MEB 3.0 ellende
Het gonsde de afgelopen maanden al een tijdje rond: de grote MEB 3.0 update voor de Enyaq.
Grote speerpunten: beter accumanagement, meer actieradius, stabielere en uitgebreidere connect functionaliteit. Klinkt goed. Verder nog tal van kleine aanpassingen en verbeteringen. En natuurlijk verplicht anders vervalt het recht op garantie voor het EV-deel.
Nu 2 weken verder kan ik vertellen dat het ondanks alle mooie praatjes een regelrecht drama is.
Een rondje bellen met PON, Rijnwoud en Hoogenboom levert mij op dat ik de enige ben met mijn range-probleem. U bent echt de eerste die dit probleem meld. Jaja, dikke neus. Alleen al in mijn directe vriendenkring heb ik 2 maten die exact hetzelfde probleem hebben. En als je gaat googlen dan wordt je helemaal niet vrolijk van de zaken die kunnen optreden na de MEB 3.0 update.
De Lane Assist is aangepast aan huidige "normen", dat betekent dat hij enorm dwingend is geworden, elk lijntje op het wegdek wordt aangegrepen om te corrigeren, iets wat voor de update heel zacht en soepel ging is nu zo prominent dat je het niet WILT hebben. Was ik een maand geleden nog overwegend positief over Lane Assist, daar denk ik nu heel anders over. Blij dat
@Antera deze afgelopen week weer naar standaard uit (naar keuze) heeft gecodeerd. Wat betreft de stabielere connectiviteit, het is nog net zo buggy als voor de update, dus de beloofde stabielere servers zijn ... , ik weet het niet.
Maar het ergste komt nog. De beloofde actieradius-toename. Lag het gemiddelde bereik de afgelopen 10 maanden tussen de 320-358 KM op 1 volle acculading (zelfs in de winter). De afgelopen weken heb ik 3 keer een 100% acculading (bijna) leeg gereden en kwam m'n range tussen de 244-247 KM uit. Een degradatie van ruwweg 20%. M'n rijstijl heb ik heel bewust op heel netjes gehouden. En dan zo'n dramatisch resultaat.
En als je dan de reactie krijgt van: "u bent de eerste" en "het komt omdat het kouder weer is momenteel" dan zakt je broek toch af. Google even en je vind genoeg lotgenoten... zelfs in m'n directe kring. Op de vraag wat denken jullie eraan te gaan doen kreeg ik de reactie: We kunnen de auto uitlezen en de data met de fabriek delen of ze iets kunnen vinden. Uh ja, en wie gaat de extra (laad)kosten voor de ze periode betalen van de kleinere actieradius die is opgetreden na de update kwam geen reactie.
Alleen: Geef ons een kans om het op te lossen, maar we kunnen het niet zelf. Nee, net zoals het activeren van de achteraf ingebouwde parkeercamera. Een software update die meer range moet opleveren en die uiteindelijk 20% verlies oplevert. Ik krijg hier geen prettig gevoel over.