LED dagrijverlichting ipv standaard lampjes

motomarz

Senior Member
...

Eerste foto links origineel rechts Leddel canbus led (helaas met foutmelding)
Tweede foto volledig canbus led Leddel (met foutmelding)
Derde foto China led met losse dhz weerstand ZONDER foutmelding

De Leddel leds geven wel meer licht, maar geven ook foutmelding en zijn stuk duurder (13 euro voor twee lampjes tegen 2,94 euro voor de China leds plus 2,80 euro voor 2 losse weerstanden)
Levensduur even afwachten.

Wat geven ze een vreemde schaduwen op je kentekenplaat :pieker:
 

motomarz

Senior Member
Goed, mijn set LEDs en weerstandkabels ontvangen.

De weerstandkabels zijn voor de LED-achterlichten die op het stadslicht nog steeds
de licht-defectmelding gaven.
Dat is hiermee opgelost, dus nu binnenkort maar eens regelen dat de achterlichten
gaan branden bij DRL (even kijken wanneer ik met de auto in de buurt van Amstelveen ben).

Daarnaast de kofferbakverlichting en de binnenverlichting (leeslampjes en "instap"verlichting) vervangen.
En ook de deurmarkeringslampen.
Dit allemaal zonder problemen en foutmeldingen.

Voor het omgevingslicht (onderkant spiegel) heb ik ook de LEDs liggen, maar nog niet gemonteerd.

Kentekenplaatverlichting dus ook vervangen.
En die geeft wel melding.

Ik heb de multimeter er tussen gehangen.

Bij het normale lampje loopt ongeveer 0,4A (5W/12V = 0,4A)
Bij het LED-lampje meet ik slechts 0,02A (0,02A x 12V = 0,24W)

Dus snap ik wel dat de lampcontrole vind dat het niet klopt.

Nou zit er een 91 Ohm weerstand op het LED-lampje.
Dat zou al genoeg moeten zijn voor 0,13A.

Krijg dus de indruk dat die Canbus-led niet helemaal Canbus-led zijn.
Zal een mail naar Leddel sturen, want zoals @Petrolhead al aangeeft: je betaalt er genoeg voor...

En ik zal wat gaan experimenteren met m'n weerstandsjes-verzameling.
Wordt die ook eens nuttig gebruikt :jaja:
 

ertromp

Forumguru
Zoals ik al eerder aangaf en waar je in post 382 van dit topic nogal over verbaasd was: helaas die kenteken leds die zogenaamd can bus zijn gaan echt niet werken op de O2 FL maar gelukkig heeft @Petrolhead de goede oplossing gevonden. Dat wordt dus knutselen met weerstanden en dan gaat zeker bij jou ook het Led werken op je kenteken verlichting!
 

motomarz

Senior Member
Volgens Leddel zullen de geleverde leds geen canbus-leds zijn,
dus retour en nieuwe krijgen.
Ben benieuwd, wordt vervolgd...

@ertromp : Ik blijf er bij: canbus-leds moeten het stroomverbruik van de normale
lampjes benaderen, dan zal het systeem echt niet mekkeren.

In dit geval betekent dat dat het ledje in totaal richting de 0,4A moet trekken.
De leds die ik heb ontvangen trekken 0,02A, en zijn dus geen canbus-leds.
 

EdK

Forumguru
@ertromp : Ik blijf er bij: canbus-leds moeten het stroomverbruik van de normale
lampjes benaderen, dan zal het systeem echt niet mekkeren.

denk dat iedereen die met leds het daar wel over eens is.
Blijft alleen erg jammer dat in VCDS die meetwaarde nog steeds niet aan te passen is
 

ertromp

Forumguru
Meer helaas kan zelfs de stroom afname per circuit verschillen voor gelijksoortige Skoda's.
Dus het is echt elke keer afwachten
 

CDK

Forumguru
@ertromp, inderdaad! Een 'canbus'led die in de ene auto geen storing geeft, kan dat in een andere wel doen, je bent nooit zeker dat het storingsvrij is als je ze aanschaft.
 

motomarz

Senior Member
denk dat iedereen die met leds het daar wel over eens is.
Blijft alleen erg jammer dat in VCDS die meetwaarde nog steeds niet aan te passen is


Wellicht kan het wel, maar is nog niemand er achter welke byte er aangepast moet worden.

