Lane assist & traveller assistant (verkeersbordherkenning)

timg

Lid
ik heb het nog niet gehoord, maar langzaam maar zeker vervallen zo wel al mijn mooie snufjes... ACA heb ik laten vallen, als ik nou Lane assist ook nog kwijt raak...

In België is sinds vorige week ACA beschikbaar op de 1.6TDI ;)

Reden vervallen Lane assist volgens de importeur is de vertraging bij de toeleverancier van de camera modules.
 

timg

Lid
Wel vreemd dat wanneer je in de Belgische configurator kijkt Lane assistant gewoon nog beschikbaar is en ACA niet beschikbaar is op de 1.6TDI

Dat is omdat de IT afdeling van de importeur lui is vwb Skoda... Ik heb net contact gehad met de dealer en die heeft alles bevestigd.
 

Maik

Actief lid
staat volgens mij op pagina 167 van handleiding. Ik heb het zelf nog niet, maar een kennis van mij kan het in zijn golf aangeven, dus verwacht eigenlijk bij Skoda ook :-)

Volgens manual:

Adaptive lane assist helps to keep the vehicle in the position between the boundary lines selected by the driver, by means of steering intervention.
If the system detects only one boundary line, it will help to maintain the selected proximity from said boundary line.
If the proximity to the detected boundary line is changed, the system quickly adapts and maintains the newly-selected position.
Adaptive lane assist can be activated/deactivated in the Infotainment operating instructions for Infotainment, chapter Vehicle settings (CAR button).
 

Klaasje

Forumguru
Volgens manual:

Adaptive lane assist helps to keep the vehicle in the position between the boundary lines selected by the driver, by means of steering intervention.
If the system detects only one boundary line, it will help to maintain the selected proximity from said boundary line.
If the proximity to the detected boundary line is changed, the system quickly adapts and maintains the newly-selected position.
Adaptive lane assist can be activated/deactivated in the Infotainment operating instructions for Infotainment, chapter Vehicle settings (CAR button).

Op 60km werkt het sowieso niet of je rijdt te hard :-)
Vertaling uit de nederlandse handleiding

Het systeem kan ingrijpen als aan de volgende basisvoorwaarden wordt voldaan.
Het systeem is geactiveerd.
De rijsnelheid is hoger dan 65 km/h.
De begrenzingslijnen zijn goed zichtbaar (kwalitatief goede langsmarkeringen)
De begrenzingslijn aan minimaal een zijde van de rijstrook wordt herkend
De handen van de bestuurder rusten op het stuurwiel.
De rijstrook is breder dan circa 2,5 m.
Adaptieve rijstrookgeleiding
De adaptieve rijstrookgeleiding helpt met behulp van stuuringrepen de door de
bestuurder gekozen positie tussen de begrenzingslijnen vast te houden.

Indien het systeem slechts een begrenzingslijn herkent dan helpt dit om de gekozen
afstand tot deze begrenzingslijn vast te houden.
Indien de afstand tot de herkende begrenzingslijn wordt gewijzigd, past het systeem
zich binnen zeer korte tijd aan en houdt de nieuw gekozen positie vast.
De adaptieve rijstrookgeleiding kan in het infotainment worden geactiveerd resp.
gedeactiveerd . Instructieboekje infotainment, hoofdstuk Wageninstellingen
(toets CAR).
 
  • Leuk
Waarderingen: Maik

Canon-Eye

Forumguru
De handen van de bestuurder rusten op het stuurwiel.
Interessante parameter!
Hoeoeoe wordt dit bepaald?:pieker: "De handen", meervoud, dus beide handen: kan het systeem dat onderscheiden van één hand en zo ja, hoe dan? Is er bv. een norm voor het minimum gewicht dat op het stuur moet "rusten" en zo ja, werkt het dan ook bij heel tengere bestuurders (m/v) met dunne armpjes en kleine handen, c.q. in de onderstaande situatie?

Ik rij op de lange, min of meer rechte stukken nl. doorgaans met m'n ellebogen op deursteun resp. middenarmsteun.
Ik heb dan het stuur wel met beide handen vast (positie 10 over half 4:pardon:), maar die handen oefenen daarbij bijna geen gewicht op het stuur uit. Dat zou toch hopelijk niet het hele systeem blokkeren/uitschakelen?
 
Bij mij piept hij af en toe dat ik mijn handen op het stuur moet leggen en dan schakelt hij lane assist uit.
Wanneer je handen op het stuur zijn is er natuurlijk een licht hogere weerstand wanneer de auto het stuurwiel draait. Ik denk dat de auto deze weerstand meet.
 

