Jesko's Octavia VRS !

EdK

Forumguru
NEE heb je en JA kunt U krijgen !!
Dus wat heb je te verliezen ?
Succes daar bij die keurings warhoofden........... en neem wat oliebollen voor ze mee !! Kun je ze vergelijken !! :pieker:
:deuk:
 

EdK

Forumguru
Kreeg vanmiddag 2x een melding dat me batterij van de AB bijna leeg is.......
Van de week maar verwisseld, hiervoor toch maar even de manual gelezen hoe te doen...
Maw eerst de losse sleutel uit de AB gehaald en hierna het klepje eraf gehaald.
Hierna de oude knoopcel verwijderd door deze met kleine schroevendraaier op te wippen.
Dan één van de knoppen op AB ingedrukt om de AB te resetten zoals in manual stond...
Hierna de nieuwe batterij vrij geknipt uit verpakking maar zo dat de verpakking voor helft nog om batterij bleef zitten.
Toen de batterij in houder geschoven en laatste verpakking verwijderd en met plastic de batterij op plek gedrukt.
Maw de nieuwe batterij geheel niet met vingers aangeraakt !!!
En ja toen maar even getest, want wilde wel even weten of de AB zijn werk deed en dat ik daar niet de volgende ochtend om 5.15 uur achter zou komen en dan op zoek moest naar de reserve sleutel......
 

EdK

Forumguru
sleutel resetten zal enkel nodig zijn bij een modernere auto zoals uwe, neem ik aan..
Ehhhh, dat staat nu wel of niet in de manual ...... :koffie:
Voor mijn F4 met voordeur Kessey dus wel, en bij al me andere wagens (skoda) heb ik nooit een batterij vervangen ( dealer ook niet )
Dus in de Yeti heeft hij er bij mij 7 jaar in gezeten en gewerkt .....
Maw weet niet of ik moest resetten .....
 

Antera

Donateur
Even een vraag voor @Antera , Mark jij kan mij hier misschien duidelijkheid over verschaffen, ik lees online nl nogal veel tegenstrijdigheden. Sommigen beweren namelijk dat een stage 2 draaien met de originele downpipe slecht is voor de turbo, anderen beweren dan weer dat dit geen kwaad kan, de turbo gaat wel meer tegendruk ervaren, maar ik kom er niet over uit of dit per definitief slechter is voor de turbo? Ik weet dat pops en bangs de originele filter in de downpipe beschadigen, deze ga ik dus laten wegschrijven ( staan nu uitgeschakeld omdat dit achter de A/C knop zit ) , maar of het verder kwaad kan om stage 2 te draaien met dus de OEM downpipe weet ik niet.
....

Zou je graag een goed antwoord willen geven maar in de Tuning zelf zit ik niet echt. Weet wel dat een Andere downpipe beter voor de flow is en daarmee je meer uit de motor haalt omdat hij makkelijker zijn gassen kwijt kan. Stage 2 is normaal dan minder top omdat de auto nog steeds zijn uitlaatgassen niet zo snel kwijt kan en daarom wat beperkt word
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
Rode kaart voor de gordels, auto is al 3 jaar goedgekeurd in station Willebroek met deze gordels , Lambdawaarde en voor de motorkap. Dus maar een tijd aan de kant, weet het ook allemaal niet meer. Hobby mag je niet hebben in BE, simpel.
 

JeSko

Forumguru
Geen goedkeuring op te vinden, ondanks dat het gedaan is door een destijds professioneel bedrijf ( bestaan niet meer ) en de auto met deze gordels 4 x eerder goedgekeurd is en zelfs gekeurd voor verkoop is geweest ermee. Alle discussies in dat station ten spijt, ik zit momenteel zonder auto en dat zal nog een poos zo zijn.

Ik heb nodig om deze auto terug op de baan te krijgen

- motorkap
- Originele gordels met attesten gemonteerd
- lambda waarde laten nakijken ( kan vanalles zijn )
- us lights verwijderen
 

RoyK

Senior Member
@JeSko psoriasis is een uitgebreide aandoening. Of enkel een (uitgebreide) huidprobleem, of inclusief gewrichtspijnen aan de weke delen, of/ en psychische problemen. Probeer je goed te informeren en doe daarnaast je eigen onderzoek. In Nederland staat het nog redelijk in de kinderschoenen, oa ziekenhuis in Utrecht doet hier actief onderzoek naar. Zelf geef ik al jaren input aan dit onderzoek, dat doe met mijn persoonlijke ervaringen. Ik ben al 30 jaar patiënt, maar wil de ervaring delen om anderen te helpen.
 

