Kleine storingen / irritaties

superbia

Forumguru
Vanmiddag terug kapte de ACC er op de A2 ineens mee. Savonds terug naar huis had ik ook een oranje ACC lampje met uitroepteken. Na het uitzetten van de ACC was de melding weg, maar de cruise control deed het niet meer. Net de sensor geboend, die had een voltreffer van een grote vlieg te pakken. Morgenochtend kijken of hij het weer doet, anders toch maar even bij de garage langs. Zondag gaan we op vakantie naar Frankrijk, dan is de ACC toch wel fijn. Fingers crossed! :nailbiting:
 

superbia

Forumguru
Helaas heeft het schoonmaken niets geholpen. Kan gelukkig ondanks de vakantiedrukte morgenochtend in Badhoevedorp terecht, daar gaan ze hem uitlezen en hopelijk repareren. :jaja:
 

dirkr

Senior Member
Vanmiddag terug kapte de ACC er op de A2 ineens mee. Savonds terug naar huis had ik ook een oranje ACC lampje met uitroepteken. Na het uitzetten van de ACC was de melding weg, maar de cruise control deed het niet meer. Net de sensor geboend, die had een voltreffer van een grote vlieg te pakken. Morgenochtend kijken of hij het weer doet, anders toch maar even bij de garage langs. Zondag gaan we op vakantie naar Frankrijk, dan is de ACC toch wel fijn. Fingers crossed! :nailbiting:

Spijtig dat de Cruise Control er ook volledig mee ophoud als de ACC niet meer werkt.
Die zou je toch onafhankelijk van mekaar moeten kunnen opzetten zou ik denken..
 

Schep

Forumguru
De Volvo van mijn vriendin kan het wel gewoon.
Bij een vuile radar werkt de ACC als een normale CC. Vind het wel een gemis aan de Superb (en aan alle andere merken uit de VAG groep).
"Simply clever" past misschien niet (niet echt?) in één zin met "onbetaalbaar" ;).
Het is gewoon gedeelde hard- en software over de hele VAG keten heen, he. Systeem bij VW en Seat werkt exact hetzelfde.
 

HaycoOnline

Donateur
Wie herkend deze problemen?


Wij ondervinden regelmatig hinder dat systemen uitvallen, zie foto’s. De volgende systemen worden spontaan uitgeschakeld door de auto en dan ook gemeld door de auto.
  • Blindspot
  • Inparkeerhulp
De genoemde systemen zijn dan vervolgens ook niet meer aan te zetten via het MaxiDot menu of Columbus.
Vaak pas na meerdere pogingen om de auto geheel uit te zetten en weer te starten zijn de systemen weer te activeren via MaxiDot scherm.

Een ander opmerkelijk ding is dat er tijdelijk “Side Assist” in het rijtje staat. Wat is dit en waarom kan ik dit bij een normaal situatie ook niet kiezen?


Een ander probleem dat ik nog veel erger vind is het volgende:

De auto maakt (nood)rem ingrepen waar totaal geen aanleiding voor is. Dit leidt tot soms zeer gevaarlijke situaties bij het achterop komend verkeer. De situaties doen zich voor met ACC actief bij een inhaal manoeuvre op een 4 of 6 baan weg, er niemand voor de auto rijd (zelfde rijstrook), bij het inhalen van meestal vrachtauto’s, of extreem veel opstuiven van regenwater.


Ervaring tijdens onze Frankrijk vakantie in mei:

De auto heeft tot 2x toe een onnodige en zelfs zeer gevaarlijke rem ingreep gedaan waar totaal geen aanleiding voor was.
Situatie 1:
Wij reden in Frankrijk op de zesbaans Autoroute du Soleil en het regende. Wij halen een vrachtauto in op de ACC die aardig wat water opstoof. Eenmaal naast de vrachtauto ging de Superb vol in de ankers en kwam het grote rode auto nood symbool in beeld. Er reed op dat moment niemand dicht achter ons.
Situatie 2:
Na zo’n 300km verder reden wij nog steeds op de zesbaans Autoroute du Soleil en was het droog en de zon scheen. Het was erg rustig en was er maar weinig verkeer. Wij reden op de ACC op de middelste baan 110km/u en halen een langzamere auto in. Vlak voordat wij de auto rechts van ons wilden inhalen op de ACC maakt de auto weer een noodrem en kwam het grote rode auto nood symbool in beeld. Op het moment van de ingreep reed er mijlenwijd niemand voor ons behalve de auto op baanvlak 1 (baanvlak 2 en 3 waren leeg). Tijdens de rem ingreep van de Superb heb ik direct het gaspedaal vol ingetrapt om te voorkomen dat de Fransman die direct achter ons reed achterop zou klappen, die ook behoorlijk dichtbij kwam en uitweek. De Fransman haalde ons hierna in en heeft de meest onvriendelijke gebaren naar ons gemaakt. Logisch, had ik wellicht ook gedaan omdat een idioot voor je vol op de rem trapt op een lege Autoroute du Soleil, dat verwacht je niet en dat zie je ook niet aankomen!

