Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Joepo

Nieuw lid
Heb ook een keer een actie gehad op de snelweg waarbij ik rustig uitrijdend naar een naderende file ging, een vrachtwagen achter me reed en uitvoegde. Hoop gepiep en op het dashboard een melding in het rood die ik me niet meer kan herinneren. De gordel werd tot standje ademnood aangetrokken. Apart om mee te maken. De vrachtwagen kwam inderdaad redelijk hard aanrijden, maar dit soort situaties zijn op de NL snelwegen ook weer niet heel uitzonderlijk. Je zit toch even heel raar te kijken wtf er aan de hand is.

Schiet me nog te binnen dat toen ik 5 gelijktijdige storingen had (de hulpsystemen dus) de app bleef volhouden dat alles dik in orde was.
 
@ebu, nog een update over het opnemen van de telefoon met het rechter scrol wieltje op het stuur.

Als ik gebeld wordt, lijkt erop als ik aan de rechter scroll wiel draai dat ik op mijn display achter het stuur in het rechter vakje dan kan opnemen of ophangen. Als ik scroll wordt het groen en als ik door scroll wordt het rood. Wanneer het groen is en ik druk op het scroll wieltje dan neem je de telefoon op vanaf jouw stuur. helemaal top dus. :)
 

Kodiak

Nieuw lid
Kodiaq sind juni, al heel vaak bij dealer geweest met de problemen van veiligheids systemen. En Skoda komt maar niet met update!!!
Er kwam iemand met de oplossing om zekeringen er uit te halen en na 20 minuten weer terug plaatsen. Welke zekeringen zijn dit, hoef ik niet iedere keer naar de dealer.
 
Laatst bewerkt:

Jeroen Middag

Nieuw lid
Ik heb gister mijn bestelling definitief doorgezet naar de leasemaatschappij. Na lang wikken en wegen ben ik voor de kodiaq gegaan (op papier de beste keuze) en niet weer voor een Toyota Rav4. Wat mij wel zorgen geeft is de problemen die ik in deze rubriek lees. Nu vraag ik me af hoe jullie dit ervaren? Als een sporadisch probleem waar je mee kan leven of zo iritant dat je spijt hebt van de kodiaq2? Ik heb na 5 jaar 0 problemen met de Rav4 gehad dus kan me moeilijk voorstellen hoe dat is.

Wat ik besteld heb is trouwens een kodiaq PHEV, bussiness ed. ,black magic met pano dak, trekhaak, winterpakket en acoustic pakket
 
Gisteren was het op weg naar Amsterdam een rit met de nodige meldingen. Eerst Front Assit, toen een SOS melding (nog geen idee wat het was/betekend) en toen nog een melding dat de "verkeersbordsignalering" niet werkte. Ik had op dat moment de zon vol op de voorkant van de auto. Meldingen gingen vanzelf weer weg. Op de terugweg totaal geen last meer gehad.
Wat mij ook opvalt is dat als je langzaam rijdt in Elektrische mode of op elektrisch tijdens hybride, dat het gaspedaal soms heel bokkerig reageert. Je kunt dan niet zonder een flinke schok optrekken. Als je in de file rijdt met ACC aan en je laat de auto zelf wegrijden, dan gaat het wel heel vloeiend.
 

verbaant

Actief lid
Ik weet niet of wij gewoon geluk hebben, maar hier eigenlijk geen problemen! Is het misschien zo dat het gros dat tevreden is geen vermeldingen hier doet? En daardoor lijkt het mogelijk erger dan het daadwerkelijk is….
 

Jeroen Middag

Nieuw lid
Mogelijk dat de eerst van de band rollende kodiaqs meer problemen hebben.. fijn te horen dat er ook mensen zijn die nog probleem vrij zijn.
 

johnboy

Donateur
Als ik het vergelijk met mijn vorige auro, de Enyaq, dan zag je daar flinke verschillen tussen modellen met en zonder storingen. Bezitters zonder storingen hoor je minder dan met. Ik heb 1 van de eerste PHEV's en behalve rempiep (ligt bij importeur) gelukkig verder geen problemen.
Storingen komen zowel bij Enyaq, Kodiaq, Octavia en Superb voor. Deel is bij Enyaq al opgelost is mijn ervaring, voor andere modellen weet ik t niet.
 
Heb deze storing gelukkig niet gehad. Wel 1 keer dat het navigatiescherm de hele rit op zwart bleef staan. en de waarschuwing dat de front assist niet werkt, omdat er nog vocht op zat op een koude morgen. Dat lost ook weer op na 5 minuutjes rijden.

Heb er inmiddels 7262 km mee gereden en echt wel tevreden mee.
 