Ondertussen nieuwe LEDs onvangen, deze hebben een koellichaam achterop, dus meer kans
dat het nu wél de canbus-versie is.
Maar ook deze geven weer de foutmelding.
Heb nu nog niet de meter er tussen kunnen hangen, zal ik morgen doen.
Want ik ben wel benieuwd hoe groot het verschil in stroom nu is.
 

ertromp

Forumguru
In VCDS zijn voor de O2 geen meetwaarden aan te passen. Helaas
Je zult het voor de kenteken verlichting echt moeten doen met de oplossing van @Petrolhead dus aparte weerstanden of zoals ik al eerder heb aangegeven de kenteken leds van Hypercolor.de
 

Happyman

Forumguru
De cheapo ledjes zijn vandaag binnengekomen. Al bij het verwijderen van de gloeilampje uit de kofferbak veroorzaakte ik kortsluiting. Daar kwam ik pas later achter toen ik zag dat ook de binnenverlichting het niet meer deed. Nieuwe zekering er in en ik kon weer verder.

Ik heb ook weer andere ledjes in de buitenspiegels gedaan. Deze hebben zes ledjes aan 1 kant, er komt nu nog meer licht vanaf. Morgen maar even aan de slag met de weerstanden voor de kentekenledjes.

Hier weer wat foto's.

20140401_201626.jpg 20140401_203907.jpg 20140401_204105.jpg 20140401_204022.jpg 20140401_203940.jpg 20140401_203952.jpg
 

Bijlagen

  • 20140401_204042.jpg
    20140401_204042.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 36

Happyman

Forumguru
@Petrolhead Heb jij tussentijds nog gekeken of er niets is weggesmolten bij je kentekenledjes met zelf gefabriceerd weerstandje? Ik heb net ook de weerstanden er tussen gezet en het wordt behoorlijk heet. Het werkt trouwens wel perfect, heb geen foutmelding gekregen.

20140402_180423.jpg
 

motomarz

Senior Member
Vorige meting:
Bij het normale lampje loopt ongeveer 0,4A (5W/12V = 0,4A)
Bij het LED-lampje meet ik slechts 0,02A (0,02A x 12V = 0,24W)

Dus snap ik wel dat de lampcontrole vind dat het niet klopt.

Nou zit er een 91 Ohm weerstand op het LED-lampje.
Dat zou al genoeg moeten zijn voor 0,13A.

Krijg dus de indruk dat die Canbus-led niet helemaal Canbus-led zijn.​

Huidige meting:
Nu meet ik door het kentekenled 0,15A.
Dit komt overeen met de 0,02A van de vorige keer + 0,13A die ik van de 91Ohm weerstand verwacht.

Conclusie:
De vorige leds waren wellicht wel Canbus-leds, maar dan met de weerstand niet goed gemonteerd.
Deze huidige zijn dan wellicht volgens de fabrikant wel canbusleds, maar:

0,15A x 12V = 1,8W
Vergeleken met de 5W die het normale lampje neemt, lijkt me dat veel te weinig om canbus te plezieren.

Wat Corné zegt:
Een 'canbus'led die in de ene auto geen storing geeft, kan dat in een andere wel doen, je bent nooit zeker dat het storingsvrij is als je ze aanschaft.

Dan verwacht ik dat het marginale verschillen moeten zijn.
Wellicht dat 2W (0,17A) genoeg is.
Dan zou de weerstand ongeveer 70Ohm moeten zijn (ipv 91Ohm).

Ik moet maar eens aan het experimenteren :)
 

Petrolhead

Forumguru
Ik wist meteen na montage al dat ook het nieuwe type weerstand (witte blokjes, zouden beter tegen hitte kunnen) erg heet kon worden maar er is tot nu toe niets te zien dat op smelten van omliggende onderdelen lijkt.
So far so good....
 

EdK

Forumguru
Zolang de weerstandjes hun warmte voldoende kwijt kunnen aan de buitenlucht of aan een stuk metaal dan is er mbt het kunststof geen enkele zorg
 
Bovenaan Onderaan