leon-cupra

Forumguru
Was dit ook de update waarbij de oplaadcapaciteit beperkt werd tot 80% (dus niet meer 100% opladen mogelijk). Mijn vader had dit onlangs ergens gelezen.

Betreft jammer (3): is toch logisch dat geen enkel compensatie voor is. Je koopt op moment X een wagen en je bent akkoord met de prijs. Dat het merk/invoerder beslist om een prijswijziging door te voeren, moet je achteraf toch geen verhaal halen bij de dealer. Als morgen de Enyaq 5% duurder wordt, ga je toch ook niet vragen om 5% bij te mogen betalen. :pieker:
 

EdK

Forumguru
Ach dat houden ze ook niet lang vol !
Nu allemaal nog nieuwe techniek ( ook voor VAG )
En straks dan komen er weer als paddestoelen uit de grond allemaal specialisten die voor hunzelf werken en die dan ook het onderhoud en verbeteringen dmv software gaan aanbieden.
ZUllen alleen eerst waarschijnlijk wat modules gekraakt moeten worden...
Maar momenteel hebben ze beetje alleenrecht over hun producten die ze verkopen , maar die tijd gaat dus ook weer veranderen.
En zal waarschijnlijk ook sneller gaan dan we vermoeden...
 

MarcoO2

Forumguru
Blijkt dat je nu voor de uitgebreide app functionaliteit een abonnementsbedrag per jaar moet gaan betalen, terwijl deze voor de EV-modellen eerst lifetime gratis was. Op mijn vraag vanwaar deze koerswijziging kreeg ik het antwoord: er zitten nu meer functies in en de servers zijn verbeterd dus die moeten worden betaald. Met andere woorden: "door de strot geduwd", ook weer jammer (2).
Dat lijkt me juridisch niet houdbaar. Er is geen overeenkomst waaruit blijkt dat jij die extra functies wilt, laat staan dat je ervoor moet betalen.

BMW heeft voor dit soort praktijken overigens in Amerika net het deksel op de neus gekregen:
 

Captain Hook

Forumguru
En op mijn vraag bij het maken van de afspraak een aantal weken geleden of je sowieso deze update kunt weigeren kreeg ik te horen dat dan de garanties op het EV-systeem zouden vervallen... Het zal allemaal best nodig zijn maar ik proef hierin monopolistengedrag.
Nee hoor, dat zie je helemaal verkeerd! Dat heet klantenservice! Daar 'vraagt' de consument naar! Ja, echt waar... :D
(n)
 

Japanese Power

Donateur
Wat ik nou weer aan m’n riem heb hangen? Stap ik vanavond uit en pak ik via de passagierszijde nog even wat spullen uit de auto valt m’n oog op de boardingspot. Deze lijkt wel gesmolten… Ik heb maar even een mail naar Rijnwoud gestuurd om dit binnen garantie op te lossen.

Beetje raar gezicht zo. Ik weet dat Škoda druk bezig is het nieuwe logo te promoten maar dat mijn Enyaq het daar nu al niet mee eens is vind ik vrij rap…


20DD8743-D064-49EC-BAED-5ABD56CC2777.jpeg

F514BCA9-A71D-4A4D-A118-94021DAC53A0.jpeg
 

Japanese Power

Donateur
Dat was ook mijn idee. Misschien zit er vocht in de lens maar dat mag niet. Gisteren toen ik het zag gelijk een doekje er onderdoorlangs gehaald maar dat veranderde niets aan het beeld.
 

Japanese Power

Donateur
Vandaag even aan het googlen geweest maar het euvel blijkt vaker voor te komen. Vaak worden de wasstraat en de wasbox als boosdoener genoemd. Maar goed, dan nog mag het niet gebeuren. Als ze in de toekomst maar niet gaan schermen met producteigenschap :censored:
 

Japanese Power

Donateur
Weer terug van een ritje Breda naar onze Mark @Antera om een aantal VCDS-aanpassingen weer terug in te stellen en ook de achteruitrijcamera weer te activeren in het systeem. Alles als gevolg van de grote MEB 3.0 update. Maar goed. Alles werkt weer zoals het hoort en nog een paar extra aanpassingen erbij gedaan. Top werk weer Mark, bedankt voor je inspanningen!

