Kaartupdates O3 voor November 2013

TedVlemmings

Forumguru
Is er iemand die ook kan aangeven wat de verschillen zijn in de updates?
Bv welke delen er vernieuwd zijn oid?!
Als een update bv een reconstructie in het wegennet van Luxemburg bevat dan heb ik daar niet direct belang bij.
Of veranderen ze de versie nummers terwijl er helemaal niets veranderd is?!?
Dan lijkt het of je netjes up to date wordt en iedereen is blij....
Dat is wel erg negatief denken. Ze gaan echt niet een versie verhogen zonder iets te wijzigingen. Dat wil natuurlijk niet zeggend at deze wijziging een straatnaam in Andorra kan zijn, maar meestal is een update wel wat omvangrijker dan alleen dat.

TedVlemmings

Forumguru
@Spiegeltje
De handleiding van de Amundsen update geeft aan dat je bijgeleverde SD-CDA card moet gebruiken.
Blijkbaar is een CDA-kaart speciaal voor de (auto)-navigatie industrie.
http://www.cda-flash.com/en/Ueber-uns__22/
Zoals eerder gezegd, ik vermoed dat de navi van de Amundsen direct vanaf de SD-CDA kaart draait, en dat de navi van de Columbus vanaf de harddisk draait. Waarschijnlijk kan je het SD-kaartje na het updaten van de Columbus verwijderen en moet ie bij de Amundsen blijven zitten.
Verder kan ik (door ff te googlen) niet veel info vinden over deze SD-CDA smaak. Misschien dat iemand anders hier meer info over heeft.
Columbus draait inderdaad volledig vanuit HDD, Amundsen geen idee maar daar zit geen HDD in dus xie moet haast wel via een medium aangestuurd worden of ergens een klein beetje flash geheugen hebben zitten?

Gieliovd

Forumguru
Ik ben de update aan het laden vanaf navigation.com... 53 KB/s...... En ik heb een 30 Mbit verbinding.

Triest.

Dealer wilde het wel doen maar hadden geen tijd.

cali05

Forumguru
Heb de laatste update voor Amundsen inmiddels werkend. Het duurt inderdaad een eeuwigheid voordat de bestanden binnen zijn en de gegevens op het SD-kaartje worden pas na wat langere tijd herkend. Heb het kaartje 2 of drie keer moeten verwijderen uit de media en dan weer alles uit en aan, tenslotte werkte het

Stoomboot

Nieuw lid
Nou, ik ga maar weer terug naar de dealer, want ik krijg bij mij de update op de Amundsen niet werkend, en heb nu dus geen navigatie meer door deze brakke oplossing.

Alles precies volgens het boekje gedaan, files gedownload, kaartje geformatteerd, netjes direct op de sd uitgepakt.
Kaartje in slot 2 (of 1 maakt niet uit), hij zegt even kort "SD kaart wordt gelezen", "de SD kaart bevat de navigatie databank", maar gaat dan terug naar "plaats een geldig navigatiemedium" (oid)

Het ding crasht ook de helft van de tijd als je via het menu de sd 'veilig' laat unmounten...

Wel alvast twee extra dingen uitgevonden (misschien al bekend):
- Als je de powerknop 12 seconden ingedrukt houdt reboot de amundsen.
- Als je de setupknop 5 seconden ingedrukt houdt kom je in het service menu.

Stoomboot

Nieuw lid
Lock er weer op gezet ja, en ook al eens zonder geprobeerd.
Misschien dat het formatteren de beveiliging op de kaart gesloopt heeft, de oude kaarten doen ook niets meer.

cali05

Forumguru
Ik heb hetzelfde gehad. Uiteindelijk de kaart snel geformatteerd, bestanden uitgepakt en in het mediasysteem gedaan. Foutmeldingen zoals jij ook hebt gehad. Kaartje via de koninklijke weg uitgeworpen (systeem gedaan) kaartje erin systeem aan. en foutmelding ontvangen maar na enige tijd wachten kwam de kaart op het scherm in beeld en nu draait het hele gedoetje prima. Wellicht het kaartje wat langer erin laten zitten en het systeem even tijd geven, dat werkte uiteindelijk bij mij.

Stoomboot

Nieuw lid
Na veel gedoe toch alles weer aan de praat gekregen.

Ik heb uiteindelijk de SD-kaart in de Macbook van mn vriendin geformatteerd (type MSDOS/FAT) , via mijn pc de kaarten er nog eens opgezet, en zie daar, de kaarten werden in 1 keer goed gelezen. Kennelijk is het systeem erg gevoelig voor hoe de kaart exact geformatteerd is, ik zal voortaan alleen de files deleten en niet meer formatteren.