Ook nu tijdens onze vakantie naar Oostenrijk weer ;-(

20160624_144412108_iOS.jpg 20160624_144508792_iOS.jpg 20160624_144516096_iOS.jpg
 

RefleCs

Forumguru
Nee herken ik niet! Hele vieze achter bumpers toevallig? En anders langs de dealer. Als ik moet gokken is er wat met de sensoren in de achterbumper.

Let wel niet de parkeer sensoren maar de radar sensoren t.b.v. de genoemde hulp systemen.

Sent from my VF-895N using Tapatalk
 

HaycoOnline

Donateur
Nee herken ik niet! Hele vieze achter bumpers toevallig? En anders langs de dealer. Als ik moet gokken is er wat met de sensoren in de achterbumper.

Let wel niet de parkeer sensoren maar de radar sensoren t.b.v. de genoemde hulp systemen.

Sent from my VF-895N using Tapatalk

Mijn witte auto is altijd mooi schoon :) dus kan het daar niet aan liggen.
Hij was al eens bij de dealer maar dit is lastig te reproduceren en hebben ze het nog niet kunnen vinden
 

RefleCs

Forumguru
Het lijkt mij haast een los contact van die sensoren. Of iets dergelijks, omdat het zo ineens op kan treden.

Sent from my VF-895N using Tapatalk
 
Dat is wel een serieus vervelend probleem. Lijken ook twee problemen (één met de acc/front assist radar en één met de radarsensoren op de achterbumper, daar wordt zowel voor blind spot als automatisch inparkeren gebruik van gemaakt). Maar dat zou wel heel toevallig zijn.

Mogelijk kan de dealer op zoek naar gemeenschappelijk gebruikte delen voor deze beide systemen. Dat kan een regeleenheid zijn, maar ook iets eenvoudigs als een massaverbinding (die worden vaak vergeten..).

Gezien de gevaarlijke situaties die het oplevert zou ik in elk geval niet akkoord gaan met het welbekende kluitje in het riet (in dealertaal is dat "we hebben een software update gedaan" of "we hebben alles uitgelezen, maar niets kunnen vinden", beiden betekent "we hebben er eens een half uurtje naar gekeken en het staat niet in het boekje dus hopen we dat het vanzelf overgaat of u gewoon stopt met zeuren :fool::tegek:)
 

superbia

Forumguru
Helaas is vanmorgen de diagnose gesteld dat het handeltje van de cruise control stuk is. Nieuwe is besteld, maar dat gaat natuurlijk niet meer voor zondag lukken. :) Verder is direct de terugroepactie ivm de stekker in de kofferbak uitgevoerd, dus kan in ieder geval met een gerust hart op vakantie. :cheer:

Verder moet ik zeggen dat het A-Point filiaal in Badhoevendorp echt prima service levert. Kon snel terecht en een prima plek om met een bakkie koffie te werken terwijl de auto op de pijnbank lag. Top! :thumbsup:
 

Schep

Forumguru
Geldt dit ook als kleine irritatie?

57@50 (op een zondag om 19:30) :(
X7cUK9l.jpg


60@50 (op een dinsdag om 22:30) :(
S4JV4HV.jpg


Levensgevaarlijk, natuurlijk. Op van die lege 2x2 wegen. Ik kruip diep door het stof, zoals u begrijpt.
 
Laatst bewerkt:
Een ander opmerkelijk ding is dat er tijdelijk “Side Assist” in het rijtje staat. Wat is dit en waarom kan ik dit bij een normaal situatie ook niet kiezen?
side assist is een andere naam voor blind spot (wordt gebruikt bij vw en audi zie ik op internet..). Afgaand op je foto's is side assist zichtbaar als blind spot dat niet is en andersom. Skoda met identiteitscrisis ?? :deuk:
 
@Schep wat een wegpiraat ben jij zeg. Straks worden Skoda rijders gezien als de nieuwe Audi rijder:maakmegek:

In ons NL bekeuringsstelsel samen al gauw goed voor 100 euro schat ik zo in :greedy:

Ook goed op zijn plek in dit topic. De S3 rijdt zo irritant lekker dat je al gauw te snel gaat :jaja:
 

Jurg

Nieuw lid
Wie herkend deze problemen?


