Jesko's Octavia VRS !

JeSko

Forumguru
Dank heren, voor de bemoedigende woorden weer!

@hemi24

Dat leek mij ook, maar blijkbaar zit bij mijn setup alles bovenin, met één of andere klem die er dan af moet, als hij deze eraf moet halen was er weer een ander probleem, maar ik zit ondertussen met zo'n vol hoofd dat ik echt maar de helft verwerkt kreeg en enkel verstond dat het niet ging, blijkbaar heb ik ook een heel oud systeem en zijn de nieuwe beter, makkelijker en onderhoudsvriendelijker.

Maar er was ook beter nieuws, blijkbaar mag de remus lijn wel door de keuring met kleppen open, de man gaf aan dat zijn klanten die de gewone oem downpipe hebben zitten allemaal door de keuring komen met de kleppen gewoon open. Die OEM downpipe heb ik nu terug zitten, en wat blijkt, de auto rijd veel beter... Nu heb ik afgesproken met de man dat hij de pops en bangs er uit schrijft, want die kunnen het origineel filter van de downpipe beschadigen ( en ik vind dat toch maar niks ) en dan zou ik perfect de huidige setup kunnen blijven rijden met stage 2 met originele downpipe, dat zou met mijn matige rijstijl geen probleem mogen geven. Wat heb ik gemerkt onderweg naar huis met de oem downpipe..

- De auto had bij een bepaalde belasting last van enorm trillen, dat kwam voornamelijk voor als ik tegen het hoogtepunt van de turboboost zat te duwen om bv zsm in te voegen, dat trillen is compleet verdwenen nu !

- het optrekken is nog steeds brutaal, maar gecontroleerder en vlotter, ik heb hem getest en hij is nog steeds even rap als ervoor, ik merk geen verschil in prestaties.

- geen last meer van penetrante benzinegeur in het interieur ( inherent aan open downpipes )

- de auto is super beschaafd en klinkt veel beter! Minder luid, minder hard, maar zoveel aangenamer aan de oren, nu klinkt hij lekker sportief zonder overdreven te zijn.

- minder resonantie/uitlaat drone in de auto, ook bij snelheid houden is het zo veel aangenamer ( en let op, dit is dus nog steeds met kleppen open )

- DSG farts zijn meer aanwezig, deze hebben het knallen vervangen en klinken beschaafd sportief

Het leek wel een heel andere auto, onderweg naar huis. Ik moet nu de spacers er nog onderuit halen en de motorafdekking onder de kap monteren, maar dat is voor Januari, ik ga de boete van 7 euro er maar bij nemen en ga wat later naar de keuringen, uiteraard rijd ik niet met de auto na de 24ste, tot ik het in orde heb. De zin om het te rushen nu is er simpelweg niet.

EdK

Forumguru
Er is ergens boven je ( niet bovenin) die dat ding gewoon kapot heeft laten gaan om je uiteindelijk bij deze optie te laten komen.
Als dat gewoon was gezegd had je het niet geloofd en dus ook niet uitgevoerd....
En op deze manier heb je ergens van boven nu een nog betere Skoda..... :pieker:

En dat opruimen bovenin dat gaat in 2025 echt wel goed komen na die KL#te jaar voor jou.....:koffie:

JeSko

Forumguru
@PizzaPieter

Zo is het wel een veel aangenamere auto idd, dus we zullen zien, ben momenteel ook financieel niet bij machte om zo maar met veel verlies in te wisselen.

Goeie !! @Okki :)

Dankje @Herzog Jan en @EdK

Wat dat 2025 en opruimen betreft betwijfel ik of het een zoveel beter jaar gaat worden, gezien de situatie eerder nog moeilijker :( maar das behoorlijk privé en ik weet ook nog niet hoe het allemaal gaat uitpakken, als de tijd rijp is vertel ik vast meer hierover, ik kan enkel zeggen dat ik ongelooflijk sterk ga moeten zijn en dat 2025 zeker niet mijn jaar gaat zijn, maar eerder een miserabel verlengstuk van 2024 :(

leon-cupra

Forumguru
Er gebeurt in elk jaar wel iets. Leven gaat altijd opwaarts en neerwaarts. Sommige zaken zijn nu ook eenmaal “part of life”(hoe ouder je wordt , hoe meer je ermee wordt geconfronteerd). Onlangs (en voorbije jaren) ook zo een paar reality checks gekregen maar ach , er is maar 1 weg en dat is de weg van “vooruit met de geit”. Blijven in jouw dromen geloven en proberen om ze steeds te realiseren en ooit wordt je beloond.