Darkside

Forumguru
Weet niet of hij het gewicht meet. Of een inductie stroompje als je het stuurwiel aanraakt.
En of dit dan gemeten word aan beide kanten van het stuur en of beide kanten actief aangeraakt moeten zijn.
vroeger reed ik nog wel vaak met 1 hand aan het stuur. toen had ik nog geen armleuning.
Tegenwoordig hou ik wel beide handen lichtjes aan het stuur als ik aan het cruisen ben.
Tijdens de test heb ik er niet getest of ik echt 2 handen aan het stuur moest hebben...
 

Canon-Eye

Forumguru
Wanneer je handen op het stuur zijn is er natuurlijk een licht hogere weerstand wanneer de auto het stuurwiel draait. Ik denk dat de auto deze weerstand meet
Als ik alleen de linkerhand aan het stuur heb en de linker elleboog op de deursteun (bv tijdens het op- of afzetten van m'n zonnebril, om maar eens iets te noemen), dan heb ik het stuur net zo vast - namelijk gewoon "geblokkeerd" - als wanneer de rechterhand op overeenkomstige wijze meedoet.
Meten van een elektrisch stroompje c.q. afwijkende weerstand tussen linker- en recht stuurhelft is denkbaar, maar dan moet de (lederen?) stuurbekleding wel in voldoende mate geleidend zijn en dan moet de bestuurder ook niet toevallig niet-geleidende handschoenen aanhebben want dan werkt dit ook weer niet. Nog los van de vraag of je wel continu een héél klein beetje geëlectrocuteerd zou willen worden; wat doet dit bv. met iemands pacemaker?
Kortom, voorlopig is het allemaal nog wat raadselachtig...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

timg

Lid
jongens wat vergezocht... Ooit gedacht aan een typfout in de documentatie? En het is trouwens via de rijschool aangeleerd om handen op het stuur te hebben.
 

Darkside

Forumguru
Los van de vraag of je niet continue geëlectrocuteerd wil worden?
Dit principe werkt ook met touchscreens en merk je niets van.
 

Canon-Eye

Forumguru
En het is trouwens via de rijschool aangeleerd om handen op het stuur te hebben.
Tuurlijk, dat ontkent niemand. Ik zit ook wel minstens 95-98% (maar geen 100%) van de tijd met twee handen aan het stuur.

Want ik heb een handbak en die zal toch echt bediend moeten worden. Er zijn nog meer bedieningselementen die af en toe actie vereisen en die (gelukkig) niet allemáál op of aan het stuur zitten. Verder is daar de zonnebril (al eerder genoemd) die wel eens op- of afgezet moet worden, ik heb zo af en toe wel eens even ergens een kriebeltje, trek in een snoepje, etc. etc.
Allemaal dingen waar je niet voor gaat stoppen, toch?:)

Kortom: geen mens ter wereld kan altijd en onder alle omstandigheden beide handen aan het stuur houden. En juist dán - als je aandacht noodzakelijkerwijs deels wordt opgeëist door een van de genoemde verschijnselen - zou die lane assist van belang kunnen blijken.
't Lijkt mij geen goed idee om 'm juist dan te de-activeren.:nono:
 
Verduidelijking: ik praat niet over een elektrische weerstand.
Wanneer de auto het stuur draait zonder mijn handen erop moet het motortje om het stuur te draaien minder hard werken dan wanneer hij het stuur draait met mijn handen erop.
Ik vermoed dat hij dat meet.
 

Canon-Eye

Forumguru
En wanneer moet de auto dan zelfstandig het stuur verdraaien: precies, als er vanuit het Lane Assist systeem reden voor is.

Volgens mij schiet het dan niet op als uitgerekend op dát kritieke moment het systeem ermee stopt en op het scherm de aansporing projecteert dat ik mijn handen aan het stuur moet houden...

Stel je voor dat een bestuurder achter het stuur onwel wordt, bewusteloos raakt en beide handen van het stuur af vallen. Geen ondenkbaar scenario - er gebeuren met enige regelmaat zulke ongevallen.
Zowel de bestuurder zelf (voor zover niet reeds overleden) als de eventuele tegenliggers zullen het dan toch wel op prijs stellen als het systeem ervoor zorgt dat de auto op z'n minst in z'n baan blijft. Kan toch niet waar zijn dat zo'n LA het juist dan laat afweten?

Wat je verder nog voor fail-safe systemen zou kunnen bedenken om zo'n onverhoopte totale uitval van de bestuurder te signaleren en de auto dan ook nog tot stilstand te brengen is nu even niet aan de orde; daar zal vast wel over nagedacht worden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Als je Belg bent en een GPS-pack bestelde bij een Elegance-uitvoering van een O3 dan zit daar Lane assistent in.

Laten we hopen, ik heb deze zo besteld allesinds (In Juli). Ik kreeg gisteren van m'n dealer te horen dat deze niet meer te bestellen is voor de ambition modellen.
 
Bovenaan Onderaan