Last van windgeruis voorruit

ehampols

Nieuw lid
Klop dat windgeruis met namen van de voorruit komt.
Na verloop van tijd (800 uur) en km's (48.000 km) is dit geluid minder hinderlijk!
En valt het veel minder meer op!

Rick

Senior Member
Eens. Hoorde het in het begin ook, of dacht dat ik het hoorde omdat ik dit topic had gelezen. Heb er nu absoluut geen last meer van.

Joske

Forumguru
Klop dat windgeruis met namen van de voorruit komt.
Na verloop van tijd (800 uur) en km's (48.000 km) is dit geluid minder hinderlijk!
En valt het veel minder meer op!
met andere woorden..

je bent het gewoon geworden dus! :laugh:

we solved another first-world-problem sé :maakmegek:

Archie

Senior Member
Toch heb ik er nog steeds 'last' van; gisteren moest de radio irritant hard om het te 'verbloemen'.
Zit nu op 1500km, dus ik wacht nog even met melden; ik maak een totaallijst met opvallende dingen en ga daar even mee langs.

Archie

Senior Member
Wil iemand mij een plezier doen en twee foto's maken;
1) van de ruimte tussen de voorruit aan de zijkant en de stijl van de auto?
2) van de dakdrager en de ruimte tussen de onderkant en het dak?

Ik ben op zoek naar oorzaken en ik denk dat ik de wind hoor aan de zijkant van de ruit, of anders bovenin ergens

Archie

Senior Member
Wil iemand mij een plezier doen en twee foto's maken;
1) van de ruimte tussen de voorruit aan de zijkant en de stijl van de auto?
2) van de dakdrager en de ruimte tussen de onderkant en het dak?

Ik ben op zoek naar oorzaken en ik denk dat ik de wind hoor aan de zijkant van de ruit, of anders bovenin ergens
iemand? :D

Ik merk dat Audi, VW en andere merken een strip over de ruit hebben aan de zijkant en de bovenkant, dit zal aanzienlijk schelen in de ruis.

frisok

Senior Member
Het is donker, maar misschien heb je aan deze foto iets. Dit is de bovenrand van de voorruit bij het dak. Mijn vermoeden is dat daar geluid ontstaat. uploadfromtaptalk1412798450172.jpg

frisok

Senior Member
Er zijn ook nog wat andere kandidaten voor geruis, bijvoorbeeld bij de spiegels? Of zoek ik spijkers op laag water? uploadfromtaptalk1412798866181.jpg uploadfromtaptalk1412798884891.jpg

• Leuk
Waarderingen: CDK

Archie

Senior Member
@frisok dank! Ik denk dat het de rand boven en de rand aan de zijkant van de ruit zijn, bij een audi, vw etc zit er nog een strip over de ruit die zorgt dat er geen rand meer is, daar suist de wind doorheen en die raakt dan uiteindelijk het randje boven bij het dak.

Circus

Lid
Blijf erbij dat het door de voorruit komt of de parafan (kunststof afdekplaat die aansluit op de voorruit). Wellicht is het een idee om hier nog eens kritisch naar te kijken en los te halen. De luchtstroom kan ook vanuit de gril e.d. komen. Stand van de ruitenwisser(armen)?

Heb jaren in de autoglas gezeten en al vaak bestuurders geholpen die ten einde raad waren....

Ruit op de foto is prima (niet te diep & niet te hoog). Wat oudere auto's hebben nog raamlijsten maar die zie je gelukkig steeds minder. Parafan misschien?

frisok

Senior Member
Daar waar een autoruit onder de dakrand zit verwacht ik ruis, zoals Archie ook zegt en misschien is er een mogelijkheid de ruit hoger te laten liggen en gelijk of boven de dakrand uit te komen. Wellicht heeft dat zin. Geen idee over de technische oplossing daarvoor.

frisok

Senior Member
Ik zie wel dat tijdens het rijden de ruitenwissers niet helemaal in de parafaanbak wegvallen. Misschien draagt dat inderdaad ook bij...

micky

Forumguru
Hey @frisok ;) Als je ze uitzet, dus van de sensor af, zouden ze wel naar beneden moeten zakken, ze staan alleen een stukje omhoog als ze "actief" zijn als het goed is.

Bovenaan Onderaan