Acc dedecteert geen stilstaande wagens. In de handleiding staat dat de voorgaande wagen een minimum aan snelheid moet hebben. Dan werkt bij mij de acc ook niet. Als ik "treintje" aan het rijden ben, dan stopt mijn wagen wel. Of als mijn wagen de wagen voor hem heeft zien stoppen is er ook geen probleem. Ik schat dat hij wagens tot 500 meter voor hem ziet/ wagens ziet stoppen en zelf stopt. En op een rond punt rij ik altijd zonder cruise controlVandaag (weer) meegemaakt met ACC. De auto stopte niet toen ik een rotonde naderde waarbij de voorgaande auto nog stil stond... Een normale auto, geen motor, geen hulkachtige jeep, ...
In het kader van dat soms idiote functioneren van de ACC is het me vanochtend gelukt om iets reproduceerbaars te krijgen.
Wat was mijn probleem ook al weer waar ik al langer over klaag?
ACC 'mist' soms een invoegende auto voor me, of geeft bij een rijdende auto voor me plotseling vol gas (ACC staat dan hoger ingesteld dan ik rij).
Ik rij daarom al even (als ik er zin in heb) zonder ACC, maar met de detectie in beeld om erachter te komen of ik aan het al dan niet zichtbare autootje iets kan afleiden.
En vanochtend was het dus bingo, en zowaar nog reproduceerbaar.
Ik reed lekker door op de linkerbaan van de A2 met ACC aan. Op een gegeven moment kwam ik achter een langzamer rijdende Trail Blazer te zitten. Je weet wel, zo'n klein k*t autootje van ruim 5m lang en 2m breed die je erg makkelijk over het hoofd ziet, althans als je ACC heet zo blijkt.
En toen was het prijs:
- In eerste instantie remde ACC netjes af. Ik zag ook in beeld dat ik de Trail Blazer netjes naderde.
- Ik dacht ik geef nog wat gas bij, want zo'n mooie auto moet je natuurlijk van wat dichterbij bekijken.
- Omdat je achter zo'n bak niks meer ziet, ging ik iets (ca 20-40cm) naar links zodat ik net langs de Trail Blazer kon kijken. De Trail Blazer zelf bleef in het midden van de rijstrook rijden.
Dit bleek perfect reproduceerbaar:
- Ik zie in beeld dat de Trail Blazer plotseling 'weg' is, en dat mijn voorligger volgens ACC nu plotseling de voorligger van de Trail Blazer is!
- ACC geeft daarop VOL gas, er is immers een gat dicht te rijden
- De bestuurder vloekt en trapt op de rem en vraagt zich af hoe de radar die in het midden zit van zijn Superb in hemelsnaam de Trail Blazer niet meer ziet, maar de voorligger van de Trail Blazer WEL
- Even iets naar links --> Auto weg, vol gas erop
- Even weer iets naar rechts --> Front assist melding en in de remmen
Later lukte dit met een Audi Q7 ook. Toeval omdat deze auto's net wat hoger op de poten staan dan een personenauto? Met normale personenauto's (zelfs die mini dingen) lukte dit namelijk niet en bleef het autootje keurig in beeld totdat deze van rijstrook was gewisseld...
Ik denk dat ik mijn rijstijl nu maar aanpas en al slingerend over mijn eigen rijstrook ga om de radar te helpen
Ben op dag 2 ook eens een rotonde opgegaan met ACC aan. Die ik nooit meer!Acc dedecteert geen stilstaande wagens. In de handleiding staat dat de voorgaande wagen een minimum aan snelheid moet hebben. Dan werkt bij mij de acc ook niet. Als ik "treintje" aan het rijden ben, dan stopt mijn wagen wel. Of als mijn wagen de wagen voor hem heeft zien stoppen is er ook geen probleem. Ik schat dat hij wagens tot 500 meter voor hem ziet/ wagens ziet stoppen en zelf stopt. En op een rond punt rij ik altijd zonder cruise control
En toen ?? VOL erin geknald of had je de optie rempedaal aangevinkt en dus in kunnen trappen ??
En als jij dus die 20 /40 cm naar links gaat en er rijd daar een wagen op zelfde hoogte als voor je pakt de radar dan wel die wagen op linkerbaan ??
Wanneer ik naar kantoor rijd, dan ga ik meestal via een N weg met flink wat rotondes. Ideaal om te doen met ACC geactiveerd. Wanneer er een auto voor me rijdt, dan volgt de auto netjes de voorligger. Een enkele keer moet ik ingrijpen en remmen omdat de afstand tot de voorligger dan te klein wordt.Ben op dag 2 ook eens een rotonde opgegaan met ACC aan. Die ik nooit meer!
Bij jullie zijn de rotondes over het algemeen beter ontworpen dan bij ons. Wij hebben hier meestal van die kleine krengen omdat er niet voldoende plaats is. Het gevolg daarvan is dat de IP-adressen en afritten veel te kort op elkaar liggen en de meeste weggebruikers zijn niet assertief genoeg om er zich op te smijten.Wanneer ik naar kantoor rijd, dan ga ik meestal via een N weg met flink wat rotondes. Ideaal om te doen met ACC geactiveerd. Wanneer er een auto voor me rijdt, dan volgt de auto netjes de voorligger. Een enkele keer moet ik ingrijpen en remmen omdat de afstand tot de voorligger dan te klein wordt.