Jesko's Octavia VRS !

leon-cupra

Forumguru
@EdK is in Nederland toch ook gewoon zo.
Dat verschilt echt niet van België. Is nog altijd een mens die keurt. In NL zullen er ook wel genoeg zijn die een loopje nemen met de wetgeving. En hoe groot is de pakkans voor een keurder die het niet serieus neemt (vb voor steekpenning auto’s goedkeurt)? Is toch ook zo dat die mannen niet dagelijks gecontroleerd worden?

Wat wel een feit is , een wagen zoals Jefrey de zijne is gewoon een enorme alarmbel voor een keurder. Tuning is in BE nog voor 99,9% niet toegelaten. Heel veel tuners nemen dan ook een risicootje voor hun hobby. Tja, ooit loopt je dan wel eens tegen de lamp.

PizzaPieter

Donateur
Tsja Pieter, maar dat moet je niet doen als je een wagen ter reparatie hebt van een technisch bedrijf waar dan ook nog welliswaar in kleine letters "service en onderhoud " op staat.

En ja ze mogen van mij gerust dingen vervangen die versleten zijn maar niet op deze wijze.
Als men mij had gebeld en de aantal mm profiel had verteld en gezegd had dat het aandacht nodig heeft tot vervangen, dan had ik waarschijnlijk in overleg kantoor ze de goedkeuring gegeven tot vervangen.
Maar door zich achter de APK te verschuilen ongegrond, tsja dan verdien jij niets meer aan me, dan mag een ander die winst opstrijken....
Ik zeg ook niet dat t netjes is, hè, maar dat t gebeurt en dat de meesten erin trappen

EdK

Forumguru
Ik zeg ook niet dat t netjes is, hè, maar dat t gebeurt en dat de meesten erin trappen
Klopt, omdat veel mensen totaal niet meer iets van techniek begrijpen
Vroeger kon bijna een ieder zijn wiel zelf vervangen of een lampje etc
Tegenwoordig kunnen ze geeneens meer een spijker in een plank slaan zonder dat die krom buigt.
En ja als je wil kun j dat soort mensen alles aansmeren...
Merk dat ook in me eigen branche, als je ze wil uitleggen wat er aan de hand is dan willen ze het niet eens horen.
Willen alleen weten of het duur of goedkope reparatie is .....

PizzaPieter

Donateur
Je kunt simpelweg niet overal verstand van hebben en hoopt dat iemand die je 'adviseert' goed van aard is.

Mijn schoonouders geloven de energiemaatschappij die zegt dat de 'blijf-bij-ons'-korting interessanter is dan de 'kom-bij-ons'-korting van een ander.

Het zou fijn zijn als die soort bedrijven de particulier niet zouden naaien...maar ik word er sceptisch van.

MarcoO2

Forumguru
Men zou van overheidswege inderdaad op random momenten controles moeten uitvoeren. Maar aan de andere kant, doe je dat als overheid, gaat men ook veel strenger de regels hanteren en zullen er veel meer rode kaarten uitgedeeld worden.
Die steekproeven werken in de praktijk gewoon goed in Nederland. Als er dan meer rode kaarten komen, wordt er nu teveel onterecht goedgekeurd.

@JeSko : zou het nut hebben gewoon naar een andere keurder te gaan?

Arjan1985

Forumguru
@JeSko heb het nagevraagd. M’n collega was naar Leuven in België gegaan en kon daar een methode of behandeling “Bionics” ondergaan. Ivm zijn Nederlandse zorgverzekering niet vergoeden ging dit niet door. Zelf bekostigen was hem te gek. Sorry ik ben niet medisch onderlegt dus je zult er even op moeten zoeken of dit zinvolle informatie kan zijn.

