Kinderziektes Octavia III?

VWim

Forumguru
In jip en janneketaal, de stroperigheid in koude en warme toestand van de olie.

10w 40 was geen succes in de pompverstuivermotoren. Hoe dat tegenwoordig is weet ik niet, maar als de dealer aangeeft dat er 5W 30 in moet lijkt het me verstandig dat op te volgen.
 
Dank voor de toelichting trouwens. Dit vond ik op de shell site:

Aanbevolen bij verlengde verversingsintervallen. Shell Helix Ultra Extra 5W-30 wordt aanbevolen bij verlengde verversingsintervallen. De nieuwe motorolie bevat extra hoogwaardige additieven die de motor beschermen en inwendig reinigen. Deze zorgen er tevens voor dat de kwaliteit van de olie op peil blijft tussen twee verversingsbeurten in.Motorolie die in moderne auto’s wordt toegepast moet gedurende een lange periode hoge prestaties leveren. De termijnen tussen de verversingen in worden langer naarmate de betrouwbaarheid van de auto-onderdelen verbetert. Moderne motoren, met een hoog acceleratievermogen, stellen echter hogere eisen aan smeermiddelen. Daarom is het heel belangrijk om inwendige vervuiling van de motor te voorkomen bij auto’s met lange verversingsintervallen.‘Low SAPS’ De Euro 4- emissievoorschriften zorgen ervoor dat autofabrikanten hun auto’s moeten uitrusten met nabehandelingsystemen: roetfilters voor dieselmotoren (DPF) en katalysatoren voor benzinemotoren.Shell Helix Ultra Extra 5W-30 is een zogenaamde ‘low SAPS’ motorolie voor moderne benzine- en dieselmotoren. Door het lage gehalte aan asgevende componenten en een laag fosfor- en zwavelgehalte, functioneren roetfilters en katalysatoren van de huidige auto's doeltreffend en lanShell Helix Ultra Extra 5W-30 voldoet aan de hoogste eisen van Franse en Duitse autofabrikanten.
 

paulus474

Senior Member
Ik ga niets meten en bijvullen.
Neem aan dat er wel ergens een waarschuwing in het display tevoorschijn komt.
Bovendien, als de auto met te weinig olie is afgeleverd, is het dan geen taak van de dealer om het niveau weer aan te vullen tot het juiste niveau, i.p.v. zelf te gaan liggen klungelen...?
 

Quartz

Lid
Ik denk toch niet dat je met bijvullen moet wachten tot er 22% van de totale vulling is weggelekt. Los daarvan zullen weinig mensen het bijvullen met stikstof doen - simpelweg omdat dit bij tankstations zelden of nooit voorhanden is. Dat hele N2-gedoe zal best wel prima zijn voor de racerij en voor wannabe-coureurs & vergelijkbare fanaten, maar voor gewoon dagelijks gebruik is het wat mij betreft de grootste flauwekul.

Als je stikstof banden hebt mag je niet eens meer zelf bijvullen, dat zal altijd bij de garagemoeten gebeuren. Het zou ook lekke banden moeten verminderen.
Trouwens een vervelende gewoonte geworden dat je bij tankstations voor lucht moet betalen tegenwoordig.
 

CDK

Forumguru
Als je stikstof banden hebt mag je niet eens meer zelf bijvullen, dat zal altijd bij de garagemoeten gebeuren. Het zou ook lekke banden moeten verminderen.
Trouwens een vervelende gewoonte geworden dat je bij tankstations voor lucht moet betalen tegenwoordig.
dit is een broodje aap verhaal hoor! je mag gewoon bijvullen met zuurstof!
 
Ik ga niets meten en bijvullen.
Neem aan dat er wel ergens een waarschuwing in het display tevoorschijn komt.
Bovendien, als de auto met te weinig olie is afgeleverd, is het dan geen taak van de dealer om het niveau weer aan te vullen tot het juiste niveau, i.p.v. zelf te gaan liggen klungelen...?
De O3 verbruikt de eerste paar km.meer olie. Dit heeft niet te maken met het feit dat de dealer er te weinig heeft ingegooid, maar met het inrijden van een nieuwe motor....
 

Antera

Donateur
Als je stikstof banden hebt mag je niet eens meer zelf bijvullen, dat zal altijd bij de garagemoeten gebeuren. Het zou ook lekke banden moeten verminderen.
Trouwens een vervelende gewoonte geworden dat je bij tankstations voor lucht moet betalen tegenwoordig.


Lekker banden verminder het niet. Lucht is dunner en een band loopt daardoor altijd wat af in de loop der tijd. Stikstof is dikker waardoor het niet wegloopt uit de band. Daardoor zal je eigenlijk je banden amper tot niet meer opnieuwe op spanning hoeven te brengen. :jaja:
 

Antera

Donateur
Dan is het een slechte motor...

