Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Ronald1970

Nieuw lid
Vandaag werkte mijn handgreep van de kofferdeksel (Kodiaq PHEV) in het geheel niet meer. ik heb dit ook eerder gehad maar dan na nog een keer proberen werkte het wel.
Openen wilde wel met de afstandsbediening en de knop in de deur ook.
Wanneer de auto niet vergrendeld is werkte de handgreep ook niet, na enige tijd in het zonnetje te hebben gestaan begon het spontaan weer te werken. Het is goed mogelijk dat het vocht is (na het wassen van de auto),of is het misschien toch een software probleem?
Morgen naar de dealer maar nu het werkt kunnen ze niet veel doen verwacht ik, is deze klacht ook bij jullie geweest of ben ik de enige op dit moment?

kleine update na dealer bezoek:
Er is geen foutmelding gevonden in de software, het water voorstel is niet gedaan door de dealer.....:unsure:
Wel is het advies gegeven om bij opnieuw uitval hier een filmpje van te maken om deze dan te kunnen voorleggen bij de importeur.
 
Laatst bewerkt:

johnboy

Donateur
(Nog) geen last van, wellicht kunnen ze wel zien of de handgreep goed is geplaatst en/of het te simuleren is met water.
 

Ronald1970

Nieuw lid
Weer en bijzondere storing in de PHEV : de E-mode is momenteel niet beschikbaar, storing aandrijfsysteem werkplaats opzoeken alstublieft.
accu wordt wel opgeladen maar auto rijdt alleen nog op de verbrandingsmotor hybride werkt ook niet. tja morgen maar weer richting de dealer om te kijken waar het probleem zit.
 

karma

Nieuw lid
Vandaag werkte mijn handgreep van de kofferdeksel (Kodiaq PHEV) in het geheel niet meer. ik heb dit ook eerder gehad maar dan na nog een keer proberen werkte het wel.
Openen wilde wel met de afstandsbediening en de knop in de deur ook.
Wanneer de auto niet vergrendeld is werkte de handgreep ook niet, na enige tijd in het zonnetje te hebben gestaan begon het spontaan weer te werken. Het is goed mogelijk dat het vocht is (na het wassen van de auto),of is het misschien toch een software probleem?
Morgen naar de dealer maar nu het werkt kunnen ze niet veel doen verwacht ik, is deze klacht ook bij jullie geweest of ben ik de enige op dit moment?

kleine update na dealer bezoek:
Er is geen foutmelding gevonden in de software, het water voorstel is niet gedaan door de dealer.....:unsure:
Wel is het advies gegeven om bij opnieuw uitval hier een filmpje van te maken om deze dan te kunnen voorleggen bij de importeur.
Ik had het inderdaad ook al gemeld op dit forum. De kofferdeksel van mijn Kodiaq MHEV heeft hetzelfde Moet zeggen dat het al een tijdje geleden is dat het niet meer open ging. Was bij mij geen verschil tussen water of zon. Dealer kon het niet vinden (computer gaf geen fout aan, geen vuil oid tussen de contacten). Als het weer voorkomt moet ik maar een fimpje maken.
 

Joepo

Nieuw lid
Hier een Kodiaq mHEV Business Edition met winterpakket, parkeerpakket en wegklapbare trekhaak.
Half juli opgehaald, de eerste die de (vrij grote) dealer hier afleverde naar eigen zeggen. Inmiddels zo'n 15k km mee gereden. Op zich - zelfs ondanks onderstaande- vind ik het best een fijne auto.

Tot nu toe meegemaakt:

Storing hulpsystemen
Cruise control werkt dan ook niet, 5 meldingen
Receptionist gaf telefonisch aan "dat ze niet zo van resetten houden, we lossen het liever op en resetten dan pas". Prima hoor, wat jij wilt.
Bij bezoek aan de garage is de boel desondanks direct gereset en werd aangegeven dat men met smart op een software-update wacht, bekend probleem. Ik zit nog op die update te wachten...
Capture.JPG

Zelfde storing hulpsystemen
Kwamen tijdens rijden 1 voor 1 tevoorschijn, verdwenen daarna ook weer direct

Volume radio niet te bedienen
Op zowel stuur, dashboard en scherm
Loste zichzelf na een paar minuten rijden weer op

Scherm niet te bedienen
Starten, andere bestuurder kiezen, rijden, Traffication melding komt en scherm reageert daarna nergens meer op, duurde 3 min. daarna weer ok. Lijkt op een melding die je moet bevestigen, maar dan niet zichtbaar is

Spiegels verstellen niet naar beneden bij achteruit rijden
Optie aanwezig en staat aangevinkt, heeft nooit gewerkt
Mijn fout, opgelost dankzij @hemi24 !

