Kinderziektes Octavia III?

m._bos

Nieuw lid
Misschien geen kinderziekte, maar moest een halve liter olie bijvullen nadat ik een waarschuwing kreeg op m'n dashboard. Heb nu 3800 km op de teller en de auto altijd netje warm- en ingereden. :pieker:

Waarom staat er overigens in het instructieboekje niet gewoon vermeld wat voor een olie erin gaat volgens SAE normen, ik heb op de parkeerplaats van het Shell station moeten googelen om uit te vinden dat VW 502 00 eigenlijk 10W-40 is en verkocht wordt als Helix HX7. Na die halve liter staat het peil nu halverwege, even in de gaten blijven houden dus. Meer O3 TSI rijders met dezelfde ervaring?
 

Gieliovd

Forumguru
Mijn 1.2 had 5400 op de klok en bij peilen, koude motor, stond het peil op minimaal. Dus onderaan dat geprofileerde deel van het stokje. Vaak is het verschil tussen max en min 1 liter?

Heb de wagen voor wat controlepuntjes weggebracht en na 3 keer vragen hebben ze meteen de olie bijgevuld.
 
Ja... ik heb ook een gekke ziekte/storing... Mijn navigatie doet het heel leuk, maar toen ik op een gegeven moment een gesprek aan het voeren was met mijn passagier (nou ja... gesprek....) vond ik de navigatiestem storend... dus die heb ik via voice-command "uitgeschakeld".... Toen mijn gesprek ten einde was heb ik hem weer middels dezelfde voice-command ingeschakeld en vertelde de mevrouw me netjes dat de navigatie-meldingen weer ingeschakeld waren.... Maar... NIKS... ik probeer via allerlei bochten de voice commands van de Navi in te schakelen... maar ondanks dat hij me overal vertelt dat ze ingeschakeld zijn.. hoor ik niks... Volume van de navigatiestem staat gewoon op 14/15 dus zou goed te horen moeten zijn... Nog even en ik kan niks anders dan terug gaan naar de dealer. Ik gok een klein software dingetje...
 

CoesDoes

Forumguru
middels dezelfde voice-command ingeschakeld en vertelde de mevrouw me netjes dat de navigatie-meldingen weer ingeschakeld waren.... Maar... NIKS... ik probeer via allerlei bochten de voice commands van de Navi in te schakelen... Ik gok een klein software dingetje...
Bij mij staat hij default uit, maar ik heb jouw 'probleem' ook wel eens gehad, een paar keer heen en weer switchen hielp bij mij wel..
 

Quartz

Lid
Vraag waarvan ik niet zeker weet of het bij een kinderziekte hoort maar als ik zo'n 120 km p/u rijd dan voelt de besturing erg 'licht' aan.
De auto lijkt te zwabberen en als ik licht corrigeer dan waait de auto weer de andere kant op. Zouden de wielen misschien uitgelijnd moeten worden ? Of herkennen andere O3 bezitters dit gedrag ook? Alsof de auto met hogere snelheden niet genoeg druk heeft op de voorwielen. Iemand een idee ?:pieker:
 
Helium of stikstof? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Leg uit, want je maakt me nieuwsgierig. Ik vond de auto de eerste 1500 km namelijk erg onrustig en zwabberig rijden op de snelweg. Nu er biina 5000 km op de teller staat rijdt'ie heerlijk stabiel!
 

VWim

Forumguru
Helium in banden is een grapje, de reden van de grap. Helium is lichter dan de normale samenstelling van lucht en stijgt daarom op, het zou je auto daarom lichter maken. Lijkt me overigens wel een aardig experiment. Wellicht is het iets om te gebruiken bij de Co2/zuinigheidstest van de fabrikant, weer een auto meer in de 14% bijtelling :maakmegek:

Stikstof wordt wel gebruikt en mijn persoonlijke mening is dat puur marketing. Volgens Wikipedia bestaat lucht voor 78% uit stikstof. Het verkooppraatje van de bandenboer is dat banden minder snel druk verliezen door te vullen met stikstof. Naar mijn bescheiden mening kan dat zo zijn en dat effect wordt na 1 keer bijvullen na drukverlies tot nihil beperkt.

Immers bij de eerste vulling 78% stikstof, stel dat de overige 22% zou weglekken en je gaat dan vullen dan bestaat die 22% vervolgens weer voor 78% uit stikstof. Na deze tweede vulling zit je al op ruim 95% stikstof. Na de 3de vulling zit je nagenoeg op 99% stikstof. Als het al waar is kun je beter 2 x 50 cent bij de pomp betalen om even bij te vullen, fors voordeliger dan die euro's af te tikken bij de bandenboer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk toch niet dat je met bijvullen moet wachten tot er 22% van de totale vulling is weggelekt, want dan heb je je banden al geheel aan gort gereden wegens serieuze onderspanning... (over euro's gesproken!)

Los daarvan zullen weinig mensen het bijvullen met stikstof doen - simpelweg omdat dit bij tankstations zelden of nooit voorhanden is.
Zelf controleer ik de bandenspanning altijd thuis in de schaduw en pomp ze zonodig bij met een voetpompje, dus gewoon met omgevingslucht.
Dat hele N2-gedoe zal best wel prima zijn voor de racerij en voor wannabe-coureurs & vergelijkbare fanaten, maar voor gewoon dagelijks gebruik is het wat mij betreft de grootste flauwekul.
 

VWim

Forumguru
Ik denk dat een band aan flarden rijden iets overdreven is.

Stel normaal vullen op 2.5 bar (ik heb ze veelal nogal hard opgepompt en vaak nog meer dan 2.5 bar) -/- 22% komt dan op 1.95 bar. Dan rijd ik echt geen band aan flarden hoor.
 
Bovenaan Onderaan