Kromme remschijven Fabia greenline

ooievaar123

Nieuw lid
Ik heb 50.000 kilometer gereden met mijn greenline. Nu al 6e set remschijven. Altijd na paar 1000 kilometer krom. Werd er gek van. Ook 1 maal laten afdraaien, hielp niets. Twee maanden terug ongeval gehad met mijn greenline, is nieuwe voorwielophanging onder gekomen, inclusief nieuwe voorwielophangrubbers. Probleem lijkt verholpen, is nu nog steeds trillingvrij. Heb het vermoeden dat euvel ligt aan slechte voorwielophangrubbers. Dit hebben meerdere rembedrijven mij ook verteld.
 

MacManiac78

Forumguru
Je had dat opnieuw afdraaien niet moeten accepteren daar kan een eventuele onbalans alleen maar versterkt mee worden als het foutief gedaan wordt en wellicht zijn de schijven dunner geworden en dan zijn ze nog veel gevoeliger voor krom trekken al dan niet op termijn

We moeten wat meer dingen weten is er sprake van bonken of trilling bij standaard rijden en of uitsturen

Zijn de schijven na afdraaien direct bekeken op verschil remwerking links en rechts, meer als een bepaald percentage zou trouwens direct afkeur APK geweest zijn

Zijn de eerste keer na vervanging schijven direct gekeken naar of de schijven nu wel recht waren, dus direct de klok er op

Overigens spoorstangen en aandrijf assen zijn totaal wat anders, de ene is je aandrijving en de ander bepaald de rijrichting en laten je wielen draaien bij uitsturen

Is de homokineet open geweest


Ik reageer even zo, zodat de reacties elkaar niet kruizen.
Ik hoor niets aan de auto…. of het bonken of trillen is, dan is bonken wellicht een betere benaming.
De 1e keer zijn de schijven en blokken vervangen, de tweede keer is er gekozen voor OP DE AUTO afdraaien. (Onbalans is dan niet uit de "as" maar wel uit de remschijf.)
Of de homokineet is open geweest kan ik je helaas ook niet zeggen.
Dit is weer ongeveer 5 a 6000 km "goedgedaan", maar nu weer bij stevig inremmen is de kromme schrijf weer voelbaar.
Of er een klok o.i.d. is opgezet, dat is me allemaal onbekend. Ze hebben mijn auto 4x een hele dag ter beschikking gehad en wat er allemaal gebeurd, daar heb ik geen weet van.
De trilling is gedurende het rijden en uitsturen bemerkbaar. De trilling is er eigenlijk altijd, maar na wat bochtenwerk kan het ineens verergeren en daarna weer wat afzwakken. Mij is verteld dat de onbalans na bochten negatief en positief bij elkaar gebracht kunnen worden en dat als de wielen juist in dit "moment" tegenover elkaar staan, dat de trilling dan het hevigst of het minst aanwezig is. (En dat is denk ik bij mij ook het geval.)
Toen de auto in de brug hing is een slinger waargenomen. Of deze in de band, in de velg of in de as (o.i.d.) zit, kon niet met zekerheid worden gezegd. Ik neem aan dat dit middels een gereedschap te meten moet zijn. Maar daar heb ik helaas geen verstand/weet van.
Inmiddels heb een een garagebedrijf gevonden die mij helpen wil in de zoektocht, maar wat zijn nou eigenlijk de grenzen van toelaatbaar?
Ik ben al eens de boer opgegaan….
Ik heb me eens laten vertellen dat als er meer dan 40 gram aan een velg geplakt moet worden, dat de velg eigenlijk krom is. Op 1 zijde van een velg moest 60 gram en aan de overzijde nog eens 15 gram.
Op die velg is toen ook een soort arm met een naald gezet. die meer dan een mm uitslag vertoonde. (De naald ging meer dan 1 maal klokje rond.) Mmmm ik bedenk me net…. is dat de klok die je bedoeld?
Als het de velg zou zijn…… stel….. kan die een lager en remschijven kromtrekken? Ik wil niets uitsluiten, het zou wat mij betreft best (slechts) een velg kunnen zijn. Waar ik dan alleen bang voor ben is dat men zeggen zal dat het aan mijn eigen rijgedrag liggen zal en ik alsnog zelf voor de kosten op zou moeten draven.
Wat ik heel bijzonder vind, is dat ik ruim 40k geen enkel probleem aan de auto gehad heb, en nu binnen 15k tot driemaal toe kromme remschijven heb…. ik blijf dan ook zeggen, er s IETS "krom".
Deze touwtrekwedstrijd tussen mij en de dealer, had ik helemaal niet gewild. Ik ben slechts van mening dat het opgelost moet worden.
 

w.r.