Ventilatie instellen (fan snelheid) werkt niet
1x voorgekomen - na starten weer ok

Knoppen op rechterkant van stuur reageren niet tijdens rijden
Wel de melding dat je te vaak indrukt (dus elektrisch wel ok), loste zichzelf na paar minuten weer op (filmpje)

Soms extreem gevoelige sensoren front-/side assist
Auto remt voluit bij optrekken vanwege auto op T-splitsing die al rechts van je weg rijdt
Je schrikt je het bekende lep-lazerus en gelukkig remden de auto's achter me ook direct, misschien wel op zijn front-assistsysteem...
Bij wachten voor rotonde ook meegemaakt. Vlot meekomen met het verkeer wordt wel spannend zo...

File-assistent werkt niet fijn bij... langzaam verkeer (file dus)
Abrupt remmen en accelereren, ik vind het onbruikbaar in veel gevallen. Ik zit meer met kromme tenen op te letten of hij wel op tijd remt, niet bepaald een assistent. Afstand groter instellen werkt niet echt beter.

Auto-Hold functie schakelt zichzelf soms spontaan uit
3x voorgekomen, je komt erachter bij bv. een verkeerslicht als je je rem loslaat en je auto min of meer onverwacht gaat rijden

Auto-Hold laat rem vaak iets te laat los
Geef je weinig gas, dan remt hij alsnog en hard ook
Geef je meer, gas dan rij je wel erg vlotjes weg zeg maar

Schokkerig rijden
Bij langzaam rijden schakelt de motor uit bij gas los (is ok), bij gas geven veroorzaakt dit een schok bij automatisch starten en weer koppelen van de aandrijving
Lijkt erger te worden

Rijden met voet van gaspedaal gaat te snel
Waardoor je dus bijna constant met je voet op de rem zit bij een file
Snelheid is zonder gas 9 km/h, bij koude motor soms >12 km/h. Net iets te snel naar mijn idee.
Bij vorige auto's met DSG nooit last van gehad.

Achterklep opent niet
Voetbediening werkt zeer matig, maar allang gewend van vorige auto's
Na contact uit-aan weer opgelost - 1x voorgekomen

Schokkerig inschakelen motor
Bij rijden schakelt de motor uit bij gas los (is ok), bij gas geven veroorzaakt dit een schok bij weer automatisch starten en koppelen aandrijving
Lijkt erger te worden

Schokkerig remmen
Remmen gaat vaak erg schokkerig ondanks constante druk op rempedaal, zowel bij regeneratie op zwak en automatisch
Lijkt erger te worden - super irritant voor mensen die met je meerijden en vragen waarom je zo achterlijk remt (en ze hebben gelijk)



De laatste opmerking stoort me verreweg het meest. Het lijkt net alsof je met je voet continu op het rempedaal zit te pompen tijden het remmen. Erg vervelend, ik heb het gevoel dat het de regeneratie is, maar weet het niet zeker. Kan ook zijn dat doordat de DSG steeds terugschakelt en dit niet erg subtiel doet. Ik rij nu ruim 9 jaar met DSG (Passat en Ateca), dus ik weet hoe goed het kan werken.

Collega heeft ongeveer dezelfde uitvoering, zelfde afleverweek. Heeft een pieptoon zoals in dit topic al eerder gemeldt. Is al veel naar de garage geweest, er is vanalles vervangen. Men is begonnen bij de aircopomp-koppeling, nu lijkt het de startdynamo te zijn, levertijd onbekend.