EdK

Forumguru
JA alleen is dat erg makkelijk zeggen, maar er mee omgaan is voor de één makkelijker dan de ander !!
De één heeft er wat zonnestralen bij nodig en de ander daar mag het van blijven regenen... :pieker:

Maw een ieder gaat ermee om op ZIJN manier en verwerkt het op ZIJN manier ! :koffie:

JeSko

Forumguru
@EdK

Klopt, bedankt dat je dat begrijpt, niet iedereen is mentaal even weerbaar en ik heb ook te veel gehad dit jaar. Er is sinds kort ook een definitieve link gelegd tussen psoriasis en depressies, ik ben daar onlangs bij Dr. Boonen voor op consultatie geweest, tot 60% van de patiënten heeft vroeg of laat last van depressies en zelfs slechte gedachten, dat laatste heb ik gelukkig niet gehad, maar hoe meer ik er nu op terug kijk, hoe meer ik besef dat ik gewoon in een zware depressie zit, het afvallen ( al 12 kg kwijt ik weeg nu nog krap 60) , geen eetlust, donkere gedachten, alles negatief zien, prikkelbaarheid slecht slapen, alles ten treure herhalen in mijn hoofd en het niet kunnen uitzetten.. en dat heeft zijn tol gehad, en niet enkel op mij :(

Maar goed, we blijven ons best doen, dan maar met een lege tank.

Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@EdK uiteraard moet iedereen het op zijn manier verwerken maar het positief blijven zien is enigste weg om eruit te geraken. Bezie je het steeds negatief ga je juist de dieperik in en iemand met negatieve gedachten dit laten omzetten in positieve gedachten is uiteraard zeer moeilijk.” The mind “ is een verdomd krachtig iets. Positief als negatief. Heb het de voorbije 5j ook mogen ondervinden hoe moeilijk het is en ondervind het nog steeds.

@JeSko , blijven praten met mensen. Weet niet of je professionele hulp al hebt ingeroepen maar zeker doen (spijtig genoeg is dat ook wel niet goedkoop, been there, done that en still going). Je moet er wel voor open staan. Mijn vader (wilt het uiteraard niet erkennen, generatie waarvan psyschische ziekten b*llshit zijn) heeft duidelijk trekken van een burn-out (veel te veel en veel te hard gewerkt in zijn leven) maar dat erkennen en erover praten … hell no. Op de duur is dat ook onhoudbaar voor jouw naasten.

PizzaPieter

Donateur
Het @JeSko ,
Vervelend om te horen. Dat moet voor jou en je gezin zwaar en soms verdrietig zijn.

Je erkent en herkent iig dat je het zwaar hebt en dat is een goed begin. Zoals sommigen al zeiden, is het inroepen van hulp van buiten heel verstandig en effectief; een derde kan van buitenaf dingen vaak wat makkelijker versimpeld weergeven.

Wat je omschrijft is mij erg bekend en ik kan dan ook behoorlijk met je meeleven.

Hulp kan je echt goed helpen om je te sturen en begeleiden. Om je gedachtes te sturen, uit je hoofd naar je hart en buik te gaan (écht voelen ipv beredeneren) én ook te remmen als je teveel in 1x wilt doen.

Ik wens je een mooie reis toe om terug naar jezelf te komen. Het zal een reis met hobbels en dalen zijn, maar ik verwacht dat je er beter uit zult komen dan je er in gegaan bent. Blijf in contact en verbinding met jezelf en je gezin. Dat is soms lastig, omdat je soms verdrietig bent en sneller boos, maar zonder de verbinding zijn jullie beiden extra verlamd.

leon-cupra

Forumguru
Wil er wel aan toevoegen, derden-hulp is heel efficiënt, kunnen jouw bepaalde inzichten geven, kunnen jou dat duwtje in de rug geven wanneer je het nodig hebt , … maar 1 ding is essentieel aan het genezen van jezelf : je moet het zelf doen. Vandaar , erkennen van een probleem, open staan voor hulp, open staan voor ervaringen zijn belangrijk maar zelf de handen uit de mouwen steken is het belangrijkste (en ook het moeilijkste want je moet vechten tegen jouw eigen demonen).

