Japanese Power

Donateur
Maar is de accu dan ook daadwerkelijk zo leeg, als dat de auto je wil doen geloven..?
Ik heb recentelijk 1 x met 1KM range en 1 x met 3KM range de oprit thuis gehaald.
Ik wil het risico niet nemen aangezien een lege EV geen cm. meer van z'n plek komt, ongeacht waar je stil komt te staan...
 

leon-cupra

Forumguru
Wat een hoge gemiddelden, 21-24kwh. Ik haal met de Y op mijn eerste ritten 16-17kwh. En daar zit ook wat “testwerk” in (redelijk wat kickdowns en stoplichtsprintjes).
 

Tees

Donateur
Dat is het lastige van een EV hè, je bent volledig afhankelijk van wat de BC aangeeft aan range. Je zou het in theorie wel zelf kunnen meten, aangezien de spanning van elke batterijcel afhankelijk is de lading, dat zou een externe controle kunnen zijn of de BC gewoon minder range weergeeft bij dezelfde lading, of dat ze bijvoorbeeld minder lading in de accu stoppen (om de levensduur te verlengen?).
 

leon-cupra

Forumguru
Je kan toch ook gewoon de berekening maken wat je geladen hebt(is dus hetgeen hé verbruikt hebt) en dat tegenover het aantal gereden kms.
Heb je toch ook een correct gemiddeld verbruik.
 

Tees

Donateur
Dat is verbruik, maar geeft geen range. Range is tenslotte afhankelijk van de maximale en minimale SoC van de accu, en die wordt bepaald door het batterijmanagement.
 

leon-cupra

Forumguru
Je weet dat je een batterij hebt van 60kw, je hebt vb een gemiddeld verbruik van 20kwh/100km, dan weet je toch dat je 300km kan rijden.
Is toch net hetzelfde als bij een gewone wagen :pieker:
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb nooit bijgehouden wat de EV doet in daadwerkelijk verbruik @leon-cupra . Ik heb dat bij de Kodiaq wel 4 jaar lang gedaan om er vervolgens nooit meer naar om te kijken. De reden dat ik nu het verbruik bij hou is vanwege het gezeur om de range vermindering door de o zo leuke MEB update…
 

Japanese Power

Donateur
Je weet dat je een batterij hebt van 60kw, je hebt vb een gemiddeld verbruik van 20kwh/100km, dan weet je toch dat je 300km kan rijden. Is toch net hetzelfde als bij een gewone wagen :pieker:
Nope. Ik heb een 62kW accu. Hiervan wordt max. 58 kW verbruikt voor alle benodigde energie tijdens het rijden. Dus niet alleen de aandrijflijn, maar ook je verwarming, stoelverwarming, stuurverwarming, verlichting, navi, audio en alles wat elektrisch wordt bediend. En dat zijn heeeeeeel veel (vaak kleine) processen en die gaan ook allemaal van je range af…
 

Tees

Donateur
Helaas is die vergelijking te simpel @leon-cupra. Een accu werkt niet zo eenduidig, hij is sowieso onderhevig aan slijtage, waardoor de capaciteit kleiner wordt. En meestal is er meer capaciteit dan daadwerkelijk beschikbaar, dit omdat opladen tot 100% SoC niet goed is voor de levensduur. In de praktijk laden ze dus maar tot zo'n 80% van de theoretisch maximale capaciteit, maar geven dat aan als zijnde 100% opgeladen. Mooie bijkomstigheid daarvan is dat de slijtage minder opvalt.

Tenslotte wordt de daadwerkelijk beschikbare capaciteit door het batterijmanagement bepaald. Dus als VAG (of Tesla) besluit dat management te veranderen, kan de beschikbare capaciteit zomaar veranderen.
 

leon-cupra

Forumguru
Is dat ook niet afhankelijk van welk type batterij? In mijn model Y zit een LFP batterij die toch iets andere eigenschappen heeft. Daar heeft snelladen geen effect op de levensduur, is het effectief 100% laden aangeraden …
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dat verschillende typen batterijen verschillende eigenschappen hebben is natuurlijk waar. Maar elke batterij heeft last van slijtage en houdt niet van snelladen, alleen hebben sommige typen er meer last van dan anderen. Net zo goed als dat de maximale capaciteit erin stoppen en eruit halen nooit goed is voor een batterij, bij die 'extremen' gebeuren er irreversibele chemische processen die uiteindelijk tot een defecte cel kunnen leiden.
 

leon-cupra

Forumguru
@Peter-036 waarom adviseert Tesla dan om met de niet-LFP batterijen (die vb in de long range en performance zitten en bij de meeste EV) onder de 90% te blijven en bij de LFP batterij juist wel iedere keer tot 100%? Jouw uitleg van de aanpassing in de BCM klopt dan ook niet volledig of jouw info is al gedateerd.
 

Japanese Power

Donateur
…Ik heb maar even een mail naar Rijnwoud gestuurd om dit binnen garantie op te lossen…
Blijkt een enorm veel voorkomend probleem te zijn. Ben benieuwd hoe ze dit over een x aantal jaren oplossen. Zullen ze dan nog steeds zo coulant zijn met vervangen vanuit PON. Dit kun je niet wegmoffelen onder een producteigenschap.

73102A91-1DDF-4E43-BC09-33D46E2F6212.jpeg
 

Tees

Donateur
Natuurlijk is dat wel een producteigenschap! Planned obsolescence heet dat, dat is gewoon een eigenschap hoor ;).
Ik denk dat dit net zo gaat als al het andere wat al lang bekend is: na de garantieperiode is t :wavecry:
 

Japanese Power

Donateur
Daar ben ik ook bang voor. Het waren 4 probleemloze jaren hiervoor met de Kodiaq maar ik heb het afgelopen jaar de dealer heel veel vaker bezocht met de Enyaq dan in de 4 jaar ervoor… en dat is geen goed teken.
 

jesse_s93

Forumguru
Volgens mij heeft de Octavia (4) ook van die led spots op de grond, maar dan zonder die lijnen aan de bovenkant (enkel Skoda). Als dat projectorglas hetzelfde is en deze blijft wel goed, zou ik overwegen om die van de Octavia te laten plaatsen, mocht het weer fout gaan.
 

EdK

Forumguru
na de garantieperiode is t :wavecry:
Is dat wettelijk wel zo ?
Ook als jij al 2 jaar voor vervallen van garantie het probleem is aangekaart door jou en er niets mee is gedaan ??
Oke men is achter de Skoda schermen misschien wel druk bezig met probleem oplossing maar lijkt me toch dat je dit niet kunt rekken zodat het geen garantie meer is !!??
 
Bovenaan Onderaan