EdK

Forumguru
Tsja die keurders in België bennen af en toe erggggggg moeilijk !
En niet alleen met auto's hoor.
Wat jaren terug een uitbreiding op camping gedaan met collega met gas water en elektra.
En op een vrijdag kwam meneer vanuit Brussel naar de Kempen om het gas en elektra te keuren.
Man man wat een moeilijk kereltje was dat, maar ineens kreeg meneer haast want ja hij moest ook nog naar Brussel terug... en we moesten er nog maar een dag bij plakken.
Waarop ik zei dat het vandaag allemaal gekeurd moest zijn en we vanuit Nederland er geen tweede dag aan gingen plakken...
Wel moeilijk moeilijk, waarop ik zei dat we wel konden treuzelen maar dat het dan zowel voor hem als mij nachtwerk zou worden....
Vanaf dat moment kwam de gang erin en werd hij reëel en hadden we 3 puntjes van aandacht die ook terecht waren....
 

leon-cupra

Forumguru
Geen goedkeuring op te vinden, ondanks dat het gedaan is door een destijds professioneel bedrijf ( bestaan niet meer )
redelijk logisch dan toch.
en de auto met deze gordels 4 x eerder goedgekeurd is en zelfs gekeurd voor verkoop is geweest ermee.
Dat is het ridicule aan heel de keuring ... willekeur. Ben absoluut voor het principe van de keuring ,maar de willekeur die erin zit. Dat is gewoon :banghead::banghead::banghead:. Een controleur die juist maar zijn centjes iedere maand ontvangt of iemand die zijn werk (naast het ontvangen van de centjes) effectief ook doet. Wagen had dus bij verkoop absoluut afgekeurd moeten worden (de vraag of het terecht is, is een andere vraag uiteraard.
omwille van de 'luchthappers'? Liggen er natuurlijk op de motorkap. Iemand die op de motorkap vliegt, kan zich hier serieus aan pijn doen (extra kwetsuren)
1734982775277.png

- us lights verwijderen
Had je wel ergens moeten weten dat dit niet mag in BE.

Maar wat een lijstje weer om aan te pakken. Ga niet zeggen onterecht, maar pffff , al die miserie en kosten weer en wetende dat de vorige eigenaar er telkens vlotjes mee weg geraakte. :banghead::banghead:Dit is ook de reden waarom mijn broer met al die speciale aanpassingen is gestopt bij zijn wagens. ALTIJD miserie. Hij doet nog enkel aanpassingen die met papieren door de keuring geraken.

Eerlijk gezegd, zou de wagen terug voor jouw deur parkeren en een tiental cm op de baan, dat je zeker weet dat er iemand op rijdt. Zal nog de simpelste manier zijn om van de wagen vanaf te geraken en nog wat centjes van terug zal zien. :shutup::shutup:
 

EdK

Forumguru
Ga niet zeggen onterecht, maar pffff ,
En Jesko is er zelf ook 3 jaar mee doorgekomen....
Dus ja hoe duidelijk is de keuring..
Weet niet hoe het gehele proces van keuring gaat bij jullie, maar hier is de APK keuring die door een gecertificeerde monteur moet gedaan worden.
Maarrr als hij de wagen afmeld dan kan deze aangewezen worden ( elektronisch ) dat hij herkeurd moet worden, dan komt er van onafhankelijke instantie iemand binnen een tijdbestek langs om de wagen alsnog te keuren.
Dit om te kijken of de garage waar jij hem gebracht hebt zijn werk goed heeft gedaan !
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK die discussie hier al meermaals gevoerd. De keuring is héél duidelijk. Je hebt tig aantal regels die opgelegd zijn door de overheid. Je hebt een privé-instantie die de vergunning heeft gekregen om wagens te keuren in naam en opdracht van de overheid. De mensen die bij de keuring werken (dus die privé-instantie) worden geacht opgeleid te zijn door die organisatie. De overheid gaat er ook vanuit dat de meerdere van die keurders hen ook controleren of ze de regels respecteren en een wagen keuren zoals het hoort (misschien is daar wel te weinig controle op). Dus het principe van jullie keuring is IDENTIEK aan onze keuring. Waar het helemaal scheef gaat is gewoon in de keurder zelf. Dat is ook maar een mens. De ene keurder is secuurder dan de andere. De ene neemt zijn job serieuzer dan de anderen ...
Tussen jou en jouw collega zal ook wel een verschilletje zijn in manier van werken en hoe je werk aflevert.

