Je had dat opnieuw afdraaien niet moeten accepteren daar kan een eventuele onbalans alleen maar versterkt mee worden als het foutief gedaan wordt en wellicht zijn de schijven dunner geworden en dan zijn ze nog veel gevoeliger voor krom trekken al dan niet op termijn
We moeten wat meer dingen weten is er sprake van bonken of trilling bij standaard rijden en of uitsturen
Zijn de schijven na afdraaien direct bekeken op verschil remwerking links en rechts, meer als een bepaald percentage zou trouwens direct afkeur APK geweest zijn
Zijn de eerste keer na vervanging schijven direct gekeken naar of de schijven nu wel recht waren, dus direct de klok er op
Overigens spoorstangen en aandrijf assen zijn totaal wat anders, de ene is je aandrijving en de ander bepaald de rijrichting en laten je wielen draaien bij uitsturen
Is de homokineet open geweest
Ik reageer even zo, zodat de reacties elkaar niet kruizen.
Ik hoor niets aan de auto…. of het bonken of trillen is, dan is bonken wellicht een betere benaming.
De 1e keer zijn de schijven en blokken vervangen, de tweede keer is er gekozen voor OP DE AUTO afdraaien. (Onbalans is dan niet uit de "as" maar wel uit de remschijf.)
Of de homokineet is open geweest kan ik je helaas ook niet zeggen.
Dit is weer ongeveer 5 a 6000 km "goedgedaan", maar nu weer bij stevig inremmen is de kromme schrijf weer voelbaar.
Of er een klok o.i.d. is opgezet, dat is me allemaal onbekend. Ze hebben mijn auto 4x een hele dag ter beschikking gehad en wat er allemaal gebeurd, daar heb ik geen weet van.
De trilling is gedurende het rijden en uitsturen bemerkbaar. De trilling is er eigenlijk altijd, maar na wat bochtenwerk kan het ineens verergeren en daarna weer wat afzwakken. Mij is verteld dat de onbalans na bochten negatief en positief bij elkaar gebracht kunnen worden en dat als de wielen juist in dit "moment" tegenover elkaar staan, dat de trilling dan het hevigst of het minst aanwezig is. (En dat is denk ik bij mij ook het geval.)
Toen de auto in de brug hing is een slinger waargenomen. Of deze in de band, in de velg of in de as (o.i.d.) zit, kon niet met zekerheid worden gezegd. Ik neem aan dat dit middels een gereedschap te meten moet zijn. Maar daar heb ik helaas geen verstand/weet van.
Inmiddels heb een een garagebedrijf gevonden die mij helpen wil in de zoektocht, maar wat zijn nou eigenlijk de grenzen van toelaatbaar?
Ik ben al eens de boer opgegaan….
Ik heb me eens laten vertellen dat als er meer dan 40 gram aan een velg geplakt moet worden, dat de velg eigenlijk krom is. Op 1 zijde van een velg moest 60 gram en aan de overzijde nog eens 15 gram.
Op die velg is toen ook een soort arm met een naald gezet. die meer dan een mm uitslag vertoonde. (De naald ging meer dan 1 maal klokje rond.) Mmmm ik bedenk me net…. is dat de klok die je bedoeld?
Als het de velg zou zijn…… stel….. kan die een lager en remschijven kromtrekken? Ik wil niets uitsluiten, het zou wat mij betreft best (slechts) een velg kunnen zijn. Waar ik dan alleen bang voor ben is dat men zeggen zal dat het aan mijn eigen rijgedrag liggen zal en ik alsnog zelf voor de kosten op zou moeten draven.
Wat ik heel bijzonder vind, is dat ik ruim 40k geen enkel probleem aan de auto gehad heb, en nu binnen 15k tot driemaal toe kromme remschijven heb…. ik blijf dan ook zeggen, er s IETS "krom".
Deze touwtrekwedstrijd tussen mij en de dealer, had ik helemaal niet gewild. Ik ben slechts van mening dat het opgelost moet worden.