Joepo

Nieuw lid
Ik heb gister mijn bestelling definitief doorgezet naar de leasemaatschappij. Na lang wikken en wegen ben ik voor de kodiaq gegaan (op papier de beste keuze) en niet weer voor een Toyota Rav4. Wat mij wel zorgen geeft is de problemen die ik in deze rubriek lees. Nu vraag ik me af hoe jullie dit ervaren? Als een sporadisch probleem waar je mee kan leven of zo iritant dat je spijt hebt van de kodiaq2? Ik heb na 5 jaar 0 problemen met de Rav4 gehad dus kan me moeilijk voorstellen hoe dat is.

Wat ik besteld heb is trouwens een kodiaq PHEV, bussiness ed. ,black magic met pano dak, trekhaak, winterpakket en acoustic pakket
Geen spijt, ondanks de lijst van zaken die nog niet ok zijn. De auto is gewoon nog niet af qua software.
Ik ga er wel vanuit dat het opgelost wordt. Dit is niet iets wat de dealer kan doen, dat moet bij Skoda vandaan komen. Hopelijk schiet dat een beetje op.
Overigens zou ik wel afwachten als ik zelf die 50k euro zou moeten betalen. Dit gevoel heb ik nog nooit bij een auto gehad overigens, altijd (vrijwel) probleemloos en met veel plezier in VW en Seat gereden.

Twee zaken storen me wel echt: de onverwacht heftige ingrepen (max. op de rem!) die de auto zo af en toe nodig vindt en totaal onterecht zijn en daarnaast het irritante schokkerige remgedrag dat soms weg is en dan ineens weer terugkomt.

Intussen alweer 2x een storingsmelding gehad van de hulpsystemen, na opnieuw starten alles weer ok.
Ook gehad dat er na het starten een andere bestuurder werd gekozen, terwijl hij daarover aan het nadenken was (dat duurt lang als je erop wacht) zette ik alvast de snelheidswaarschuwing en de lane-assist uit. Gevolg was dat ik de hele rit tegen het max. snelheid/lane assist-scherm links op het dashboard zat te kijken. Was niet weg te krijgen.
 
Ik rij sinds juni met een Kodiaq II - 1 van de eerste modellen die op de Belgische markt beschikbaar kwamen (Urban Explorer Edition, beperkt tot 200 stuks als lancering model/promo in België)

Ondertussen zit ik aan 11.000 km (waaronder een vakantie naar Zweden) en veel van de fouten die ik hier zie voorbijkomen heb ik inderdaad ook al ondervonden.

Te weten:
ACC/Assisted Drive heeft kuren
Soms wat abrupt remmen in files. Ook wat onvoorspelbaar gedrag wanneer de file verder rijd (soms volgt de auto, soms niet --> soms sta je 5 seconden stil en volgt de auto niet vanzelf en moet je kort het gas aantikken, andere momenten sta je minutenlang stil en volgt hij wel uit zichzelf....)

ACC/Assisted Drive geeft soms foutmelding en valt uit
Tijdens het rijden komt het voor dat er ineens een melding komt dat de ACC/Assisted Drive om wat voor reden "onbeschikbaar" is. Het valt dan uit. In sommige gevallen is het gewoon gelijk weer in te schakelen, in andere gevallen is het gewoonweg niet meer in gang te krijgen zolang je het contact niet een keer helemaal hebt afgezet.

Random foutmeldingen van de hulpsystemen
Geregeld komt er een melding dat hulpsysteem X of hulpsysteem Y onbeschikbaar is. Meestal verdwijnen deze meldingen ook binnen enkele seconden opnieuw zonder zichtbare impact.

Stuur overnemen melding
Eigenlijk is de lane assist bijna een autonome piloot. Natuurlijk mag dat wettelijk niet en moet je je stuur zelf in de hand houden. Alleen vind ik de detectie dat je je handen aan het stuur hebt niet echt prettig. Ik krijg zeer regelmatig meldingen dat ik 'mijn stuur moet overnemen' terwijl ik het gewoon in de hand heb. Komt volgens mij voort uit het feit dat ik mijn handen vaak gewoon op het stuur laat rusten en niet echt als een malloot continue aan het stuur lig 'te trekken'.
Heb dit besproken met de dealer en volgens hem zitten er geen sensors in het stuurwiel zelf (die de aanwezigheid van een hand merken) maar werkt de detectie op 'tegenkracht' op de stuuras. Als je dus niet regelmatig eens de lane-assist wat tegensturing geeft denk hij al snel dat je niet aan het stuur zit.....

