Kromme remschijven Fabia greenline

Ben helaas ook een ervaringsdeskundige vwb kromme remschijven. Mijn fabia is van september 2010. Het gezeur begon bij 75.000 km (dit was nog in de garantieperiode). Nu staat de teller op 142.000 km. In totaal zijn de remschijven vier keer vervangen. Volgende week heb ik een afspraak om wederom de remschijven te laten vervangen. Bij de laatste vervanging zijn er nieuwe remblokken, nieuwe remschijven en nieuwe remnaven opgekomen. Dit alles onder coulance ivm aflopen van de garantie. Helaas is tot op heden het probleem nog niet opgelost.

De auto trilt enorm bij het afremmen. Ook tijdens het rijden voel ik een lichte tril. Mijn skoda dealer (Van Heukelem) werkt tot nu toe constructief mee, Pon doet erg moeilijk.

Pon heeft nu voorgesteld om zowel de vooras als de achteras te demonteren en onderdeeltje voor onderdeeltje te bekijken om het euvel te kunnen vinden, maar weigert zelf de rekening te betalen. Van Heukelem is hier nog mee bezig.

Zelf ben ik er helemaal klaar mee. Naast de EGR-klep, storingslamgje licht, nu dit gezeur met de remschijven, is mijn mening over Pon en Skoda niet al te positief. Ik hoop dat volgende week het euvel ontdekt wordt, al heb ik daar weinig hoop op.

Als de oorzaak is gevonden, dan meld ik het hier.
 
Laatst bewerkt:

MacManiac78

Forumguru
Ik zeg kromme aandrijfas(sen) voortrein! (Maar misschien weet iemand anders wat de oplossing is)
Als ik in de geschiedenis van de Fabia kijk, dan zie ik deze met regelmaat terugkomen.
(Al vanaf Fabia I)

Houdt ons op de hoogte!

Zaken die tijdens de garantieperiode zijn aangegeven en nog niet verholpen zijn, daar blijft de garantieregel voor gelden hoor! Laat je niet afschepen.
 
Dat laatste ben ik zeker niet van plan.

Wat nog wel het vermelden waard is het volgende: Naar aanleiding van een tip heb ik afgelopen week een ritje gemaakt van ca. 10 kilometer en de rem praktisch niet gebruikt, voornamelijk geremd op de motor. Bij thuiskomst waren de remschijven gloeiend heet. Het lijkt er dus op dat de remschijf aanloopt en/of dat de remklauw blijft hangen.

Mochten er ontwikkelingen, dan meld ik het hier.
 

MacManiac78

Forumguru
Voor je thuiskwam heb je vermoedelijk geremd. Metaal en frictie geeft veel hitte af. Tenzij je tot stilstand bent aan komen rollen en de schijven GLOEIEND waren, is dit een deugdelijk onderzoekje geweest.
 

Fabje

Lid
Lees dit hier en bij de buren, om de haverklap. Allemaal Greenline gerelateerd? Zit al mijn hele leven in de techniek, dit lijkt echt op een verderop gelegen tolerantie probleem. Eigenlijk schreeuwt dit om diepere analyse.


-Ik heb bouwjaar 2009 met 14" gelukkig nooit gehad dit probleem.

-Wat is er veranderd in de constructie van latere modellen tov die van 2009?
-komt het voor op alleen Greenline of ook bij andere?
-Is er een onderstelwijziging geweest?
-Door welke subfirma bv zijn de assen en of powertrains gebouwd, soms kopen die auto fabrieken gewoon wat in.
-Kan mij herrineren dat bij de Golf Manhatten serie er allemaal slechte steekassen in zaten. Ook een sub leverancier.
 
Dit moet toch bekend zijn bij Pon?

Er wordt op dit moment nagedacht over een oplossing. Wellicht een andere auto.
Ik ben ondertussen echter zo huiverig over Pon, dat ik ernstig twijfel of ik ooit nog wel een auto wil, die onder het Pon-concern valt.

Bizar hoe zo'n grote jongen het spel speelt en compleet over je heen loop als individuele klant.

Zou goed kunnen dat het één keer Pon was en nooit meer Pon.

Wordt vervolgd...
 

Fabje

Lid
Met Pon en iedere andere importeur zal je dit soort dingen hebben. Logisch dat mensen weg lopen bij een merk. Dat weten ze en calculeren ze in, daar tegenover staat hun reclame en merk "branding" ook doen ze zo veel mogelijk aan wat ook olie maatschappijen doen"greenwashing" zich beter voor doen dan ze zijn.
Onze kennis had destijds een hyundai, alleen maar ellende. Tot dat bekend werd dat ze in die pony(ies), van toen, Mitsubishi motoren hadden die daar waren afgekeurd en niet door de keuring kwamen vanweg de slechte passingen. Zo zijn de korianen begonnen met auto's bouwen, dus voor mij nooit een koreaan meer en de citroen die ik had een Xantia was ook een rampenbak, koste mij 5500.- in vier jaar aan reparaties.



Zo, na dit verhaal vraag ik mij af hoe pakt een forum dit aan? Waar zitten de engineers, monteurs, itérs en advocaten? Of welmouwen oprollen!!?? Er zijn vast wel goede ideeen hoe je dit inkaart brengt,

laten we eens beginnen met een tijd lijn:

Maak een vast topic:
-vul hierin de productie datum van je auto, ook daarneven serie nummers en data van onderdelen. Wat valt er uit op te maken.
-welke banden zaten er onder die serie?
-op je auto delen, zeker bij nieuwe, zitten vaak labels, serie nummers ed.
-Wat je gaat missen is de zakelijke rijders die de greenline hebben, die zal het worst wezen met all in onderhoud.

Als je hiermee kunt zeggen na verloop van tijd, ook van juist de niet probleem gevallen, bij genoeg deelname dit klopte er niet met de hele serie. dan heb je recht van spreken en zeker meer. Maw je staat niet alleen meer en kunt echt gaan dreigen met nederlands consumenten recht. Denk dat ook Pon en Skoda niet zitten te wachten op een civiele zaak waarbij je de auto pers uitnodigd.

Pon zou alles goed moeten oplossen, maar zijn volgens mij speelbal van Skoda. Niet meer dan een doorgeef luik.
Life sucks begins with Pon.
 

MacManiac78

Forumguru
Even terugkomend op mijn eerdere bericht.

Volgens de dealer zit het trillen van de auto tussen mijn oren.
Onverklaarbaar blijkt het dat nieuwe remschrijven binnen de 10k weer voor een trilling afgedraaid moeten worden.
Dealer wenst hier verder niets meer aan te onderzoeken, aangezien ze er "al meer dan voldoende in geinvesteerd" hebben.
 
Lekker zo'n dealer, ben je mooi klaar mee. Wellicht tijd voor een andere dealer.

Ik ben zelf vandaag bij een automonteur bij mij in de buurt geweest. Hij deed een remtest.
Daaruit blijkt dat linksvoor 10% minder remt dan rechtsvoor. Volgens zijn eerste analyse zou het ook kunnen liggen aan de remklauw en/of remzadel. Hij gaf wel aan om dat te kunnen vaststellen, dat de remklauw er dan af moet.

Mijn skodadealer suggereert dat het ook van de achteras kan komen. Hij wil dat nu onderzoeken. Volgens de automonteur bij mij in de buurt is dat niet logisch, vanwege de trilling in het stuur. Dat moet wel uit de vooras komen volgens hem. Zijn voorstel is sowieso om er Brembo remschijven op te zetten ivm de kwaliteit.

Volgende week gaat de fabia greenline naar de skoda dealer. Benieuwd wat daaruit komt.

Wordt vervolgd.
 

Cordoba

Forumguru
...
Denk dat ook Pon en Skoda niet zitten te wachten op een civiele zaak waarbij je de auto pers uitnodigd...


Zo, dat is wel heel rigoreus, of bedoel je niet dit:
1_95673d2315b460b11eb57a48c769a3cf.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Fabje Overigens nog even het volgende: ik begrijp dat je een soort databank op wilt gaan zetten. Hierbij is het van belang dat je bij optreden mankement, reparatie of vervanging van onderdelen de volgende zaken noteert:
  • leeftijd van de auto, op het moment van het ontstaan van het mankement
  • leeftijd van onderdeel/onderdelen op het moment dat het mankement wordt geconstateerd
  • km-stand van de auto/gereden km's sinds montage van het onderdeel
  • voor zover mogelijk bij mankement ook noteren wanneer het mankement nog zeker niet aanwezig was (km-stand/leeftijd)
  • het mooiste is als je ook een groep vergelijkbare auto's hebt, met leeftijd/km-stand die het probleem niet hebben. Een vergelijkbare auto kan zijn: een groep auto's van zelfde merk/model, maar kan ook van een concurrerend merk zijn, hierbij kun je aantonen dat jouw merk/model hier ondermaats presteert.
Ik heb ooit stage gelopen op afdeling waar onderhoudsplanning voor vliegtuigen werd gedaan. De truc is, om via data uit te vinden, wat de criteria zijn waarbij een bepaald mankement optreedt, en eventueel net voor het optreden van het mankement de boel vervangen. Ik weet dus een beetje hoe dergelijke zaken in elkaar steken, mijn stageproject, was destijds zelfs onderwerp voor overleg met de RLD (Rijks Luchtvaart Dienst) die voor Nederland over de luchtwaardigheid van vliegtuigen gaat.
 

w.r.

Lid
Met afdraaien tenzij je veel geluk hebt draaien ze vaak de slingering gewoon mee, in de praktijk helpt het niets of zeer kortstondig en zit de afwijking elders en krijg je ooit andere remschijven begin je gewoon van vooraf aan

Overigens een afwijking tussen links rechts is zeer gebruikelijk en kan niet de oorzaak zijn van de trillingen

Overigens zonder remmen is de zaak dan wel trillingvrij en nog wat anders wat heb je achter trommels of schijven

Overigens als je voor de zaken door wat anders gaat vervangen ga eens kijken of je ergens (extra) geharde schijven kunt krijgen
 

MacManiac78

Forumguru
Zelf even contact opgenomen met een aantal bandenboeren die eveneens uitlijnen en uitbalanceren. Volgens meerderen van hen zijn de rubbers van de ophanginging sponzig geworden, waardoor bij remmen de auto door de rubbers zakt en je daardoor onevenredige belasting krijgt. In plaats van een stevigheid bij remmen, zou het rubber nu schuinweg glijden. Inmiddels eveneens overgestapt naar een andere dealer. Zij hadden dit al eerder meegemaakt. Van Loon had dit nog niet eerder meegemaakt. Keutel dealertje mag de monteurs dus eens op cursus sturen. "Het zit tussen mijn oren." SJOEERR!

Ik heb inderdaad eveneens gekeken naar hardere schijven en stofvrije blokken.
Ik kom uit op gegroefde Zimmermann en Greenstuff.

Het zegt me weinig. Maar zit zou de best remmende combinatie zijn. Het zou hier gaan om hardere schijven en hardere blokken. Mogelijk geven ze wel wat meer remgeluid. Maar z zouden eveneens harder remmen en langer meegaan. Wie heeft hier verstand van?
 

w.r.

Lid
Niet beginnen aan die kaasschaaf remmen die zijn minimaal zeer rumoerig, maximaal versterkt het je trilling

Zoeken naar extra thermisch uitgeharde schijven met een hoog percentage veredeling er in, je kan ze herkennen na een weekend pekel die roesten niet (door de nikkel erin)

Mooiste als je ze dan mengt met zachte blokken dat voorkomt vreten in je schijven, een van de mooiste remblokken is dan van lucas daar betaal je meer voor (overigens nog altijd vele malen minder als vag voor een remblok wisseling durft te vragen) maar extreem te doseren, geen vreten in je schijven en samen met die extra geharde schijven een ideale combinatie

Het idee is dus niet twee keer hard te nemen maar hard met zacht te combineren

Overigens de triangels van vag zijn berucht, ook daar bestaan goede betere vervangers voor en ze kosten ook nog eens de helft, zoek eens op bohl, officieel met een umlaut :)

Overigens geloof ik in jouw geval hier niet in, ik verwacht eerder een onbalans in een draaiend deel en heb je pech komt het zelfs uit de bak, as of homokineet maar dan zou je ook bij standaard rijden minimale trillingen moeten voelen

Overigens voor hen die nog wachten op mijn bijdrage richting Pon inzake de EGR problematiek, even geduld aub en het komt met zekerheid, ik ben nog even druk met andere zaken en hoef gezien de door Pon opgebouwde statistiek inzake afhandelingen van garantie en coulance gevallen mij niet te haasten aangezien ik niet verwacht dat zijn hun politiek reeds op korte termijn zullen wijzigen
 
Laatst bewerkt:

MacManiac78

Forumguru
Ik ervaar de trilling inderdaad ook als ik normaal rijd. Het is het best voelbaar als ik 100+ rijd. Eerder dacht ik ook al eens aan de homokineet. Ik dacht echter dat je deze ook goed moest horen en was om die reden dan ook door mij als verdachte geschrapt. De "triangel" van Bohl ga ik eens opzoeken. Ik heb namelijk geen idee wat dat is.

Lucas remblokken dus. En welke remschijven adviseer je? Ik hoor veel over Zimmermann, Brembo en EBC.
 
Laatst bewerkt:

Bart1979

Actief lid
Klinkt allemaal niet best. En ik ben de volgende vrees ik... bij remmen met snelheden vanaf 80 km/h voel ik een duidelijke trilling in het stuur.

Auto is van augustus 2011, km stand 25.000.
Ik ga het in de gaten houden, en na mijn vakantie maar eens langs de dealer denk ik.
 

w.r.

Lid
De triangels dat zijn de driehoek draagarmen wellicht als aanvulling

Overigens homokineten hoef je niet te horen is een beetje afhankelijk of het de binnen of de buitenzijde is

Had jij een reparatie waarbij de assen zijn losgeweest?

Overigens als je heel handig bent en veel tijd hebt zou je de standaard rubbers ook kunnen vervangen door polyurethaan, dat gaat 300.000 km mee en aanzienlijk steviger en valt niet door weersinvloeden uit elkaar maar dan heb je iemand nodig die je de oude rubbers er uit kan stoken en de nieuwe er in persen

Overigens in drie liter forum zie je een bijdrage van iemand die heeft lopen experimenteren met brakemax remmen maar die ken ik niet

Je moet eens kijken of je remschijven kan vinden van ATE en dan thermisch geharde, dan doe je het niet al te excentriek en blijft het betaalbaar

In het verleden had ik een Lancia Kappa die zijn ook berucht voor kromme schijven maar daar zijn die uiteindelijk vervangen door probleemloze no name schijven van tuynder, kennelijk hebben die ergens op de markt thermisch geharde schijven weten te vinden
 

MacManiac78

Forumguru
Update....



Eerst wat geschiedenis:

Linksvoor is het wiellager vervangen. Een geluid vanuit het lager werd bij de grote beurt geconstateerd. Maar men moest eerst een garantie aanvraag doen en ik zou de volgende dag op vakantie gaan dus...... Na terug te komen van vakantie en 5000 km verder, werd de naaf vervangen. Meteen kreeg ik remschijven en blokken, want deze bleken krom. Nog geen 5000 km verder wederom kromme remschijven. Nu werden de schijven afgedraaid. Nu weer +/- 5000 km verder wederom kromme remschijven en nog steeds de trilling tijdens het rijden.



Aangezien het tijdens de garantie aangegeven is, en men het niet heeft kunnen/willen constateren. (Aangezien het toch tussen mijn oren zitten zou.) Mag ik nu zelf onderzoek laten verrichten naar de herkomst.



Ik ben geen monteur, maar ik verwacht dat het kapotte lager en de kromme remschijven gevolgen zijn van een ander euvel.



Bij mij is op het moment alles verdacht:

Kromme velg?

Onbalans in het wiel (Band)?

Slechte homokineet?

Kromme spoorstang?

Kromme aandrijfas? (is dat niet toevallig hetzelfde als bovenstaand)

Slechte fugeekogel/pen?

Kromme triangel?

Slechte remklauw?

.....?



Tijdens het rijden is een hobbel merkbaar.

Het stuur staat een minime fractie naar links tijdens rijden en trekt flink naar recht bij remmen. (Dit laatste moet ik nog wat vaker met handjes los bekijken, omdat het ook aan de wegverkanting zou kunnen hebben gelegen.)



Wie-O-Wie kan/wil mij een beetje helpen met deze speurtocht?



Wielen zijn reeds rondom gebalanceerd en ook bij het 3D uitlijnen zijn geen hevige afwijkingen geconstateerd.
 

w.r.

Lid
Je had dat opnieuw afdraaien niet moeten accepteren daar kan een eventuele onbalans alleen maar versterkt mee worden als het foutief gedaan wordt en wellicht zijn de schijven dunner geworden en dan zijn ze nog veel gevoeliger voor krom trekken al dan niet op termijn

We moeten wat meer dingen weten is er sprake van bonken of trilling bij standaard rijden en of uitsturen

Zijn de schijven na afdraaien direct bekeken op verschil remwerking links en rechts, meer als een bepaald percentage zou trouwens direct afkeur APK geweest zijn

Zijn de eerste keer na vervanging schijven direct gekeken naar of de schijven nu wel recht waren, dus direct de klok er op

Overigens spoorstangen en aandrijf assen zijn totaal wat anders, de ene is je aandrijving en de ander bepaald de rijrichting en laten je wielen draaien bij uitsturen

Is de homokineet open geweest
 
Bovenaan Onderaan