Kodiaq trekhaak achteraf

Mijn Kodiak 150pk TDI heb ik ook laten uitvoeren met een trekhaak. De issue is dat een standaard voorziening enkel is toegerust op fietsenrek of aanhanger, maar geen zwaardere belasting. Het terreingewicht laat toe dat de kodiaq zwaarder kan trekken maar standaard onvoldoende koeling kan leveren, daarop wordt nu geanticipeerd. Dat kan vanaf fabriek als jet het op tijd weet, achteraf zal het een duurder plaatje zijn!
Lees anders even de voorgaande 5 pagina's :deuk:

Even een update inzake mijn trekhaak;

De problemen kennende en wetende dat mijn Kodiaq al sinds juni ergens op een tasveld staat (geen idee waar, nooit gevraagd, het kan bij Skoda zijn, het kan bij Pon zijn en het kan ook bij de dealer zijn) en pas week 40 mag worden uitgeleverd van de leasemaatschappij. Heb ik het alvast aangekaart zodat ik niet meteen een week zonder de auto zit omdat deze door de dealer uit elkaar gesloopt moet worden en dus PON/dealer niet met de kosten voor vervangend vervoer zitten. Ik heb het kenbaar gemaakt bij mijn werkgever, mijn werkgever bij de leasemaatschappij en die weer bij de dealer/importeur.

Daaruit volgde dat de haak € 1700,- moest kosten en het leasebedrag ongeveer € 30,- per maand omhoog zou gaan. En de haak bij aflevering al geïnstalleerd zou zijn en niet meeliep in de cataloguswaarde/bijtelling.

Maar toen kwam het stukje wat ik niet meer snap (maar het zal allemaal wel)

We konden er ook voor kiezen om € 850,- te betalen, de haak gaat er af-fabriek onder, de haak komt er in de cataloguswaarde/bijtelling bij en mn werkgever betaalt het hogere leasebedrag (ongeveer € 15,- per maand) en compenseert de extra bijtelling met salaris. Daarvoor maar gekozen. Maar hoe het kan dat een haak af-fabriek wordt ingebouwd onder een reeds geproduceerde wagen voor hetzelfde bedrag als in de prijslijst is mij een raadsel.

Wellicht staat hij dus nog in Tsjechië bij de fabriek op het veld?

CDK

Forumguru
@badeerbeest, denk dat de door jou bestelde auto vergeven is aan een ander als zijnde voorraad auto en dat jij een vers geproduceerde mét af fabriek trekhaak krijgt :jaja: Let straks maar op je navigatie scherm, indien je een Columbus besteld hebt en daar geen fysieke knoppen meer op zitten dan heb je een 2018 model.

@badeerbeest, denk dat de door jou bestelde auto vergeven is aan een ander als zijnde voorraad auto en dat jij een vers geproduceerde mét af fabriek trekhaak krijgt :jaja: Let straks maar op je navigatie scherm, indien je een Columbus besteld hebt en daar geen fysieke knoppen meer op zitten dan heb je een 2018 model.

Dat ben ik op dit moment aan het uitzoeken. En dat is mij ook prima, maar alleen als deze daardoor niet later geleverd zal gaan worden dan dat mijn huidige contract afloopt. En in dit kader; heeft er iemand een goede afbeelding van "Energy Blue"

Bakboord1

Forumguru
image.aspx

Bakkertje

Forumguru
Hmm, dat lijkt een metallic lak @Bakboord1 terwijl in de configrator dit als unilak te boek staat..?

Wel een mooie kleur overigens, ik weet alleen niet of het op het formaat Kodiaq ook mooi staat..

Hmm, dat lijkt een metallic lak @Bakboord1 terwijl in de configrator dit als unilak te boek staat..?

Wel een mooie kleur overigens, ik weet alleen niet of het op het formaat Kodiaq ook mooi staat..
Ja die foto van dat balletje had ik ook gevonden. Lijkt daarop inderdaad een metallic lak. Zoek eigenlijk een paar goede fotos van een auto (niet per se een kodiaq)

@Badderbeest toch maar vast in de telefoon geklommen en moeilijk gedaan (pun intended) ipv gewoon een trekhaakje achteraf bestellen bij Pon webshop? ;)
Hah, neen gewoon gevraagd of het wellicht een goed idee is om het voor aflevering te regelen in plaats van na aflevering. Hoe dan ook, het verloopt sofar gewoon soepel. Al heb ik het idee dat ze "mijn" kodiaq hebben doorverkocht. Staat los van de haak, maar ik ben not amused als dat nu uiteindelijk toch tot vertraging leidt. Mn huidige leaseauto gaat per begin oktober van 20 naar 22% bijtelling om maar iets te noemen. En ze hadden ook even kunnen bellen. Enfin, eerst maar even uitvogelen wat er nu echt aan de hand is. Zal ik morgen wel horen.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Rataplan

Forumguru
Dit is niet alleen bij VAG auto's.
Ook bij Mercedes en BMW.