Lid
met die trilling\bonken die je al standaard hebt met name bij uitsturen gok ik op de binnen zijde homokineten aan de versnellingsbakzijde en komt wellicht uit de bak, maar goed ik ga niet spelen voor de slechte boodschapper je weet hoe het in de oudheid daar mee afliep

In mijn optiek is er sprake van een defect aan een draaiend deel, zodat de triangels afvallen

Dat je steeds meer last van ging krijgen is ontstaan door het afdraaien, ze namen de onbalans gewoon mee en probeerden dat aan het einde te compenseren

Overigens 60 gram is wel erg veel, eigenlijk veel te veel Als de velg slechts 1 mm zou hebben dan is er dus sprake van erg veel onbalans in de band maar ik geloof niet in een verband tussen de band en je trilling

Ik gok op binnen zijde homokineten, door het klapperen zijn de buiten zijde homokineten en wellicht de as einden beschadigt en dat zet zich door naar de naar de naaf en die neemt weer de schijf mee

Persoonlijk geloof ik niet rubbers en triangels in deze omdat je de trilling ook al hebt zonder remmen Het is 100% zeker een draaiend deel
 

MacManiac78

Forumguru
De velg kan natuurlijk ook krom zijn. Dat zou de uitslag van 1mm en het vele lood kunnen verklaren. Maar…. neemt een kromme velg een remschijf mee?
 

w.r.

Lid
Ik denk van niet zeker niet bij 1 mm, maar als je iets wil testen haal je een andere stalen 15 inch velg en kijkt of het bonken en trillen weg is maar ik geloof er niks van en denk dat die trilling resp. bonken blijft
 

MacManiac78

Forumguru
Dat is ook iets wat ik ga laten uitzoeken, door een LM velg van achter links voor te laten monteren en dan opnieuw te laten meten. Als het dan blijft dan zit de afwijking niet in de velg maar elders.
 

MacManiac78

Forumguru
Inmiddels een nieuwe set banden op de vooras gehad. Het bonken bleef. Daarna de winterset eronder laten monteren. (Banden op stalen velgen) ook nu blijft het bonken/trillen.
Inmiddels denkt een andere garage aan een kromme aandrijfas. Maar ik mag dit van mijn dealer zelf aantonen. Ik dacht slim te zijn door dit aan een bedrijf te vragen met een digitale (laser) uitbalanseer waterpas. Maar die willen de waterpas (van minimaal 5000,-) niet op een draaiende as monteren. Dus...... de vraag is.... hoe kan het mankement worden aangetoond. Het agaragebedrijf zegt me.... alle draaiende onderdelen om de beurt laten vervangen, maar dit zal een hoop tijd en geld gaan kosten.
Ondertussen eet het al wel mijn banden op. Want toen mijn wielen van voor naar achter (en vice versa) gingen, trok de auto enorm naar rechts!
 
Ik zit met verbazing al deze "ellende" te lezen!.
Heb zelf ook al deze problemen met onze Fabia-Greenline gehad, maar ben (vorig jaar) februari overgestapt naar een Roomster....naar alle tevredenheid ( tot nu toe)!

Ik reageer eigenlijk omdat ik nog steeds in déze mijn interresse heb, en eigenlijk niet begrijp dat er nog steeds geen terugroep aktie/ cq een groep gedupeerden zich heeft georganiseerd!?...( of dit is wel gebeurt , ? en heb ik iets gemist?, want dit kan toch niet, dit speelt al jaren! '

Heb zelf destijds 4 keer andere schijven laten vervangen ( incl de originele ) , ik weet van mijn dealer dat degene die nu met deze Fabia rijdt geen problemen heeft, ik zal eens precies vragen wat er ná mijn inruil aan de auto gedaan is en zal het hier terzijnertijd posten!
 