@leon-cupra ik vind die lucht inlaat op de motor kap echt minimaal. Maak je borst maar nat dan straks met je toekomstige gt3RS met die taartschep achterop je auto ;)

leon-cupra

Forumguru
Die steekproeven werken in de praktijk gewoon goed in Nederland. Als er dan meer rode kaarten komen, wordt er nu teveel onterecht goedgekeurd
Zou best kunnen maar vind die lijn ook wel flinterdun. Men zou ook onnodig streng hierdoor kunnen komen.
Ach, met een gewone auto ondervinden de meeste mensen geen problemen met de keuring. De klachten komen meestal van tuners.
@JeSko : zou het nut hebben gewoon naar een andere keurder te gaan?
Heeft uiteraard geen zin. De punten waar hij op afgekeurd is zijn gewoon terecht. Een andere keurder zou ook gewoon terecht een rode kaart moeten geven. En met de rode kaart weet uiteraard een andere keurder ook wel dat er een geurtje aan hangt.

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra ik vind die lucht inlaat op de motor kap echt minimaal.
Vind ik ook maar ik heb de wetgeving niet gemaakt. Die is gemaakt om alle weggebruikers te beschermen , op eender welke manier.
Maak je borst maar nat dan straks met je toekomstige gt3RS met die taartschep achterop je auto ;)
De taartschep is origineel en dus opgenomen in de homologatie , dus perfect legaal en niet discutabel bij keuring :tongue:

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Tja ik kende de auto al 4 jaar hoe die was, en heb ook altijd geweten dat hij goedgekeurd werd in Willebroek, met datgene wat erop zat. Ik ken de eigenaar goed ( heb er nog steeds goed contact mee ) en ik wist dat de auto altijd zo door de keuring kwam, dat was ook een reden om deze te kopen, geen gedoe met keuring want alles erop en eraan is goedgekeurd, gekke is zelfs dat ze in Willebroek de aanpassing aan de motorkap gewoon op mijn tuningrapport hebben gezet, idem met de gordels. Dan kom je in Geel met een wagen die altijd in orde was, en keuren ze hem op alles af. Het is gewoon belachelijk dat ze die keuring niet op één lijn krijgen, dit is wel het definitief doodvonnis voor de hobby wat mezelf aangaat, ik ga er nog eens veel geld in moeten pompen, hopelijk word hij dan goedgekeurd en dan verkoop ik hem. Nooit nog een aangepaste wagen voor mij, ik heb op 7 jaar tijd bijna altijd problemen gehad met keuren waar anderen dan weer zo door dezelfde keuring komen met dezelfde mods. Om de lambda maak ik me wel zorgen, kan vanalles zijn, zal wel weer net die pech zijn die ik heb met m'n auto's . Ik ben niet boos of whatever, daarvoor ben ik gewoon te teneergeslagen, de juice is compleet op, we zien wel na nieuwjaar, de auto gaat gewoon even op stal dan maar, wat een verkwisting weer. Waanzin is het, dat je een voor verkoop gekeurde auto exact in dezelfde staat voorrijd na 1 jaar, en dat hij op meerdere punten word afgekeurd... Das toch niet normaal?

@MarcoO2

Nee kan niet jammer genoeg, auto moet altijd worden herkeurd in hetzelfde station als waar de afkeur gebeurd is, ze weten zelf dat hun keuringen niet op één golflengte zitten.

Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@JeSko snap jouw frustraties maar dat is nu eenmaal de willekeur in de keuring/het verschil tussen iemand die zijn werk correct doet en niet correct doet.
Mijn broer is er ook mee gestopt met het fanatiek tunen. Was ook altijd 2 dagen bezig met ombouwen.

Fmoon

Forumguru
Oh in Nederland is de APK ook een zeker niet waterdicht hoor. Heb zelf een APK keurmeester in de familie. Deze zegt ook, als het op de dag van de keuring nog binnen de grenzen is dan is had “oké” maar het kan de dag erna gewoon uit elkaar vallen (simpel gezegd). Kijk alleen al naar een autoband, 1.6mm is nog goed voor goedkeur en eronder afkeur. Stel dat diegene de dag erna op vakantie gaat en dat jaar heel veel kilometers maakt. Je hebt ze erbij die er verder niet letten ook wat de adviezen zijn.