Dit is voor het eerst in lange tijd dat ik na aflevering niet door de dealer ben teruggebeld met de vraag of ik blij ben met m'n nieuwe aanwinst. Er wordt op gehamerd om dat te doen, vooral omdat de enquête kort daarna wordt uitgestuurd en ze de maximale score van je willen, wat ze ook gewoon aan je vragen.

Ik denk dat ik begin te snappen waarom ze me niet bellen deze keer...
 
Laatst bewerkt:

karma

Nieuw lid
pffff, ik geloof graag dat je op een update zit te wachten met al deze klachten. Niet normaal zeg. Dan mag ik mijn handen dichtknijpen...
 

Joepo

Nieuw lid
pffff, ik geloof graag dat je op een update zit te wachten met al deze klachten. Niet normaal zeg. Dan mag ik mijn handen dichtknijpen...
Ik realiseer me pas nu, na het maken van het lijstje, wat er allemaal gebeurd is :giggle:
Het is net of het een groot drama is, maar zo ervaar ik dat niet. Het is een fijne wagen, alleen is er nog wel wat werk te doen...
 

Joepo

Nieuw lid
Pffff, succes met deze lange lijst!

V.w.b. je rechter spiegel: in welke stand heb je de spiegelverstelknop staan?
Dank :giggle:

Zo:
Capture.JPG

1730117759491.png

Voor mij zou dit toch in de categorie drama vallen hoor, Jesus Christ wat een gedoe....
Ik ga ervan uit dat de meeste van deze problemen door software veroorzaakt zijn, het rem-probleem dan misschien niet.
Als je maar voldoende km's maakt en op genoeg knopjes drukt, kom je ze allemaal zelf ook tegen. Totdat er een nieuwe versie wordt uitgegeven. Hopelijk zelf te doen en hopen dat het niet weer nieuwe zaken introduceert.
 
Laatst bewerkt:

Joepo

Nieuw lid
Sommige ‘fouten’ kun je de wagen nu eenmaal niet aanrekenen:
Je ziet mij het woord fouten niet noemen, misschien doe ik wel dingen verkeerd. Met de spiegel in ieder geval wel, in de ‘R’ stand kantelt hij rechts inderdaad. Niet veel, maar het werkt, bedankt daarvoor.
Heb je toevallig ook nog tips voor die andere punten die ik heb opgeschreven? :giggle:
 

hemi24

Forumguru
@Joepo: helaas, geen directe oplossingen voor de andere problemen…

Nog wel wat tips voor je spiegel: 1x naar wens afstellen, zoals in de handleiding omschreven.

En de linker spiegel gaat ook niet meedoen, tenzij je een rechts gestuurde wagen gaat kopen…
 
Ik heb nu inmiddels een dikke 4500 kilometer met mijn Kodiaq PHEV gereden. In al die kilometers heb ik geen enkele van de door jullie gemelde storingen waargenomen. Productieweek van mijn auto was week 35. Misschien dat de problemen bij Kodiaqs van voor die periode zijn.
Wat wel blijft is de overgevoeligheid van de sensoren. Heb in die periode 3 keer echt een ingreep gehad zonder aanleiding en ongeveer 5 keer een collission warning zonder ingreep. Bij inparkeren is het bijzonder vervelend - zeker met die krappe parkeervakken tegenwoordig - dat de sensoren al op rood gaan als er nog een 40 centimeter ruimte is. Ben al een paar keer uitgestapt om te checken wat de afstand tussen auto en obstakel is. In mijn ogen was het altijd meer dan voldoende.
Ook irritant is de tijd dat de achteruitrijd camera aan blijft bij het voorwaarts wegrijden. Ik heb het niet getimed, maar het is voor mijn gevoel heel erg lang. Zeker als je meteen navigatie nodig hebt.
Ook valt mij op dat de auto nogal wat moeite heeft met het herkennen van verkeersborden, met name de juiste snelheid. Hierdoor is Travel Assist een vrij zinloze optie geworden in mijn ogen.