Dit is niet helemaal waar. Een nieuwe/gereviseerde motor moet de zuigers en de cilinder op elkaar inlopen. In die tijd kan het voorkomen dat de auto wat extra olie verbruikt al zal dat minimaal zijn en na verloop van tijd weg moeten zijn.
 

roeldewinter

Actief lid
Stikstof in de banden wordt vooral bij bedrijfsvoertuigen gebruikt. Bij trucks helpt het absoluut om de banden op spanning te houden, bij trucks nog belangrijker dan bij personenauto's. Bovendien is stikstof veiliger, minder kans op een klapband en bij een onverhoopte brand zal lucht in de band het vuur aanwakkeren terwijl stikstof juist de brand zal doven / verminderen omdat er geen zuurstof beschikbaar is. Voertuigen met brandgevaarlijke stoffen (moeten?) rijden op stikstof. Voor personenauto's en aanhangers/caravans blijft het voordeel dat de band (langer) op spanning blijft. Of je daarvoor extra wil betalen idd je eigen keuze. Uiteraard zit er een marketinggedachte achter, daar draait de hele wereld om.
 

Noord26

Forumguru
Lucht is dunner en een band loopt daardoor altijd wat af in de loop der tijd. Stikstof is dikker waardoor het niet wegloopt uit de band.

Buitenlucht bestaat voor 80% uit Stikstof. Dus perslucht ook.

Als je band van 2,0 naar 1,6 bar is terug gelopen, dan is nog 100% stikstof over. Vul je dat aan wederom met perslucht wat uit 80% stikstof bestaat is het gros gewoon stikstof wat in je band zit. Loopt je band nog steeds leeg ligt het aan de band en niet aan wat er in zit. Dat is vrijwel hetzelfde na een paar keer bijgevuld te hebben, of dat nu met stikstof of perslucht is.

Mijn ervaring is dat ik geen verschil zie in afname van de druk, als ik perslucht of stikstof gebruik in ieder geval.
 

Canon-Eye

Forumguru
Eenvijfde van de vulling (oftewel de toegevoegde lucht c.q. stikstof) is niet hetzelfde als eenvijfde van de druk: bij toevoegen van gas is er de relatie tussen het toegevoegde (nominale) volume (of liever: de toegevoegde massa aan gas) en de toename van de druk niet lineair.
Anders gezegd: de eerste liter omgevingslucht (1 bar dus) geeft nauwelijks drukverhoging, maar als de band al op 2,6 bar of zo staat geeft een volgende gelijke hoeveelheid lucht wel een aanzienlijke drukverhoging, de daarop volgende weer iets meer, etc.

Het omgekeerde geldt ook: de eerste 22% volume (of gemeten in grammen) die je eruit laat heeft een grotere invloed op je bandenspanning dan de berekening die jij toepast.
Dus ik zou het er toch maar niet op aan laten komen...:nono:
 

Canon-Eye

Forumguru
[1] Bovendien is stikstof veiliger, minder kans op een klapband en bij een onverhoopte brand zal lucht in de band het vuur aanwakkeren terwijl stikstof juist de brand zal doven / verminderen omdat er geen zuurstof beschikbaar is.
[2] Voertuigen met brandgevaarlijke stoffen (moeten?) rijden op stikstof.
Twee opmerkingen:
  1. Een band in brand heeft als regel een externe oorzaak: heetlopen van de naaf, vanwege kapot lager of aanlopende rem. Die brand ontstaat dus niet IN de band en ook als de band klapt zal de relatieve overmaat aan stikstof zo kortstondig zijn (er is immers nog voldoende zuurstof in de omgeving) dat het vuur direct weer oplaait - de hittebron is er immers ook nog, evenals de brandbare stof.
  2. Dat moet helemaal niet; hier is geen voorschrift voor. Is in de praktijk ook onuitvoerbaar, want dan zou je onderweg vrijwel nooit meer je banden op spanning kunnen brengen. Wat toch echt af en toe nodig is - al was het maar door temperatuurverschillen...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
@Canon-Eye ; Ok je moet meer toevoegen als 20% om weer op spanning te komen. Maar dat neemt niet weg dat buitenlucht al voor 80% uit stikstof bestaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar dat neemt niet weg dat buitenlucht al voor 80% uit stikstof bestaat.
Dat heb ik toch nergens bestreden?
Sterker nog, ik gaf al één en andermaal te kennen dat ik die hele N2-hype voor gewoon particulier gebruik tamelijke onzin vind. De theorie zal ongetwijfeld kloppen, maar buiten de (zeer) professionele toepassingen is het wat mij betreft totaal geen issue.

Anderzijds maak ik er ook geen punt van als de bandenboer mijn nieuwe bandjes aflevert met pure stikstof erin - groene doppies of niet, ik hou toch zelf de spanning in de gaten en vul zonodig gewoon bij met lucht tot minimaal 2,8 bar.
 
Bovenaan Onderaan