Kinderziektes Octavia III?

MeneerB

Forumguru
Dit is niet helemaal waar. Een nieuwe/gereviseerde motor moet de zuigers en de cilinder op elkaar inlopen. In die tijd kan het voorkomen dat de auto wat extra olie verbruikt al zal dat minimaal zijn en na verloop van tijd weg moeten zijn.

Tot op heden een bijna onmeetbaar olieverbruik na 8000km. De peilstok stond gisteren nog op het maximum.
Het kan dus wel.
(geen extra olie verbuiken :thumbsup:)
 

dirkie996

Forumguru
Buitenlucht bestaat voor 80% uit Stikstof. Dus perslucht ook.

Als je band van 2,0 naar 1,6 bar is terug gelopen, dan is nog 100% stikstof over. Vul je dat aan wederom met perslucht wat uit 80% stikstof bestaat is het gros gewoon stikstof wat in je band zit. Loopt je band nog steeds leeg ligt het aan de band en niet aan wat er in zit. Dat is vrijwel hetzelfde na een paar keer bijgevuld te hebben, of dat nu met stikstof of perslucht is.

Mijn ervaring is dat ik geen verschil zie in afname van de druk, als ik perslucht of stikstof gebruik in ieder geval.
Bij een drukverlies van 0,4bar, zoals in je voorbeeld, zal je toch een verlies van lucht ( zuurstof &stikstof dus) en uw stikstof hebben. Wie zegt dat je 100% stikstof overhoudt? Het lek of verlies in die band zal toch niet de stikstof gaan scheiden v/d resterende lucht en enkel die resterende lucht laten ontsnappen? Ik kan fout zijn, maar dit begrijp ik nu echt niet:banghead:
 

Remakil

Forumguru
Dit is niet helemaal waar. Een nieuwe/gereviseerde motor moet de zuigers en de cilinder op elkaar inlopen. In die tijd kan het voorkomen dat de auto wat extra olie verbruikt al zal dat minimaal zijn en na verloop van tijd weg moeten zijn.

Elke motor wordt al op een testbank getest. Van inrijden is tegenwoordig geen sprake meer, vroeger wel. Toen mocht je de eerste kilometers niet boven de 90 km/uur uitkomen en je moest al snel terugkomen voor een eerste beurt van je auto...

Tegenwoordig haal je hem op en kan je 30.000 km later terugkomen voor een beurt, of in elk geval 12 maanden later. Als olieverbruik normaal zou zijn, dan kan die interval nooit zo groot zijn en zou je eerder bij de dealer moeten staan...

Wat de zuigers en cilinders betreft... alles is tegenwoordig zo goed berekend, dat e.e.a. dan wel moet inlopen op elkaar, maar dat er geen olieverbruik mag ontstaan. Immers, olieverbruik zorgt er voor dat o.a. de milieueisen niet gehaald worden en het is qua verbranding schadelijk voor je motor (koolafzetting e.d.)...

Dus een nieuwe motor die olieverbruikt is een slechte motor... ;)
 

ertromp

Forumguru
Elke motor zal iets olie verbruiken want de afdichting (zuigerveer/cilinderwand) is nooit 100% dicht.
Gelukkig zul je er tussen de verversingsbeurten door nagenoeg iets van merken.
En ook Skoda zelf geeft in het handboeken aan de eerste x aantal km's een bepaald "rijgedrag" te hanteren om dit inlopen optimaal te laten passeren.
Die testbankronde stelt nl. niets voor en zal zeker geen honderd(en) draaiuren inhouden die nodig zijn om de zaken op elkaar te laten "inlopen". De ene motor zal iets gevoeliger zijn voor olie verbruik in de eerste periode dan de andere. Dus toch het vrijblijvende advies om je oliepeil wel in de gaten te houden door af een toe die mooie peilstok in de motorruimte te bekijken en niet alleen af te gaan op lampjes.
Zie ook in de handboekjes de waardes die Skoda opgeeft wat het maximale verbruik mag zijn. Gelukkig zal het gros niet hoeven bijvullen op die 30.000 maar zeg nooit nooit en als je moet bijvullen dat het een slechte motor is. Daar zijn gelukkig nog meer en andere maatstaven voor nodig
 

Gieliovd

Forumguru
Een motor mag in het begin best verbruiken, dat maakt het geen slechte motor. Heb je wel eens een gehoonde cilinderwand gezien?

Echter de hele peilstok in 5000 km leegstoken is dan weer een extreem. Ik hoop dat ik tot de 30k beurt geen verbruik meer heb want ik heb geen olie in huis.

Wellicht een nadeel van het rijden met een DSG en zeer lage toeren? Maar aan de andere kant rij ik ook veel snelweg. Hmm, ach we zien wel. Privé zou ik er niet blij van worden.
 

Atria

Actief lid
Ik heb met de 1.4 tsi 1 liter olie moeten bijvullen op 25.000 km. Dat is te overzien. Hierbij zit nog zo'n 6500 km met caravan.
 

Canon-Eye

Forumguru
1. Ik schrijf ook niet dat de brand in de band ontstaat.

Dat is op zichzelf correct, maar er stond wel geschreven: "bij een onverhoopte brand zal lucht in de band het vuur aanwakkeren terwijl stikstof juist de brand zal doven / verminderen omdat er geen zuurstof beschikbaar is."

