KESSY vergeten in te bouwen

MarcoO2

Forumguru
Je hebt iets besteld. Dus als ze zeggen dat het achteraf niet mogelijk is, nieuw leveren. Hun fout- helaas. Beide partijen zetten de handtekening onder wat er geleverd gaat moeten worden.
Zo simpel is het helaas niet. De tekortkoming (lees: het ontbreken van KESSY) moet het ontbinden van de overeenkomst of het leveren van een compleet nieuwe auto wel rechtvaardigen. Dat zal je in het geval van een comfort-optie niet snel hard kunnen maken. Denk aan de casus die hier al eerder langs is gekomen van de man die ivm lichamelijke gebreken zelf niet kan parkeren en een Superb geleverd kreeg waarop de inparkeerhulp ontbrak.
 

VWim

Forumguru
Tip: Einde discussie, laten we eerst eens afwachten waar Pon mee gaat komen. Deze discussie gaat nergens toe leiden.
 

MarcoO2

Forumguru
Waarom niet? Deze discussie dient in ieder geval om te bedenken wat de eventuele opties zijn, én om eerdere/ soortgelijke ervaringen te delen. Waarom zou je daar niet over discussiëren?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik vind het ook een goede discussie waar mensen die op (korte) termijn gaan bestellen lering uit kunnen trekken en tegenmaatregelen treffen bij het bestellen van hun auto. Persoonlijk ga ik dat komend jaar wel degelijk proberen te doen. Daarbij wil ik dan een afspraak maken met de dealer dat indien een auto geleverd wordt die niet aan de specificaties voldoet hij deze op voorraad neemt en alsnog een nieuwe besteld (o.i.d.).
Verder ben ik erg benieuwd waar Pon mee gaat komen als compensatie..

Voor wat betreft de cataloguswaarde voor je bijtelling. Ik heb dat bij de diefstal van mijn columbus hard geprobeerd te maken, maar niet gewonnen. De catalogus waarde wordt vastgesteld op het moment dat de auto op kenteken gezet is, daarna is daar niets meer aan te veranderen. Dat is tenminste wat mij destijds is verteld, of het waar is weet ik niet. Ik ben toen gecompenseerd met opties ter waarde van de columbus (toentertijd een JVC Navigatie unit met afneembaar front, een alarm en sunnyboys rondom). Dat vond (en vind) ik een goede deal.
 

Darkside

Forumguru
Ja de catalogus waarde staat vast als de auto op kenteken gezet is.
Maar dat betekend niet dat je iets van een korting kunt krijgen op bv het maand bedrag.
Dat staat los van de catalogus waarde.
 

Maik

Actief lid
Zojuist de dealer gesproken. Ook zij hebben 3 auto's binnen zonder KESSY. Echter 2 met Safety pakket en 1 zonder Safety pakket.
Hieruit blijkt iig dat het geen samenhang heeft met het Safety pakket. Volgens de dealer zijn ze het echt 'vergeten' in de fabriek. Zoals het er nu naar uitziet komt er een vergoeding van 400 euro voor de mensen die de auto zonder KESSY krijgen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor wat betreft de cataloguswaarde voor je bijtelling. Ik heb dat bij de diefstal van mijn columbus hard geprobeerd te maken, maar niet gewonnen. De catalogus waarde wordt vastgesteld op het moment dat de auto op kenteken gezet is, daarna is daar niets meer aan te veranderen.
Er is wel een verschilletje: aannemende dat jouw Columbus nog niet gestolen was op het moment dat de auto op kenteken werd gezet, geldt de catalogusprijs naar de toestand van de auto op dat moment. Wat er later - al dan niet vrijwillig - aan wordt gewijzigd is niet relevant.

Het zou anders kunnen liggen als de auto reeds bij aflevering feitelijk een andere is dan waarvan werd uitgegaan bij het vaststellen van de catalogusprijs. In dat geval lijkt het me verdedigbaar dat de catalogusprijs alsnog wordt teruggebracht op het nivo dat hoort bij de auto zoals die uit de fabriek is gekomen.
 

ertromp

Forumguru
Zojuist de dealer gesproken. Ook zij hebben 3 auto's binnen zonder KESSY. Echter 2 met Safety pakket en 1 zonder Safety pakket.
Hieruit blijkt iig dat het geen samenhang heeft met het Safety pakket. Volgens de dealer zijn ze het echt 'vergeten' in de fabriek. Zoals het er nu naar uitziet komt er een vergoeding van 400 euro voor de mensen die de auto zonder KESSY krijgen...
Een vergoeding van €400,-??
In de prijslijst van de Octavia staat Kessy voor €1.300,-
Laat je niet zomaar afdoen met zo'n vergoeding!
 