Arjan1985

Forumguru
Jeetje wat een heftig verhaal @JeSko. Hopelijk kun je een beetje steun uit de kleine dingen halen en wellicht ook een beetje uit het forum.
Mijn collega heeft ook psoriasis en heeft contact gehad met een arts in België. Ik dacht UMC Gent. Dat ga ik even navragen. Kwam er op neer dat zij een methode hadden die in Nederland nog niet echt aanwezig was en hij kreeg het ook niet vergoed van de Nederlandse zorgverzekering.

Okki

Donateur
alles ten treure herhalen in mijn hoofd en het niet kunnen uitzetten
Men zegt vaak makkelijk "dan moet je daar niet aan denken" . Nou, was het maar zo makkelijk. Ik heb al diverse keren bij een psycholoog gelopen en slik al jaren medicatie. Met soms redelijk resultaat, en soms niet. Zoals het voorval met de banden wat nog steeds door mijn hoofd blijft spoken

JeSko

Forumguru
Dat jullie het weten jullie zijn allen kanjers, het doet deugd dat ik hier wat kan ventileren en dat ik merk niet de enige te zijn, dit forum helpt mij echt keer op keer en dat is zoiets uitzonderlijks. Heb onlangs al mijn "socials" verwijderd om meer rust te krijgen, maar dit forum zal ik nooit voorgoed links laten liggen want dit is zo anders.

Dank! Allemaal ❤️

Herperduin

Forumguru
@JeSko Ik wens je veel sterkte met alles en hoop dat het gezegde “if it doesn’t kill you, it will only make you stronger!” ook voor jou geldt en dat je er sterker uit komt. Uit de verhalen die ik lees, heb je een mooi gezin met leuke vrouw en kinderen en ver daarna komt ook iets leuks…de auto van jou en de mrs.
Geniet nu van de feestdagen en neem de rust die je nodig hebt. Knoop in je oren dat er altijd veel mensen zijn die om je geven (zelfs degenen die je nog nooit in real-life hebben gezien) en die je om hulp kan vragen. De ellende delen en lekker van je af praten kan hier altijd volgens mij.
Nogmaals: sterkte met alles en heel fijne feestdagen

JeSko

Forumguru
Even een vraag voor @Antera , Mark jij kan mij hier misschien duidelijkheid over verschaffen, ik lees online nl nogal veel tegenstrijdigheden. Sommigen beweren namelijk dat een stage 2 draaien met de originele downpipe slecht is voor de turbo, anderen beweren dan weer dat dit geen kwaad kan, de turbo gaat wel meer tegendruk ervaren, maar ik kom er niet over uit of dit per definitief slechter is voor de turbo? Ik weet dat pops en bangs de originele filter in de downpipe beschadigen, deze ga ik dus laten wegschrijven ( staan nu uitgeschakeld omdat dit achter de A/C knop zit ) , maar of het verder kwaad kan om stage 2 te draaien met dus de OEM downpipe weet ik niet.

Setup is momenteel

- oem mid demper delete
- remus lijn
- oem downpipe
- aangepaste turboduk door remap (dvx)
- NGK bobijnen en bougies stage 2
- R600 intake
- gfb divertervalve
- short turbo elbow

Dat is motorisch het zowat dacht ik. Zelf merk ik met de open downpipe eigenlijk geen verschil in prestaties, enkel in lawaai, wat wel gek is gezien het gegeven dat elke tuner aangeeft dat een catless downpipe nodig is met een stage 2.

Alvast bedankt moest je de tijd vinden om hierop te antwoorden.

Grts, Jefrey

JeSko

Forumguru
Heb mezelf bijeen geraapt en de spacers eronderuit gehaald, plus de motorisolatie gemonteerd. Is echt geen zicht zonder de spacers :sick: ik kan nog tot 19 uur vandaag gaan dus ik waag het er maar gewoon op.

20241223_111937.jpg 20241223_111127.jpg 20241223_111151.jpg

Bovenaan Onderaan