De punten van afkeur die Jefrey aanhaalt zijn ook gewoon correct beoordeeld door de keurder.
 

EdK

Forumguru
(misschien is daar wel te weinig controle op)
Dat lijkt me wel !
Want buiten dat de punten kloppen bij afkeuring had dit dus al jaren eerder gedaan moeten worden !
En daar hebben we bij ons dus die random controle op die in feite de monteur controleert
Net als tussen mij en mijn collega wij een chef boven ons hebben die ons werk controleert als er klachten zijn vanuit klant
 

leon-cupra

Forumguru
tja, wie gaat er klacht indienen in het geval van Jefrey?? Niemand.
In de eerdere gevallen wrijft de eigenaar in zijn "pollekes" want hij geraakt erdoor wetende dat er veel verkeerd aan is. En in het tweede geval weet je gewoon dat het terecht was.

Men zou van overheidswege inderdaad op random momenten controles moeten uitvoeren. Maar aan de andere kant, doe je dat als overheid, gaat men ook veel strenger de regels hanteren en zullen er veel meer rode kaarten uitgedeeld worden. Je hebt soms ook nog de interpretatie van de keurder zelf. Heb het ook nog gehad dat ik een ongelijke afgesleten band had. Ze hadden mij toen ook een groene kaart gegeven (wel met opmerking). In het geval van extra controle van bovenhand, zou ik op dat moment zeker een rode kaart gehad hebben voor die band. Dus tja, .. waar trek je de grens.

Geloof ook niet dat het Nederlandse systeem van APK dan zoveel beter is dan het Belgische systeem. Het blijven nog altijd mensen die de controle doen.
 

EdK

Forumguru
Geloof ook niet dat het Nederlandse systeem van APK dan zoveel beter is dan het Belgische systeem.
Wel vooropgesteld dat geen enkel systeem waterdicht en rechtvaardig is lijkt het er op dat jullie erg aan de grillen van de keuder zijn overgeleverd... ( zo komt het bij mij over )

Maar hier in NL heb ik wel eens idee dat de garage er een slaatje probeert uit te slepen.
Onlangs moest me Caddy voor APK en onderhoudsbeurt
Word ik gebeld dat me wagen niet door keuring komt omdat de twee voorbanden te weinig profiel hadden.
4 seizoens banden met 4mm profiel !
Wel na de heer van de garage verteld te hebben dat hij daar de wagen niet op kon afkeuren maar dat hij de specs niet meer had voor winterband, toen veranderde zijn manier van praten.
Wagen werd wel goedgekeurd en ben de dag er op naar onze bandenboer die altijd onze banden levert gegaan om er twee nieuwe om te laten zetten.
En vertelde daar het verhaal waarna die monteur even ging meten en vertelde dat beide banden 4,5mm hadden....
 

PizzaPieter

Donateur
Laatste klinkt gewoon als de manier waarop o.a. Kwik Fit en andere garagebedrijven extra geld verdienen: mensen vertellen dat iets nodig is en hopen dat ze tot de 95% behoren die niets begrijpen van auto's en gewoon 'oke, doe maar' zeggen, 'het moet wel veilig zijn'!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Tsja Pieter, maar dat moet je niet doen als je een wagen ter reparatie hebt van een technisch bedrijf waar dan ook nog welliswaar in kleine letters "service en onderhoud " op staat.

En ja ze mogen van mij gerust dingen vervangen die versleten zijn maar niet op deze wijze.
Als men mij had gebeld en de aantal mm profiel had verteld en gezegd had dat het aandacht nodig heeft tot vervangen, dan had ik waarschijnlijk in overleg kantoor ze de goedkeuring gegeven tot vervangen.
Maar door zich achter de APK te verschuilen ongegrond, tsja dan verdien jij niets meer aan me, dan mag een ander die winst opstrijken....
 
Bovenaan Onderaan