'Bestel dan ook gelijk je trekhaak!' denk ik dan.

M'n ouders hebben een nieuwe E-klasse ook meteen affabriek trekhaak besteld om dit te voorkomen.

Overigens een veel gemaakte denkfout is dat de trekhaak veilig is bij een botsing. Het is juist onveiliger!

Dit is niet alleen bij VAG auto's.
Ook bij Mercedes en BMW.

'Bestel dan ook gelijk je trekhaak!' denk ik dan.

M'n ouders hebben een nieuwe E-klasse ook meteen affabriek trekhaak besteld om dit te voorkomen.

Overigens een veel gemaakte denkfout is dat de trekhaak veilig is bij een botsing. Het is juist onveiliger!
In geval van een privéwagen zeg ik volmondig ja, in geval van een leaseauto zeg ik volmondig nee (welkom in belastingparadijs Nederland) En dat de koeling niet voldoet aan hetgeen wordt geadverteerd is niet het probleem van de consument maar die van de verkopende partij. Het is prima dat de koeling niet voldoet mits dat zeer duidelijk wordt gecommuniceerd. In het geval van de kodiaq adverteert men met een bepaald trekgewicht, staat er op de kentekenpapieren een bepaald trekgewicht, maar is in de praktijk het trekgewicht 0kg. Dat kan dus niet en vandaar dat Pon de meerkosten voor haar rekening neemt. Ze zal moeten. Hoe dat bij Mercedes werkt weet ik niet, maar als ze het daar ook zo aanpakken is de uitkomst gelijk. Enfin, de kodiaqs worden tegenwoordig met toerijkende koeling gebouwd en dus is er vanuit die optiek geen belemmering meer om te gaan voor een aftermarket haakje.

VanBokhoven

Senior Member
Inmiddels is mijn afspraak bij de dealer gepland om een afneembare trekhaak te monteren. Dit is niet de zwenkbare uit de webshop maar een afneembare. Deze kost rond de 800 euro ipv 1450. Natuurlijk los van de aanpassingen in het koelsysteem, maar dat is bij mij weggestreept. Er schijnt inmiddels ook een vaste trekhaak leverbaar te zijn.

Inmiddels is mijn afspraak bij de dealer gepland om een afneembare trekhaak te monteren. Dit is niet de zwenkbare uit de webshop maar een afneembare. Deze kost rond de 800 euro ipv 1450. Natuurlijk los van de aanpassingen in het koelsysteem, maar dat is bij mij weggestreept. Er schijnt inmiddels ook een vaste trekhaak leverbaar te zijn.
welke dealer als ik vragen mag?

VanBokhoven

Senior Member
@Badderbeest Huiskes-Kokkeler Enschede. Afneembare is door de servicemanager besteld bij de importeur, dus in principe zou elke willekeurige dealer dit moeten kunnen bestellen.

VanBokhoven

Senior Member
Nou, na 3 dagen sleutelen heb ik mijn Kodiaq weer in ontvangst genomen. Met een geinstelleerde afneembare trekhaak. Die niet bruikbaar is...waarbij de auto terug moet voor kalibratie van de ACC unit....en waarbij Virtual Pedal niet meer lijkt te werken. Man man, ze zeggen wel eens goedkoop is duurkoop.. Er is een Brink afneembare trekhaak gemonteerd die blijkbaar nogal nieuw is. De trekhaak is nog niet bruikbaar omdat hij nog niet is aangemeld in het CANBUS systeem. Daar schijnt een code voor nodig te zijn. Op dit moment is bij de importeur nog onbekend welke code dat moet zijn. Kan dagen tot weken duren :pieker:. Volgende week woensdag ben ik de auto weer kwijt aangezien de ACC unit gecalibreerd moet worden aangezien de halve auto is uitgebouwd. En die Virtual Pedal is ook wel een dingetje. Tot volgende week fijn rondrijden met allerlei waarschuwingslampjes. De afterservice manager "ja, u bent een beetje een proefkonijn". Fijn om te horen..

Bovenaan Onderaan