Er is echter alleen binnen in de (intacte!) band sprake van gebrek aan zuurstof. Dáár kan het dus per definitie niet branden. Bij voldoende hittetoevoer van buitenaf (meestal door een roodgloeiend gelopen naaf/velg[*]) zal de band klappen doordat het gas in de band uitzet en tevens in de fik gaan vanwege het basisprincipe van de branddriehoek: hitte, brandbare stof (rubber, vulstoffen, etc.) en zuurstof uit de omgeving.

Kern van het verhaal: de beweerde gunstige invloed van de stikstof in de band op zo'n eventuele brand is feitelijk te verwaarlozen.
Sterker: ik heb langs snelwegen meer dan eens voorbeelden gezien van een reeds geblust brandend wiel, dat opnieuw ontbrandde door de windvlaag van een passerende vrachtauto. Dat verse shot zuurstof was al voldoende - temperatuur en brandbare stof waren nog aanwezig.

[*] Andere oorzaak is ook wel voorgekomen: een supersingle band op de middelste as van een oplegger was lek/leeggeraakt zonder dat de chauffeur dat merkte en vervolgens oververhit > in brand geraakt doordat er geruime tijd met dik 80 km/u werd doorgereden totdat de vlammen eruit sloegen en in de rechterspiegel werden opgemerkt. Het was gelukkig donker; bij daglicht had het mogelijk nog langer geduurd voordat hij het had gezien, met misschien fatale gevolgen voor een of beide andere band(en) aan die kant.
 
Na nog geen 8000km op de klok begon er gisteren een lampje te branden om het oliepeil te controleren. Mijn fout dat ik het oliepeil recentelijk niet gecontroleerd heb,maar is dit niet vreemd?

Probleem daarnaast is dat vrouwlief gisteren de auto mee had en met brandend lampje nog teruggereden is vanuit Amsterdam naar huis, Pijnacker, zo'n 60 km... Ik heb inmiddels olie bijgevuld en ben van plan morgen langs de dealer te gaan.

Wat denken jullie, heeft de motor ernstig schade opgelopen?
 
Ik heb toevallig vorige week mijn oliepeil gecheckt en heb er een halve liter bij moeten gooien. Het viel mij ook al op dat het oliepeil snel daalt, maar volgens de dealer is dit normaal.....
 

Gieliovd

Forumguru
Je zou 't boekje moeten naslaan of het een voormelding is of een leegmelding.

Bij leegmelding is er dus onvoldoende oliedruk en heb je goede kans op flinke schade.

Ik ga hem maar weer peilen binnenkort.
 

rtwee

Senior Member
Inmiddels er wel klaar mee en ga er zeer snel mee naar de dealer. Het gebeurt me nu elke week minstens 2x. Bijna 7000km op de teller.

De auto starten en er gaat van alles piepen en vervolgens allerlei meldingen van storingen in beeld. Een kleine opsomming van wat er allemaal komt en wat er in het scherm on der 'Car' staat:

  • Storing Start/Stop
  • Storing Stabiliseringscontrole (ESC)
  • Front Assist niet beschikbaar
  • Proactieve inzittendenbescherming niet beschikbaar
  • Storing bandenspanningscontrole
Zoals ik al zei heb ik het inmiddels zeker 2x per week. Gekke is dat het na een kilometer rijden weg is, behalve vandaag. 59 km gereden en hele tijd de meldingen gehad. Maandagochtend modelletje denk ik, maar het levert een boel frustratie op inmiddels. Hoop dat er een softwareupdate is.
 
Nee, dat denk ik niet.
Zolang er een druppel olie aan de peilstok hangt, als je die eruit haalt, schoonveegt en er weer insteekt en er dan weer uithaalt, loop je geen grote risico's. Alleen als je met zo weinig olie de motor zwaar laat werken (zodat de olie erg warm wordt) wordt het link.
Als de motor nu niet 'rammelt' of 'bonkt' is er niets aan de hand.
ps. als je niet meer dan 1 liter hebt moeten bijvullen valt het ook wel mee.
Als je 60 kilometer rijdt op een leeg carter, laat 'ie je echt wel staan voor je thuis bent:jaja:.

Dan maak ik me niet heel erg druk; er ging een half litertje in, toen stond het peil op het midden tussen min en max.
Allen bedankt voor jullie reacties!
 

CoesDoes

Forumguru
Na nog geen 8000km op de klok begon er gisteren een lampje te branden om het oliepeil te controleren. Mijn fout dat ik het oliepeil recentelijk niet gecontroleerd heb,maar is dit niet vreemd?
Wat denken jullie, heeft de motor ernstig schade opgelopen?
Voor zover ik weet kan het dat een nieuwe motor wat olie gebruikt omdat alles nog wat in moet slijten.
Ik ga er even van uit dat het lampje geel/oranje was, dit geeft aan dat er een 'aandachtspunt' is, als het peil echt te laag zou zijn zou het lampje rood zijn, met een rood lampje moet je meteen stoppen. (Dat is tenminste mijn ervaring met lampjes op het dashboard) Waarschijnlijk zou het infotainment systeem ook op andere manieren aangeven dat het echt beter is om te stoppen als het peil echt te laag is.
 

m@rc

Lid
Geen idee of je van een kinderziekte mag spreken, maar bij mijn wagen wordt binnenkort de brandstofpomp vervangen vanwege een vervelend bijgeluid.
 
Bovenaan Onderaan