JeSko

Forumguru
Ik word op deze manier wel genaaid natuurlijk @leon-cupra , ik laat de auto keuren voor verkoop in zijn huidige vorm, zodat ik zeker ben dat hij in orde is, dat is letterlijk de hele motivatie achter een keuring voor verkoop ; om de koper te beschermen." Zo staat het in hun eigen reglementen beschreven, en dan word hij door dezelfde instantie een jaar later afgekeurd. Dus is de keuring in fout, maar ik boet ervoor.

Pas trouwens maar op met wat je zegt over die gt3 rs vleugel, een bevriende auto importeur is 3 x moeten teruggaan omdat een Tesla met standaard aero pack steeds werf afgekeurd voor zijn Carbon spoilertje op de koffer, tot er een man van Tesla zelf meeging die via documenten ( die de auto zelf al had ) aantoonde kijk, dit is gehomologeerd.

Antera

Donateur
Rode kaart voor de gordels, auto is al 3 jaar goedgekeurd in station Willebroek met deze gordels , Lambdawaarde en voor de motorkap. Dus maar een tijd aan de kant, weet het ook allemaal niet meer. Hobby mag je niet hebben in BE, simpel.

Klopt hoorde ik van de week ook van een belgische klant dat andere kleur gordels afkeur zijn.

Is wel ruk.

leon-cupra

Forumguru
Kleur is geen afkeur maar geen CE-label is afkeur.
Tuningbedrijfje, gordeltjes kopen in China, lekker goedkoop en duur verkopen in BE maar geen CE-label want dat is veel duurder en de klant zit er achteraf mee.

JeSko

Forumguru
Een motorkap vinden is geen probleem, op Winparts heb je een niet OEM motorkap voor 200 euro, maar die gordels das echt een probleem, de gordel midden achter vind je gewoon niet, niet tweedehands, niet op onderdelen sites zoals de Onderdelenlijn, en degene die ik vind kosten vaak 170 euro.. voor één gordel dan, en ik heb er 5 nodig, tel maar uit. Komt nog eens bij dat ik geen idee heb wat het probleem is met de lambda waarde, maar ik heb een vermoeden dat er een fit in de uitlaat zit waardoor er, via een klem, lucht meegezogen word dewelke de lambda waarde beïnvloed.

Ook heb ik DVX gemaild, ik mag de stage 2 runnen met de oem downpipe, maar ik mag nooit volgas gaan, dan beschadig je eerder vroeg dan laat de Katalysator, en das ook een duur geintje. Stage 1 laten zetten kan, maar kost me 650 euro, voor een downgrade, dat maakt het dan extra pijnlijk. Kan hem ook compleet stock laten zetten, maarja, van 355 naar 220 pk, dan is het helemaal klaar. Kwil hem weg, maar ik moet er eerst nog heel veel geld in steken, zoveel dat je eigenlijk hem beter op rijd al, want inwisselen ga ik zowiezo niet beter van worden gezien de financiële middelen die ik maar heb atm.

Heb mijn vaste garagist gecontacteerd hij kan aan originele gordels geraken, na nieuwjaar pakken we het allemaal aan, maar ik zal al maar rekening houden met 2 k aan kosten, als ze tweedehands al zoveel vragen voor één gordel.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Zeg @JeSko er zijn hier een 40K aan leden, als je nu eens verteld welke gordels je zoekt ( artikel nummers ) dan kunnen we hier misschien mee zoeken !
Veel leden hebben ook zo hun kanalen ....
Het is maar een Hint hoor...........

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Maar de spijker bleef wel recht?

Die gordels zijn bij een demontage bedrijf toch zo gevonden? Net als een witte (of zwarte) motorkap?

US-lights… Tja, dat zal niemand verwonderen, daar gaan ze zelfs in NL bij de keuring over vallen.
Heb het een keer bij iemand gecodeerd dat je ze middels dimmen kon uitdoven zodat het weer als stock werkte.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan