Kromme remschijven Fabia greenline

Canon-Eye

Forumguru
Een automaat rolt sowieso als je hem in N zet. Kruipen noemen ze dat
Nee hoor. Kruipen doet hij alleen in D of R, bij draaiende motor. In N rolt hij hoogstens op zwaartekracht, dus alleen op een niet-vlakke weg.
 

Chatslet

Forumguru
Voor zo ver ik weet (dan wel met Amerikaanse merken) moet de auto bij het starten ]in de P stand staan met de rem ingedrukt anders krijg je een melding "Consult owners manual: Shift to parking gear and engage brake" oid. Daarna kun je de rem los laten en blijft de auto stil staan. Wegrijden gaat alleen met ingedrukte rem via R, N richting D schakelen. Rem los laten in D of R doet de auto stapvoets voor/achteruit laten rollen en rem los laten in N laat de auto kruipen. Naar wat ik me heb laten vertellen is dat omdat bij R en D de koppeling volledig aan grijpt en er bij N olie tussen de platen stroomt waardoor er overdracht van beweging is. In de P stand zou de parkeerrem actief moeten zijn. Wanneer de auto rijd is het ook onmogelijk om hem in de P versnelling te krijgen. Let wel, dit is met Amerikaanse merken, met Europese automaten heb ik geen ervaring, die mogen we in de VS niet huren van de baas want dat kost geld.
 

Canon-Eye

Forumguru
rem los laten in N laat de auto kruipen.
Dan zal de DSG in m'n OII (135000km mee gereden) dus niet in orde zijn geweest, want die kroop absoluut niet als ik bij draaiende motor in N de rem losliet. Net zo min trouwens als de automaat van de directieBMW waar ik jaren geleden incidenteel mee reed, en diverse andere automaten waar ik in het verleden zo af en toe mee heb gereden.

Voor de volledigheid: onder "rollen" versta ik in dit verband dat de auto (ongeacht het type transmissie) hellingafwaarts beweegt als er geen remmende kracht wordt ondervonden. "Kruipen" echter is het zelfstandig rijden van een auto met automaat, bij stationair toerental. Dit kruipen doet hij niet in de P-stand (want dan is de boel geblokkeerd) en niet in N (want dan is er domweg geen aandrijving - noch vooruit, noch achteruit), maar wel in D of R. En dan kruipt hij ook helling-op, zoveel aandrijvingskracht zit er dan nog wel in.
Ook reuze handig met inparkeren trouwens, je hebt alleen het rempedaal nodig en je wisselt tussen D en R. In N gebeurt er dan echt he-le-maal niks!
 

Rallye

Forumguru
Voor zo ver ik weet (dan wel met Amerikaanse merken) moet de auto bij het starten ]in de P stand staan met de rem ingedrukt anders krijg je een melding "Consult owners manual: Shift to parking gear and engage brake" oid. Daarna kun je de rem los laten en blijft de auto stil staan. Wegrijden gaat alleen met ingedrukte rem via R, N richting D schakelen. Rem los laten in D of R doet de auto stapvoets voor/achteruit laten rollen en rem los laten in N laat de auto kruipen. Naar wat ik me heb laten vertellen is dat omdat bij R en D de koppeling volledig aan grijpt en er bij N olie tussen de platen stroomt waardoor er overdracht van beweging is. In de P stand zou de parkeerrem actief moeten zijn. Wanneer de auto rijd is het ook onmogelijk om hem in de P versnelling te krijgen.

De P blokkeert de versnellingsbak. De parkeerrem moet je dan zelf nog activeren (handrem of extra pedaal links). De reden dat de auto in de P moet staan en je de voet op de rem moet hebben is om te voorkomen dat de auto "vanzelf" wegrijdt, vooral bij de iets minder kundige rijder die links remt: als je in D staat en al gasgeeft en vervolgens de rem loslaat schiet de auto naar voren. Audi heeft hier slechte ervaringen mee..... In N (neutral) kruipt de auto niet (net als wanneer je een gewone versnellingsbak in de uit de versnelling haalt), in D (drive) wel, handig in de file.

Het sissen van velgenreiniger op je remmen zou dat niet met de hitte te maken kunnen hebben, maar met de inwerking van chemicaliën op het onbewerkte metaal van de remmen?

Het op de rem houden van de auto, ook een niet-automaat, na een forse remactie is soms niet te voorkomen. Het kan echter inderdaad leiden tot kromme schijven omdat op het punt waar de klauwen aangrijpen de hitte niet kan worden afgevoerd (en op de rest van de schijf wel). Ik kan mij voorstellen dat een auto met trommels achter de voorremmen extra belast, zodat deze extra warm worden en dus sneller krom worden?
 

Ronnie

Forumguru
Naar wat ik me heb laten vertellen is dat omdat bij R en D de koppeling volledig aan grijpt en er bij N olie tussen de platen stroomt waardoor er overdracht van beweging is.
Even OFF-topic;
Kleine correctie: Alle automaten worden aangedreven middels een koppelomvormer; dit is een soort trommel met schoepjes (bevestigd op het vliegwiel) welke dus het toerental van de motor heeft; in deze trommel zit een schoepenwiel wat aan de prise-as van de versnellingsbak zit.Geeft men gas dan zal door de versnelling van de olie in de trommel het binnenste schoepenwiel gaan draaien en zodoende de automaat aandrijven.
Een DSG bak is een heel ander verhaal; Hierin zitten 2 sets droge/natte plaatkoppelingen welke beurtelings door een computer aantrekken/vrijlopen middels hydraulische cylinders.
In feite is dus een DSG bak een volledig automatisch geschakelde handbak.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een DSG bak is een heel ander verhaal; Hierin zitten 2 sets droge/natte plaatkoppelingen welke beurtelings door een computer aantrekken/vrijlopen middels hydraulische cylinders
Maar kruipen doet-ie net als elke andere automaat. Waar komt dat dan vandaan?
 

Chatslet

Forumguru
Het sissen van velgenreiniger op je remmen zou dat niet met de hitte te maken kunnen hebben, maar met de inwerking van chemicaliën op het onbewerkte metaal van de remmen?

Nee het was wel degelijk koken en verdampen wat daar gebeurde.
 

Chatslet

Forumguru
Bij hybride auto's is dat sowieso ingeprogrammeerd anders snappen de amerikaanse bestuurders het niet.
 
4 oktober afspraak staan voor grote (60000 km) beurt. Heb aangegeven over de trillingen tijdens remmen en dat men de schijven en naven moet controleren. Hou jullie op de hoogte. Mijn dealer is Tigchelaar in Breda. Sibbele wie is jouw dealer? Ingeval van onenigheid over de garantie kan ik eventueel mijn dealer contact met hun op laten nemen.

raywa40...Excuus voor de late reactie!, hoe staat het er inmiddels voor met betrekking tot jou trillingen in de remmen?, bij mij zijn er nu voor de vierde keer ( inclusief de eerste fabrieksschijven ) nieuwe schijven op gekomen, mijn Dealer daar ben ik absoluut tevreden over!, deze mensen doen er werkelijk alles aan om dit opgelost te krijgen, en moeten zo nu en dan er zelfs zelf op toeleggen!, met Pon blijven ze in contact, dus raad ik jou aan om je Dealer te vragen om in ieder geval met Pon contact op te nemen, en om dan even fijntjes te verwijzen naar deze discussie ! ( Pon weet drommels goed waar de schoen wringt! ), ik wil het eerst even aan mijn Dealer vragen of hij er prijs op stelt om zijn naam te melden ( ik hoop dat je hier begrip voor hebt ) , maar zegt hij géén bezwaar te hebben , zal ik je het zo snel mogelijk laten weten!...maar nogmaals, er zijn hier in het verleden op dit forum tig mensen geweest met dit probleem , en voor zover ik weet allemaal, onder Garantie geholpen...dus even je Dealer "onder druk" zetten, en 'm contact met Pon laten opnemen !!.
 
raywa40...Excuus voor de late reactie!, hoe staat het er inmiddels voor met betrekking tot jou trillingen in de remmen?, bij mij zijn er nu voor de vierde keer ( inclusief de eerste fabrieksschijven ) nieuwe schijven op gekomen, mijn Dealer daar ben ik absoluut tevreden over!, deze mensen doen er werkelijk alles aan om dit opgelost te krijgen, en moeten zo nu en dan er zelfs zelf op toeleggen!, met Pon blijven ze in contact, dus raad ik jou aan om je Dealer te vragen om in ieder geval met Pon contact op te nemen, en om dan even fijntjes te verwijzen naar deze discussie ! ( Pon weet drommels goed waar de schoen wringt! ), ik wil het eerst even aan mijn Dealer vragen of hij er prijs op stelt om zijn naam te melden ( ik hoop dat je hier begrip voor hebt ) , maar zegt hij géén bezwaar te hebben , zal ik je het zo snel mogelijk laten weten!...maar nogmaals, er zijn hier in het verleden op dit forum tig mensen geweest met dit probleem , en voor zover ik weet allemaal, onder Garantie geholpen...dus even je Dealer "onder druk" zetten, en 'm contact met Pon laten opnemen !!.
 
Sibbele,

geen probleem voor de latere reactie. Ik heb mijn dealer vorige week nog een email gestuurd en reactie gehad dat het "in behandeling" is. Je mag de naam van jou dealer eventueel ook via een PM sturen als hij daar geen moeite mee heeft.
 

Chatslet

Forumguru
En ik ben dus ook aan de beurt met dit probleem. Trilling bij het remmen is er langzaam ingeslopen. Dacht eerst dat het aan de weg lag. Later merkte ik dat het trillen alleen bij hard remmen voor kwam maar het wordt nu steeds erger.
 

MacManiac78

Forumguru
Komt waarschijnlijk van de wiellagers vandaan. Laat je auto maar even onder het chassis optillen en dan in de versnelling zetten en gas geven. Als de vering en het wiel gaat schudden is een lager overleden waardoor je remmen kromgetrokken zijn.
 

w.r.

Lid
Lager kan inderdaad de oorzaak zijn maar de gevolgschade ligt vaak niet alleen richting de remschijven

Als die goed krom zijn trekken ze de naven mee en als die niet mee vervangen worden kan je remschijven blijven vervangen

Overigens in mijn opinie zijn met name die achter remschijven niet veel zaaks, niet geventileerd, erg dun uitgevoerd ,extreem zacht, vrijwel geen chroom in verwerkt, roestgevoelig en zeker niet gehard

Indien ze bij mij ooit vervangen moeten worden ga ik met zekerheid niet naar skoda waar ik de hoofdprijs betaal voor in mijn ogen een zeer discutabele uitvoering

In dat geval zal ik kiezen voor geharde schijven met een extreem zachte remblok van bijvoorbeeld Lucas
 

MacManiac78

Forumguru
Bij mij is het rechter wiellager vervangen en de remschijven en blokken voorin. Nu nog geen 10k verder heb ik inderdaad alweer het gevoel dat het trillen langzaam aan terug begint te komen. Wielnaven dus..... zie zien me weer komen bij de dealer..... :banghead:
 

MacManiac78

Forumguru
Deze keer zijn de remschijven op de auto afgedraaid. Ik ben van mening dat de kromme schijven een gevolg is van iets anders wat niet helemaal lekker zit.
(Voorbeeldje) Een kromme aandrijfas en dan op de auto afdraaien, dan klapperen de remmen (tijdelijk) niet meer. maar blijft het wiel wel "flapperen".
Ze denken nu aan een hoogteslag in de band. Naar mijn idee kan een hoogteslag in de band niet voor kromme remschijven zorgen.

Toevallig vanmorgen wederom een afspraak gemaakt om wederom naar de wielophanging etc. te laten kijken. Naar mijn idee zit het "hobbeltje" namelijk in m'n as.
 
Bovenaan Onderaan