Leuke anekdote - de Toyota verkoper
Vanmiddag was ik in de buurt van m’n oude Toyota dealer die mij de afgelopen 9 jaar 2 x een nieuwe Toyota heeft geleverd. Hij had mij destijds gevraagd om een keer langs te komen met de Kodiaq. Aangezien ik er prijstechnisch niet uitkwam met Toyota ben ik m’n zichtveld gaan verbreden en zodoende bij Skoda uitgekomen.
Afijn, ik wip daar dus vanmiddag onaangekondigd binnen en na een praatje wilde hij heel graag de Kodiaq weleens van dichtbij bekijken. Zo gezegd, zo gedaan. Wij lopen naar buiten en het eerste wat hij zegt:
"Zo, die is best wel groot." Prima, stap maar in, motor gestart en rondje gereden:
“Wat is die stil zeg.” Weer geparkeerd:
“Handig zeg, audio mute bij het achteruit inparkeren.” En:
“ik hoor mezelf een beetje praten achterin, hoe kan dat nou?” Audioversterking voor de achterpassagiers.
“Da’s handig! Mooi multimediasysteem ook die Amundsen, lekker intuïtief en heel uitgebreid qua mogelijkheden.”
“Wat kostte deze uitvoering je nu zonder opties?” Prijs genoemd.
“Daar heb je nog niet eens een kale RAV4 voor.” Klopt, daarom rij ik nu Skoda.
“Mooi logo trouwens, 10 x beter dan dat oude groene logo. Nu wil ik weleens even achterin zitten.” Prima, laat de voorstoel maar op jouw lange beenlengte staan.
“Wow, ik zit achter mezelf en heb nog bijna 10 cm voor m’n knieën over, dat is huge man!”
“Maar hoe zit het dan met de kofferbak? Die zal wel wat aan ruimte moeten inleveren.” Kijk zelf maar, gooi de klep maar open.
“Ha, elektrisch bedienbaar, dure optie hoor.” Even de rollo open en voilà:
“Ik ben sprakeloos, wat een zee van ruimte. Alleen heb je geen trekhaak meer zie ik.” Ja hoor, pas op je schenen.
“Dat is super slim gedaan door die jongens van Skoda. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik onder de indruk ben. Alles klopt gewoon.”
Ik heb de configuratie van mijn Kodiaq ook even als een RAV4 gedaan, dan kom ik op 49.340 euro uit, ruim 10K meer dan mijn huidige Kodiaq met al mijn opties. De RAV4 is dan wel een 2.O AWD (152PK) met handbak. Kleinere motoren leveren ze niet, verder alleen hybrides en de diesels. Verbruik van de RAV4 ligt minder zuinig en hij heeft een stuk minder beenruimte op de 2e zitrij en een kleinere kofferbak.
Je voelt hem al aankomen, toen ik wegreed had een smile van oor tot oor. Natuurlijk had hij me liever als klant gehouden maar hij moest ook wel toegeven dat hij mijn keuze nu helemaal begrijpt. Ben wel blij met z’n oprechtheid, want heb helaas ook anders meegemaakt (jaloerse familie notabene).