Hier een Kodiaq mHEV Business Edition met winterpakket, parkeerpakket en wegklapbare trekhaak.
Half juli opgehaald, de eerste die de (vrij grote) dealer hier afleverde naar eigen zeggen. Inmiddels zo'n 15k km mee gereden. Op zich - zelfs ondanks onderstaande- vind ik het best een fijne auto.
Tot nu toe meegemaakt:
Storing hulpsystemen
Cruise control werkt dan ook niet, 5 meldingen
Receptionist gaf telefonisch aan "dat ze niet zo van resetten houden, we lossen het liever op en resetten dan pas". Prima hoor, wat jij wilt.
Bij bezoek aan de garage is de boel desondanks direct gereset en werd aangegeven dat men met smart op een software-update wacht, bekend probleem. Ik zit nog op die update te wachten...
Zelfde storing hulpsystemen
Kwamen tijdens rijden 1 voor 1 tevoorschijn, verdwenen daarna ook weer direct
Volume radio niet te bedienen
Op zowel stuur, dashboard en scherm
Loste zichzelf na een paar minuten rijden weer op
Scherm niet te bedienen
Starten, andere bestuurder kiezen, rijden, Traffication melding komt en scherm reageert daarna nergens meer op, duurde 3 min. daarna weer ok. Lijkt op een melding die je moet bevestigen, maar dan niet zichtbaar is
Spiegels verstellen niet naar beneden bij achteruit rijden
Optie aanwezig en staat aangevinkt, heeft nooit gewerkt
Mijn fout, opgelost dankzij
@hemi24 !
Ventilatie instellen (fan snelheid) werkt niet
1x voorgekomen - na starten weer ok
Knoppen op rechterkant van stuur reageren niet tijdens rijden
Wel de melding dat je te vaak indrukt (dus elektrisch wel ok), loste zichzelf na paar minuten weer op (filmpje)
Soms extreem gevoelige sensoren front-/side assist
Auto remt voluit bij optrekken vanwege auto op T-splitsing die al rechts van je weg rijdt
Je schrikt je het bekende lep-lazerus en gelukkig remden de auto's achter me ook direct, misschien wel op zijn front-assistsysteem...
Bij wachten voor rotonde ook meegemaakt. Vlot meekomen met het verkeer wordt wel spannend zo...
File-assistent werkt niet fijn bij... langzaam verkeer (file dus)
Abrupt remmen en accelereren, ik vind het onbruikbaar in veel gevallen. Ik zit meer met kromme tenen op te letten of hij wel op tijd remt, niet bepaald een assistent. Afstand groter instellen werkt niet echt beter.
Auto-Hold functie schakelt zichzelf soms spontaan uit
3x voorgekomen, je komt erachter bij bv. een verkeerslicht als je je rem loslaat en je auto min of meer onverwacht gaat rijden
Auto-Hold laat rem vaak iets te laat los
Geef je weinig gas, dan remt hij alsnog en hard ook
Geef je meer, gas dan rij je wel erg vlotjes weg zeg maar
Schokkerig rijden
Bij langzaam rijden schakelt de motor uit bij gas los (is ok), bij gas geven veroorzaakt dit een schok bij automatisch starten en weer koppelen van de aandrijving
Lijkt erger te worden
Rijden met voet van gaspedaal gaat te snel
Waardoor je dus bijna constant met je voet op de rem zit bij een file
Snelheid is zonder gas 9 km/h, bij koude motor soms >12 km/h. Net iets te snel naar mijn idee.
Bij vorige auto's met DSG nooit last van gehad.
Achterklep opent niet
Voetbediening werkt zeer matig, maar allang gewend van vorige auto's
Na contact uit-aan weer opgelost - 1x voorgekomen
Schokkerig inschakelen motor
Bij rijden schakelt de motor uit bij gas los (is ok), bij gas geven veroorzaakt dit een schok bij weer automatisch starten en koppelen aandrijving
Lijkt erger te worden
Schokkerig remmen
Remmen gaat vaak erg schokkerig ondanks constante druk op rempedaal, zowel bij regeneratie op zwak en automatisch
Lijkt erger te worden - super irritant voor mensen die met je meerijden en vragen waarom je zo achterlijk remt (en ze hebben gelijk)
De laatste opmerking stoort me verreweg het meest. Het lijkt net alsof je met je voet continu op het rempedaal zit te pompen tijden het remmen. Erg vervelend, ik heb het gevoel dat het de regeneratie is, maar weet het niet zeker. Kan ook zijn dat doordat de DSG steeds terugschakelt en dit niet erg subtiel doet. Ik rij nu ruim 9 jaar met DSG (Passat en Ateca), dus ik weet hoe goed het kan werken.
Collega heeft ongeveer dezelfde uitvoering, zelfde afleverweek. Heeft een pieptoon zoals in dit topic al eerder gemeldt. Is al veel naar de garage geweest, er is vanalles vervangen. Men is begonnen bij de aircopomp-koppeling, nu lijkt het de startdynamo te zijn, levertijd onbekend.
Dit is voor het eerst in lange tijd dat ik na aflevering niet door de dealer ben teruggebeld met de vraag of ik blij ben met m'n nieuwe aanwinst. Er wordt op gehamerd om dat te doen, vooral omdat de enquête kort daarna wordt uitgestuurd en ze de maximale score van je willen, wat ze ook gewoon aan je vragen.
Ik denk dat ik begin te snappen waarom ze me niet bellen deze keer...