Wat maakt iedereen zich toch ongelooflijk druk om die trekhaak zeg. Er is niets aan de hand. Of je koopt hem af-fabriek voor € 850,- (wegklapbaar) of achteraf voor € 1.650,- (wegklapbaar) Of je haalt een aftermarket ding bij Brink ofzo voor € 550,- (vast) of € 700,- (afneembaar)
-
Keuze genoeg dus. Wie bang is voor de koeling betaalt achteraf 1650, wie niet bang is (want nergens staat überhaupt dat je geen trekhaak mag monteren) die betaalt 550 of 700.
De 850 af-fabriek is de beste keuze voor de particulier, 1650,700 of 550 voor de leaser. De 550 voor de werkgever.
-
Ik heb gekozen om de trekhaak na aflevering te nemen (niet wetende wat er tegen die tijd op de markt zou zijn) zodat het mij een paar honderd euro netto scheelt over de 5 jaar dat ik er mee ga rijden (5x12x€6,23 = € 373,80 netto) en dat ook zo besproken met mijn werkgever. De dealer heeft mij geadviseerd de trekhaakvoorbereiding niet te nemen "want dat is alleen een uitsparing in de bumper, en hebben ze verder niets aan" en het interesseert mij werkelijk geen zak of het een originele wegklapbare of aftermarket afneembare haak wordt en dus kies ik straks voor de aftermarket afneembare voor € 700,- Ik blij (€ 373,80 bespaard / € 75,- per jaar) werkgever blij, want € 150,- goedkoper dan een originele af-fabriek.
-
Skoda heeft geen voorbehoud richting mij gemaakt inzake de koeling. De dealer heeft dat ook niet gedaan terwijl hij mijn plannen kende, de leasemaatschappij hoor ik er niet over en bij de aftermarkettrekhakenboeren lees ik er ook niets over.
-
Met andere woorden; het koelprobleem is niet-existent. Een particulier forum is niet de plek waar dergelijke informatie vandaan moet komen en dus hoef ik daar ook geen rekening mee te houden.
-
Stel; in een extreem geval, dat mijn motor straks het loodje legt wegens aanhanger en te warm, dan is dat niet mijn probleem. Als particulier zit je daar niet op te wachten, maar mijn leaseauto is een werktuig die we huren/leasen. Als ie kapot is moeten ze hem maken, of een andere leveren. niet leveren = niet betaald worden.