Mooi ding, zo'n RAV4. Maar als je de keus hebt tussen een benzinemotor en een plugin hybrid wordt het toch lastig rekenen. Zo'n plug-in ding is zo'n 11.000 euro duurder, misschien nog een thuislaadpaal erbij. Voor het prijsverschil koop je dan zo'n 6000 liter benzine, waarmee je misschien zo'n 90.000 kilometer kan rijden. Met mijn typische rijgedrag zou ik dan denk ik zo'n beetje 50% tot 60% electrisch kunnen rijden. Over de gehele levensduur is zo'n plugin ding het prijsverschil wel waard dan denk ik dan toch. Zeker als je nog wat groene gevoelens hebt en gebrek aan uitstoot belangrijk vind.
Ander verhaal, Lexus, zeker interessant, heb laatst voor de grap eens zitten kijken naar jonge occassions, best veel te vinden. Ik heb het idee dat m'n volgende auto kleiner mag zijn dan de Octavia, maar niet minder luxe, en het liefst meer luxe. Veel keuze heb je dan eigenlijk niet, vaak is het toch hoe groter hoe luxer. De "kleine" Lexussen lijken dit wel te bieden. Maar echt goed gekeken heb ik nog niet, vind het eigenlijk ook wel onzin om m'n Octavia na 5 jaar in te ruilen. Ervaring met Lexus heb ik eigenlijk niet, vroeger (15 jaar geleden) wel eens als passagier in Japan meegereden met de manager van een kleine Toyota R&D subafdeling. Voor Toyota managers vereist de status dat ze Lexus rijden, kleine afdeling, kleine Lexus. Het leken me erg fijne auto's.