Achterklep opent niet
Soms lijkt het of de knop in de achterklep gewoon niet aangesloten is. Koffer reageert totaal niet op die knop. Enige manier dat ik mijn koffer dan nog open krijg is door de knop op de afstandsbediening ingedrukt te houden. Herhaaldelijk op slot doen/ontgrendelen helpt niet. Is dan spontaan weer in orde als de wagen een tijdje vergrendeld stilstaat (bvb tegen volgende ochtend weer ok)

Plots uitvallen van het grote scherm
1x gehad dat tijdens het rijden het grote scherm in het midden helemaal uitviel en er een soort van plop geluid door de boxen klonk. Waarna het systeem helemaal herstarte en je terug op het welkomstscherm kwam dat je normaal ziet bij het aanzetten van het contact.
Het scherm (dashboard) aan het stuur bleef wel werken, maar daar kwam dan van alle hulpsystemen de ene na de andere foutmelding. Waarschijnlijk omdat het hele systeem aan het herstarten is. De auto bleef gelukkig wel gewoon rijden/bestuurbaar.


Mijn wagen is voor alle vermelde problemen overigens dinsdag binnen geweest bij de dealer, die eea wel wou nakijken nadat ik deze fouten had overgemaakt. Volgens hen hebben ze een software update gedaan en via de computer enkele parameters anders ingesteld.
Afwachten nu natuurlijk of dit enige verbetering brengt, 2 dagen is wat kort om al echt verschil te merken (wel geen problemen gehad in die 2 dagen nu)
 

Joepo

Nieuw lid
Stuur overnemen melding
Eigenlijk is de lane assist bijna een autonome piloot. Natuurlijk mag dat wettelijk niet en moet je je stuur zelf in de hand houden. Alleen vind ik de detectie dat je je handen aan het stuur hebt niet echt prettig. Ik krijg zeer regelmatig meldingen dat ik 'mijn stuur moet overnemen' terwijl ik het gewoon in de hand heb. Komt volgens mij voort uit het feit dat ik mijn handen vaak gewoon op het stuur laat rusten en niet echt als een malloot continue aan het stuur lig 'te trekken'.
Precies dat ervaar ik ook. Niet in de spits naar het werk, maar wel op een rechte weg op een rustig tijdstip. Juist dan is het fijn dat de auto redelijk autonoom rijdt, maar je moet dus zelf iedere zoveel seconden bewust even aan het stuur draaien. Een kleine subtiele beweging is niet voldoende, er is echt wat beweging nodig. Dan doe ik het wel helemaal zelf, anders heeft het weinig meer met autorijden te maken.

Heb je geen problemen met het remsysteem? Bv. wegrijden met Auto Hold dat niet echt vloeiend gaat?
 
Heb je geen problemen met het remsysteem? Bv. wegrijden met Auto Hold dat niet echt vloeiend gaat?

Dat is vooral wat wennen. Je merkt idd wel dat je wel "wat gas" moet geven om de Auto Hold te deactiveren, zeker in het begin als je dat niet gewoon bent durf je wel eens serieus vooruit te schieten.
Bij gewoon autorijden stoort me dit niet (meer?) maar bij maneuvers/parkeren kan het soms hinderlijk zijn, zeker als het op enkele centimeters aankomt.... Mijn oplossing: ik heb bovenaan het grote scherm bij de snelkoppelingen het Auto Hold activatie icoon toegevoegd. Als ik dan ga parkeren zet ik de Auto Hold met 1 tik even uit, waarna je via het rempedaal wel tot op de centimeter nauwkeurig en zachtjes kan doseren....
 

karma

Nieuw lid
Als ik rem dan gaat de auto-Hold aan.
Weet eerlijk gezegd niet als ik het hierna in neutraal zet of hij dan van AH afgaat. Niet geprobeerd… eerste keer een automaat . Vandaar de sneltoets aangemaakt.
 
In neutraal gaat de AH niet aan. Is in principe ook niet nodig, de AH is net om de auto stil te laten staan terwijl hij in versnelling staat.... (vroeger moest je met een automaat aan het licht heel de tijd je rem ingeduwd houden)

In de wasstraat idd auto in neutraal!

Maar AH gaat bij mij dus wel af via snelkoppeling op het scherm bij maneuvers.... dan kan je op de rem echt tot op een centimeter doseren, wat met AH aan echt niet kan
 

karma

Nieuw lid
Voor de wasstraat, net getest: Als ik rem gaat de AH aan. Zet ik de versnelling dan in N dan blijft de AH aan. Dus dan moet ik het handmatig uitzetten (daarom sneltoets gemaakt).
 
Bovenaan Onderaan