Wie herkend deze problemen?
Wij ondervinden regelmatig hinder dat systemen uitvallen, zie foto’s. De volgende systemen worden spontaan uitgeschakeld door de auto en dan ook gemeld door de auto.
De genoemde systemen zijn dan vervolgens ook niet meer aan te zetten via het MaxiDot menu of Columbus.
Vaak pas na meerdere pogingen om de auto geheel uit te zetten en weer te starten zijn de systemen weer te activeren via MaxiDot scherm.
Een ander opmerkelijk ding is dat er tijdelijk “Side Assist” in het rijtje staat. Wat is dit en waarom kan ik dit bij een normaal situatie ook niet kiezen?
Een ander probleem dat ik nog veel erger vind is het volgende:
De auto maakt (nood)rem ingrepen waar totaal geen aanleiding voor is. Dit leidt tot soms zeer gevaarlijke situaties bij het achterop komend verkeer. De situaties doen zich voor met ACC actief bij een inhaal manoeuvre op een 4 of 6 baan weg, er niemand voor de auto rijd (zelfde rijstrook), bij het inhalen van meestal vrachtauto’s, of extreem veel opstuiven van regenwater.
Ervaring tijdens onze Frankrijk vakantie in mei:
De auto heeft tot 2x toe een onnodige en zelfs zeer gevaarlijke rem ingreep gedaan waar totaal geen aanleiding voor was.
Situatie 1:
Wij reden in Frankrijk op de zesbaans Autoroute du Soleil en het regende. Wij halen een vrachtauto in op de ACC die aardig wat water opstoof. Eenmaal naast de vrachtauto ging de Superb vol in de ankers en kwam het grote rode auto nood symbool in beeld. Er reed op dat moment niemand dicht achter ons.
Situatie 2:
Na zo’n 300km verder reden wij nog steeds op de zesbaans Autoroute du Soleil en was het droog en de zon scheen. Het was erg rustig en was er maar weinig verkeer. Wij reden op de ACC op de middelste baan 110km/u en halen een langzamere auto in. Vlak voordat wij de auto rechts van ons wilden inhalen op de ACC maakt de auto weer een noodrem en kwam het grote rode auto nood symbool in beeld. Op het moment van de ingreep reed er mijlenwijd niemand voor ons behalve de auto op baanvlak 1 (baanvlak 2 en 3 waren leeg). Tijdens de rem ingreep van de Superb heb ik direct het gaspedaal vol ingetrapt om te voorkomen dat de Fransman die direct achter ons reed achterop zou klappen, die ook behoorlijk dichtbij kwam en uitweek. De Fransman haalde ons hierna in en heeft de meest onvriendelijke gebaren naar ons gemaakt. Logisch, had ik wellicht ook gedaan omdat een idioot voor je vol op de rem trapt op een lege Autoroute du Soleil, dat verwacht je niet en dat zie je ook niet aankomen!
Ook nu tijdens onze vakantie naar Oostenrijk weer ;-(