9EEAB650-84AE-4EE3-8E79-9075167E4D23.jpeg
 

Japanese Power

Donateur
MEB 3.0 ellende

Het gonsde de afgelopen maanden al een tijdje rond: de grote MEB 3.0 update voor de Enyaq.
Grote speerpunten: beter accumanagement, meer actieradius, stabielere en uitgebreidere connect functionaliteit. Klinkt goed. Verder nog tal van kleine aanpassingen en verbeteringen. En natuurlijk verplicht anders vervalt het recht op garantie voor het EV-deel.

Nu 2 weken verder kan ik vertellen dat het ondanks alle mooie praatjes een regelrecht drama is.

Een rondje bellen met PON, Rijnwoud en Hoogenboom levert mij op dat ik de enige ben met mijn range-probleem. U bent echt de eerste die dit probleem meld. Jaja, dikke neus. Alleen al in mijn directe vriendenkring heb ik 2 maten die exact hetzelfde probleem hebben. En als je gaat googlen dan wordt je helemaal niet vrolijk van de zaken die kunnen optreden na de MEB 3.0 update.

De Lane Assist is aangepast aan huidige "normen", dat betekent dat hij enorm dwingend is geworden, elk lijntje op het wegdek wordt aangegrepen om te corrigeren, iets wat voor de update heel zacht en soepel ging is nu zo prominent dat je het niet WILT hebben. Was ik een maand geleden nog overwegend positief over Lane Assist, daar denk ik nu heel anders over. Blij dat @Antera deze afgelopen week weer naar standaard uit (naar keuze) heeft gecodeerd. Wat betreft de stabielere connectiviteit, het is nog net zo buggy als voor de update, dus de beloofde stabielere servers zijn ... , ik weet het niet.

Maar het ergste komt nog. De beloofde actieradius-toename. Lag het gemiddelde bereik de afgelopen 10 maanden tussen de 320-358 KM op 1 volle acculading (zelfs in de winter). De afgelopen weken heb ik 3 keer een 100% acculading (bijna) leeg gereden en kwam m'n range tussen de 244-247 KM uit. Een degradatie van ruwweg 20%. M'n rijstijl heb ik heel bewust op heel netjes gehouden. En dan zo'n dramatisch resultaat.

En als je dan de reactie krijgt van: "u bent de eerste" en "het komt omdat het kouder weer is momenteel" dan zakt je broek toch af. Google even en je vind genoeg lotgenoten... zelfs in m'n directe kring. Op de vraag wat denken jullie eraan te gaan doen kreeg ik de reactie: We kunnen de auto uitlezen en de data met de fabriek delen of ze iets kunnen vinden. Uh ja, en wie gaat de extra (laad)kosten voor de ze periode betalen van de kleinere actieradius die is opgetreden na de update kwam geen reactie.

Alleen: Geef ons een kans om het op te lossen, maar we kunnen het niet zelf. Nee, net zoals het activeren van de achteraf ingebouwde parkeercamera. Een software update die meer range moet opleveren en die uiteindelijk 20% verlies oplevert. Ik krijg hier geen prettig gevoel over.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@Japanese Power : ik ben wel heel benieuwd v.w.b. die afname van je range: heb jij ook laadgegevens van de laadpaal of via je laadpas?

Ik krijg een beetje het gevoel dat wat je auto nu 100% noemt, stiekem maar 80% is van je max capaciteit van het accupakket…
 

Japanese Power

Donateur
Vanmiddag langs de dealer gereden. Alles uitgelezen, alles gereset. Nog geen grote backup gemaakt. Na de reset had ik ineens meer range. Maar goed. Toen ik de Enyaq op ging halen van de update gaf de BC een ruime 330 KM range totaal aan. Die was na nog geen 250 KM enigszins anders. Toen kwam ik maar aan de 247KM. En gisteren maar aan de 243. Ben benieuwd waar we de komende tijd op uitkomen. Ben iets optimistischer maar vrolijk wordt ik er (nog) niet van. Nu wijntje erbij, filmpje aan. Weekend!
 

VentoTDI

Forumguru
Toch raar dat zoiets kan...
Ik ben juist tevreden met ME3 (afkloppen)
Alles waar ik last van had lijkt verholpen...
En range zeker niet slechter geworden (idem lane assist)
 
Bovenaan Onderaan