MacManiac78

Forumguru
Mij is verteld dat wielnaven wel eens slordig geperst worden en dit in een trilling kan resulteren. Daar lang genoeg mee doorrijden en je remschijven gaan krom.
Mij is nu verteld dat ik de aandrijfas en fuseelichaam dien te (laten) vervangen en dat dit minimaal 800,- zal gaan kosten.
 

w.r.

Lid
Kijk ik ben langzamerhand al een beetje kwijt wat men indertijd wel of niet draaide om de slag er uit te krijgen

Misschien is de zaak inmiddels wel zo uitgelubberd dat je zelfs met een homokyneet of bakschade rekening moet houden

Mijn advies zou zijn laat een inspectie rapport maken en stel de dealer in gebreke, ik zou in het midden laten welk onderdeel wel of niet defect is het is tenslotte aan de expert uit te zoeken waar het technisch gebrek ligt Op basis van een functioneel gebrek zou ik willen redeneren naar een technisch gebrek en aan de dealer is dat op te lossen, hoe interesseert je niet Wil die niet mee werken direct dagvaarding erop

Ik geloof dat (te) velen hier tot het einde toe opteren voor een poldermodel, eeuwig discussiëren met de dealer en Pont automobielen onder het genot van een kopje thee maar het poldermodel leidt tot niets en zeker niet met Pon automobielen waarvan de discutabele reputatie toch inmiddels voor velen duidelijk moet zijn
 

Jente

Nieuw lid
Ik was na bijna 40.000 km toe aan het 3e nieuwe setje remschijven (incl. originele dus 4). De hele auto is nog eens onderzocht, maar het zou komen "door krachten van buiten". Aan de Skodadealer ligt het niet, maar Pon wil gewoon niet over de brug komen.
Ook de ECG-klep is reeds vervangen vorig jaar: dit viel wel onder de garantie van Pon.
Heel jammer, maar ik was het zat en heb mijn auto ingeruild voor een bijna nieuwe auto bij een andere garage van een ander merk, die er overigens ruim €1500,-- meer voor gaf dan de Skodadealer. Een gemiste kans voor Skoda, want de auto zelf beviel prima.
Overigens rijd ik al 40 jaar en heb nog nooit kromme remschijven gehad. Dit was mijn eerste nieuwe auto en had dit probleem. Wat ik mij wel afvraag, is of het misschien ligt aan een bepaalde partij auto's. Deze had nl. maar een levertijd van 3 weken, , terwijl er een wachtlijst van zeker 4-5 maanden was in begin 2011: toen waren ze niet aan te slepen, en kwam direct uit de fabriek (?). Je had ook geen keus over welke kleur of andere opties.
 

MacManiac78

Forumguru
Inmiddels ben ik erachter wat bij mij voor kromme remschijven zorgt. De aandrijfassen zijn KROM. De assen zijn af fabriek gelast en deze verbinding vertoond een kleine hoek, met als resultaat dat zowel links als rechts een afwijking op de velg meetbaar is. Dit betekend dat de remschijf eveneens op wisselende momenten heter wordt, waardoor de schijven gaan torderen.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
[...] terwijl er een wachtlijst van zeker 4-5 maanden was in begin 2011: toen waren ze niet aan te slepen, en kwam direct uit de fabriek (?). Je had ook geen keus over welke kleur of andere opties.
Ik heb inderdaad begin januari besteld en op 24 mei de aflevering beleefd. Maar wel in de kleur en met precies die opties die ik wilde, dus die laatste zin klopt niet!
 
@MacManiac78:

Bedankt voor de info.

Bij mijn auto is het nog niet opgelost. Voor het eerst problemene gekregen bij een stand van ca. 80.000 km. kilometerstand is bijna 190.000 km. Auto is trouwens van september 2010.

Ik dacht onlangs ook dat het aan een aandrijfas lag. Tijdens het rijden trilt het stuur, vandaar bij de aandrijfas uitgekomen. De auto bij een garage in de buurt op de brug en het was duidelijk zichtbaar dat er een "slag"" in zat bij het ronddraaien van de aandrijfas rechtsvoor. Linksvoor was dit minimaal.

Dit onderdeel is echter behoorlijk duur, vandaar besloten om alleen rechtsvoor te vervangen, met een aandrijfas van de sloop (fabia met 11.000 kilometer).

Echter de trillingen tijdens het rijden zijn niet weg geweest en de trillingen bij het remmen zijn al weer behoorlijk terug, dus ik was meer dan ten einde raad.

Nu ik jouw bericht lees, ben ik benieuwd hoe ik kan vaststellen dat er sprake is van een kromme aandrijfas. hoe heb je dit precies gemeten?

En had ik dus ook links moeten vervangen?
 

Jente

Nieuw lid
Reactie op Canon-Eye:
U heeft dus zo'n 5 maanden moeten wachten en kon kiezen uit verschillende opties. Dit is wat ik ook aangaf in mijn bericht. En ik wachtte 3 weken en kon niet echt kiezen. Dit maakte ons overigens niet veel uit.
 

MacManiac78

Forumguru
Mijn aandrijfassen gaan nog onder de auto uit en worden door een bedrijf in Amsterdam op een testbnk ingespannen en bemeten. Het rapport wat hieruit volgt wordt door rechtsbijstand als bewijsmateriaal aangevoerd. Indien ik aan nieuwe assen toe ben, dan haal ik deze voor minder dan de helft NIEUW uit Duitsland.
 
Hoe weet je dat de aandrijfassen krom zijn, terwijl ze nog niet op de testbank zijn geweest?

Ben trouwens wel benieuwd naar dat adresje in Duitsland.
 

Canon-Eye

Forumguru
Reactie op Canon-Eye:
U heeft dus zo'n 5 maanden moeten wachten en kon kiezen uit verschillende opties. Dit is wat ik ook aangaf in mijn bericht. En ik wachtte 3 weken en kon niet echt kiezen. Dit maakte ons overigens niet veel uit.
Dan heb ik je verkeerd begrepen.
Het maakte mij ook niet uit: de dealer heeft mij voor de overbrugging een Fabia hatchback uit 2002 ter beschikking gesteld met slechts 63000 km op de klok. Dat wil zeggen: ik heb 'm gekocht voor weinig met de afspraak dat hij 'm voor maar ietsje minder (€400 verschil als afschrijving) zou terugnemen bij aflevering van de nieuwe. Dat het 5 maanden zou duren (en dat ik er door omstandigheden in die tijd ruim 20.000km mee zou rijden) konden we allebei niet voorzien, maar dat deed aan de afspraak niets af.
Ik heb dus erg goedkoop gereden... :maakmegek:
 

Vlaar032

Senior Member
Soms lopen de blokken iets te hard aan. Garages bezuinigen nogal eens op gewoon huis-tuin-en-keuken werk en kopervet. Dan rossen ze gewoon die blokken in de houder, zetten hem terug op de schijf en wegwezen.
De remklauw moet ook nog goed gangbaar gemaakt worden en bij nieuwe schijf en blokken (maximale dikte) lost-ie de blokken soms niet genoeg. Gevolg: schijf heet en als je hem stil zet trekt hij krom omdat door het blok/klauw de warmte iets sneller wegloopt dan in de rest van de schijf. Als de remblokhouder alsnog door gangbaar maken en kopervet niet goed lost moet hij gereviseerd of vervangen worden. Belangrijk is ook om de 2 jaarlijkse vervang termijn voor remvloeistof te volgen, omdat er anders vocht in kan komen bij de zuiger met roest als gevolg. Tsja dan lost-ie ook niet goed meer. :nono:

Je kan het gewoon voelen, de hitte bij een wiel net na stilstand als het mis is. Handje er even bij houden...
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Vochtgehalte in de remvloeistof is eenvoudig te meten in de garage. Ik heb nog nooit geweten dat deze werkelijk na 2 jaar vervangen wordt.

Is een veiligheidsitem, daarom dekken fabrikanten zich op deze manier in.

In de praktijk reken je maar op 4 jaar ipv de voorgeschreven 2.
 
Bovenaan Onderaan