Noord26
Forumguru
Hoe ga ik uitleggen voor iemand zonder werktuigboukundige achtergrond wat er nog meer correct moet zijn aan een naaf, dat wordt erg lastig. Het klinkt alsof er een afwijking zit in de rondheid, dus de naven zouden een afwijking kunnen hebben tijdens het draaiproces.
Het komt er op neer dat hij volledig rond moet zijn, evenals volledig haaks (de middellijn tov de buitenkant waarop de remschijf rust). Daar heb je wel wat specifieker gereedschap voor nodig om te kunnen meten. Sommige van deze metingen kunnen ook pas correct uitgevoerd worden als de naaf volledig gedemonteerd is.
Ik zou opteren voor zowel naaf- als remschijf vervangen. Dan elimineer je een hoop variabelen. Maar naven vervangen is lang niet zo snel gebeurd als een remschijf. Want die moeten volledig uitgelijnd gaan worden.. Dus ik heb zelf het vermoeden dat men nu reeds uit gaat van een foutieve basis. En vanuit een incorrecte basis zul je nooit een oplossing vinden.
Het komt er op neer dat hij volledig rond moet zijn, evenals volledig haaks (de middellijn tov de buitenkant waarop de remschijf rust). Daar heb je wel wat specifieker gereedschap voor nodig om te kunnen meten. Sommige van deze metingen kunnen ook pas correct uitgevoerd worden als de naaf volledig gedemonteerd is.
Ik zou opteren voor zowel naaf- als remschijf vervangen. Dan elimineer je een hoop variabelen. Maar naven vervangen is lang niet zo snel gebeurd als een remschijf. Want die moeten volledig uitgelijnd gaan worden.. Dus ik heb zelf het vermoeden dat men nu reeds uit gaat van een foutieve basis. En vanuit een incorrecte basis zul je nooit een oplossing vinden.