Voor de rest bevalt de auto mij heel erg goed. Ook al dat gezeur over een gebrek aan motorvermogen vind ik zo langzamerhand erg vervelend worden. Als je een auto kiest, dan zie je toch dat er staat bij de MHEV: 150PK en 250Nm. Dan kun je geen strepentrekker verwachten, of ben ik nou gek.
Bij de PHEV staat 204PK en 350 Nm. Ook hier meer dan voldoende maar geen strepentrekker. Als de accu leeg is, heb je sowieso nog maar de 150PK over, terwijl de auto aanzienlijk zwaarder is dan de MHEV.
Wat heel erg fijn is bij het rijden in de bergen (lege accu): Aanrijden naar haarspeldbocht, motor gaat naar elektrisch. Uit accelereren van de bocht gaat elektrisch waarna de verbrandingsmotor bijkomt. Erg comfortabel door het koppel dat dan voorhanden is.
Kortom: Aan vermogen gewoon genoeg. Wil je meer, dan moet je maar een Porsche Cayenne kopen.
Trouwens, het probleem van de motorisering ligt aan onze overheid en niet bij Skoda of PON. In Den Haag hebben ze nog steeds niet door dat de huidige generatie dieselmotoren veelal schoner is of minimaal net zo schoon als de benzinemotoren. En ja, ik had ook liever de dieseluitvoering gehad, maar ik ben met de PHEV ook meer dan tevreden.
 

Joepo

Nieuw lid
@RonKar Toen we de auto kregen, zijn we er vrijwel meteen mee naar zuid-Portugal gereden, denk zo'n 6000 km in 3 weken afgelegd. In die tijd had ik alleen de overgevoeligheid van de hulpsystemen, verder geen rare dingen.
Pas enige tijd en km's later merkten we rare dingen. Dus het kan bij jou nog komen :giggle:

Ben 1 punt vergeten op te noemen, kan het niet toevoegen in mijn bericht hierboven helaas: ik krijg vrij vaak de melding "Neem stuur over" als ik op de snelweg rijd. Als die weg recht is en je weinig stuurcorrecties maakt, dan komt die melding continu terug. Je moet dan steeds even aan het stuur zwengelen om te laten zien dat je het echt wel vast hebt. Dat word je ook best snel zat.
 
Ik ga het meemaken, of niet. :ROFLMAO:

Ik krijg bij lange ritten wel regelmatig de bemoeizuchtige mededeling dat ik moet pauzeren of koffie moet gaan drinken. Als die koffiepauzes nou te declareren waren bij Skoda, dan had ik er geen moeite mee, maar voor de rest wil ik dat graag zelf bepalen. :giggle:
 

karma

Nieuw lid
..... ik krijg vrij vaak de melding "Neem stuur over" als ik op de snelweg rijd. Als die weg recht is en je weinig stuurcorrecties maakt, dan komt die melding continu terug. Je moet dan steeds even aan het stuur zwengelen om te laten zien dat je het echt wel vast hebt. Dat word je ook best snel zat.
Dat "neem stuur over" komt bij mij niet zovaak voor. Als het al eens voorkomt, dan verplaats ik mijn hand(en) even (dus geen zwengel aan het stuur, want volgens mij zitten er sensors in het stuur) en is het over.

De overgevoeligheid van de sensoren tijdens het inparkeren herken ik wel, ik merk als je wat "mee-remt" dan wordt er niet ingegrepen.
Maar... als je volgens de auto iets teveel gas geeft en en loopt net iemand langs (of er staat iets), maar niet in de rij-lijn, dan wil de auto idd wel eens ingrijpen waarbij je denkt dat je tegen een betonnenmuur aanrijdt.
Dat is me ook wel eens overkomen bij het nemen van een rotonde, op de één of andere manier werd er gedacht dat er een auto voor me stond en ik de riemen spande aan en ik stond als een blok stil (erg vervelend)
 
Als ik gebeld wordt, lijkt erop als ik aan de rechter scroll wiel draai dat ik op mijn display achter het stuur in het rechter vakje dan kan opnemen of ophangen. Als ik scroll wordt het groen en als ik door scroll wordt het rood. Ik denk dat als ik een tijd niets doe een aantal seconden dat ik dan kan opnemen. Volgende keer als gebeld wordt ga ik er beter op letten. denk wel dat we op het goede spoor zitten. Update volgt weer.
 
Bovenaan Onderaan