Het gaat er bij mij niet in dat ze dit vergeten zijn in de fabriek. Gezien het vele geschuif met leverdata en de problemen om modellen te leveren voor 31-12 en de beschikbaarheid van onderdelen van toeleveranciers, denk ik dat de fabriek cq. PON gewoon de gok neemt en kijkt of ze er mee weg kunnen komen.
Verder is het natuurlijk onzin dat KESSY niet achteraf ingebouwd kan worden, het kost alleen duur.
 

Darkside

Forumguru
Een vergoeding van €400,-??
In de prijslijst van de Octavia staat Kessy voor €1.300,-
Laat je niet zomaar afdoen met zo'n vergoeding!

Als je het los zou bestellen en dan niet geleverd zou zijn dan zou je gelijk hebben.
Echter is het onderdeel van de EBL en dan kan je niet zomaar dit gelijk trekken.
De catalogus waarde van de EBL is nl niet evenredig aan de losse prijs van alle onderdelen maar een stuk goedkoper.
 

ertromp

Forumguru
De catalogus waarde van de EBL is nl niet evenredig aan de losse prijs van alle onderdelen maar een stuk goedkoper.
Dat klopt maar die €400 vindt ik niet in verhouding staan tot de €1.300,-. Zo'n groot procentueel verschil zit er nl. ook niet op de aanschafprijs tussen een EBL en de standaard Elegance
 

Bakkertje

Forumguru
Er is wel een verschilletje: aannemende dat jouw Columbus nog niet gestolen was op het moment dat de auto op kenteken werd gezet, geldt de catalogusprijs naar de toestand van de auto op dat moment. Wat er later - al dan niet vrijwillig - aan wordt gewijzigd is niet relevant.

Je hebt helemaal gelijk, ik doelde ook meer op de mensen die hun auto nu al in ontvangst hebben genomen en die dus al op kenteken staan, daar kun je heel moeilijk nog iets aan doen. Overigens is de cataloguswaarde van mijn huidige auto op kenteken anders dan die op de offerte..
 

Spiegeltje

Senior Member
Mijn dealer wist te vertellen dat achteraf inbouwen niet mogelijk is, maar @VWim is blijkbaar anders geïnformeerd...
We wachten dus maar even op de officiële reactie van PON.

Niet mogelijk interpreteer ik al snel als: "Als leverancier gaan we natuurlijk geen fouten erkennen en het brengt te veel kosten met zich mee om dit alsnog te realiseren dus kiezen we er gemakshalve voor om net te doen alsof dat niet mogelijk is. Die enkeling die lastig doet proberen we wel zoet te houden tot het echt niet langer kan en dan krijgt men wel een bosje bloemen"
 

hennink

Nieuw lid
Bij mij hetzelfde, net gebeld door de dealer. Nadat eerst al front assist verdwenen is, nu ook kessy eraf gehaald.
Maar eens kijken of annuleren te doen is..

Gaat om een ebl 1.6 dsg met o.a. Elektrische stoelen die met kessy samenwerken.
 

tha a

Senior Member
@hennink : bedoel je dat KESSY helemaal verwijderd is uit de Elegance Businessline? Zou het zoveelste voorbeeld zijn van artikelen die eenzijdig door of importeur of fabriek verwijderd worden...
 

Noord26

Forumguru
GTST is er niets meer bij wat je besteld en krijgt icm de onduidelijkheid wat er in een pakket is en wel of niet mogelijk is in een pakket.
 
Dat klopt maar die €400 vindt ik niet in verhouding staan tot de €1.300,-. Zo'n groot procentueel verschil zit er nl. ook niet op de aanschafprijs tussen een EBL en de standaard Elegance

Ik ben het hier niet mee eens.
We betalen bij losse inbouw standaard teveel (verkoopprijs), dat blijkt vooral op het moment dat het in een pakket wordt aangeboden. Het kan dan niet zo zijn dat wanneer wordt vergeten het in te bouwen en omdat het in een pakket zit, je "slechts" wordt gecompenseerd voor de "inkoopprijs"
 

ertromp

Forumguru
Ik ben het hier niet mee eens.
We betalen bij losse inbouw standaard teveel (verkoopprijs), dat blijkt vooral op het moment dat het in een pakket wordt aangeboden. Het kan dan niet zo zijn dat wanneer wordt vergeten het in te bouwen en omdat het in een pakket zit, je "slechts" wordt gecompenseerd voor de "inkoopprijs"
En daar doel ik nu juist op dat je jezelf niet laat afschepen met € 400,- zoals eerder in dit topic is aangegeven!
 

Darkside

Forumguru
Dat is natuurlijk ook een oplossing van PON. Gewoon KESSY van de optie lijst halen. Zijn er ineens 60 auto's conform specs afgeleverd. Een ding is zeker ik ga heel goed kijken en era vast laten leggen als ik moet bestellen. Dit is echt niet normaal meer als kessy idd zo uit het pakket gehaald is
 
Bovenaan Onderaan