bijgehouden na de update en voor jou even een schifting gemaakt van de 100% ladingen. Bizar wat de BC als gemiddelde aangeeft (uitgaande bij mij van een iV60) als je kijkt wat het aantal effectieve KM vaak maar inhoudt...

En dat er tussen 04-01 en vandaag geen cijfertjes staan klopt. Ben nu 14 dagen volledig geveld door de griep, maar dat terzijde...

Ranges.png
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Is nou de getoonde range (prognose) na de update realistischer geworden?

Wat ik me afvraag bij je overzicht: wat is het restpercentage bij de resterende range en komt dit (lineair) overeen met de verhouding percentage/range bij 100% (of 80%)?

Je gemiddelde verbruik, zeker voor een winterperiode vindt ik niet echt schokkend, zeker als ik op Spritmonitor zie dat mensen 's zomers ca 17 KWh/100km halen en in de winter tot 24 KWh/100km...
 

Japanese Power

Donateur
De range na de update is in mijn geval niet gunstiger geworden @hemi24

Waar ik voorheen in de oranje balk vaak rond de >325 zat is dat nu een stuk lager, en het is niet zo extreem koud, zie daarvoor de rechterkolom.

En de kolom Range BC (kolom 2) is na het laden en de oranje (kolom 6) wat er aan het einde van de rit voor de laadbeurt nog overblijft bij elkaar...
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
In mijn 1970 kever zonder benzinemeter had ik altijd een jerrycan met 10 liter benzine voorin liggen.
Maar aangezien je geen reservetankje stroom mee kunt nemen, zie ik nog niet zo snel dat iemand de daadwerkelijke range van vol tot helemaal leeg en stilvallen gaat uitproberen....
 
Bovenaan Onderaan