Jarnoveenstra

Nieuw lid
Via www.navigation.com/skoda-nl heb ik de laatste updae gedownload voor de amundsen. Vervolgens uitgepakt via de bij geleverde instructies. Dan krijg ik een directory "Markets" met allerlei sub-directorys/bestanden en een text bestand. Vervolgens heb ik deze gekopieerd naar de geformateerde SD kaart.

Volgens de instructies hoef ik nu alleen maar de SD kaart in de amundsen in te voeren en zou de update moeten werken, echter herkend de amundsen de bestanden niet als navigatie bestanden, waardoor ik vervolgens geen werkende navigatie heb :(

Weet iemand wat ik fout doe?

(ps, ik heb bij mij dealer geinformeerd wat een update kost en dat is €199,-. Persoonlijk vind ik dit veel geld voor een update. Volgens bij Skoda nederland (PON) geinformeerd en dit is volgens hen de "normale" verkoopprijs voor een update, wat is jullie ervaring met het kopen/krijgen van een update via de dealer?)

CDK

Forumguru
er zijn dealers die tijdens de reguliere servicebeurt kosteloos ook je navigatie updaten.... jouw dealer doet dat kennelijk niet :(

Darkside

Forumguru
Volgens mijn dealer (en volgens mij ook PON). Krijg je bij de nieuwe navigaties 3x een gratis update.
De dealer moet dit gewoon kosteloos uitvoeren voor je.
Daarnaast kan je tegenwoordig zelf ook aan de slag omdat de update publiekelijk vrij gegeven is.
Wel is er een kans dat een update misschien niet goed verloopt waarna de dealer je, tegen kosten, uit de brand helpt.
Ik zou iig geen cent betalen voor een upgrade van het kaart materiaal voor de nieuwe navigatie systemen.

Voor de oude daarintegen dien je idd gewoon nog een DVD te kopen en daar zijn kosten aan verbonden.
Maar dan alleen, in mijn optiek, voor de fysieke drager. De dealer zou dit als service best gratis kunnen installeren voor je.

Jarnoveenstra

Nieuw lid
Afgelopen vrijdag stelde ik de volgende vraag:

Via www.navigation.com/skoda-nl heb ik de laatste updae gedownload voor de amundsen. Vervolgens uitgepakt via de bij geleverde instructies. Dan krijg ik een directory "Markets" met allerlei sub-directorys/bestanden en een text bestand. Vervolgens heb ik deze gekopieerd naar de geformateerde SD kaart.

Volgens de instructies hoef ik nu alleen maar de SD kaart in de amundsen in te voeren en zou de update moeten werken, echter herkend de amundsen de bestanden niet als navigatie bestanden, waardoor ik vervolgens geen werkende navigatie heb :(

De volgende melding kreeg ik op het scherm te zien:
foto.JPG

Darkside

Forumguru
Jij hebt een vorige generatie Amundsen (waarschijnlijk in een O2 of S2). Je hebt de laatste generatie amundsen die in de O3 geleverd word.
Voor jouw Amundsen moet je gewoon naar de dealer en daar kaart materiaal kopen.

Mick

Actief lid
Het schijnt zo te zijn dat men bezig is met het gratis laten updaten van de navigatie software tijdens onderhoudsbeurten bij de merk dealer.
Aldus een dealer. (deze had het ook goed met de aankondiging van de O3 Greenline combi 14%, wat toen nog niet naar buiten mocht worden gecommuniceerd).
Zou wel netjes zijn als dat doorgaat.

F.Vorstenbosch

Nieuw lid

(ps, ik heb bij mij dealer geinformeerd wat een update kost en dat is €199,-. Persoonlijk vind ik dit veel geld voor een update. Volgens bij Skoda nederland (PON) geinformeerd en dit is volgens hen de "normale" verkoopprijs voor een update, wat is jullie ervaring met het kopen/krijgen van een update via de dealer?)

Let op! Onderstaande geldt voor de Amundsen uit de Octavia3:

Gewoon de originele SD-card gebruiken. Schrijfbeveiliging van de SD-card uitzetten. Niet formatteren, maar oude bestanden van de SD-card naar je pc kopieren zodat je een backup hebt van de originele bestanden en daarna alle bestanden van de SD-card verwijderen. Hierna de nieuwe bestanden naar de SD-card kopieren. Schrijfbeveiliging van de SD-card weer aanzetten en dan de SD-card weer terug in je Amundsen stoppen. In een minuut had ie de update herkend en kon ik mijn navigatie weer gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: svdm

Tallguy

Forumguru
Een beetje laat (ben er ook even uit geweest), maar alsnog is dit topic verplaatst naar het Car Audio, Navigatie.... forumdeel omdat het daar, qua inhoud, thuishoort.

Bovenaan Onderaan