Wij ondervinden regelmatig hinder dat systemen uitvallen, zie foto’s. De volgende systemen worden spontaan uitgeschakeld door de auto en dan ook gemeld door de auto.
  • Blindspot
  • Inparkeerhulp
De genoemde systemen zijn dan vervolgens ook niet meer aan te zetten via het MaxiDot menu of Columbus.
Vaak pas na meerdere pogingen om de auto geheel uit te zetten en weer te starten zijn de systemen weer te activeren via MaxiDot scherm.

Een ander opmerkelijk ding is dat er tijdelijk “Side Assist” in het rijtje staat. Wat is dit en waarom kan ik dit bij een normaal situatie ook niet kiezen?


Een ander probleem dat ik nog veel erger vind is het volgende:

De auto maakt (nood)rem ingrepen waar totaal geen aanleiding voor is. Dit leidt tot soms zeer gevaarlijke situaties bij het achterop komend verkeer. De situaties doen zich voor met ACC actief bij een inhaal manoeuvre op een 4 of 6 baan weg, er niemand voor de auto rijd (zelfde rijstrook), bij het inhalen van meestal vrachtauto’s, of extreem veel opstuiven van regenwater.


Ervaring tijdens onze Frankrijk vakantie in mei:

De auto heeft tot 2x toe een onnodige en zelfs zeer gevaarlijke rem ingreep gedaan waar totaal geen aanleiding voor was.
Situatie 1:
Wij reden in Frankrijk op de zesbaans Autoroute du Soleil en het regende. Wij halen een vrachtauto in op de ACC die aardig wat water opstoof. Eenmaal naast de vrachtauto ging de Superb vol in de ankers en kwam het grote rode auto nood symbool in beeld. Er reed op dat moment niemand dicht achter ons.
Situatie 2:
Na zo’n 300km verder reden wij nog steeds op de zesbaans Autoroute du Soleil en was het droog en de zon scheen. Het was erg rustig en was er maar weinig verkeer. Wij reden op de ACC op de middelste baan 110km/u en halen een langzamere auto in. Vlak voordat wij de auto rechts van ons wilden inhalen op de ACC maakt de auto weer een noodrem en kwam het grote rode auto nood symbool in beeld. Op het moment van de ingreep reed er mijlenwijd niemand voor ons behalve de auto op baanvlak 1 (baanvlak 2 en 3 waren leeg). Tijdens de rem ingreep van de Superb heb ik direct het gaspedaal vol ingetrapt om te voorkomen dat de Fransman die direct achter ons reed achterop zou klappen, die ook behoorlijk dichtbij kwam en uitweek. De Fransman haalde ons hierna in en heeft de meest onvriendelijke gebaren naar ons gemaakt. Logisch, had ik wellicht ook gedaan omdat een idioot voor je vol op de rem trapt op een lege Autoroute du Soleil, dat verwacht je niet en dat zie je ook niet aankomen!

Ook nu tijdens onze vakantie naar Oostenrijk weer ;-(



Wat betreft het eerste deel van je klachten:

Heb je toevallig een trekhaak?
Als er een stekkerverbinding met de auto wordt gemaakt verschijnt bij mij ook de melding dat Blindspot en Uitparkeerhulp worden uitgeschakeld. Bij losmaken van de stekker moet je de systemen handmatig weer inschakelen.
Misschien dat daar een storing zit, al verklaard dat niet alle problemen.
 

RefleCs

Forumguru
Geldt dit ook als kleine irritatie?

57@50 (op een zondag om 19:30) :(
X7cUK9l.jpg


60@50 (op een dinsdag om 22:30) :(
S4JV4HV.jpg


Levensgevaarlijk, natuurlijk. Op van die lege 2x2 wegen. Ik kruip diep door het stof, zoals u begrijpt.


Je wou zeker gespot worden :tongue: haha

Op foto 2 was je te laat met remmen of niet genoeg geremd? :tongue:
 

Schep

Forumguru
In ons NL bekeuringsstelsel samen al gauw goed voor 100 euro schat ik zo in :greedy:
Jup! €36,- + €56,-
Toch weer zonde.
Je wou zeker gespot worden :tongue: haha
Heb nu al meer foto's via flitspalen dan via mijn eigen stadgenoten! :maakmegek:
Op foto 2 was je te laat met remmen of niet genoeg geremd? :tongue:
Ik kan me niet herinneren dat ik daar 90 reed en opeens een flitspaal zag :angel:
Mijn auto heeft tussen de eerste en de tweede foto zo'n 6 meter afgelegd, en de tijd tussen de foto's was 0.5 seconden. Reed toen dus nog maar +/- 45 km/h...
15 km/h er af remmen in 0.5s. Ik deed wel een poging! :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan